Toon posts:

Aankoopadvies nieuwe opzet PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ben nieuw hier, dus hoop dat ik in het goede topic zit =D

Ik wil mijn Widows computer gaan updaten om hem weer te gaan gebruiken voor games. En zou graag willen weten welke componenten worden aangeraden. Ik wil graag games als WoW, GTA en games die het komende jaar uitkomen op hoge of hoogste kwaliteit kunnen spelen, uiteraard voor een redelijk bedrag)

Ik ga gebruik maken van mijn huidige case, en voeding, de rest wil ik gaan vernieuwen.

Case: Coolermaster CM 690
Voeding: Zahlman ZM500HP

Heb via reviews en beoordelingen de volgende aanvullende componenten gevonden, graag van jullie een reactie of dit inderdaad goed genoeg is, en belangrijker, of het compatible is met de overige componenten.

Grafische kaart: SAPPHIRE HD 7850 (11200-00-20G)

Moederbord: Asus P8Z77-V Pro

Processor: Intel i5-3570K

Geheugen: Zijn erg veel mogelijkheden. Is 16gb (2x8) "genoeg" of hangt dit erg af van de combinatie van bovenstaande 3 componenten?

Opslag: WD Caviar Black 1 TB SATA p/n WD1002FAEX (dit hoeft niet meer te zijn, aangezien ik op deze pc geen muziek, films e.d. zet)

Ik hoor graag of ik de goede kant op zat.

Jeroen

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:01
Heb je de meest recente Best Buy Guide er al eens op na geslagen?
Dan kun je afhankelijk van je budget een mooi bij elkaar passend systeem selecteren.
Linkje naar high-end game systeem en budget-/basis game systeem.

Case en voeding hebben geen compatibiliteitsinvloed op je systeem, als er nu een ATX bord in zit, past een nieuw bordje ook. Je voeding van 500 Watt is natuurlijk wel van invloed, maar hoogstwaarschijnlijk ruim voldoende. Ik verwijs wederom naar de BBG, waar zelfs in het high-end systeem ook max een 550W voeding zit, met een Crossfire opstelling.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:10
Beste Jeroen,

Allereerst welkom op GoT.
Zoals Danny stelt, is dit niet helemaal het juiste draadje.

Maar ik wil toch inhoudelijk ingaan op je vraag:

Dual Channel kit voor je RAM, +1. Hoewel geheugen momenteel weinig kost, kan ik wel begrijpen dat je 16 gb aan RAM neemt. Wat ik me wel afvraag: Ga je dit echt nodig hebben? Zoveel RAM is momenteel alleen nuttig voor Virtualisatie of Servergerichte taken.
De meeste zware games verstoken amper 3 gb aan RAM.

Kijkend naar de spec's van je gekozen CPU, werkt deze in Single of Dual channel modus.

Voor de rest is het een kwestie van smaak. De een zweert bij AMD ATI, de ander bij Nvidia.
De Benchmarks echt echter genadeloos, dus bekijk die eens op Google.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de reacties!

Heb in het lijstje voor High-end game opzet zitten kijken, als ik het doe, wil ik het wel goed doen. Daar heb ik nog een vraag over. Ik zie een SSD + 2TB aan normale harde schijf staan. Is dit niet te veel, en kan ik hier op bezuiningen. Ik dacht zelf alleen 1TB aan opslag nodig te hebben. Is het dan goed genoeg om SDD te laten vervallen, of is dit iets wat je er gewoon in zou willen hebben als gamer? Wilde maximaal 1000 euro uitgeven, en daar moet dus nog een scherm bij, dus hoop op ongeveer 800 euro uit te komen, en dan wil ik natuurlijk wel met de grote jongens meedoen =D

Ik zag in een aantal voorbeeldopstellingen al gauw 16gb aan geheugen staan, maar ook volgens de BBG is 2x4GB voldoende. Dit lijkt me dus ook een betere optie!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zelf bij een nieuw systeem wel voor een SSD gaan, dat maakt je systeem gewoon zoveel sneller. Als je 2TB veel vindt kun je natuurlijk 1TB kopen. Schijven bijplaatsen is niet zo'n probleem, mocht je later nog een keer meer ruimte nodig hebben.

