Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
Wij hebben een elektriciteitmeter, die via een transformator de verbruikte hoeveelheid stroom meet.
Hiervoor moet de afgelezen waarde vermenigvuldigd worden met een factor 30.
De uitkomst is dan de meterstand in kWh.
( het is een digitake meter, dus er is geen aflees onnaukeurigheid of iets dergelijks.)

Ik heb een excelsheet gemaakt, en de ene dag telt demeter 1, de ander 2 en een andere dag soms geen verbruik.
Ik heb dan rexpectievelijk 30, 60 of geen verbuik.

Dit geeft niet erg nauwkeurig weer wat het daadwerkelijke verbruik is, en nu wilde ik er netjes bij schrijven +/-30. maar ik vraag me af of dat dan juist is, moet het niet +/- 15 zijn, maar toen ik daar dan over nadacht, het kan niet plus of min zijn, misschien moet het wel zijn +29 ? oid. ?
ik wilde dit graag weten zodat ik hier ook het gemiddelde verbuik nauwkeuriger mee kon aangeven, en wat de onnauwkeurgheid zou zijn.

kan iemand hier iets over zeggen?

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 23-05-2012 09:24 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Dat zal in principe +29 moeten zijn, want bij +30 springt hij weer over.

Hoop niet dat deze je verbruik thuis meet? Best wel veel; circa 30 kWh per dag.... en zwaar onnauwkeurig natuurlijk.

Ediit: wat je wel kunt doen is vermenigvuldigen met 30, 15 bij optellen en dan +-15 als nauwkeurigheid.... gevoelsmatig klopt dat wat meer...

[ Voor 33% gewijzigd door NovapaX op 23-05-2012 09:38 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Mja, wat is de afwijking van de meter zelf? Als die 0 aangeeft, kan dat alles zijn van 0 tot 0,4999 bijvoorbeeld. Als die 1 aangeeft kan het alles zijn van 0,5 tot 1,4999. Die afwijking zal je moeten opzoeken, en die vermenigvuldig je gewoon met 30.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Oja... dat kan natuurlijk ook nog.
Ik was ervan uitgegaan dat die meter gewoon alle decimalen weglaat, zonder af te ronden.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik weet niet wat het doel precies is, maar houd er rekening mee dat je het niet kunt gebruiken om iemand mee te belasten, of zelf moet betalen voor stroom.

Hier zijn wetten voor die vereisen een gecalibreerde meter die op kWh nivo weergeeft wat het verbruik is. Een teller met een rekensommetje vind ik heel dubieus. Hoe kom je aan die 30 :?

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Het maakt ook nog uit of de meter doortelt of dat deze elke dag opnieuw begint.
Een doortellende meter is nauwkeuriger omdat deze niet elke dag je ´restverbruik´ weggooit.
Verder heb je nog een meetfout omdat de meter alleen stroom meet. In de factor 30 wordt uitgegaan van een constante spanning en een power factor van 1.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• engelbertus
Het is een electriciteitsmeter voor een bedrijfspand. De teller telt door dus er wordt njets weggegooid, of dubbel verrekend.
Hoogstens betaal je dus 2*29 kwh te weinig.
Verder is het volgens mij een installatie met 3*80 ampere hoofdzekeringen. Op een bedrijventermijn. Volgens mij is de aansluiting zelfs rechtstreeks vanaf een transformatorhuis of zo.
De meter telt vanaf de transformator die in de meterkast hangt, waardoor er dus met die factor 30 gerekend wordt.
Ik weet niet welke eisen er worden gesteld aan afrekeningen voor energie.
Het energiecontract staat op onze naam, en er komt een onderhuurder in het pand. Er is beadacht dat er op basis va oppervlakte zal worden verdeeld qua kosten.
Maar toch is er wel een tussenmeter geplaats door de verhuurder, die overigens niet het verbruik helemaal scheidt. Er is een gezamelijke entree, en de cv installatie (luchtverwarming, ventilatoren dus) en de serverruimte kun worden hierin niet mee opgesplitst.

