Toon posts:

Saphire 7850 screen tearing probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Normaal gesproken ben ik niet van het plaatsen van topics omdat 99% van de problemen simpelweg via het gebruik van google verholpen kunnen worden. Helaas kom ik er deze keer echt niet uit nadat ik al meerdere midagen aan het probleem heb besteed.

Twee weken heb ik het onderstaande systeem gekocht (exclusief monitor):

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX, 500GB€ 62,90€ 62,90
1BenQ G2220HDA€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Thermaltake V4 Black Edition€ 37,50€ 37,50
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,03€ 182,03
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,-€ 39,-
1Asrock Z77 Pro3€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,83

Zelf voor het eerst in elkaar gezet. Ging allemaal goed en netjes alle driver geinstaleerd en alle temperaturen gecontroleerd. Computer werkt als een trein behalve de aansluiting van mijn BenQ G2220HDA monitor op mijn Saphire 7850HD video kaart. Het moment dat ik games als Dota 2, Diablo 3 en Battlefield 3 speel krijg ik duidelijk zichtbare horizontale lijnen in het scherm. Ik denk dat deze lijnen ook zitten op het bureaublad maar deze zijn moeilijk waar te nemen. Na enig onderzoek kwam ik erachter dat dit effect screen tearing heet en het gevolg is van een to hoog signaal van mijn videokaart naar mijn monitor.

Nu heb ik de volgende handelingen al geprobeerd om dit te verhelpen:
- Via het catalyst control center mijn resolutie naar 1920-1080 gezet op 60hz.
- In windows zelf mijn resolutie naar 1920-1080 gezet op 60hz.
- In games zelf virtual sync aanzetten.
- Een dikkere en volgens verkoper van de mycom betere kabel voor VGA naar DVI signaal.
- Virtial sync en triple buffering aangezet in het catalyst control center.
- Alle drivers zijn up to date.

Alle bovenstaande acties verholpen het probleem niet!

Ik heb de benq 2420HDL van mijn huisgenoot geprobeerd die wel een DVI aansluiting had en met deze monitor had ik geen lijnen in mijn scherm.

Na verder onderzoek kwam ik erachter dat ik wellicht gewoon een nieuwe monitor met een DVI naar DVI aansluiting moet kopen omdat het signaal van VGA naar DVI nou eenmaal niet geschikt is voor mijn set-up.

Dus nu mijn vraag:

Heeft iemand nog een idee hoe ik toch mijn 60hz vga monitor kan blijven gebruiken zonder screen tearing? 140 euro voor een nieuwe monitor is namelijk best veel geld.

Alvast hartelijk bedankt voor welke advies dan ook.

Mvg,

Tom

• shailo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07-2025
ik denk niet dat het screentearing is, screentearing is als de FPS (frames per second) meer zijn als de referesh rate van je monitor. als het zoals je zelf zei ook op je desktop is wat 1 stil staand beeld is, is waarschijnlijk je monitor kaduuk.

Verwijderd

Topicstarter
shailo schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:23:
ik denk niet dat het screentearing is, screentearing is als de FPS (frames per second) meer zijn als de referesh rate van je monitor. als het zoals je zelf zei ook op je desktop is wat 1 stil staand beeld is, is waarschijnlijk je monitor kaduuk.
Ik heb hem aangesloten op mijn oude pc en daar heb ik geen problemen mee. Ik denk gewoon dat de video kaart een to hoog dvi signaal verstuurd en de dvi->vga kabel naar mijn beeldscherm het signaal niet kan verwerken en dat ik daarom die horizontale lijnen heb.

• shailo
dan is het waarschijnlijk de videokaart, heb je al een ander beeldscherm geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
shailo schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:38:
dan is het waarschijnlijk de videokaart, heb je al een ander beeldscherm geprobeerd?
Ik heb nu de monitor van mijn huisgenoot gepakt. Een benq2420HDBL met een DVI aansluiting. Geen lijnen meer maar vindt het beeld nog steeds niet scherp.

• shailo
dat is dan denk ik toch de videokaart.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je in catalyst control center bij Digital Flat pannel -> Properties, Alternative sync of reduce DVI frequency al geprobeerd?

Voor de goede orde, het is vertical sync ;).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

shailo schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:23:
dat klopt niet.
screentearing is dat het beeld zich ongeveer in tweeën deelt en niet goed boven op elkaar liggen waardoor het bijvoorbeeld even heel snel lijkt dat een hoofd van een poppetje op zijn schouder zit. heeft volgens mij niks te maken met de fps want ik draai sommige games hoger dan 200 fps en mijn monitor lijd er niet onder.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Beeld moet je auto adjusten, die knop zit op de benq helemaal links onder. Brakke adapter misschien. Probeer is een andere.
Pagina: 1