Verschil videokaart voor verschillende games?

Pagina: 1
Acties:

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 20:18
Hi all,

Voor zover ik begrijp is vooral de GPU belangrijk voor videogames en niet de CPU. Nu zijn mijne niet de beste (amd 5600+ dual core, HD5670, en 3 GB RAM.) Ik vroeg me af of er verschillen zijn in videokaarten, en dan op het gebied van RTS games. Ik heb gezocht maar de meeste topics zijn al heel oud.

Stel dat ik (ik noem ff iets) Generals 2 op max wil spelen of een hoge resolutie, maakt het dan nog uit welke kaart je gebruikt? Of zal elk topmodel voldoen? Heb je bv veel videogeheugen nodig, of zijn er andere zaken die bij shooters bijvoorbeeld van minder belang zijn dan bij RTS en vice versa?

Puur even nieuwsgierig!

[ Voor 7% gewijzigd door luuksnijmegen op 24-05-2012 08:44 ]

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Daar kan niet niet heel eenvoudig antwoord op gegeven worden. Sommige spellen werken beter met een Nvidia kaart en andere een AMD kaart. Ik heb geen idee waar C&C generals 2 het beste op gaat draaien.
Ook kan niemand aangeven of de game op max settings kan draaien met de highend kaarten zonder actuele test, hoogstens kan er een "educated" guess gegeven worden.

Edit1: als je wat specifieker bent qua games die je speelt / gaat spelen dan kan je vast wel benchmarks vinden in de reviews van de HD7950/HD7970/GTX680/GTX670.

[ Voor 18% gewijzigd door Zarrack op 24-05-2012 09:27 ]

• luuksnijmegen
Generals 2 was dan ook een slecht voorbeeld haha. Dan ga ik eens op zoek met een recente RTS, een kijken of er verschillen tussen zijn. Ik speel bijna nooit meer iets, maar als Generals uitkomt wil ik die op max spelen met een leuke kaart. Duurt nog wel een jaar oid...

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:15
luuksnijmegen schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:48:
Generals 2 was dan ook een slecht voorbeeld haha. Dan ga ik eens op zoek met een recente RTS, een kijken of er verschillen tussen zijn. Ik speel bijna nooit meer iets, maar als Generals uitkomt wil ik die op max spelen met een leuke kaart. Duurt nog wel een jaar oid...
Vergelijk hier maar en trek je conclusie :) Ik heb wel gekozen voor jouw huidige kaart. Voor nieuwe kaarten moet kun je natuurlijk ook gewoon op de site bekijken .

7. Benchmark Results: Far Cry 2
8. Benchmark Results: Crysis
9. Benchmark Results: Call Of Duty: Modern Warfare 2
10. Benchmark Results: Resident Evil 5
11. Benchmark Results: World In Conflict
12. Benchmark Results: Fallout 3
13. Benchmark Results: Left 4 Dead
14. Benchmark Results: H.A.W.X. And DirectX 10.1
15. Benchmark Results: DiRT 2 And DirectX 11

Bron voor benchmarks
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5670,2533.html

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Volgens mij zijn de meeste RTS voornamelijk CPU intensief (kan het mis hebben), dus het is misschien handig om ook daarvan even de benchmarks en reviews van te zoeken.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:27
Zarrack schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:53:
Volgens mij zijn de meeste RTS voornamelijk CPU intensief (kan het mis hebben), dus het is misschien handig om ook daarvan even de benchmarks en reviews van te zoeken.
Dit dus, RTS zijn juist erg gericht op de CPU's, een goede quad core doet meer dan een videokaart voor RTS games, ligt er dan ook wel weer aan welke.

Toen ik van mijn AMD Athlon II x2 @ 3Ghz naar een Core i7 2630QM @ 2Ghz ging deed dit echt wonderen voor zware RTS spellen als Supreme Commander / Company of Heroes e.d. en dit zal in de toekomst alleen maar meer worden.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je best stellen dat RTS over het algemeen iets meer CPU intensief zijn. En shooters iets meer GPU. Dit is zeker niet zwartwit. Een slechte port kan de rol al makkelijk omdraaien.
Er zijn denk ik 2 situaties waardoor je het simpel kan houden.
1 Je bouwt je PC speciaal voor 1 game. In dit geval moet je gewoon benchmarks bekijken en daaruit je conclusies trekken.
2 Je bouwt een allround game systeem. In dit geval is het een kwestie van een budget opstellen en een combinatie vinden die in balans is. Wat is dan die balans? Google naar bottleneck CPU GPU. Het gaat erom dat ze elkaar niet bottlenecken.
Ik denk trouwens wel dat je kunt zeggen dat voor de meeste RTS alle topmodellen wel voldoen.
Wat geheugen van de GPU betreft. Hier moet je eigenlijk alleen naar kijken als je op hogere resoluties speelt dan 1080P. Anders is 2GB meer dan genoeg.

• luuksnijmegen
Thx voor alle input! Het duurt nog wel voordat ik dingen ga kopen, maar ik ga me even goed inlezen. Ik ging er vanuit eigenlijk dat de GPU belangrijk was, maar dan moet ik maar eens naar het CPU verhaal kijken.
Pagina: 1