Om toch in kaart te brengen hoe de werkelijke verhouding in energieverbruik ongeveer is ben ik de meterstanden gaan bijhouden, maar de meetonnauwkeurigheid maakt het nieteenvoudig om over een korte periode eengoieinschatting te kunnen maken, omdat metditheteweer de airco ook wisselvallig aan enuit staat en tbv de nieuwe huurder geklust wirdt, en schoongemaakt met een hogedrukspuit, op krachtstroom, de kwh vliegen je zo om de oren.
Verder vind ik de meterstanden vande tussenmeter, die wel gewoon kwh's meet niet echt betrouwbaar overkomen. Voor een verdieping van 300 m2, met 10 computerwerkplekken, tl verlichting, 3 kleine laserprinter, deen grootformaat kopier, en een multifunction kopieer, een vaarwasse en 10 liter closeinboiler valt het verbruik, ook snacht enorm hoog uit. Ik kan me bijna niet voorstellen dat juist is, maar misschien vergis ik me in de cijfers. Oor bedrijven,, omdazt , kalleen mijn eigen zuinigehuishouden gewend ben,

Gezien de twijfelachtige cijfers twijfel ik over of de installatie wel juist gescheiden is, qua verbruik, en of daar nu rgels voorzijn of niet, lijkt het mij in ieder geval verstandigdit beter te regelen, of uit te zoeken.

De hoofdmeter is een landis en gyr tarigyr 400

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Merkwaardige situatie. Is dit in Nederland?

[ Voor 53% gewijzigd door joopv op 24-05-2012 23:16 ]

• engelbertus
Ja, in nl. Maar wat vind je er merkwaardig aan?
De hoofdmeter, of de rest?

• joopv
  • Niet online
Je opmerking over de transformator is raar. Een kWh meter hoort de daadwerkelijke spanning en stroom te meten - zonder trafo's daartussen - en daaruit de verbruikte energie in kWh te meten. Het feit dat je een getal met 30 moet vermenigvuldingen is ook merkwaardig. Staat dat zo op de meter fabrieksmatig aangegeven?

Als er een trafo ergens aanwezig is is dat merkwaardig en ietwat verdacht. Is een reden voor meetfouten.

Van de andere kant is wat jij een transformator noemt wellicht heel wat anders. Leken noemen iedere blackbox die iets met het lichtnet doet al heel snel een "transformator". Het ding transformeert toch iets naar iets anders? Als leek heb je gelijk, voor een elektronicus praat je dan onzin.

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 16:32
engelbertus schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:09:
Gezien de twijfelachtige cijfers twijfel ik over of de installatie wel juist gescheiden is, qua verbruik, en of daar nu rgels voorzijn of niet, lijkt het mij in ieder geval verstandigdit beter te regelen, of uit te zoeken.
De hoofdmeter is degene die door je netbeheerder wordt uitgelezen, en door je leverancier in rekening gebracht wordt.. vervolgens zal je het verdelen van de kosten zelf moeten regelen.. Ik zou het in de huurovereenkomst opnemen.

om te weten of je verbruik "normaal" is kan je misschien met je netbeheerder en/of leverancier bespreken of een installateur laten komen of zelf uitrekenen..
joopv schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:36:
Van de andere kant is wat jij een transformator noemt wellicht heel wat anders. Leken noemen iedere blackbox die iets met het lichtnet doet al heel snel een "transformator". Het ding transformeert toch iets naar iets anders? Als leek heb je gelijk, voor een elektronicus praat je dan onzin.
misschien wel een "slimme meter uitlees module"?! uit een oude test opstelling..

Je kan natuurlijk ook een extra aansluiting aan laten leggen, maarja is ook niet gratis |:(

[ Voor 7% gewijzigd door mr_zippey op 25-05-2012 01:15 ]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• engelbertus
het is een nogal ingewikkelde installatie, die al en ardige tijd oud is, met uitbreidingen etc. er zijn 7 onderverdelingen bijvoorbeeld.

leuk dat je het een black box noemt, maar het is een gewone installatiekast met een doorzichtig deksel, met daaronder per fase een trafo met zekeringen. de meter meet vanaf de trafo, wat er dus doorheen gaat. afhankelijk van de aansluiting / trafo heb je te maken met verschillend aantal windingen aan de primaire / secundaire kant van de trafos.

