Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:27
Ik ben gestopt met het monteren van dit filmpje.. Na veel te veel uren en nog wat.. Ben ik er klaar mee.

Het is mijn eerste film, en ik moet zeggen dat de camera ook nog wennen is.

Ik weet dat er nog wat timing foutjes, en een vaal shotje tussen zit..

Ik hoor heel graag kritiek, aangezien ik er wel meer wil maken.

Het is allemaal gefilmd met een Nikon D5100 18x55 kitlens. En wat WD40 en een statief :)

Ik zou hem bij voorkeur op een flink scherm in HD met best wat volume kijken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

Eerste vraag die opkomt: WD40? Hoezo dat dan?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Nou :) dat was ook voor het skateboard en wat lego wieltjes.. Maar het statief smeerde ik voor vloeiendere bewegingen. Ook de as.. zodat de camera door mijn vingers naar beneden gleed...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste commentaar terwijl ik aan het kijken ben: Het filmpje duurt te lang, overgangen zitten wel goed. Verschiet er ook van hoe close up je kan gaan met de kitlens.

Verder wil ik mijn respect tonen om dergelijke aquarium op te zetten. Ik zit zelf met een warmwater tankje wat al wel wat onderhoud vraagt, maar om zoiets draaiend te houden moet enorm veel toewijding en tijd kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mooi filmpje!

Volgens mij zit er een behoorlijke stroming in het aquarium, of lijkt dit zo? Planten bewegen redelijk snel heen en weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik heb het niet helemaal bekeken, maar ik heb de indruk dat het goed gefilmd is met mooie scenes en kleuren. Echter is het VEEL te lang en te eentonig om er zo lang naar te kijken. Ik heb wat gescrolled in de video en zijn allemaal scenes van plantjes die bewegen? Als je daar 16 minuten lang van bekijkt, val je in slaap ;) Ik zou het dus wat inkorten naar ongeveer 4 minuten

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ThinkPadd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:19:
Mooi filmpje!

Volgens mij zit er een behoorlijke stroming in het aquarium, of lijkt dit zo? Planten bewegen redelijk snel heen en weer
Er moet in een dergelijke zoutwater aquarium stroming zitten. Ik heb in een hotel in Amsterdam gewerkt (Estherea) Welke een gigantisch zoutwater aquarium in de receptie heeft staan. Stromin moet er altijd staan ivm de grote filtering die er plaats vindt geloof ik.

OT: Leuk filmpje, maar zoals gezegd; te langdradig, helaas...

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ja hij is inderdaad lang... het is ook echt bedoeld voor mensen die weten wat Koraal is (nee geen plantjes maar dieren... :) )

Echt als entertainment film voor de gerwone mens gaat het te diep in op elk dier.

Stroming inderdaad 6 pompen om en om aan gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 23-05-2012 10:35 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:53
Zal ik dan 1 van de weinige zijn die het niet te lang vond? ;)
Heb gisterenavond even gekeken en vond het wel lekker rustgevend eerlijk gezegd, heb verder ook de ballen verstand van koraal en dat soort gein. Maar kon het prima waarderen.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:55
Erg mooi! Langdradig mwoa, te snel door alles heen jagen is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als Jacques Cousteau nou over elke soort iets zou vertellen zou het prima te behappen zijn. Zoals het nu is denk ik inderdaad dat het vooral leuk is voor mensen die iets met koraal hebben. De shots op zich is weinig op aan te merken verder.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Laatst online: 28-08 12:46
Erg tof! Ik ben het wel eens dat het wat te lang duurt, maar voor jouw doelgroep is dat natuurlijk anders, ik denk dat die het zeker goed kunnen waarderen! Nu nog een David Attenborough voice over en je kunt het aan de BBC verkopen :P.

