Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een half jaar geleden heb ik een nieuwbouw appartement gekocht, dit is de eerste koopwoning welke ik neem want ik heb hiervoor altijd particulier gehuurd.

Nu gaat op 1 Oktober de BTW verhoging van 19% naar 21% en moet ik waarschijnlijk het verschil (2%) met terugwerkende kracht over alle kosten van mijn woning betalen omdat de opleverdatum als BTW datum geldt.

Nu vroeg ik me af; zitten er meer mensen hier in dit schuitje? Is er iets wat ik kan doen?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Heb je zo 123 een linkje waarin dit vermeldt staat? Ons appartement gaat namelijk ergens in oktober opgeleverd worden.. Dit soort nieuws wil ik dus niet horen :(

Ik heb overigens nog niets van het bouwbedrijf ontvangen omtrent dit onderwerp.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 23-05-2012 14:27 ]

Hier staat tekst

• gise
  • Niet online
Het stond (ongeveer 2 weken geleden) in de telegraaf, heb het artikel uitgescheurd en bewaard, hier onder andere een linkje: klik

Mijn appartement staat ook voor oplevering rond oktober

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 23-05-2012 14:31 . Reden: betere link gevonden, vervangen ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Initieel geld dezelfde regel als met 17.5 naar 19%, de datum dat een termijn vervalt, is bepaling voor BTW. Ben je dus bij termijn 6 van 8 op 1 oktober, hoef je dan enkel nog over 7 en 8 nieuwe BTW tarief te betalen, niet over 1 t/m 6, mits natuurlijk 7/8 nog niet vervallen zijn.

Wel hebben ze de regering gevraagt alsnog een overgangsregeling te vormen voor zulke zaken, de verkoop van woningen zakt nu nog verder in (koop je nu een nog te bouwen woning, is het 99% zeker dat alles 21% wordt).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 23-05-2012 14:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• gise
  • Niet online
@SinergyX: Maar dit is juist bij nieuwbouw anders, valt in de telegraaf en ook op mijn linkje te lezen:
"...Voor de berekening van btw op bouwwerken is namelijk niet de verkoopdatum bepalend – zoals in bijna alle andere sectoren – maar de opleverdatum. Zelfs over al betaalde termijnen (uitgezonderd vóór 1 oktober geleverde grond) moeten kopers door de maatregel dan achteraf alsnog de hogere btw betalen."

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat zal best, maar NVM (die ik iets hoger hebt dan Telegraaf)
Bij de koop van een nieuwbouwwoning wordt de verkoopprijs in termijnen bij de koper in rekening gebracht. De eerste termijn heeft doorgaans betrekking op de aankoop van de grond; de rest van de termijnen wordt gefactureerd al naar gelang de bouw vordert. Volgens de belastingwetgeving moet het btw-tarief in rekening worden gebracht dat geldt op het moment dat de prestatie is geleverd en de termijn wordt gefactureerd. Dat betekent dat kopers die een nieuwbouwwoning hebben gekocht die op het moment van invoering van het hogere btw-tarief nog niet is opgeleverd, over de dan nog resterende termijnen het hogere btw-tarief moeten betalen. Dat scheelt dus snel duizenden euro's
Verder, wat dus mogelijk nog kan veranderen:
Bouwend Nederland, de Neprom en de NVB pleiten ervoor dat de Tweede Kamer snel overgangsmaatregelen treft waardoor voor nieuwe woningen, die voor 1 oktober 2012 zijn gekocht, het oude btw-tarief blijft gelden.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 23-05-2012 14:47 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• gise
  • Niet online
Degene die aan de bel getrokken heeft is overigens Vereniging Eigen Huis, de Telegraaf heeft er alleen een artikel over geschreven.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Omdat je de tekst anders moet lezen, als jij na 1 oktober een huis koopt, wordt dat moment pas 'leveren van prestatie' (= vervallen termijn), en moet je inderdaad over de oude termijnen ook 21% betalen.

Als jij nu een huis koopt en de bouw start nog voor 1 oktober, loopt de regeling gewoon zoals ik hem hierboven aangeef.

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 14:49:
Omdat je de tekst anders moet lezen, als jij na 1 oktober een huis koopt, wordt dat moment pas 'leveren van prestatie' (= vervallen termijn), en moet je inderdaad over de oude termijnen ook 21% betalen.

Als jij nu een huis koopt en de bouw start nog voor 1 oktober, loopt de regeling gewoon zoals ik hem hierboven aangeef.
Dit is onjuist!!!

