HTPC - 2 streamers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topic titel al omschrijft ben ik bezig om een HTPC samen te stellen.

Natuurlijk heb ik al veel rondgekeken op het web, onder andere in het BBG topic.
Ik heb alleen helaas nog niet iemand kunnen vinden de een soort gelijke set-up nodig heeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de HTPC hoofdzakelijk gaan gebruiken voor het kijken van films & series.
De HTPC moet daarnaast ook gaan fungeren als opslag/server voor die content.

Ook moet mijn broer (zit verdieping onder mij) kunnen gaan streamen van de HTPC via het netwerk.
De bedoeling is natuurlijk dat dit vloeiend tegelijkertijd gaat. Dus ik stream via HDMI, en mijn broer via de LAN.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Rond de €400,

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

- Draadloze muis & toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb tot nu deze samenstelling gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 58,80€ 58,80
1Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 141,99€ 141,99
1MS-Tech MC-380€ 63,80€ 63,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,90€ 37,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,85€ 46,85
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,30€ 51,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 434,59

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

- Niet te veel lawaai natuurlijk (Maakt een 7200 RPM teveel lawaai in de woonkamer?).
- Verbruik maakt me niet zo heel veel uit, hierdoor staat mn pc vaker uit dus het wordt sowieso zuiniger.

Mijn grote vraag is eigelijk of ik met een setup als hierboven 1080p vloeiend kan afspelen op mijn tv, en tegelijkertijd mijn broer een film kan streamen vanaf dezelfde hdd & pc. Vandaar de 8gb werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Setup ziet er netjes uit, alleen zou ik de voeding vervangen door een 300W exemplaar aangezien het systeem niet meer dan 60W gaat verbruiken (ruwe schatting) en een voeding efficiënter is wanneer hij procentueel (!) meer belast wordt.

Verder is een 7200rpm HDD luidruchtiger dan een 5400 rmp exemplaar echter wat veel meer invloed heeft is de manier waarop je de schijven plaatst in de behuizing. Zorg dat je de schijven met wat rubber vast zet zodat de behuizing niet mee gaat resoneren.

Een 7200rmp HDD kan slim zijn wanneer je de i/o van de schijf wat meer gaat gebruiken. Doordat de platter harder draait gaat de acces time iets omlaag waardoor hij iets sneller tussen 2 taken kan schakelen. Echter gok ik dat het afspelen van 2 1080P HD streams voor een 5400rpm HDD al geen probleem is (zou ik eventueel morgen even kunnen testen). Aangezien moderne HDD's makkelijk tegen de 80MB/s over kunnen pompen en een HD stream een factor ~20 kleiner is moet dit geen probleem opleveren. Overigens heeft het plaatsen van 8GB geheugen totaal geen zin omdat de bottleneck in de HDD zit. Overigens kun je wel stotterende video verwachten wanneer je 2 streams afspeelt en daarnaast je downloads laat parren/rarren (zelfs met een 7200rpm HDD).

Ik weet niet wat je gaat gebruiken om af te spelen maar een oplossing kan zijn om bijvoorbeeld XBMC een groter video buffer te laten gebruiken. Ik heb het zelf nog nooit getest, maar dat zou natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn. http://wiki.xbmc.org/inde...data/advancedsettings.xml (Ctrl+f op buffer).

Al nagedacht over een toetsenbord+muis? pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 23-05-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 21:27
Als het ik goed zie, heeft de kast heeft maar ruimte voor twee harde schijven. Kan op een gegeven moment ook te weinig worden. Silverstone heeft een aantal kasten met meer ruimte. Vaak ook makkelijker te koelen en daardoor wat stiller. Voor een dergelijk systeem is een 7200RPM schijf niet echt nodig. Ik zou dan voor een 5400RPM model gaan.
Ik gebruik dezelfde processor voor mijn Home Server en ben er wel tevreden mee. Kan eigenlijk alles tegelijk. Streamen en downloaden bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:20:
Setup ziet er netjes uit, alleen zou ik de voeding vervangen door een 300W exemplaar aangezien het systeem niet meer dan 60W gaat verbruiken (ruwe schatting) en een voeding efficiënter is wanneer hij procentueel (!) meer belast wordt.

