25mb internet via router slechts 1-5 mb

Pagina: 1
Acties:

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:36
Hai medetweakers,

Ik heb al enige tijd problemen met UPC. Onlangs is de modem vervangen (Arris TM402B) voor een Cisco EPC3212. Hierachter hang ik een Linksys WRT54G. Ik haal slechts op z'n max 5 mb op speedtest.net maar meestal is dit 1 mb download. Als ik de LAN kabel van de modem direct in mijn laptop plug krijg ik snelheden van 1mb - 24,9mb. Hoe kan het dat er zo'n enorm verlies zit in de modem en in de router? Ik heb al geprobeerd er DD-WRT op te zetten dit heeft slecht geholpen dat er nu constant 5mb download word gehaald.

Vrijdag komt er een monteur langs (2x in 1 week) om nogmaals naar de modem te kijken. Wat kan ik zelf doen om uit te sluiten dan de router het probleem geeft?

EDIT: Ik heb al het IP adres van de router veranderd naar 192.168.100.2 omdat de modem het ip 192.168.100.1 heeft. Dit heeft niet geholpen.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 23-05-2012 10:06 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 11:44

chromeeh

the Gnome

Je heb nu 2 routers....

Aangezien je modem/router 192.168.100.1 heeft....
Of je moet de modem/router als hoofd router gaan gebruiken, of je moet je modem in bridge laten zetten door UPC :)

2 routers geeft zonder voldoende kennis problemen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 17:06
router kan verward raken door aan beide kanten (WAN en LAN) hetzelfde netwerk (192.168.100.x) tegen te komen.

Zoals gezegd of modem in bridge laten zetten of je linksys eruit halen en je modem gebruiken als router (zo is die standaard ingesteld)

geheelonthouder met geheugenverlies

• Bo0bz
Ik snap even niet dat ik 2 routers gebruik :P De Cisco modem heeft geen WIFI alleen een enkele LAN uitgang en 2 telefoon uitgangen. De router staat ingesteld als Acces Point. Ben niet zo thuis in het hele netwerk gebeuren maar de situatieschets is zo:

Cisco EPC3212 -> LAN kabel -> Linksys WRT54G -> Wireless naar laptop

Sorry als ik het niet begrijp ;)

EDIT: Kan ik beter het IP van de router weer terugzetten naar 192.168.1.1?

[ Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 23-05-2012 11:53 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 17:06
Zet de wan kant van de linksys op DHCP en de LAN kant op 192.168.1.1 en kijk wat de linksys als IP adres op de WAN kant toebedeeld krijgt, als dat en 192.168.x.x adres is speelt de cisco gewoon router want die adressen kunnen niet op internet gerouteerd worden.

Wordt er inderdaad en 192.168.100.x adres uitgedeeld door de cisco dan heb je twee opties:
1. Router als router inzetten, kabel van cisco in WAN linksys. In deze situatie wil je niet dat het netwerk achter de linksys ook 192.168.100.x is.
2. Router als AP inzetten, kabel van cisco in LAN poort linksys en de linksys zetten op 192.168.100.2. en de DHCP server in de linksys uitschakelen

geheelonthouder met geheugenverlies

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Even voor de zekerheid, waar spreek je over ? mb (milibit), Mb of MB ?
Ik gok even Mbit (Mb), houd er rekening mee dat je WRT54G in het meest optimale geval 22Mbit haalt, met een beetje storing in de omgeving valt al snel de helft weg... misschien heb jij veel meer last ?
Daarnaast is speedtest.net ook niet een héél betrouwbare bron, gebruik dan op zijn minst de UPC speedtest. Maar beter, zoek eens op een 100m.bin file o.i.d. om goed te testen of download een flinke file van een windowsupdate (akamai) server o.i.d.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ben ik de enige die ziet dat 54Mbit gelijk staat aan ongeveer 5MB/s? (Mbit naar MB is in de internet wereld meestal gedeeld door 10 door overhead)
En door het slechte hoofdlettergebruik van de TS, is het nog maar de vraag of hij 5 MB of 5 Mbit bedoelt :) (welk van de twee is het?)

Ik gok dat je nu gewoon het maximale uit je WiFi netwerk haalt. Mocht je sneller willen, even naar WiFi N gaan kijken.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 14:46

Dido

heforshe

LinuX-TUX schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:11:
Ben ik de enige die ziet dat 54Mbit gelijk staat aan ongeveer 5MB/s? (Mbit naar MB is in de internet wereld meestal gedeeld door 10 door overhead)
En door het slechte hoofdlettergebruik van de TS, is het nog maar de vraag of hij 5 MB of 5 Mbit bedoelt :) (welk van de twee is het?)

Ik gok dat je nu gewoon het maximale uit je WiFi netwerk haalt. Mocht je sneller willen, even naar WiFi N gaan kijken.
Da's leuk, maar dan zou ie dus ook 54Mb internet krijgen terwijl ie voor 25 betaalt. Da's niet verkeerd natuurlijk, maar ook niet overdreven waarschijnlijk.