Nu wat technisch 'commentaar'
Wat me wel opvalt is dat het af en toe net lijkt alsof ik naar een versnelde slow-mo zit te kijken of zo, er lijkt af en toe wat veel motion blur in te zitten, kan het kloppen dat je bijvoorbeeld op 30fps een sluitertijd van meer dan 1/60e hebt gebruikt? Dus iets van 1/30? Daar lijkt het in sommige shots wel een beetje op.
De kleuren vind ik mooi, maar wel wat aan de paarse kant. Dat klopt natuurlijk, de lampen zijn wat paars, maar ik had zelf misschien geprobeerd het beeld wat minder paars te maken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het witte van de clownvisjes, dat lijkt behoorlijk paars, terwijl hun oranje er niet echt uit springt. Misschien valt daar nog wat te halen :).

Al met al vind ik het echt indrukwekkend hoe je dit hebt gedaan, erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Thanks voor de feedback...

Ik overwoog om inderdaad dingen uit te gaan leggen.. Maar mijn stem is echt.. uhm.. niet zo vriendelijk.
Wellicht dat ik het wel een keer probeer met iemand anders.. Goed idee trouwens. Dat zorgt er natuurlijk ook al voor dat "meer" te zien/horen is.... En maakt de film wellicht wat minder langdradig.
Nu wat technisch 'commentaar'
Wat me wel opvalt is dat het af en toe net lijkt alsof ik naar een versnelde slow-mo zit te kijken of zo, er lijkt af en toe wat veel motion blur in te zitten, kan het kloppen dat je bijvoorbeeld op 30fps een sluitertijd van meer dan 1/60e hebt gebruikt? Dus iets van 1/30? Daar lijkt het in sommige shots wel een beetje op.
De kleuren vind ik mooi, maar wel wat aan de paarse kant. Dat klopt natuurlijk, de lampen zijn wat paars, maar ik had zelf misschien geprobeerd het beeld wat minder paars te maken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het witte van de clownvisjes, dat lijkt behoorlijk paars, terwijl hun oranje er niet echt uit springt. Misschien valt daar nog wat te halen .
Dank! Inderdaad.. ik ben echt nog aan het vechten met de camera. Ik moet echt een zonnige dag hebben, alle gordijnen open zetten... en dan hopen dat ik kan filmen zonder weerspiegeling.. Want dat is het probleem bij veel buitenlicht. Er hangen grof gezegd 2 witte bouwlampen, en 2 blauw TL balken boven de bak. Dus het zal altijd wel wat blauwig worden. Al zitten er shots bij die ik wel perfect vind. Van bv de Sacrophyton en de Euphyllia Glabrescens. Vooral met de "Nemo/Clownvis" (Ampherion Ocellaris) ... die zijn mooi belicht.

Er zijn 3 a 4 shots die ik met de "stabilize" tool van Final cut heb "gefixed" Nee, ik vind ze ook niet zo mooi.. Hele rare bewegingen. Of de camera instellingen iets hebben gedaan moet ik echt uitzoeken. Om eerlijk te zijn is het nieuw voor mij dat ik meerdere framrates kan schieten.. Goed tip!

Schiet aub vooral raak... Dit zijn echt wel dingen waar ik iets mee kan.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
Als het probleem inderdaad het licht is, dan verwacht ik inderdaad dat je naar een wat langzamere shutterspeed bent gegaan, dat lijkt namelijk wel logisch :). Helaas ziet dat er vaak wat blurry uit. Meestal kun je dan beter de ISO verhogen, als dat kan natuurlijk. Ook heb je natuurlijk een zo groot mogelijk diafragma nodig (waarschijnlijk 3.5-5.6 bij jouw lens). Wat misschien nog een toffe optie is, is om een 50mm f1.8 lens te kopen, die laat ongeveer 3 stops meer licht door dan de lens die je nu gebruikt en is niet echt duur, ik weet zo niet precies hoe dat voor nikon zit :).

Wat ik nog vergeten was te zeggen: Ik zie echt geen enkele reflectie van het glas of zo, dat is wel echt super! Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
ZaPPZion schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:26:
Als het probleem inderdaad het licht is, dan verwacht ik inderdaad dat je naar een wat langzamere shutterspeed bent gegaan, dat lijkt namelijk wel logisch :). Helaas ziet dat er vaak wat blurry uit. Meestal kun je dan beter de ISO verhogen, als dat kan natuurlijk. Ook heb je natuurlijk een zo groot mogelijk diafragma nodig (waarschijnlijk 3.5-5.6 bij jouw lens). Wat misschien nog een toffe optie is, is om een 50mm f1.8 lens te kopen, die laat ongeveer 3 stops meer licht door dan de lens die je nu gebruikt en is niet echt duur, ik weet zo niet precies hoe dat voor nikon zit :).

