ADSL op woonboot, meterkast op wal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
dag mensen,

ik heb een beetje een onhandige situatie; ik woon momenteel op een woonboot waarbij de meterkast op de wal staat. ISRA-punt type 4 (ptt) zonder uitvoer, geen stopcontact in de meterkast en er loopt alleen een coax-kabel via een leiding naar de boot. Kan ik deze coax-kabel (+- 10m) ook gebruiken om het telefoonsignaal tot binnen de boot te brengen en daar het modem pas aan te sluiten?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 08:45
Nu heb ik toch drie jaar lang bij een kabel exploitant gewerkt, maar deze vraag is nieuw voor me. Een telefoonsignaal gaat over een aantal koperen draadjes heen in tegenstelling tot het kabelsignaal die door één wat dikkere kern heen loopt. Alleen al op basis van dit verhaal zeg ik direct nee, dat is niet mogelijk.

Wat wellicht wel mogelijk is, is dat je geen ADSL neemt maar gewoon kabel voor je internetverbinding. Wel moet je kabelaansluiting retour geschikt zijn. Ook vermoed ik dat het abonnee overname punt van je kabelaansluiting zich in de meterkast bevindt. De caox kabel tussen je woonboot en de meterkast mag dan niet te lang zijn. Elke meter coax levert weer signaalverlies op waardoor de verbinding slechter kan uitvallen dan gewenst.

Is er overigens geen mogelijkheid tot het realiseren van een stopcontact in de meterkast? Voor zowel kabel als ADSL zou dan betekenen dat je het modem in de meterkast kan plaatsen. Vervolgens zou je een netwerkkabel naar je woonboot kunnen trekken (levert over langere afstanden vrijwel geen signaalverlies op) of je kan kiezen voor een draadloos netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vircos schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:53:
Een telefoonsignaal gaat over een aantal koperen draadjes heen in tegenstelling tot het kabelsignaal die door één wat dikkere kern heen loopt.
Een telefoonsignaal gaat welgeteld door twee koperen draadjes, en dat is ook precies wat er in een coax-kabel zit. Ik zou het dus gewoon proberen :) En als je niet meteen alles wilt aanvragen zonder te weten of het gaat erken kan je wellicht bij iemand anders even 10 meter coax tussen de ADSL-aansluiting hangen om te zien of het werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 23-05-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 08:45
Ik zou zweren bij coax dat het één koperen kern (conducting core) bevat met daar omheen een mantel (braided shielding) die deze kern afschermt tegen interferentie.

Afbeeldingslocatie: http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/coax_kabel.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Vircos op 23-05-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Er loopt dus een kabel tussen de boot en de wal? Leg er 2 bij: ethernet en stroom, beiden zijn te krijgen in slagvaste varianten die permanent onder water mogen staan. Desnoods leg je ze in een tyleenslang :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:56:
[...]

Een telefoonsignaal gaat welgeteld door twee koperen draadjes, en dat is ook precies wat er in een coax-kabel zit.
Dat is níet wat er een een coax-kabel zit. In een coax-kabel zit een kern met daaromheen een gevlochten afscherming.

ADSL-signalen werken op gebalanceerde telefoniebekabeling. Dat is niet iets wat een coax-kabel je levert. Strict gezien bevat een coax dus wel twee geleiders, maar die zijn niet gebalanceerd waardoor dit voor geen meter gaat werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
bedankt voor de reacties :) ik denk ik vraag het eens, koper is tenslotte koper, maar in dit geval gaat het dus niet werken. ik denk dat ik dan idd een stopcontact in de meterkast maak en daar het modem plaats. evt met een homeplug het signaal de boot in naar de wifi-router, of misschien lukt het om een CAT5 kabel te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 00:32
Maar als je homeplug kunt gebruiken (en dus een stopcontact hebt) waarom zet je dan je Wifi router niet in de meterkast? Zou je die afstand niet kunnen overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 13:44
Of pak een systeem zoals Devolo. Dan kun je een coaxkabel gewoon misbruiken als netwerkkabel.

De Devolo AVPro series kunnen dit oa:
http://www.devolo.nl/busi...uctinformatie_1.html?l=nl

Met de juiste filters kun je dit ook combineren icm je bestaande TV signaal. Als die kabel helemaal niet gebruikt wordt is het nog makkelijker.
Pagina: 1