Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:22
Mijn grootvader heeft in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland gewerkt. Hij heeft hier een Duits pensioen aan over gehouden. Deze ontvangt mijn grootmoeder. Mijn grootvader leeft niet meer.

Een half jaar geleden was hier veel ophef over, zie onderstaand nieuwsbericht:
De Duitse fiscus ziet toch af van een naheffing voor Nederlandse ex-dwangarbeiders. Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van Financiën bekendgemaakt.

Nederlandse ex-dwangarbeiders hebben afgelopen weken een brief in het Duits ontvangen van de Duitse fiscus. Ze moesten een naheffing betalen over hun loon dat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitland hebben ontvangen.

Zeventig jaar
In de Tweede Kamer is verbaasd gereageerd op de Duitse naheffing, die een gevolg is van een nieuwe Duitse belastingswet. Het CDA-Kamerlid Omtzigt noemde het eerder schandalig dat de Duitse fiscus ruim zeventig jaar na de oorlog nog met een naheffing zou komen.

"Je kunt ook zeggen, laat dat even...", aldus Omtzigt in het Radio 1 Journaal. "Je weet dat je er problemen mee krijgt."

Gedwongen
Omtzigt weet niet om hoeveel ex-dwangarbeiders gaat. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moesten zo'n 500.000 Nederlanders gedwongen in Duitsland werken.

Een deel daarvan kreeg loon en bouwde een pensioen op. "Het moet om zeker honderden gaan", zegt Omtzigt.

Actie
De Belgische minister van Financiën Reynders noemde het shockerend en niet te verantwoorden en ook staatssecretaris Weekers tekende protest aan. De Duitse regering ziet nu dus af van de naheffing.
Bron: http://nos.nl/artikel/315...fing-exdwangarbeider.html

Echter, mijn grootmoeder heeft nu weer twee brieven ontvangen.. Op 29-02-2012 een 'Festsetzung' en op 18-05-12 (vorige week dus) een herinnering/aanmaning daarvan..

Wij waren in de verdonderstelling dat deze belasting niet meer betaald hoefde te worden, weet iemand hier meer van? Er zullen ongetwijfeld tweakers zijn met een oma of opa die ook zo'n brief hebben ontvangen vorige week :P

//edit; inkomensbelasting moet natuurlijk inkomstenbelasting zijn 8)7

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Stap naar de Telegraaf en de naheffing is weer van de baan? :P

Naast het feit dat het stom is dat je een oud mens een Duitse brief gaat sturen...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11
Heeft jouw opa er gewerkt als dwangarbeider, of heeft hij daar vrijwillig gewerkt ?

https://fgheysels.github.io/

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maar sowieso heeft de Duitse belastingdienst geen rechten in Nederland? Zolang je niet vanaf Duitse vliegvelden gaat vliegen kunnen ze je niks afpakken.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
Megamind schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 17:19:
Maar sowieso heeft de Duitse belastingdienst geen rechten in Nederland? Zolang je niet vanaf Duitse vliegvelden gaat vliegen kunnen ze je niks afpakken.
Maar wil je de rest van het leven wat je nog hebt voortvluchtig zijn in Duitsland?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Over welke periode gaat die naheffing? Gaat het over de WO2 periode, of gaat het over uitkeringen in de laatste vijf jaar?

Ik dacht dat het in Nederland zo is dat aanspraken na 5 jaar vervallen, tenzij je zelf iets fout gedaan hebt (geen aangifte gedaan o.i.d.).

Niets doen is geen optie, de Duitsers zouden beslag kunnen leggen op het pensioen. Rechtbijstand inschakelen.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-11 09:28

BitByter

Prutst dit forum

Een nieuwsbericht van gisteren:

Dat de problemen met naheffingen van de Duitse belastingdienst voor ex-dwangarbeiders nog niet zijn opgelost, leidt tot ergernis bij demissionair staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD). Ook de Kamer is geïrriteerd. Dat bleek dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje.

Duitsland liet in november weten dat Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland als dwangarbeider te werk zijn gesteld geen naheffing aan de Duitse belastingdienst hoeven te betalen. Dat gebeurde na druk van Nederlandse zijde.

