• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 14:02
Hey,

Ik heb tijdens mijn upgrade nogsteeds de stock cooler van de X4 955 maar nu ik Diablo 3 speel vraagt die redelijk wat en blaast die heel erg had.
Nu wil ik een betere cooler kopen die beter coolt en minder geluid maakt.

Ik heb me nooit echt verdiept in coolers etc. dus ik weet niet precies wat voor CPU cooler ik moet gaan aanschaffen.

Moederbord: pricewatch: Asrock 870 Extreme3
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Wat is een goede stille cooler.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:46
Meest populaire en erg goed presterende is pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B. Let wel even op dat ie in je kast past, flink formaatje.

• xeoMe
eBait schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:42:
Meest populaire en erg goed presterende is pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B. Let wel even op dat ie in je kast past, flink formaatje.
die zat ik net idd ook te kijken, hij is wel van december 2009, zijn er nu geen betere rond deze tijd?

formaat kan geen kwaad denk ik ik heb nog aardig wat ruimte

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 13:42
Nope, is nog steeds 1 van de betere coolers op de markt voor een zeer schappelijke prijs! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verderf op 23-05-2012 10:45 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• xeoMe
Verderf schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:45:
Nope, is nog steeds 1 van de betere coolers op de markt voor een zeer schappelijke prijs! :)
oke hopelijk is die veel beter dan die stock cooler

straks ff bestellen :D

[ Voor 4% gewijzigd door xeoMe op 23-05-2012 10:47 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als die niet past (Soms komt ie tegen de VRM's of de RAM-modules aan) kun je ook voor de Mugen 3 gaan, die is iets kleiner en lichter, maar de Mugen 2 Rev.B blijft superieur geloof ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 23-05-2012 10:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• xeoMe
Compizfox schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:47:
Als die niet past kun je ook voor de Mugen 3 gaan, die is iets kleiner en lichter, maar de Mugen 2 Rev.B blijft superieur geloof ik.
moet ik gewoon ff de hoogtes opmeten enzo?

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 13:42
wel verstandig :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

xeoMe schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:47:
[...]

oke hopelijk is die veel beter dan die stock cooler
Er zijn wel betere hoor, ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven.

Voor rond de 30 euro heb je dus die scythe, maar, deze: pricewatch: Zalman CNPS10X Performa is iets goedkoper, en komt bij reviews beter uit de bus, ietsje koeler, ietsje stiller.

Als je meer wilt uitgeven, kom je uit bij bijvoorbeeld:
pricewatch: Noctua NH-D14
of
pricewatch: Thermalright Silver Arrow

Allebei heel erg goed, koelen nog beter dan de twee goedkopere.

People as things, that’s where it starts.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 22:12
welke kast heb je?

Prolimatech Megahalems zijn ook leuk

[ Voor 52% gewijzigd door Mistacal op 23-05-2012 10:51 ]

__/`\__/`\__

• xeoMe
Mistacal schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:50:
welke kast heb je?

Prolimatech Megahalems zijn ook leuk
pff geen idee echt een standaard midi tower ofzo

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

daar past een scythe mugen niet echt in ben ik bang, die dingen zijn echt vreselijk groot.

De zalman is al ietsjes kleiner. Die andere twee zijn ook behoorlijk groot.

pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B kan ook een oplossing zijn, is een liggende koeler.

• xeoMe
VasZaitsev schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:53:
daar past een scythe mugen niet echt in ben ik bang, die dingen zijn echt vreselijk groot.

De zalman is al ietsjes kleiner. Die andere twee zijn ook behoorlijk groot.

pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B kan ook een oplossing zijn, is een liggende koeler.
Oke jammer ik kan idd misschien ook voor die liggende gaan ik zal thuis even de maten opmeten en dan hopelijk vandaag nog bestellen is die morgen binnen.

• Mistacal
Inderdaad je hebt dacht ik 160mm nodig voor Mugen en uiteraard LP geheugens strippies

Ik denk dat je beter een andere case kan kopen ;) met bijvoorbeeld kabelmanagement. Scheelt aanzienlijk in temp

__/`\__/`\__

• xeoMe
Mistacal schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:54:
Inderdaad je hebt dacht ik 160mm nodig voor Mugen en uiteraard LP geheugens strippies

Ik denk dat je beter een andere case kan kopen ;) met bijvoorbeeld kabelmanagement. Scheelt aanzienlijk in temp
temp is goed het wordt allemaal niet warm maar me CPU cooler staat volop te blazen en ik neem aan omdat het zo'n stock cooler is

• Mistacal
betere airflow = betere temp = minder hard draaien fans

__/`\__/`\__

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zo simpel is het niet hoor.

In mijn Antec 900 heb ik ook geen kabels kunnen wegwerken, maar toch is cpu lekker koel en is mijn proc. koeler lekker stil. Een goede koeler heeft weinig airflow nodig, daarvoor heeft ie 1 of 2 fans.

Chipsets enzo op je mobo, die hebben baat bij een lekkere airflow, maar, een (stock)cpu koeler (bijna) niet.

