[VSFTPD] Rename/delete files andere user

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 12:42
Allen,

Ik heb op mijn ubuntu 10.04 lts server vsftpd geinstalleerd en geconfigureerd. Ik heb hierop meerdere users geconfigureerd. Dit zodat iedereen zijn eigen account heeft. Aangezien de users ook gebruik maken van ssh naar de server gebruik ik hun local account als ftp account. Alle users zitten in dezelfde groep "webusers".

Ik ben op zoek naar een manier om users files van elkaar aan te laten passen. Het hernoemen van bestanden gaat prima echter gaat het fout als ik de rechten wil aanpassen in bijvoorbeeld filezilla. Iemand enig idee of hier een oplossing voor is?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je zelf al de documentatie van vsftpd gelezen? Hier staat prima in omschreven hoe je dit kan doen en waarom je dit probleem hebt. Ik heb ook verschillende berichten gelezen over problemen met Filezilla, dus probeer ook gelijk even een andere client. In de config zie ik ook dit, wat de problemen zou kunnen verklaren:
code:
1
2
3
4
# Default umask for local users is 077. You may wish to change this to 022,
# if your users expect that (022 is used by most other ftpd's)
#
#local_umask=022

Let hierbij op het stukje wat 'andere ftpd''s' doen. Hier zal je client zeer waarschijnlijk op letten en fouten geven.

Logs bekijken is ook een ideale manier om te troubleshooten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 12:42
Hero Of Time schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:46:
Heb je zelf al de documentatie van vsftpd gelezen? Hier staat prima in omschreven hoe je dit kan doen en waarom je dit probleem hebt. Ik heb ook verschillende berichten gelezen over problemen met Filezilla, dus probeer ook gelijk even een andere client. In de config zie ik ook dit, wat de problemen zou kunnen verklaren:
code:
1
2
3
4
#
#local_umask=022

Let hierbij op het stukje wat 'andere ftpd''s' doen. Hier zal je client zeer waarschijnlijk op letten en fouten geven.

Wellicht heeft het dan met Filezilla te maken. Ik heb wel degelijk de umask zo aangepast dat de groep altijd lees en schrijf rechten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
Van vsftpd en linux in het algemeen heb ik weinig kaas gegeten. Maar je zegt dat je al ssh draait. Kan die niet ook gewoon sftp/scp af gaan handelen voor de gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Je kan geen rechten van de bestanden van een andere user aanpassen. Ook binnen vsftpd kan dit dus niet. Je moet dan of iedereen naar dezelfde user mappen, of ermee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Hero Of Time schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:46:
code:
1
2
3
4
#
#local_umask=022

Een umask help alleen bij het bewerken van een bestand (lees : de inhoud). De eigenschappen van het bestand zelf (group, permissies) kunnen alleen door de eigenaar worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
igmar schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:29:
[...]
Een umask help alleen bij het bewerken van een bestand (lees : de inhoud). De eigenschappen van het bestand zelf (group, permissies) kunnen alleen door de eigenaar worden aangepast.
Daarbij komt nog dat alleen root de eigenaar van een bestand kan aanpassen (chown).
Pagina: 1