Wat ik nog vergeten was te zeggen: Ik zie echt geen enkele reflectie van het glas of zo, dat is wel echt super! Hoe heb je dat gedaan?
Ik ga er mee aan de slag. !!!!
Een andere lens.. tsja, maar eigenlijk ook een vloeistof statief, en een macro lens voor foto's en een dolly ... enz.. :)

Qua spiegeling.
Als je goed kijkt, zie je hier en daar de lens van de camera als een ronde cirkel in het glas. 1 shot zie je zelfs de tekst van het type lens :) , er zitten ook 2 shots bij waar het raam niet helemaal schoon van was. Dit is echt jammer, en een les voor de volgende keer. Sommige shots lijkt het namelijk net alsof je echt onderwater bent.
Hoe? ik weet het niet .. .waarschijnlijk geluk Want er waren ook talloze shot met veel te veel spiegeling. Als ik erachter kom hoe het moet post ik het.

(ow btw.. ik heb de camera nu 10 dagen, en dit was de eerste keer dat ik iets filmde/ monteerde.. Dus ik hoop dat het nog wat beter word :) )

Probleem nu is dat ik hem wil verspreiden op DVD.. maar hij is een kleine 20GB :( heb geen blueray

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 23-05-2012 18:33 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
Als je hem wilt verspreiden op DVD hoef je geen 1080p gaan doen, dvd spelers doen nog niet eens 720p, dus je moet het filmpje opnieuw encoden naar een andere resolutie voor DVD. Als je 1080p wilt verspreiden, dan moet je ook even kijken naar welke bitrate je wilt gebruiken. 20GB is best veel voor een kwartier film. Meestal gebruik ik h264 encoding met 16Mbps (ofwel 2MB/s) voor 1080p. Dat maakt je file ongeveer 2*60*17=2GB. Je kunt dus ook naar 30Mbps gaan, dat is waarschijnlijk ook wat je camera opneemt. Dat komt dan uit op ongeveer 4GB, dus zelfs dat kun je nog op een DVD branden, alleen kunnen dvd spelers geen 1080p natuurlijk. Het is dus een beetje de vraag of je het op DVD wilt verspreiden om in een dvd speler te doen, of DVD om het naar andere pc's te zetten.

Samenvattend: even goed naar je encoding kijken, ik raad zelf h264 op 30Mbps aan voor dit filmpje, dat geeft je echt super kwaliteit en dan past het op een DVD.

EDIT: Wat betreft de lens, een 50mm f1.8 is volgens mij maar ongeveer 100 euro, dat valt nog wel mee vind ik, dat gaat je denk ik meer helpen dan een mooi vloeistof statief :). Vooral omdat je zelf aan geeft dat het licht erg lastig is op dit moment, dan zou ik aanraden om een mooie lichtsterke lens te zoeken, omdat je camera moves al heel erg goed zijn!

[ Voor 16% gewijzigd door ZaPPZion op 23-05-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
ZaPPZion schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:12:
Als je hem wilt verspreiden op DVD hoef je geen 1080p gaan doen, dvd spelers doen nog niet eens 720p, dus je moet het filmpje opnieuw encoden naar een andere resolutie voor DVD. Als je 1080p wilt verspreiden, dan moet je ook even kijken naar welke bitrate je wilt gebruiken. 20GB is best veel voor een kwartier film. Meestal gebruik ik h264 encoding met 16Mbps (ofwel 2MB/s) voor 1080p. Dat maakt je file ongeveer 2*60*17=2GB. Je kunt dus ook naar 30Mbps gaan, dat is waarschijnlijk ook wat je camera opneemt. Dat komt dan uit op ongeveer 4GB, dus zelfs dat kun je nog op een DVD branden, alleen kunnen dvd spelers geen 1080p natuurlijk. Het is dus een beetje de vraag of je het op DVD wilt verspreiden om in een dvd speler te doen, of DVD om het naar andere pc's te zetten.