Niettemin ploffen nog steeds tientallen Duitse aanslagen op de mat bij voormalige dwangarbeiders, hun weduwe of nabestaanden, zei Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA). Hij maande Weekers om toch echt een eind te maken aan deze pijnlijke kwestie.

Weekers deelt de ergernis van Omtzigt, zei hij. De afgelopen tijd is de kwestie herhaaldelijk aangekaart bij de Duitse autoriteiten. Het probleem is echter dat er geen aparte database bestaat van ex-dwangarbeiders en de Nederlanders niet als zodanig zijn aangemerkt. "Het kan dus zijn dat mensen worden lastiggevallen terwijl dat niet moet."

Zijn ministerie is in elk geval druk bezig om de mensen die het betreft actief op te sporen. Ook riep hij de ex-dwangarbeiders die een aanslag uit Duitsland krijgen op om zich zelf te melden bij de Belastingdienst of het ministerie van Financiën. De ervaring is dat de kwestie dan snel wordt opgelost, zei Wekkers.

Nederland werkt overigens niet mee aan de invordering van de naheffing, mocht daartoe een verzoek komen uit Duitsland. In Duitsland beseffen de autoriteiten ook dat de gang van zaken 'bijzonder pijnlijk' is, aldus Weekers. Tijdens de oorlog werden een half miljoen Nederlanders gedwongen te werken in Duitsland. Een minderheid kreeg een klein loon en bouwde ook pensioen op. Over dat geld moest belasting worden betaald.

Bron: http://www.metronieuws.nl...v!kfX4nzoY5G1suoBefuHbcw/

Ik denk dat het melden bij een van de genoemde instanties het beste is dat je oma op dit moment kan doen.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:31
BitByter schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 07:18:
Ook riep hij de ex-dwangarbeiders die een aanslag uit Duitsland krijgen op om zich zelf te melden bij de Belastingdienst of het ministerie van Financiën.
Jaja, om vervolgens een naheffing van de Nederlands belastingdienst te krijgen wegen loon genoten in het buitenland.

Maar alle gekheid op een stokje, maar halen ze in Duitsland het lef vandaan? Ik zou alle zaken die ook maar enigsinds gerelateerd zijn aan WWII erg snel onder het vloerkleed schuiven als ik een Duitse politicus was. Je schaamt je toch de ogen uit de kop als Duitser zijnde?

Verwijderd

Domino schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 07:46:
[...]

Jaja, om vervolgens een naheffing van de Nederlands belastingdienst te krijgen wegen loon genoten in het buitenland.

Maar alle gekheid op een stokje, maar halen ze in Duitsland het lef vandaan? Ik zou alle zaken die ook maar enigsinds gerelateerd zijn aan WWII erg snel onder het vloerkleed schuiven als ik een Duitse politicus was. Je schaamt je toch de ogen uit de kop als Duitser zijnde?
Eerst even de inkoppertjes:
Er zijn twee zekerheden in het leven: dood en belastingen :+
We kunnen ook allemaal oude fietsonderdelen sturen voor de grap. :P

Het staat eigenlijk al in het tweede nieuwsbericht, Duitsland wil dat geld innen van mensen die toen werkten en ze kunnen niet filteren op ex-dwangarbeiders, dus Duitsers en Nederlanders die "gewoon" werkte in WO2 en nu in Nederland wonen zijn niet vrijgesteld. Naast de oorlog ging het normale leven natuurlijk ook gewoon door (voor sommige mensen).
Gewoon even melden bij de BD, net of ze je oma in Duitsland gaan aanhouden om die schuld te betalen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Afgezien van het lef ben ik benieuwd hoe ze aan die database zijn gekomen met al die persoonsgegevens? Ik dacht dat de Nazi's en IBM die hele databases hadden vernietigd?

Controleer trouwens eens het bankrekeningnummer dat op de brief staat. Oudere mensen krijgen doorgaans veel scam.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 24-05-2012 19:38 ]

Pagina: 1