Adapters van HP en Dell, in hoeverre uitwisselbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik vind het huidige aanbod van Dell een beetje tegenvallen en wil ik HP gaan proberen. Niet om Dell helemaal in de ban te doen, want de service van Dell is net als HP zeer goed. Ik wil m'n apparatuur gewoon van twee merken hebben.

Van Dell weet ik dat je HP adapters kunt aansluiten. De laptop herkent de adapter dan als unknown charger en zal wel de laptop voeden maar niet de accu opladen. Kan HP ook op Dell adapters worden aangesloten? En wordt de adapter dan herkend als unknown charger die wel voedt maar niet de accu oplaadt? Of wordt de accu juist wel opgeladen?

Ik heb namelijk een aardig arsenaal aan Dell adapters verspreid over verschillende locaties zodat ik nooit een lader mee hoef te nemen. Ook heeft mijn auto een Dell aansluiting (Dell rebranded Kensington), zodat ik onderweg ook gewoon kan opladen. Als ik nu een HP zou aanschaffen, moet ik dan in een keer een heel arsenaal adapters aanschaffen of kan een Dell adapter wel HP's voeden en opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Naast het fysieke aspect, het stekkertje, moet je ook watt en volt bekijken:

- de PA-6 family adapter bij mijn D400 levert 19.5V bij 4.62A;
- de HP laptop hier (HP Compaq 6510b) verwacht 19V bij 4.74A.

Bij te weinig ampère (of volt) kan het gebeuren dat het systeem niet of haperend werkt, of dat bepaalde onderdelen te weinig stroom krijgen en 'uitvallen'.

Ik heb met mijn combi eens getest...

De Dell reageert idd zoals je beschrijft: "unknown charger", batterij laadt niet maar systeem start wel.
De HP reageert niet. Geen lampje, geen beweging (adapter aangesloten, batterij weggelaten).

Dus... Nee... Het wordt een rondje investeren-in-adapters.

Misschien kun je universele adapters met voldoende W zoeken? De meeste hebben een reeks stekkertjes/plugs meegeleverd waarmee je voor 90-95% uit de voeten kan.
Zo zit je gelijk goed voor zowel een HP, een Dell, en een eventueel ander systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
kleinesmurf schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 07:54:
Misschien kun je universele adapters met voldoende W zoeken? De meeste hebben een reeks stekkertjes/plugs meegeleverd waarmee je voor 90-95% uit de voeten kan.
Zo zit je gelijk goed voor zowel een HP, een Dell, en een eventueel ander systeem...
Die universele adapters laden de accu niet op. Althans, ik heb er een aantal geprobeerd, maar ze worden allemaal herkend als "unknown charger." Wel jammer, want zo universeel zijn ze dus niet. Of heb ik nou net de verkeerde universele adapters gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Je moet de adapter er pas in steken NADAT je systeem door de BIOS post heen is.
Dan slikt hij alle adapters, mits de spanning goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Als het voor Dell is: Inderdaad, Dell systemen zijn zó ontworpen dat ze hun batterij enkel opladen mits gebruikmaken van orginele Dell adapters.

is toch mijn ervaring... don't shoot als iemand andere ervaringen heeft... :+

Voor HP geldt dit niet: Als de adapter (ook universeel) voldoende V en A aanbiedt, en de juiste plug heeft, laadt de batterij gewoon op.
Zo gebruik ik al jaren een Kensington universal 90W adapter voor m'n 6510b als primaire adapter.
Laadt/ontlaadt/werkt gewoon helemaal goed.

Wat jouw Kensington / "rebranded dell" auto-adapter betreft: geen idee of idee de HP zal voeden of laten opladen.
Mijn Kensington adapter had ook een auto-lader-plug, dat is zo'n "dual AC / DC wall / car" adapter.
Al heb ik nooit het car-gedeelte gebruikt. Bang dat ik de laptop laat laden terwijl de auto uit staat.
Nog geen tijd gehad om het stekkertje uit te meten of zó aan te sluiten dat er alleen stroom op zit als de motor draait.

Ben nu wel even het typenummer van de Kensington-adapter kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
jeroen3 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:47:
Je moet de adapter er pas in steken NADAT je systeem door de BIOS post heen is.
Dan slikt hij alle adapters, mits de spanning goed is.
ooo, da's een mooie... nooit geprobeerd... straks eens proberen hier... Mooie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• singelsma
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2023
De aansluitingen op de laptop van vrijwel alle Dell adapters en HP Smart adapters zijn gelijk. Beide adapters gebruiken de middelste pin van de plug als identificatie (type en wattage), in de adapter zit hieraan een klein rom chipje gekoppeld.
Zonder correcte identificatie van de adapter zal de laptop de accu niet opladen, dit geld voor zowel Dell als HP.
De adapters zijn dus niet uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dat van die chip vermoedde ik al. Als je de middelste niet aansluit (door bijv. de stekker niet volledig in te pluggen) dan is een origineel adapter ook ineens unknown. Zijn er geen universele adapters die met beide merken kunnen communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Ik gebruik een Kensington universele adapter op de HP laptop.
1x juiste tip op de "kop" van de kabel zetten en je bent goed.

Trust heeft er ook, ik zag er ook al bij Conceptronic.

Bij Trust en Kensington weet ik dat je op hun website een universele adapter kunt kiezen en dan zoeken of de tip voor jouw type laptop in de verpakking wordt meegeleverd.
Er zitten daar altijd al een serie tips in, goed om bij 95% van de laptops meteen aan de slag te kunnen.

Trust bood/biedt de service dat ze een geschikte tip (kosteloos!) nasturen mits even via hun website/contactformulier/aanvraagformulier de vraag te stellen en je adresgegevens bij te voegen.
Dat formulier vindt je bij de gegevens, details, eigenschappen, ... van de betrokken adapter.

Zo had ik de tip te kort voor de Dell Latitude D reeks op een adapter, werd die nagestuurd.
Ook al voor een Latitude C reeks moeten doen. Fluitje van een cent.

Verder zijn er nog "soorten": enkel AC (wall / muur / stopcontact), enkel DC (12V voor auto), AC-DC (combi wall/car), en dan zijn er nog eens modellen die ook een 2e apparaat (muziekspeler, mobiel, ...) van prik kunnen voorzien.

Toevoeging: Bij Kensington gaat de regeling van V/A automatisch. Bij sommige van Trust moet je de V instellen dmv. draaiknopje (dat verzonken zit, zodat je het niet per ongeluk verzet).
Overigens mag je voor de veiligheid dat alleen instellen als de voeding niet aangesloten is (noch op laptop noch op stopcontact).

[ Voor 12% gewijzigd door kleinesmurf op 01-06-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-07-2023
*ik ben een vuile spammer*

[ Voor 96% gewijzigd door NMe op 31-03-2013 15:07 ]

Pagina: 1