• Danny the dog
Een SSD is een 'luxe optie'. Het is zeker een grote aanrader, aangezien je systeem zo ontzettend veel sneller wordt. Je moet een SSD ook niet zien als opslagmedium, maar puur om je OS en in jouw geval de meest gespeelde spellen op te installeren. Gebruik een SSD in ieder geval niet voor download- / rar- en par doeleinden, want dan is hij geen lang leven beschoren ;)

Verder kun je natuurlijk, zoals hierboven als gesteld, je opslagbehoefte met conventionele HDD's zelf bepalen.
Uitbreiden kan sowieso altijd nog in de toekomst.

Wil je echter binnen budget blijven, kun je de SSD ook later toevoegen.
Sowieso, de case en voeding heb je al. Met aftrek van deze 3 delen zit je al onder de 1000 euro.

Qua beeldkaarten ben ik helaas niet zo bij, maar puur financieel is hier wel het meeste voordeel te halen.
Misschien dat een enkele kaart voor jou voldoende presteert, ipv de crossfire opstelling. Of 2 lichtere kaartjes in crossfire... Een monitor kun je weer zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt, zie wederom de BBG :)

Edit: Binnen jouw budget is het beter aan te raden te kiezen voor het basis-game systeem, met een 1TB of 2TB HDD én een 128GB SSD. Je kunt de CPU vervangen door de Ivy Bridge opvolger. Zo blijf je binnen budget en heb je een mooi systeem mét ruimte voor een goede monitor (bijv de Dell U2412M, geweldig scherm!)

[ Voor 45% gewijzigd door Danny the dog op 23-05-2012 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
SSD is dus wel een must-have als ik het goed begrijp. Snap ook wel dat je voor je OS en je meest gebruikte dingen wel graag een snellere opslag wilt hebben.

Dit ga ik dan combineren met een 1TB Seagate Barracuda. Weet dat het maar 2 tientjes scheelt voor een 2TB schijf, maar heb in al die jaren mijn 2x 200GB schijven nog nooit vol gekregen.

Nu zie ik ook bij de BBG bij het stukje over de processor, dat wanneer de Intel ore i5 3570K beschikbaar / betaalbaar is, deze de grote voorkeur heeft. Nu is het verschil ongeveer 25 euro, is het slimmer om dat te doen?

Wat betreft budget, denk dat ik liever nu mn systeem op orde maak, en binnekort mn scherm vernieuw. Gebruik nu een iiyama van 21 Inch, en dit wilde ik naar de 24-27 inch brengen. Was inderdaad ook erg gecharmeerd van de Dell U2412M

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:10
Als je bij voorbaat weet dat je 2x 200 gb niet vol krijgt, dan volstaat een 750 /640 gb schijf makkelijk.
Een SSD die positief door de reviews van T-net heenkomt, is de Samsung 830, 128 GB.
Voor een globale vergelijking: De 1 TB schijf je die al eerste noemt geeft een score van 5,9 / 6,0 in Win 7, terwijl het met een ssd oploopt naar 7,4 (7,9 is de max).

Persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar een Nvidiakaart. Hou even in de gaten dat de verschillen tussen en GTX6xx en GTX5xx bijzonder klein zijn, qua prestatie vertaling. Een mooie kaart is een GTX570 of een GT 560 Ti. Deze 2 vallen aan de onderkant van het High End segment, maar kunnen de moderne games prima draaien op "Hard / Ultra".

Qua Moederbord: Als je een moederbord uitzoekt met 4 dimm sloten (Ram geheugen sloten) en je besluit deze eerst met 2 te vullen, kun je later alsnog bijvullen ;)
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Asus, maar zoals ik al eerder schreef: dat verschilt per persoon wat hij/zij goed en prettig vindt werken.
Feit: Asus is wel een bord dat in vele reviews gebruikt wordt om uit te leggen hoe overklokken werkt ;)

Qua scherm wil ik je de tip meegeven om voor een LED IPS te gaan.

Succes met je keuzes ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

nog een tip: een topkaart die iets ouder is (2e hands dus) is vaak een goede keuze, zeker gezien de games die je nu wilt spelen. Ik heb een kaart voor iets van 100 euro 2e hands gekocht en kan nu nog drie jaar later prima alle games spelen.

Genoeg gasten die altijd de nieuwste kaart willen en de kaart van 1 jaar a 1,5 jaar oud weer de deur uitdoen.