BTW wordt berekend op het moment dat een goed wordt geleverd dus een nieuwbouw woning welke na 1 oktober 2012 wordt opgeleverd, juridische overdracht van het onroerend goed naar de koper, zal dus over de gehele aankoopsom 2 % extra BTW berekend moeten worden.
Dat was juist de paniek dat aankomende nieuwbouw bezitters ongeveer € 5000.00 meer kwijt kunnen zijn aan hun woning. Dat is niet in de hypotheek voorzien. Ook de eventuele keuken, badkamer, vloeren etc leveranties worden direct 2 % duurder.

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 19:30
Heb ook een nieuwbouw woning in progress en inmiddels contact gehad met de aannemer/projectontwikkelaar. De BTW van 21% gaat slechts gelden voor termijnen die na 1 oktober nog gaan komen. De termijnen met een factuurdatum van voor 1 oktober blijft gewoon 19%. Dus gewoon er voor zorgen dat de aannemer beetje flexibel met z'n factuurdatum om gaat springen :)

Er is voor de rest helemaal geen juridische overdracht meer, enkel een oplevering met een datum die nog variabel is (de opleverdatum wordt natuurlijk pas definitief als de aannemer weet wanneer de woning klaar is). Op het moment van oplevering wordt er een proces verbaal getekend en draagt de aannemer de woning over. Voor oplevering zijn alle termijnen betaald en is er slechts nog een mogelijkheid om 5% van de laatste termijn bij de notaris te "parkeren". Als een soort zekerheid.

Als het anders is zou ik ook graag een bron vermelding willen zien.

[ Voor 4% gewijzigd door C00KW4US op 23-05-2012 20:29 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
C00KW4US schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:27:
Heb ook een nieuwbouw woning in progress en inmiddels contact gehad met de aannemer/projectontwikkelaar. De BTW van 21% gaat slechts gelden voor termijnen die na 1 oktober nog gaan komen. De termijnen met een factuurdatum van voor 1 oktober blijft gewoon 19%. Dus gewoon er voor zorgen dat de aannemer beetje flexibel met z'n factuurdatum om gaat springen :)
Pas op met flexibel betalen !
Betaal echt pas als de op de factuur vermelde werkzaamheden uitgevoerd zijn.
Mocht een aannemer failliet gaan en je hebt betaald voor werkzaamheden die nog niet uitgevoerd zijn heb je weleens kans dat je 2x mag gaan betalen........

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat laatste hoor ik regelmatig, al is dat vrij moeilijk als er 3rde partijen ook controleren of alles van een bepaalde termijn ook gereed is. Te vroeg betalen is per saldo stukje risico (je betaald voor wat niet klaar is), zeker in deze tijd met omvallende bouwbedrijven is dat zeker niet slim. (dit komt steeds vaker voor bij bedrijven die in de problemen zitten, die zie je toch proberen de volgende termijn al te factureren bij de koper).
Dit is gewoon de wettelijke bepaling bij belastingverhoging, dit is niets anders dan de eerdere 17,5% naar 19%, waar precies hetzelfde verhaal speelde. En nogmaals, dit gaat om woningen in aanbouw, niet reeds afgebouwde woningen die nog te koop staan (dan zijn alle termijnen reeds vervallen, de woning is immers gereed).

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 23-05-2012 20:45 ]

• jochie79
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:43:
[...]

[...]

Dit is gewoon de wettelijke bepaling bij belastingverhoging, dit is niets anders dan de eerdere 17,5% naar 19%, waar precies hetzelfde verhaal speelde. En nogmaals, dit gaat om woningen in aanbouw, niet reeds afgebouwde woningen die nog te koop staan (dan zijn alle termijnen reeds vervallen, de woning is immers gereed).
Voor de berekening van btw op bouwwerken is niet de verkoopdatum bepalend – zoals in bijna alle andere sectoren – maar de opleverdatum. Zelfs over al betaalde termijnen (uitgezonderd de termijn die betrekking heeft op vóór 1 oktober geleverde grond) moeten kopers door de maatregel achteraf alsnog de hogere btw betalen.

Bron: http://www.neprom.nl/Downloads/brief-btw-verhoging-tweede-kamer-10052012.pdf

• jochie79
  • Nu online

Er is voor de rest helemaal geen juridische overdracht meer, enkel een oplevering met een datum die nog variabel is,

Als het anders is zou ik ook graag een bron vermelding willen zien.
De oplevering is de juridische overdracht!

Bron zie boven.

