Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem. Momenteel werk ik al 2,5 jaar bij een ict bedrijf. Daar ben ik begonnen als junior software developer. Nu wil ik van baan wisselen, omdat ik ergens ander wil gaan werken en een hoger salaris wil gaan verdienen. Bij het ondertekenen van mijn contract is er mondeling een agreement afgesproken. Ik zou 2 jaar als junior bij dit bedrijf werken, in deze 2 jaar zou ik worden klaar gestoomd om een hoger niveau te krijgen door middel van cursussen etc. Ze wilden het liefst dat ik dan na die 2 jaar nog minimaal een aantal jaren bij dat bedrijf kom werken. Dit is overigens nergens vast gelegd. Toendertijd ben ik hiermee akkoord gegaan, maar nu wil ik toch echt ergens ander werken, om zo meer van de "wereld" te zien.

Wat kan ik het beste doen nu? In het contract kan ik het ook nergens meer terug vinden.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
zou niet je baan opzeggen voordat je iets anders hebt, dat is 1.
Als het kan ook nog niet laten merken dat je weg wil.
Daarnaast als je er niets op schrift staat kan je gewoon ontslag nemen lijkt me.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ionicdog schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:09:
...Daarnaast als je er niets op schrift staat kan je gewoon ontslag nemen lijkt me.
Het staat niet op schrift, maar er is wel een mondelinge overeenkomst als ik het goed begrijp. En die lijkt me ook rechtsgeldig.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Vooral die cursussen kunnen ze moeilijk mee doen. Heeft je werkgever die betaald? Heb je iets getekend bij aangaan van die cursussen? Want anders zouden ze die wellicht willen verrekenen. (ik zeg niet dat ze daar recht op hebben, ik geef aan waar je je op moet voorbereiden).

En anders is het handig dat je vraagt om je toekomstige werkgever die cursuseen te laten verrekenen?

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 23-05-2012 18:57 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
De cursussen zijn door de werkgever betaald. Ook kan ik me herinneren, dat ze hadden gezegd van deze agreement staat niet op papier, ze wilden wel doordat ik die cursussen heb genomen, dat ze de vruchten er van konden afwerpen. Ik heb ook niks getekend toen ik die cursussen ging volgen.

Ook vraag ik me af wat ionicdog had gezegd, dat ik pas deze baan pas moet opzeggen voordat ik een andere heb gevonden. Ik dacht juist dat ik eerst moet stoppen en daarna opzoek moet gaan naar iets anders. Dus wat ionicdog zegt is dus verstandiger?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Welkom op Tweakers.net xanderwoudenber :) Ik pas de titel even aan naar het Nederlands, dat heeft de voorkeur boven Engelse termen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Er lijkt een mondelinge afspraak gemaakt die betrekking heeft op de looptijd van de arbeidsovereenkomst. De duur van een arbeidsovereenkomst staat echter altijd ook op papier. De papieren versie gaat in dat geval voor. Ten eerste omdat hij (in tegenstelling tot de mondelinge afspraak) niet kan worden betwist. Ten tweede omdat een arbeidsovereenkomst met een bepaalde duur van >> 2 jaar normaal gesproken niet mogelijk is.

Dan is er een ander punt waarop je werkgever zou kunnen proberen om je vast te houden, namelijk met een studiekostenregeling. Hier geldt echter dat hij altijd individueel op papier moet worden overeengekomen, een mondelinge afspraak of verwijing naar een CAO of bedrijfsregelement houdt geen stand.

Jammer voor je baas :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, je komt er mee weg, maar netjes is anders.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:08:
Ook vraag ik me af wat ionicdog had gezegd, dat ik pas deze baan pas moet opzeggen voordat ik een andere heb gevonden. Ik dacht juist dat ik eerst moet stoppen en daarna opzoek moet gaan naar iets anders. Dus wat ionicdog zegt is dus verstandiger?
Tenzij je heel ongelukkig bent in je huidige baan is het handiger eerst te gaan solliciteren, en dan pas je baan op te zeggen. (over het algemeen).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
qadn schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:04:
Tjah, je komt er mee weg, maar netjes is anders.
Dat begrijp ik zelf ook heel erg goed. Ik zit nu op het punt van mijn eigen belang of die van het bedrijf. Als ik straks bij de overstap 200 euro extra per maand verdienen, is dat heel erg mooi meegenomen. Verdien bij het bedrijf zelf veel minder dan al mijn andere klasgenoten. Om dan nog 2 jaar zo door te gaan, gaat me echt te ver.

Alleen geld is geen goede motivator om dat als excuus te gebruiken om te vertrekken. Hopelijk begrijpen jullie mij.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
Je moet je zelf afvragen of geld de enige reden is om weg te gaan. Als je nu met plezier naar je werk gaat, voldoende uitdaging en groeimogelijkheden hebt zou ik echt niet weggaan voor 200 euro. Wel kun je bij je volgende functionering/beoordelingsgesprek aangeven dat je het gevoel hebt dat je salaris niet marktconform is.

Een nieuwe baan is altijd goed voor je ervaring en om van te leren, maar die kan natuurlijk ook altijd tegenvallen, het blijft een gok. Als je de keuze maakt puur vanwege geld en je komt erachter dat de nieuwe baan minder bevalt is het ook zonde.

