Intel HD Graphics-actuele clockspeed ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is er een manier om de actuele clockspeed van de GPU-core van moderne Ivy/Sandy Bridge CPU's te kunnen uitlezen (zoals je de actuele CPU speed kan zien devices/system/cpu/cpu0/cpufreq)? Gerelateerd: kun je die GPU clockspeed "handmatig" beïnvloeden?

Google leert me dat er wel tools zijn voor NVidia chipsets, maar ik vind niets voor Intel HD Graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
waarschijnlijk kan je hem in je bios overclocken, niet dat je daar veel mee zal bereiken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• AlterEgo
  • Niet online
Ik ga dit toch eens schoppen. Lijkt me zo onwaarschijnlijk dat die GPU clockspeed niet uitleesbaar zou zijn?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op zich best interessant.
Ik zit nu helaas niet op een machine met Intel graphics, dus het even nakijken kan ik niet.
Maar wat ik wel kan vinden (bron) is dat je, indien je de RC6 modus (dynamic clocks voor de GPU) hebt ingeschakeld, daarvan de maximum frequentie kunt regelen in /sys/kernel/debug/dri/0/i915_max_freq
Mogelijk tref je in die omgeving ook de actuele frequentie aan?
Je zou ook de documentatie van de i915 driver kunnen opzoeken, wie weet staat daar meer.

RC6 inschakelen kan door te booten met kernel parameter i915.i915_enable_rc6=1 of een hogere waarde dan 1 voor hogere sleep states.
Zelf hanteer ik 3, daarboven merk ik soms stutter en er zijn berichten dat het dan instabiel kan worden, maar ik heb dan ook een GM45 chipset en nog geen Intel HD graphics in de CPU op mijn laptop.

[ Voor 45% gewijzigd door Ultraman op 26-09-2012 20:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AlterEgo
  • Niet online
Dank voor een waardevolle pointer!

Met rc6 ( i915.i915_enable_rc6=7 ) modus en debugging heb ik controle over /sys/kernel/debug/dri/0/i915_max_freq, maar daar houdt het nuttige ook wel een beetje op, maar meer dan het uitlezen van van de mogelijke states in /sys/kernel/debug/dri/0/i915_cur_delayinfo kom ik nog niet.

Verder vond ik wel verwijzing naar een interessante patchset: https://patchwork.kernel.org/patch/1417831/ :

drm/i915: add a tracepoint for gpu frequency changes

Reading the GPU frequncy can be done by reading a file like:
/sys/class/drm/card0/render_frequency_mhz

Tijd om verder te nerden :P

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zou dus zomaar kunnen dat dit een feature is die je in kernel 3.6 of 3.7 gaat terugzien :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Om deze bejaarde }:O uit de sloot te dreggen:
Ultraman schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:12:
Zou dus zomaar kunnen dat dit een feature is die je in kernel 3.6 of 3.7 gaat terugzien :)
Dat is dus inmiddels wel gebeurd in 3.10, maar waarschijnlijk al eerder.

In /sys/class/drm/card0/gt_cur_freq_mhz vind ik de actuele frequentie van de GPU
En door manipuleren van gt_min_freq_mhz en gt_max_freq_mhz kun je de instelling van de frequentie manipuleren. Maar overklokken lukt niet.

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 10-09-2013 18:29 . Reden: typo ]

Pagina: 1