• gise
  • Niet online
Heeft iemand anders hier nog informatie over? Het wordt nu een beetje een welles-nietes discussie met ook bronnen die elkaar tegenspreken. ;(

Verwijderd

Ik zie niet echt veel tegenspraak. Volgens mij is iedereen het er over eens dat oplever datum = btw datum

• jochie79
  • Nu online
Precies, misschien komt er nog wel een overgangsregeling, echter is hier tot op heden niets over te lezen (vanuit de politiek).

Zelf kost me dit ook enkele duizenden euro's :(

• C00KW4US
  • Laatst online: 16-11 19:30
Mooie kut dus, laat de overheid maar even snel met een overgangsregeling komen :(

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Heb ook een nieuwbouw woning in progress en inmiddels contact gehad met de aannemer/projectontwikkelaar. De BTW van 21% gaat slechts gelden voor termijnen die na 1 oktober nog gaan komen. De termijnen met een factuurdatum van voor 1 oktober blijft gewoon 19%.
Dat zegt mijn projectontwikkelaar ook, ga er daarom maar vanuit dat dit zo is.

Elect a clown, expect a circus.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
Slasher schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:42:
[...]

Dat zegt mijn projectontwikkelaar ook, ga er daarom maar vanuit dat dit zo is.
Is het dan niet mogelijk om voor die tijd alles te factureren en vervolgens in termijnen te betalen? Afhankelijk van de doorlooptijd hoeft dit geen nadelen te hebben. 30 januari 2013 hoeft er pas BTW afgedragen te worden door de aannemer.

[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 29-05-2012 14:27 ]

XXXVI

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
ephymerous schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:26:
[...]

Is het dan niet mogelijk om voor die tijd alles te factureren en vervolgens in termijnen te betalen? Afhankelijk van de doorlooptijd hoeft dit geen nadelen te hebben. 30 januari 2013 hoeft er pas BTW afgedragen te worden door de aannemer.
Of verschillende facturen met een verlengde betalingstermijn. Dus:
- factuur van november op 30 september versturen met een betalingstermijn van 2 maanden
- factuur van december op 30 september versturen met een betalingstermijn van 3 maanden
- et cetera
Eventueel zelfs een bepaling opnemen dat de betalingstermijn in overleg kan worden aangepast naar de stand van het werk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een ondernemer heeft zich qua facturatie gewoon aan de termijnregeling te houden, factureer je eerder en heb je hierop controle, kan je aardig wat problemen krijgen.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Kun je eigenlijk je aankoop van een woning annuleren, aangezien de kostprijs behoorlijk omhoog gaat?

Als enkele consument denk ik niet dat je heel veel teweeg kunt brengen, maar wanneer je de bouwwereld dat laat doen door er op zo'n manier druk op te zetten...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Enkel als zoiets is opgenomen in de ontbindende voorwaarden, wat me zeer onlogisch lijkt :P

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Waarom? Je koopt een bepaald product (huis) voor een bepaald bedrag. Meestal zijn bedragen inc. BTW vermeld en er staat vaak niet bij dat het om een specifiek BTW percentage gaat.

Ik zou niet zomaar vanuit gaan dat de verhoging van het BTW tarrief voor rekening van de consument is. De bouwwereld zal je vast willen laten geloven dat dit zo is.

[ Voor 31% gewijzigd door Abom op 29-05-2012 15:37 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
SinergyX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:10:
Een ondernemer heeft zich qua facturatie gewoon aan de termijnregeling te houden, factureer je eerder en heb je hierop controle, kan je aardig wat problemen krijgen.
Is er voor (nieuw)bouw een specifieke regeling besproken? Zoniet dan kan het toch?

XXXVI

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Abom schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:32:
Waarom? Je koopt een bepaald product (huis) voor een bepaald bedrag. Meestal zijn bedragen inc. BTW vermeld en er staat vaak niet bij dat het om een specifiek BTW percentage gaat.

Ik zou niet zomaar vanuit gaan dat de verhoging van het BTW tarrief voor rekening van de consument is. De bouwwereld zal je vast willen laten geloven dat dit zo is.
In menig contract is opgenomen dat eventuele kostenstijgingen als gevolg van o.a. wetswijzigingen voor rekening van de opdrachtgever komen, zie bijvoorbeeld paragraaf 47 van de UAV. In dat kader is ook paragraaf 42 van de UAV relevant. Daarin is opgenomen dat de overeenkomst als het ware zonder btw is en de opdrachtgever die btw betaald, zonder daarbij een percentage te noemen. Los van voorgaande vind ik het ontbinden van de koop ook meer onredelijk dan de consument voor die extra 2% laten betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 29-05-2012 16:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Er komt dus een (beperkte) overgangsregeling

Zie ook: http://www.nu.nl/economie...izenkopers-van-april.html

• gise
  • Niet online
Dat is in ieder geval al een goed bericht, hopelijk dat dit ook wordt doorgevoerd, Ik heb gekocht in Juni 2011.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Euhm, Vereniging Eigen Huis wil dit, niets meer, niets minder.....

