Nee, als het moederbord kapot gaat ben je harder de zak aangezien de arrays vaak niet werken op een ander moederbord (net iets andere methode, algemene onwil, etc). Het kan ondertussen veranderd zijn maar dat weet ik niet, ik vertrouw dat soort meuk sowieso niet en mdadm-raid biedt veel meer flexibiliteit.
Boot-partitie zonder RAID (of RAID1). Met mdadm-raid kan je raid over partities doen, je hoeft geen volledige schijven te gebruiken. Wel zo flexibel, aangezien je doorgaans je boot op RAID1 zet (kan je booten als alle behalve 1 schijf mist), je swap ook op RAID1 (als er een schijf uitvalt heb je geen 'effectief kapot geheugen' en wordt je server niet alsnog keihard onderuit getrokken, wat je wel hebt zonder raid of met raid0 of iets anders wat geen loss kan tolereren) en je data op RAID5.
Oh, trouwens, de array kan je tijdens de installatie doorgaans gewoon aanmaken of daarvoor al.
edit:
Je kan trouwens ook de array na installatie maken en dan de bestanden van je OS-schijf naar de array kopiëren

Maxx schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:02:
- Wat gebeurd er als de HDD waarop het OS staat stuk gaat (losse disc,
of partitie op de array nog niet zeker)? (dit zijn mogelijk twee antwoorden? 1, als het op de array zelf staan, en 2 als ik een appart OS disc gebruik).
Dan werkt je OS niet meer, tenzij je je OS ook op RAID5/RAID1/RAID10 ofzo hebt gezet. Zoals ik hierboven al zei kan je booten vanaf RAID1 en je kernel zorgt daarna dat je array met je OS erop gestart wordt voordat init wordt aangeroepen. Je array zal veilig blijven aangezien de metadata bij de RAID-partities zelf wordt opgeslagen. Ik heb wel eens gezien dat je ongelofelijk gedoe kan hebben als de hostname van je machine verandert maar als je die hetzelfde houdt zal er geen probleem zijn.
- Of de software zelf vanwege gekluns van mijn kant oid corrupt raakt, kan ik dan de RAID array nog redden, (als ik bv. na de volledige installatie als alles een IMAGE maak en deze terug zet, werkt het dan nog gewoon, en kan ik mijn data nog gewoon vinden? Of gaat de data dan ook terug naar het moment van Image maken, of werkt dat sowieso nooit omdat je nieuwe array moet builden?).
Op zich een beetje hetzelfde als hierboven, zolang je je array niet sloopt kan je de rest eromheen kapot maken zoals je wilt. Een image maken zou ik van de *data* doen en niet van de array zelf, al was het alleen maar omdat je op een gemount filesystem een hoop problemen kan verwachten als je een 1:1-kopie doet, je kan dan beter gewoon de bestanden overnemen aangezien die doorgaans meer atomair geschreven worden. Daarnaast zou je ook een issue kunnen gaan hebben met dat je eigenlijk moet rebuilden als je array opeens op andere schijven staat (aangenomen dat je een offline 1:1-backup maakt met dd ofzo) maar dat weet ik niet zeker. Anyway, als je alleen je data backupt heb je ook nog eens minder ruimte nodig
Edit:
Maxx schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:45:
Soms zie je echt te simpel dingen over het hoofd, oke, dus het wordt een server met 1 OS disc (klein) en een 4disc array (RAID 5). Vraag verder blijft bijna hetzelfde, topic start aangepast voor duidelijkheid.
Het kan dus wel makkelijk en ik kan het je ook aanraden, ik heb zelf m'n OS ook op m'n RAID5-array draaien en op een andere server in RAID10. Scheelt gewoon een hoop overbodig gepruts als je OS-schijf een keer doodgaat en je kan gewoon door blijven draaien. Helemaal met SATA, wat je gewoon kan hotswappen.
Array aanmaken kan je gewoon vanuit de installer doen als het goed is, je kan gewoon met alt+Fx naar een andere console en daar je ding doen. Let er wel even op dat je mdadm en de juiste modules op die cd hebt staan, een minimal installatiecd wil die nog wel eens achterwege laten. Merk je gauw genoeg als je het probeert te maken.
[
Voor 13% gewijzigd door
DataGhost op 24-05-2012 10:08
]