Als je een stock-kast hebt, zou ik gaan voor een liggende koeler, of een kant-en-klaar waterkoelsetje, zoals de H80 van Corsair. Wel duur, maar, koelt erg goed voor de weinige ruimte die ingenomen wordt, al is een grote luchtkoeler als de Noctua of Thermalright beter/stiller

• Mistacal
Huh wat? Zit je nou serieus simpele natuurkunde wetten te ontkennen??

Sorry maar airflow is direct gerelateerd aan je temperaturen. Wanneer er een grote airflow is, dus aanvoer van koele lucht zullen je fans minder hard moeten werken.

Zo simpel werkt het gewoon wel

Ik stel voor dat je nog maar eens verdiept in de materie

__/`\__/`\__

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Ik kan je verzekeren dat je niet teleurgesteld zal zijn in je Mugen. Ik heb zelf precies dezelfde en hij werkt als een trein! (CPU bij BF3 op Max komt niet boven de 45-50 graden). Het enige wat ik er op aan te merken is dat hij wel een enorme "pain in the wazoo" is om te assembleren. Ik raad aan wat unboxing en montages te bekijken op youtube voordat je het zelf gaat proberen.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik ken de materie prima hoor.

Maar, het is niet zo dat een kast met perfect weggewerkte kabels opeens zoveel betere airflow heeft, dat een stock koeler onhoorbaar wordt.

Airflow is belangrijk, alsin: de fans in de kast moeten op de juiste plek staan, en de juiste kant op blazen. Dat is het belangrijkste, en dat ontken ik niet. Wel ontken ik dat kabelswegwerken een grote invloed heeft.

De enige manier hoe kabels je airflow echt de nek om kunnen draaien, is als van die dikke PATA-kabels recht voor je fans zitten. 1 of 2 sata kabeltjes voor een fan zorgt alleen maar voor wat wervelingen, niet echt voor tegengehouden lucht.

Dus: maakt je cpu-koeler teveel herrie? En issie stock? Dan zal hij ook herrie blijven maken zonder dat er kabeltjes "in de weg" zitten.

• Mistacal
zoals in mijn initiele reactie ook staat... een kast met bijvoorbeeld kabelmanagement. Wanneer een kast hiermee uitgevoerd is dan zal er altijd meer plek zijn voor het installeren optionele fans die de kunnen zorgen voor meer airflow. Een standaard kast heeft vaak maar plek voor 2 fans. 1 voor en 1 achter, stop daar je reguliere ATX kabelboompje door en poef weg airflow.

Vooral bij standaard cases waar je het moet hebben van de luchtstroom van 1/2 fans is elke obstructie er 1 teveel.

__/`\__/`\__

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 13:43

Fordox

00101010

zoveel energie van alle users in een standaard vraag die al 3000x voorbij is gekomen en ook makkelijk is op te lossen met google...
zowel koelblok als airflow.

zoek eens wat oudere topics en lees wat faq's door en je komt er wel ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• xeoMe
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1tpx83.jpg

kabels werk ik dan ook direct weg er zitten nu 2 DVD spelers in die nieteens aangesloten zijn die haal ik er dan ook direct uit en werk ik de kabeltjes netjes weg.

ik zal een beetje opmeten hoeveel ruimte ik heb ik post of edit zo

16/17 CM hoogte vrij
denk +- 17cm of iets meer vrij aan breedte

[ Voor 11% gewijzigd door xeoMe op 23-05-2012 12:54 ]

• xeoMe
lijstje met coolers maar vraag me af welke het beste is.

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Cooler Master GeminII M4
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2

[ Voor 11% gewijzigd door xeoMe op 23-05-2012 13:07 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

IIsnickerII schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:14:
Ik kan je verzekeren dat je niet teleurgesteld zal zijn in je Mugen. Ik heb zelf precies dezelfde en hij werkt als een trein! (CPU bij BF3 op Max komt niet boven de 45-50 graden). Het enige wat ik er op aan te merken is dat hij wel een enorme "pain in the wazoo" is om te assembleren. Ik raad aan wat unboxing en montages te bekijken op youtube voordat je het zelf gaat proberen.
Wordt vaker gezegd, maar heb ik nooit zo begrepen wat daar nou echt zo lastig aan is bij een Mugen 2.
Koeler ondersteboven op een tafel leggen (gaten dus naar boven), moederbord precies eroverheen leggen, backplate goed leggen, schroefjes erin en draaien maar. Simpel :*)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik heb deze koeler draaien op een AMD Phenom 2 x3 720 BE (Heka) in een Antec 300 kast. Draait idle rond de 33 graden en full load rond de 45 graden.
Prima koeler voor die prijs _/-\o_

pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

• xeoMe
ik ga deze cooler wel bestellen
zal vast wel goed zijn neem ik aan.

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

• SibrenNass
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04-2025
hee, ik heb maandag de scythe mugen 2 rev b gekocht, in de kast handleiding staat hoeveel ruimte je hebt voor koelers, kwam ik achter nadat ik m had gekocht, paste wel gewoon daarniet van maar even als een heads up.
Hij werkt erg goed, ik hoor m niet, ook niet als ik crysis 2 op ultra speel, met de stock koler steeg me kast dan bijna op...
het enigen wat ik nu nog hoor is de fan die bij de kast was bijgeleverd, die ga ik nog vervangen.
Pagina: 1