Edit: zelf gebruik ik altijd dit lijstje om 2e hands kaarten uit te zoeken, handig om even snel te zien welke het snelst is:

http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 22:01 ]

• Danny the dog
Wat je ook kunt doen, afgeleid van de post hierboven, is een moederbord nemen waarmee je de optie voor Crossfire / SLI hebt. Koop je nu een mooi beeldkaartje en achter een jaar ofzo een identieke op de 2e hands markt.

Mocht je nog twijfelen over wel/niet SSD --> de reactiesnelheid van je pc wordt er gewoon veel hoger van, hij 'voelt' veel soepeler, sneller etc. Los van dat je boottijden sterk gereduceerd worden.

En wat D_Jeff zegt, de Dell U2412M is een LED IPS scherm. Is een erg fijn scherm, veel betere kijkhoeken dan schermen met een TN paneel (de goedkopere schermen zeg maar). Let wel op, dit is een 1920 x 1200 scherm, waardoor bij breedbeeld content (film enzo) je zwarte balkjes in beeld krijgt.
Voor Office- en internettoepassingen zijn die extra pixels echter erg handig.

En of je een 2e of 3e generatie processor moet nemen: Ivy Bridge is zuiniger dan Sandy Bridge en heeft een betere interne GPU. Echter, aangezien je een game-systeem bouwt, is dat voor jou geen criterium, je neemt immers een losse videokaart.
Qua performance op CPU gebied is het verschil niet schokkend. De prijzen daarentegen liggen vrij gelijk, dus waarom zou je het niet doen.

Dat geld ook voor je opslag, neem gewoon een iets ruimere HDD (verschil tussen kleiner dan 1 TB en 1TB is niet zo groot), zo hou je wat reserve voor de toekomst. Maar da's mijn mening..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, helpt enorm!

Heb ook nog her en der wat nagevraagd, dus graag jullie reacties op het onderstaande.

Opslag wordt de Crucial m4 128GB + 1TB Seagate Barracuda

Moederbord, de ASRock Z77 Extreme4. Alle beoordelingen hierover zijn erg positief, en was de directe keuze in de high-end best buy guide.

Processor: Hier meteen de eerste vraag. In de guide staat de Intel Core i5 2500K, en als opmerking staat er bij dat als de Intel Core i5 3570K betaalbaar en beschikbaar is, dat dit de voorkeur was. Nu schrijft Danny the Dog dat het voor een game-pc niet veel uitmaakt, maar de Ivy bridge wel zuiniger is als de Sandy bridge (en ik zie dat 2500K een Sandy bridge is, wat de 3570K dus een Ivy bridge maakt lijkt me). Wat zouden jullie doen, 2500K of 3570K..? verschil is rond de 2 tientjes, dus het maakt mij niet veel uit.

Qua geheugen had ik ook nog een vraag, een kennis had ook mn lijstje doorgekeken, en zei dat de processor (in dat geval de 2500K) geen 1600MHz geheugen ondersteund, maar alleen DDR3-1333. Is dit ook het geval bij de 3750K (kan het niet vinden in de productspecificatie). Dit heeft natuurlijk invloeg op welk geheugen ik neem, maar dit is verder geen heel spannende keuze. In ieder geval Corsair 2x4GB

Dan puntje Grafische kaart. Ik twijfel nog een beetje tussen de dubbele kaart uit de BBG, en een enkele die wat goedkoper is. puntje wat erbij komt, is dat bij een dubbele kaart, ook meer vermogen nodig is, en mijn huidige Zahlman ZM500HP te kort gaat schieten (of valt dit mee?).

• Danny the dog
De keuze voor het Z77 moederbord is natuurlijk altijd goed.
Daarop kan zowel een Sandy als een Ivy Bridge processor.

Het typenummer van de cpu geeft de generatie aan --> SB is 2e gen, type 2xxx en IB is 3e gen, type 3xxx.
Zoals gezegd is de performance van de IB's iets beter dan de SB's, lees ook het recente artikel op T.net.
Wat ik bedoelde is dat het criterium 'interne GPU' voor jou niet spannend is, aangezien je geen gebruik maakt daarvan.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een wat 'mindere' i5 als je wat wilt besparen. Qua game-power lever je daar waarschijnlijk weinig tot niets op in en bespaar je al gauw een paar tientjes.

Persoonlijk zou ik wel voor een IB gaan. Ligt er natuurlijk aan of je wilt gaan overklokken of niet, welke uitvoering je moet nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Danny the dog op 24-05-2012 12:50 ]

Pagina: 1