Twee jaar geleden heb ik van een vriend van mij een oude computer gekocht, heel goedkoop en ik kon eindelijk gamen. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mijn systeem gehad. Het systeem bestaat uit:
Mijn vraag is dus eigenlijk zou het aan mijn moederbord kunnen liggen dat windows niet normaal te gebruiken is. Of zou het de voeding van het C-merk sweex zijn die ook al vier jaar oud is. Of is het misschien de hdd?
Hopelijk herkent iemand het probleem meteen, en al het advies is welkom ik wil graag weer kunnen gamen
.
- Processor: AMD Athlon 64 x2 dual core 6000+ 3,10 GHz (Temp: 50 °C)
- Moederbord: Nvidia NF-MCP61 M2 Socket (Temp: 40 °C)
- Werkgeheugen: 2 x 2GB DDR2 (weet het merk niet)
- Videokaart: Radeon HD4770 (Temp: 71 °C)
- HDD: Wester Digital WD250A2BYS 250GB
- Voeding: Sweex 650W
- De computer valt uit zichzelf uit na lange tijd aan te hebben gestaan, bijvoorbeeld met downloaden.
- De computer blijft hangen, ik krijg een screenfreeze, als ik zo'n 15 minuten aan het gamen ben. Ik krijg ook een screenfreeze als ik een spel probeer te installeren en tegelijkertijd op internet filmpjes bekijk. Als ik alleen het spel laat installeren komt de screenfreeze na een half uur en kan ik niets anders doen dan de computer uitdrukken en opnieuw opstarten.
- Als ik op google chorme een paar filmpjes bekijk loopt de computer na een aantal filmpjes vast, ik moet dan even wachten en krijg dan een melding dan schokwave players vast is gelopen. Als ik dan weer opnieuw naar internet ga en weer een paar filmpjes kijk lukt dit, maar herhaalt het probleem zich.
- Een paar weken terug is de SATA aansluiting op mijn moederbord kapot gegaan door een ongelukje waarbij iemand niet aan de SATA kabel trok maar ook aan de aansluiting. De vriend die veel van computers weet en waar ik het systeem ook bij gekocht heb zei dat hij de connector wel opnieuw kon solderen. Ik kreeg het moederbord terug met weer twee SATA aansluiting maar de vervangen connector werkt nog steeds niet en er zit een rare zwarte vlek op de achterkant van mijn mobo waar de connectors aansluiten. Ik heb nu nog een hardeschijf in de wel werkende SATA aansluiting. Het zou heel goed kunnen dat mijn moederbord hierdoor kortsluiting maakt. Als ik de computer namelijk tegen mijn bureau druk maakt hij een zoemend geluid en dat voel je ook, maar dit kan ook van iets anders komen. Wat ik zelf al heb geprobeerd is in event log gekeken, ik krijg daar inderdaad een disk error:
Event 11 en dan krijg ik deze melding: The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\DR0.
Ik krijg er gemiddeld 8000 per dag en als ik langer computer kan het zelfs tot 25000 oplopen. Ik had al even gegoogeld op de error en het kan inderdaad aan de connector liggen.
Voltages mobo:

Mijn vraag is dus eigenlijk zou het aan mijn moederbord kunnen liggen dat windows niet normaal te gebruiken is. Of zou het de voeding van het C-merk sweex zijn die ook al vier jaar oud is. Of is het misschien de hdd?
Hopelijk herkent iemand het probleem meteen, en al het advies is welkom ik wil graag weer kunnen gamen