Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460028

Topicstarter
Hi allemaal,

Voor een aankomend project ben ik op zoek naar een schijf waar ik 3 laptops aan kan hangen (liefst met firewire) We zitten in de montagewagen en laden het spul op 1 laptop in waarna het materiaal op een harddisk geplaatst wordt en de 2 editors het gedraaide materiaal vanaf de schijf kunnen openen op hun montagelaptop en kunnen editen.

Ik heb al wat gekeken naar een NAS maar ben bang dat de mb/s van die stream niet voldoende zijn..
Hebben jullie een idee? we werken op MacBook Pro's (2008) met final cut pro 7..

Dank en groet,

Jan-David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21

mace

Sapere Aude

1 Gbit/s is niet snel genoeg?

Dat je met macs en final cut werkt is leuk en aardig trouwens maar veel nuttiger is info over hoe groot en welke bitrate de streams hebben waar jullie mee werken. Dan is het edit-platform minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoeveel MB/s heb je nodig? Ik edit geen video's, dus ik heb geen idee.
Van vroeger weet ik wel dat voor die taak altijd een super high-end systeem gewenst is, maar of dat tegenwoordig nog steeds de bottle neck is, geen idee.

Er zijn wel NASsen die behoorlijke bitrates trekken. Daarbij komt ook dat als je met z'n drieën een normale schijf ook wel vol kan trekken (performance-technisch). Als die snel genoeg is, is een NAS dat ook wel.

Bij een NAS zou je kunnen kiezen voor een exemplaar met meerdere netwerkpoorten (met eigen IP-adres) en dan iedere editor een eigen connectie geven (dus IP1 voor laptop1 en IP2 voor laptop2 etc).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Eén schijf met 3 firewire-aansluitingen (of usb) heb ik ook nog nooit gezien eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mace schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:36:
Eén schijf met 3 firewire-aansluitingen (of usb) heb ik ook nog nooit gezien eerlijk gezegd.
Dat klopt USB is soieso point to point, een USB hardeschijf kan niet door meerdere Desktops dan wel Laptops aangesproken worden. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij geldt dit ook voor FireWire. Ik denk dat de TS opzoeke moet gaan naar een NAS die de juiste specificaties heeft.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460028

Topicstarter
Dank voor de reacties, ik heb ook nog nooit iets gehoord over een HD met 3 Firewire's
We werken met XDCAM materiaal 1080i50 35MB/s VBR en het zal gaan over in totaal een uurtje of 20 aan materiaal!

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Nou die 35Mb/s past bijna 30x in 1 Gb/s dus ik denk dat een nette NAS met minimaal 4 schijven in RAID-5 o.i.d. (Of beter 6 of 8 in RAID-10) het makkelijk aan zal kunnen. Uiteraard moet je het testen maar ik heb er vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heren, let wel even op de M-etjes en B-tjes.

M=Mega
B=byte
b=bit

;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 22:17
mace schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:36:
Die zijn er wel degelijk, maar volgensmij dienen die alleen voor doorlus mogelijkheden.
Ik denk dat voor video montage een NAS wel volstaat.

Is het niet mogelijk om eerst te monteren met zogenaamde "proxy" kwaliteit. kost minder bandbreedte.

Sommige proffecionele camera's nemen naast de hoge kwaliteit ook nog een lage kwaliteit versie op voor de preview. Wellicht ook interessant om uit te zoeken.

Als je montage dan werkelijk klaar is, kan je je sequence gewoon re-linken (moet je de clipjes wel exact dezelfde naam geven) om daarna vervolgens te exporteren.

EDIT: op welke camera wordt er gedraaid?

[ Voor 5% gewijzigd door 0xygen op 23-05-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mace schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:47:
Nou die 35Mb/s past bijna 30x in 1 Gb/s dus ik denk dat een nette NAS met minimaal 4 schijven in RAID-5 o.i.d. (Of beter 6 of 8 in RAID-10) het makkelijk aan zal kunnen. Uiteraard moet je het testen maar ik heb er vertrouwen in.
Met _Dune_. Hij had het over 35MB/s, niet Mb/s. Dat komt dus neer op een theoretische max van 3,5x in 1Gbps. Maar dat wordt dus wel penibel, zeker gezien het geen constant stream zal zijn maar een gemiddelde. Wat dat betreft zouden twee/drie netwerkaansluitingen dus uitkomst kunnen bieden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Room42 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:55:
[...]

Met _Dune_. Hij had het over 35MB/s, niet Mb/s. Dat komt dus neer op een theoretische max van 3,5x in 1Gbps. Maar dat wordt dus wel penibel, zeker gezien het geen constant stream zal zijn maar een gemiddelde. Wat dat betreft zouden twee/drie netwerkaansluitingen dus uitkomst kunnen bieden.
Ja, maar ik had voor de zekerheid de specs van XDCAM ff opgezocht en het is dus wel degelijk Mbit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:41:
[...]

Dat klopt USB is soieso point to point, een USB hardeschijf kan niet door meerdere Desktops dan wel Laptops aangesproken worden. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij geldt dit ook voor FireWire. Ik denk dat de TS opzoeke moet gaan naar een NAS die de juiste specificaties heeft.
Je hebt gelijk, dat geldt ook voor Firewire, dat ligt namelijk gewoon aan de manier waarop de HDDs aangesproken worden. Meerdere Firewire connectoren op een schijf zijn puur voor daisychaining, niet voor iets anders.

De enige optie is dus een NAS (of systeem met netwerkshare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien een NAS met Link Aggregation?
bv http://news.softpedia.com...-Aggregation-228677.shtml

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Dat dacht ik ook, (synology, thecus, qnap.. ) maar vergeet niet dat je daar ook een switch(je) voor nodig hebt die dat aankan. Vaak wordt de hp 1800 series gebruikt daarvoor wanneer het 'mobiel' moet blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 23-05-2012 16:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

In principe heb je link aggregation niet nodig als je de 3 netwerkaansluitingen ook 3 verschillende IP-adressen geeft, en dan elke laptop de NAS via een ander IP-adres laat benaderen.

Niet supernetjes maar wel een manier om een dedicated Gb te krijgen per laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 22:01

K4F

Is een NFS share vanaf laptop 1 (of AFP?) een optie of is de belasting te hoog gedurende het editen?
Pagina: 1