Samenvattend: even goed naar je encoding kijken, ik raad zelf h264 op 30Mbps aan voor dit filmpje, dat geeft je echt super kwaliteit en dan past het op een DVD.

EDIT: Wat betreft de lens, een 50mm f1.8 is volgens mij maar ongeveer 100 euro, dat valt nog wel mee vind ik, dat gaat je denk ik meer helpen dan een mooi vloeistof statief :). Vooral omdat je zelf aan geeft dat het licht erg lastig is op dit moment, dan zou ik aanraden om een mooie lichtsterke lens te zoeken, omdat je camera moves al heel erg goed zijn!
Echt bedankt voor je feedback!

Ik moet me echt verdiepen in het comprimeren. Ik las al een heel stuk over de compressor functie van Final Cut, maar wist niet of dit dé weg is. Opmerking omtrent DVD voor PC of TV is echt heel goed! Inderdaad mijn idee was om de DVD te verspreiden voor TV's. Immers is de kans groter dat mensen een HD tv dan een HD computer hebben... Ik had hier niet over nagedacht. Toch baal ik dan dat dit niet 1080p word. Blueray spelers zijn er ook niet veel.. dus om nu een blueray te maken is ook niet echt efficiënt inderdaad.
Toch nog maar eens over nadenken.

Lens staat echt op de verlanglijst.. Enkel meer licht is voldoende het 18x55 gebeuren past prima bij mij bak.. dit komt ook wel doordat ik van 2 kanten in mijn bak kan filmen dus zoom shot werken dan al snel. Maximale diepte die ik overbrug is een cm of 30.

Verlanglijstjes bij het leven :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wow, zitten echt hele mooie shots tussen, knap gedaan! Als je de mooist beelden pakt en er een pakkende edit maakt van circa 3- 4 minuten (dus zonder je huis, zonder de teksten, iets meer overgangen, en de mooisten er uit pakken), dan heb je denk ik net wat meer publiek te pakken die de volledige video bekijkt en zou ik het zeker als showcase zien :) Goed werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
Ja dat is wel een goede tip, een soort compilatie van de mooiste shots voor de snelle kijker, als mensen meer willen kunnen ze de hele video kijken. Soort van trailer dus. Goed idee JvdGeest, ik denk dat TS echt ver kan komen, want dit is echt super materiaal! Erg goed geschoten, lekkere flow ook! Ga het zeker in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

En zoals met alle kunsten: kill your darlings. Ook al is het moeilijk kiezen tussen de beste shots ooit, toch zal je er een hoop moeten laten vallen.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Beetje lang en eentonig, maar bij redelijk veel shots denk je echt, WAUW!
Super kwaliteit, ook al is er aan sommige "plantjes" weinig te zien.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Oke die gaan we een maken.

Dat word weer een nacht niet slapen.. Want een trailer moet eigenlijk een beetje knallen. Maar de ingetogenheid van de film moet wel aanwezig zijn.

Het idee was om een "pakkende" film te maken. Dit is sowieso veel te hoog gegrepen voor mij.. maar dat was de rode lijn. Ooit hoop ik shot na shot een rilling te krijgen. Nu krijg ik persoonlijk dat bij 2 shots (maar dan moet je eigenlijk koraal echt kennen wil je dat zien).

Dit komt in mijn persoonlijk geval ook 50% door de muziek. Ik heb van jongs af aan een passie gehad voor film muziek. Of het nu Dark Metal of klassiek is, als de shot erbij past krijg ik rillingen.

Wat vinden jullie dus van de muziek qua timing. Ik snap dat het sowieso persoonlijk is welke muziek je "pakt" , maar ik vind het belangrijker wat men van de timing vind. Hier en daar wil het nog niet niet pakken.. althans dat vind ik.

(edit: super bedankt trouwens voor de reacties! ... )

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 23-05-2012 21:54 ]

FreeReef.nl

Pagina: 1