Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P en daar zitten twee verschillende sata controllers op. Een van AMD (denk ik) (6 aansluitingen) en een van Gigabyte (2 aansluitingen). Ik heb net een ssd ingebouwd maar ik vroeg me het volgende af. Hoe kan ik het beste mijn mijn opslagmedia aansluiten en waarom?
Ik heb een SSD van Samsung (SATA-600), een Samsung 1TB F3 spintoint (7200RPM) en een WD20EARS (~5400RPM).

Ik ben namelijk een beetje verward over dat hele sata controller gebeuren. Als een SATA-300 controller 3Gb/s aankan is dat dan per apparaat dat op de controller is aangesloten of is dat alle apparaten die op de controller zijn aangesloten bij elkaar? Graag hier antwoord op en hoe ik het beste mijn drie apparaten kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails73.imagebam.com/19185/912eef191849978.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 24-05-2012 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 22:27
Ik gebruik altijd de hoofd sata aansluiting.
Is meestal de beste controller.
Je hebt smart op je harde schijf, sommige extra controllers heb je geen smart, kan dus verschillend zijn.
Hoofd sata aansluitingen worden ook altijd goed gezien met installeren van een operating system.

Dus ik zou ze aansluiten op de 8 sata poorten, 1e poort voor windows/linux.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 24-05-2012 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441648

Ik sluit me aan bij Jan. Gebruik de intel/amd voor alle HDs/SSDs. Gebruik de 'extra' controller voor BRs en DVDs. Dat moet helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De externe controllers zijn vaak een stuk minder snel dan de controllers die geïntegreerd zijn in de chipset, omdat ze meestal aan een PCIe lane geknoopt zij, wat weer wat vertaging geeft ten opzichte van het ding direct aansluiten.

Ik zet daarom het liefste zoveel mogelijk op de geïntegreerde controller, en de langzaamste apparaten op de externe controller als je poorten tekort komt.

Verder is het zo dat de 3Gbps per poort is. Dat wil niet zeggen dat er verder geen beperking is voor de complete controller, maar dit wordt nauwelijks getest, dus heel veel zul je hierover niet vinden waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat denken jullie wat de beperking voor de AMD controller zou zijn? Ik ben namelijk van plan om nog een schijf te gaan kopen en dan zit ik dus op 1 SSD en 3 HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De theoretische beperking ligt geloof ik op 2GB/s, in de praktijk lager. Maar daar ga je met 1 SSD en 3 HDD's niet bij in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het zo dadelijk even regelen.
Pagina: 1