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

Niet te vroeg juichen.

• gise
  • Niet online
Misschien dat ik alsnog kan juichen, heb namelijk een voorlopige opleverdatum gekregen: eerste week van September (laatste afhankelijkheid zijn de NUTS bedrijven)

Dus hopelijk ligt mijn oplevering sowieso nog vòòr 1 Oktober waardoor ik hier helemaal niks meer mee te maken heb (ook niet met eventuele overgangsregelingen)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Overgangsregeling btw voor aankoop nieuw huis

DEN HAAG - Er komt een overgangsregeling voor mensen die voor 27 april een nieuwbouwwoning hebben gekocht maar met oplevering of betaaltermijnen na 1 oktober de dupe zouden worden van de verhoging per die datum van de btw van 19 naar 21 procent. Deze huizenkopers houden recht op het tarief van 19 procent.

VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, de vijf partijen van het begrotingsakkoord, hebben daarvoor een voorstel gemaakt, zo maakte ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten woensdag bekend in de Tweede Kamer.

Ten koste van champagne

De overgangsregeling kost zo'n 45 miljoen euro die onder meer gevonden wordt door het schrappen van de lagere accijns op mousserende wijn .

Nieuwbouwers konden zich niet voorbereiden

Eind april sloten de vijf partijen een akkoord over de begroting voor volgend jaar, waar een hogere btw vanaf 1 oktober een onderdeel van is. Mensen die voor 27 april een nieuwbouwwoning kochten en die na oktober krijgen opgeleverd, hebben zich echter niet kunnen voorbereiden op de nieuwe situatie. De vijf partijen vonden dat schrijnend.
Bron: telegraaf.nl

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:30
Deze verhoging is nu definitief zoals ik het hieruit opmaak?
http://www.rijksoverheid....arieven-en-vrijstellingen

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
Je koopt toch gewoon VON? Dat betekent dat alle kosten er al in zitten en het risico bij de verkoper ligt. Al zal dat waarschijnlijk wel in de voorwaarden zijn afgedekt.

[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 17-07-2012 09:24 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• gise
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:23:
Je koopt toch gewoon VON? Dat betekent dat alle kosten er al in zitten en het risico bij de verkoper ligt. Al zal dat waarschijnlijk wel in de voorwaarden zijn afgedekt.
Verkoper heeft een bruto prijs waar de belasting nog bij komt, daar heeft de verkopende partij geen invloed op.
Dat de verhoging door gaat staat sowieso vast, het is alleen de vraag welke impact het heeft op kopers van nieuwbouw huizen met een opleveringsdatum na 1 Oktober

[ Voor 36% gewijzigd door gise op 17-07-2012 09:53 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:23:
In een KAO (koop aannemings overeenkomst) staat dat inderdaad keurig afgedekt (voor de verkopende partij) . Daar staat echt wel iets in over wijzigingen in BTW tarief dat het risico bij de koper ligt.

• Naranya
Ja het staat al in de verkoopfolder, dat eventuele BTW verhogingen exclusief zijn helaas.
Zoals ik het nu voor me zie is dat over de betalingstermijnen die na 1 oktober vallen wij nog 2% extra mogen afdragen helaas.

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-11 22:10
gise schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:44:
[...]

Verkoper heeft een bruto prijs waar de belasting nog bij komt, daar heeft de verkopende partij geen invloed op.

[...]

Dat de verhoging door gaat staat sowieso vast, het is alleen de vraag welke impact het heeft op kopers van nieuwbouw huizen met een opleveringsdatum na 1 Oktober
Eh.. als ik het goed begrepen heb geldt toch dat alleen de mensen die hun koopovereenkomst sloten voor 27 april het oude tarief betalen? De opleveringsdatum heeft er niks mee te maken

• Naranya
Als je voor 27 april je koopcontract afgesloten hebt val je onder de overgangsregeling, zo niet betaal je over alle bouwtermijnen na 1 oktober gewoon 2% extra volgens mij.

• gise
  • Niet online
jesselyn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:54:
[...]

Eh.. als ik het goed begrepen heb geldt toch dat alleen de mensen die hun koopovereenkomst sloten voor 27 april het oude tarief betalen? De opleveringsdatum heeft er niks mee te maken
Klopt, maar deze informatie is dan ook pas sinds kort beschikbaar, vandaar ook dit topic :Y
Pagina: 1