Boven deze kast loopt een rij van deze installatie kasten met spanningrails, waarop de onderverdelingen zijn aangesloten, dus een schakelaar en zekeringen, en vanaf deze kasten gaat dan ene kabel naar de uiteindelijke onderverdeling, waar de eindgroepen op zitten. ( voor wcd's en verlichting, gewone enkel fase groepen, en voor bijvoorbeeld aircos, 3-fase groepen.) Het zijn trouwens allemaal ouderwetse smeltzekeringen. de meterkast is ook eigenlijk een "hok"van 2 bij 3 meter...

de meter meet vanaf de trafo, dus paralel aan het stroomtransport zeg maar, en niet zoals bij woningen, rechtstreeks op de binnenkomende fasen.. vandaar dat je dus die factor hebt.

de tussenmeter meet 1 onderverdeling, die gebruikt wordt voor de bovenverdieping, waar wij gehuisvest zijn, en deze meet wel in kWh, dit is een "normale" 3-fasen meter, met dag en nacht telwerk, analoog. de hoofdmeter is digitaal en wordt elke maand door het meetbedrijf uitgelezen.

normaal wordt het electricitetsnet via een transformatorhuis verdeeld. in de transformator wordt er dan 230 volt van gemaakt, en wordt het verdeeld naar de woningen in de straat / wijk.

op een industrieterrein, dat denk ik tegelijk met de bouw van dit pand is aangelegd kan e.e.a. 24 jaar geleden best heel anders opgezet zijn, en dat daardoor een trafo in de meterrkast zit. dan heb je buiten het pand minder leiding / transportverlies. ( zoals waarom de hoogspanningskabels in de lucht ook 10kV leidingen zijn, dat is om het verlies te beperken heb ik altijd begrepen)

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 25-05-2012 10:45 ]

• joopv
  • Niet online
Een foto zegt meer als....

Misschien kun je je vraag beter op het circuitsonline.net forum zetten, daar zitten meer (ex-)installateurs.

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: op langere termijn wordt de nauwkeurigheid steeds groter, omdat je kunt uitmiddelen. Ik begrijp dat het een bedrijfs omgeving betreft, daar is men niet zo geinteresseert in de allerlaatste kilowattuur en een absolute afwijking van maximaal 30kWh is niet interessant. Dat valt helemaal weg t.o.v. het totale verbruik.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

engelbertus schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:21:

maar ik vraag me af of dat dan juist is, moet het niet +/- 15 zijn, maar toen ik daar dan over nadacht, het kan
Als je zeker wist dat je bij 0 begon dat was het 0 + 29, maar aangezien je dat nu niet meer weet is het +/- 15 geworden.

Afgezien uitzoeken hoe het werkt lijkt het me ook handig je te concentreren op het verbruik naar beneden te brengen. Lukt het een keer een nacht./weekend alles uit te zetten om te meten dat het verbruik bijna 0 is, of dat je verbuik van een buur erbij krijgt? of dat er ergens eenhalf -defect apparaat staat te zuigen dat je niet zou verwachten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• engelbertus
het duurt nog een paar dagen voordat de nieuwe huurder ook in het pand zit, en ik heb nu anderhalve week de standen bijgehouden, daarna heeft het niet veel zin meer om de te kunnen bepalen wat ons deel van het verbruik in de algemene (server) ruimte en ketelhok is, daarom is de tijd relatief kort, en dus de onnauwkeurigheid best wel groot met +30.

ik weet inderdaad niet of ik bij 0 ben begonnen met meten, dus ik kan inderdaad misschien toch beter +/-15 zeggen, maar is het dan niet eigenlijk +/-29?

de stroom uitschakelen, ik heb de standen telkens om 8:00 uur en om 17:00 uur opgeschreven, dus ik weet wat het dag / nacht verbruik is. het nachtverbruik was mijns inziens aan de hoge kant, er staan dan alleen printers aan, die wel een energiespaarstand hebben, en de pc's zijn ingeplugd, maar wel uit. er is dan nog een close-in boilertje, een fax, en adapters van laders van de muizen en zo ingeplugd.

wat wel mee kan helpen is dat de schoonmaakster savonds de aircos aan kan zetten, en moet stofzuigen. ik heb dus geen kijk op wat dat nog bijdraagt.
ik heb bijvoorbeeld het pinksterweekend gemeten, en dan kwam ik op 39 kWh, voor 4,51 dagen, dat is dan dus iets van 8.6 kWh per dag, dat is 360 Wh per uur, en dus een totaal vermogen aan sluipverbruik van 360 W
stel 10 werkplekken met een adapter, =100 W, printers standby: 5*20 = 100 W 10 voedingen van pc's: 100 W, en de cloe-in boiler 20 W, dan kom je inderdaad al een aardig stuk op weg.

in de gemeten hoeveelheid zit dan ook alweer een half uur werkplekken en verlichting, en dat soort dingen, omdat ik niet als eerste op het werk was na het pinksterweekend.

ik zal kijken of ik dit weekend alles op de bovenverdieping uit het stopcontact kan trekken, om dan te meten.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wat is het te meten deel, hoeveel ampere? Welke spoelen gebruik je? Wat is je spoel verhouding?