Verder is een 7200rpm HDD luidruchtiger dan een 5400 rmp exemplaar echter wat veel meer invloed heeft is de manier waarop je de schijven plaatst in de behuizing. Zorg dat je de schijven met wat rubber vast zet zodat de behuizing niet mee gaat resoneren.

Een 7200rmp HDD kan slim zijn wanneer je de i/o van de schijf wat meer gaat gebruiken. Doordat de platter harder draait gaat de acces time iets omlaag waardoor hij iets sneller tussen 2 taken kan schakelen. Echter gok ik dat het afspelen van 2 1080P HD streams voor een 5400rpm HDD al geen probleem is (zou ik eventueel morgen even kunnen testen). Aangezien moderne HDD's makkelijk tegen de 80MB/s over kunnen pompen en een HD stream een factor ~20 kleiner is moet dit geen probleem opleveren. Overigens heeft het plaatsen van 8GB geheugen totaal geen zin omdat de bottleneck in de HDD zit. Overigens kun je wel stotterende video verwachten wanneer je 2 streams afspeelt en daarnaast je downloads laat parren/rarren (zelfs met een 7200rpm HDD).

Ik weet niet wat je gaat gebruiken om af te spelen maar een oplossing kan zijn om bijvoorbeeld XBMC een groter video buffer te laten gebruiken. Ik heb het zelf nog nooit getest, maar dat zou natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn. http://wiki.xbmc.org/inde...data/advancedsettings.xml (Ctrl+f op buffer).

Al nagedacht over een toetsenbord+muis? pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Bedankt voor de reply!

Ik wil inderdaad XMBC gaan gebruiken om af te spelen, mijn broer gaat waarschijnlijk een apple tv gebruiken.

Maar als ik het goed begrijp; is deze setup krachtig genoeg om 2 mensen tegelijkertijd 1080p content te kunnen laten kijken. Is dit ook het geval als tegelijkertijd uTorrent draait, of wordt dit te heftig?

Zal nog even onderzoeken wat voor kasten silverstone heeft, maar ben eerlijk gezegd absoluut niet thuis in htpc behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 20:49:
[...]

Bedankt voor de reply!

Ik wil inderdaad XMBC gaan gebruiken om af te spelen, mijn broer gaat waarschijnlijk een apple tv gebruiken.

Maar als ik het goed begrijp; is deze setup krachtig genoeg om 2 mensen tegelijkertijd 1080p content te kunnen laten kijken. Is dit ook het geval als tegelijkertijd uTorrent draait, of wordt dit te heftig?

Zal nog even onderzoeken wat voor kasten silverstone heeft, maar ben eerlijk gezegd absoluut niet thuis in htpc behuizingen.
Zelf heb ik nooit problemen bij het streamen vanaf 1 5400rpm HDD, het begint alleen te haperen wanneer de pc daarnaast gaat parren+rarren (vooral parren). Hierdoor moet de schijf veel kleine lees en schrijfacties uitvoeren en wordt dit een bottleneck. Wanneer je alleen parallel 2 leesacties van relatief grote bestanden (dus 2 video's streamen) gaat dit geen problemen opleveren.

Ook torrents downloaden is niet zo'n probleem. Eventuele haperingen (tijdens kun je ook softwarematig oplossen door de prioriteit van de verschillende taken goed in te stellen (en buffers e.d.).

Overigens is de enige oplossing voor een i/o bottleneck het plaatsen van een aparte schijf voor het downloaden. Een snellere CPU of intern geheugen heeft totaal geen nut, maar zoals ik al zei met software kom je ook al een heel eind.

Qua kast zou ik vooral 1 nemen die je qua uiterlijk erg mooi vindt. Het kunnen huisvesten van 2 HDD's is in jouw geval eerst wel genoeg (eerst 3TB en later nog 3 of meer bijplaatsen).