Dus ik zou zeggen, rondkijken kan geen kwaad, maar let dan vooral op wat je wil bereiken qua groeimogelijkheden, uitdaging en werksfeer. Een initieel hoog aanbod is leuk, maar let ook op jaarlijkse verhogingen etc. :)

Specs

Verwijderd

Je hebt geen mogelijkheid om bij je huidige werkgever te onderhandelen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het helemaal met je eens, het kan 2 kanten opwerken. De nieuwe baan zal nog leuker zijn of slechter.. en het laatste wilt natuurlijk niemand.

Het is onmogelijk om te onderhandelen, het bedrijf hanteert een salarisschaal. Er kan niet zomaar 100 euro of meer boven op het huidige salaris. Hier zitten andere "hogere" machten tussen, althans dit heeft mijn manager me wijs gemaakt. Klopt dit verhaal overigens?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 15:23
Dat ligt een beetje aan je HRM afdeling. Mijn ervaring is dat het niet klopt, maar dat je dan in ieder geval je eigen manager mee moet hebben (zijn afdeling betaald uiteindelijk je loon).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• t_captain
Voor 200 euro van baan wisselen?

Bedenk wel dat:

1. Een nieuwe werkgever die je graag wil hebben doet je vaak een relatief goed aanbod. Gevolg is dat je daar naar verhouding van je nieuwe collega's hoog wordt ingeschaald. Wat krijg je vervolgens de eerste beoordelingen te horen? "je doet het goed, maar X is al wat langer hier, heeft iets meer ervaring, doet het nog net een beetje beter en die X verdient nog minder dan jij".

2. de eerste loonsverhoging loop je vaak mis. Bij je huidige baas heb je misschien over een paar maanden alweer een beoordeling.; bij een nieuwe werkgever mag je misschien pas na een jaar voor het eerst.

Gevolg is dat een loonstijging tenminste 500 euro moet zijn om een overstap financieel te rechtvaardigen.

Bovendien, als het geschetste plaatje van je huidige baan een beetje klopt dan zit je toch juist in een loonexplosie daar? De afgelopen 2 jaar investeren en daarna (nu) snel groeien?
Als dat niet overeenkomt met de realtiteit, is het afwijken van de eerdere verwachtingen een groter probleem dan die 200 euro. Dat een bedrijf na 2.5 jaar niet voldoet aan je oorspronkelijke verwachtingen is wel een veel betere motivatie voor een overstap.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Hoe hoog de loonstijging moet zijn om een overstap te rechtvaardigen is concreet niet aan te geven. Ik heb voor mezelf altijd minimaal 30% aangehouden. Een stijging van 10% op jaarbasis had ik jaar op jaar en wanneer je van de een naar de ander gaat zal die je dat jaar absoluut niet zoveel belonen. Zodoende dat ik die 30% aanhield. Dus of 200 of 500 euro een reden moet zijn is lastig aan te geven zonder te weten waar je nu op zit noch wat je ambieert.

Verder klinkt het als een traineeship wat je hebt gedaan, 2 jaar cursussen om gereed te zijn voor een hoger niveau. Om dan over te stappen is inderdaad niet echt netjes sterker nog als toekomstige werkgever zou ik hier ook bij stilstaan. Het is echter wel vreemd dat je werkgever geen clausule heeft om dit te voorkomen of je het cursusgeld niet laat terugbetalen. Maar bij het ontbreken van hetgeen wat op papier staat en een vage omschrijving van 'jaren te blijven werken' is ook als werknemer niet wenselijk.

Ik zou eerst eens kijken of je ergens iets concreets kunt krijgen en dan met je baas in overleg treden wat je daar krijgt en hoe hiermee om te gaan. Dat je niet marktconform wordt betaald is een drogreden totdat je daadwerkelijk een aanbod hebt dat je weet wat je waard bent.

• t_captain
n4m3l355 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 01:53:

Verder klinkt het als een traineeship wat je hebt gedaan, 2 jaar cursussen om gereed te zijn voor een hoger niveau. Om dan over te stappen is inderdaad niet echt netjes sterker nog als toekomstige werkgever zou ik hier ook bij stilstaan. Het is echter wel vreemd dat je werkgever geen clausule heeft om dit te voorkomen of je het cursusgeld niet laat terugbetalen. Maar bij het ontbreken van hetgeen wat op papier staat en een vage omschrijving van 'jaren te blijven werken' is ook als werknemer niet wenselijk.
Mijn indruk wat niet die van een traineeship (i.e. serieuze hoeveelheid studie, on-tje-job coaching en jobrotation binnen de organisatie van je werkgever), maar gewoon een uitvoerende baan als junior software developer. Of het fatsoenlijk is om over te stappen heeft alles te maken met de hoeveelheid cursussen die daadwerkelijk zijn gevolgd.

Vaak wordt er veel in het vooruitzicht gesteld, maar als je bijvoorbeeld maar 2 of 3 weken echt op cursus hebt gezeten dan zou ik me niet al te bezwaard voelen. Die paar weken zijn gewoon nodig om een junior op het gewenste niveau te brengen. Je baas heeft reeds profijt gehad van je cursussen en het is niet onredelijk om te verlangen dat een paar weken cursus binnen 2.5 jaar is afgeschreven.
Ik zou eerst eens kijken of je ergens iets concreets kunt krijgen en dan met je baas in overleg treden wat je daar krijgt en hoe hiermee om te gaan. Dat je niet marktconform wordt betaald is een drogreden totdat je daadwerkelijk een aanbod hebt dat je weet wat je waard bent.
Eensch :)
Pagina: 1