• engelbertus
Ik begrijp niet zo goed wat je vraag is. Ik heb geen idee wat voor spoelen er in de trafo zitten. Ik weetcalleen dat er uit de kabel van buiten o.a. een rode, blauwe en gele ader komen van ik denk bijna een cm doorsnede.
Volgens mij gaan ze eerst via een soort brug (stalen, of koperen plaat) naar de trafo, waar zekeringen weer boven zitten. Daarvandaan gaat het naar spanningsrails, stalen strippen met brengen de spanning weer over naar de zekeringkasten richting de onderverdelers. Volgens mijn zijn dat 25ampere zekeringen, oranje achterkant volgens mij. Dus de hoofdzekering is dan minstens 40, maar met 7 ondrverdelingen en hoeveelheid groepen verwacht ik eigenlijk meer.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Die spoelen worden toegepast bij grote stroomverbruikers. De stroom door de meter is dan zo groot dat deze het niet meer kan meten en de KWh gaan dan zo hard dat je binnen een maand ofzo door de cijfertjes van je meter heen ben. Om toch met een standaard stroommeter te kunnen werken zetten ze er meetspoelen tussen met een bepaalde verhouding. Bij jou dus 1 op 30. Iedere 30kWh die door de installatie gaat geeft 1 kWh aan op de meter. De netbeheerder doet de waarde op de meter dan weer keer 30 en weet je werkelijke verbruik. Afrondingsfouten zijn ten nadele van de netbeheerder, niet van de gebruiker.
Nadeel voor de gebruiker is wel dat je bij een laag verbruik je dagverbruik slecht is in te schatten. Je kunt op een dag 59KWh verbruikt hebben terwijl je meter maar 1KWh is opgelopen.
Ik bouw op me werk regelmatig tussenmeters in. Dan heeft bijvoorbeeld iedere onderverdeling zijn eigen stroommeter. Die meet dan wel gewoon per kWh, of maximaal een factor 1 op 5. Dan kun je je verbruik een stuk beter inschatten.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• engelbertus
Ok. We hebben nu ook een tussenmeter voorbde onderverdeking voor de verdieping waarvwevzitten.
Ik ben benieuwd waar deze morgenochtend op staat.
Dan wordt alleen de server e.d niet gemeten, en de electriciteit die verwarmingsinstallatie gebruikt is ook niet eenvoudig te scheiden, daar zou je alleen per ketel meter kunnen plaatsen, maar ikndenk dat het gasverbruik een lastiger probleem is om dan te scheiden.
Ik weet dus niet in hoeverre het legaal is om een rekening te maken op basis van bijvoorbeeld vloeroppervlak.
De tussenmeter die er nu hangt, meet immers ook niet compleet, maar geeft wel een bepaald idee dat hij wel gebruikt kan worden om iets te verrekenen, maar dat is dus absoluut niet zo in mijn ogen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een digitale meter is nogal een ruim begrip

wat voor meter heb je ? hoeveel ampere kan er max door de leiding -> is het misschien de moeite waard om een andere overzet verhouding te nemen. ?

Iperf

• engelbertus
Ik ga ervan uit dat de meter past bij de leiding,nak hebben wemwel een lager capaciteitstarief volgens mij.
De meter is een tarigyr 400, van landis en gyr.
Je moet dus wel wat scrollen voordatje bij stand komt die je wilt hebben.
die houd dus van alles bij. 12 perioden, dag en nachtmeter, maar ook de amperes die gehaald worden. Deze worden volgens mij ook bijgehouden. De meter wordt elke maand uitgelezen. Het vervangen van de meter zal waarschijnlijk ook kostbaar zijn, zo niet, bureaucratisch onmogelijk....
Als de ruime afwijking toch voor te grote problemen zorgt zal ik wel eens contact opnemen met de netbeheerder.
Pagina: 1