Tenzij het een 25MB/s internet-abonnement is, maar vziw worden die meestal als Mb/s verkocht.

Wat betekent mijn avatar?

• Bo0bz
Ik zal even kijken naar de instellingen van de linksys zoals TallManNL beschijft! :) Verder haal ik met het zelfde abbonement bij mijn ouders gewoon 25mbit (Fiber power 25Mb). Werkelijke download snelheid ligt dan uiteraard zo rond de 2.5MB. Op dit moment kan ik bij mij thuis nog niet eens programmagemist kijken omdat het internet te traag is!

De schommelingen in snelheid die ik krijg als ik mijn laptop rechtstreeks op de modem aansluit zijn neem ik aan ook niet helemaal goed ofwel? Soms 1mbit en max 24mbit. Hier gaat UPC in iedergeval naar kijken. Heb gedacht dat het aan mijn laptop zou liggen maar op het werk haal ik 50mbit via de upc speedtest.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let alsjeblieft op je hoofdlettergebruik, zoals je ziet onstaat hier flinke verwarring.

Voor de duidelijkheid:
m=milli, 1/1000 of 1/1024
M=Mega, 1000000 (of 2^20, formeel: Mebi)
b=bit (1/8 Byte)
B=Byte (8 bit)

(Inter)netsnelheden worden bijna altijd in Mb/s, dus Megabit/seconde gemeten.

Soms wil een programma downloadsnelheden in MB/s, dus MegaByte/seconde weergeven. In dat geval moet je dus de waarde met 8 vermenigvuldigen om het in Mb/s te krijgen.

Snelheden worden *nooit* in mb/s of mB/s (millibit/seconde of milliByte/seconde) weergegeven.

Het is echt niet moeilijk, SI eenheden (want daar hebben we het over) heeft in beginsel iedereen bij natuurkunde op middelbare school gehad. Gewoon consequent zijn en exact overnemen wat je leest is vaak al genoeg.

Verder zijn de tips van TallManNL niet relevant, die EPC3212 is inderdaad alleen een layer 2 (brigding) modem en deelt zolang het online is zelf geen IP-adressen uit. Mocht je 192.168.100.0/24 adressen krijgen, dan is de modem offline en is dat je probleem.

Tip waar je wel wat mee kunt: heb je eigenlijk je laptop uitgesloten als oorzaak van het probleem? Sowieso, waarom ben je speedtests gaan uitvoeren, wat is het werkelijke probleem waar je tegenaan loopt (traag ladende pagina's bijv?)? En is er sprake van packetloss? (zo ja is nogal logisch dat snelheid traag lijkt)

Oslik blyat! Oslik!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Dido schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 12:18:
[...]

Da's leuk, maar dan zou ie dus ook 54Mb internet krijgen terwijl ie voor 25 betaalt. Da's niet verkeerd natuurlijk, maar ook niet overdreven waarschijnlijk.

Tenzij het een 25MB/s internet-abonnement is, maar vziw worden die meestal als Mb/s verkocht.
Touche, ik leg me er maar even bij neer totdat we weten wat de specs zijn :Y)
Keer een topictitel goed na-lezen doet wonderen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-05-2012 13:29 ]

• Bo0bz
Ik zal het even verduidelijken:

Ik heb een UPC Fiber Power 25Mb. Mijn ouders hebben dit zelfde abbonement met diezelfde modem Cisco EPC3212 en een router de linksys WRT54G. Hiermee haal ik de beloofde snelheid +/- 25Mb via de speedtest van UPC. Echter thuis in mijn eigen woning haal ik slechts 1Mb tot 5Mb snelheid. Hiermee is downloaden bijna onmogelijk en programmagemist terug kijken zit er niet in.

Voorheen haalde ik in mijn eigen woning 2.5MB download snelheid echter was de modem (Arris TM402B) kapot en is vervangen door de Cisco. Nu heb ik dus na wisseling van de modem een enorm snelheidsverlies. Ik kan begrijpen dat ik eventueel de router opnieuw moet instellen om met de nieuwe modem om te gaan.

Mijn laptop heb ik uitgesloten omdat ik op mijn werk hogere snelheden haal dus ik concludeer dat mijn wifi kaartje (Artheros AR5007EG) deze snelheden prima aan kan.

Packetloss hoe kan ik dat meten? Ik zal dat thuis even uitzoeken zodat ik wat meer informatie kan geven. Bedankt voor alle hulp en ik hoop dat ik snel weer mijn oude snelheid terug heb!

• Bo0bz
Ik zou eigenlijk morgen een afspraak hebben met de UPC monteur maar kreeg gisteren een SMS dat alle diensten weer normaal zouden moeten functioneren. Werd later die dag gebeld met een excuus. Omdat het abonnement is overgezet van Huisbaas A naar Huisbaas B waren er problemen ontstaan. Heel apart want het abonnement is al sinds januari overgezet. Gelukkig haal ik nu met mijn wireless 20Mb en bedraad zelfs ietjes over de 25Mb. Het is dus allemaal opgelost.

Bedankt voor jullie input!

Pagina: 1