Dubbel router netwerk config; kluts kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers. Over ongeveer de afgelopen twee maanden heb ik getracht de nieuw verkregen modem cq router van Telfort (een ZyXel) te configureren met een Sitecom DS210 router die hierachter zit. Dit alles is bedraad en houd ik voor zover mogelijk bedraad. Het probleem is, de connectie valt vaak weg (wat waarschijnlijk een extern probleem is, maar desalniettemin) en ik heb nul controle over poorten ed.

Na alle configuratie gehad te hebben, guides te lezen over router achter router op internet zonder succes, wilde ik het toch hier even vragen. In vogelvlucht van extern naar interne verbinding

DLS (Telfort) naar WAN poort Zyxel (A) -> LAN poort Zyxel naar WAN poort Sitecom DS210 (B ) -> Sitecom LAN poorten naar twee computers via LAN.

De Zyxel instelling zijn vooraf ingesteld en lijkt mij riskant aan te passen, indien dit wel nodig is:
Modem/router Zyxel (Router A)
  • IP: 192.168.1.254
  • Sub: 255.255.255.0
  • IP range: 192.168.1.33 met 32 pool size (dus .64 neem ik aan)
  • DNS1: 192.168.1.254, twee anderen door ISP
  • DHCP: aan
  • Static DHCP gegeven aan 192.168.1.57
Router Sitecom DS210 (Router B )
  • WAN IP: 192.168.1.57
  • LAN IP: 192.168.0.1
  • IP range: 192.168.0.100-200
  • Gateway: 192.168.1.254
  • DNS: 192.168.1.254
  • DHCP: uit
Computers
  • LAN IP static: 192.168.0.101 en 102
  • Gateway: 192.168.0.1
  • DNS: nvt
Volgens mij is dit alles. Nu wil ik indien mogelijk:
  1. Eventuele conflicten oplossen.
  2. Port forwarden, en dit is volgens mij makkelijker op de Zyxel dan de Sitecom (virtual server ed).
  3. Alleen 1 router met IP instellingen indien mogelijk.
  4. Static IP mogelijkheden houden voor de computers.
Hartelijk bedankt bij voorbaat. Volgens mij heb ik alle info die nodig is doorgegeven. Ik snap zelf niet helemaal de technische achtergrond van LAN/WAN, welke poorten, hoe waar en wanneer dus daar zal het probleem inzitten. Tevens heb ik de Zyxel aansluiting niet zelf gedaan bij de Telfort aansluiting, er waren monteurs die dat zo hebben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
waarom wil je met twee routers + modem werken? Alleen lastig met nat, portforwarding etc. etc. Kan je niet beter DMZ gebruiken? Of modem>router ?.. En anders indien je b.v 2x ander netwerk wilt

Modem >> WAN zyxel (wan=dhcp - lan=192.168.0.254=gateway)>>naar WAN sitecom (wan=ip range zyxel of dhcp - lan=192.168.1.254=gateway)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Twee routers in één netwerk is (bijna) nooit verstandig. Dus de router functionaliteit in één van beiden uitschakelen. Dat is het eenvoudigst bij de Sitecom, die dus als bridge instellen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eenvoudig misschien. Betrouwbaar nee. Ik zou de Zyxel die taak geven eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Fiber: Dat is juist wat hij niet wil. Hij wil de Sitecom, zijn eigen router, als router gebruiken. Ik heb ook zo'n setup en het is helemaal niet lastig.

Zoals TS het nu heeft aangesloten, is het goed. Maar er is 1 gouden regel: Maak twee subnetten. Laat de Zyxel een IP-adres aan de Sitecom uitdelen in de 192.168.1.x range. Laat de Sitecom IP-adressen aan de clients uitdelen in de range 192.168.2.x. Ze het IP van de Sitecom zelf dus ook in de 192.168.2.x range.

EDIT:
Laat maar, zo heb je het al, zie ik. Je hebt het allemaal goed ingesteld als ik het zo bekijk.
Wat nu lastig is, is dat je inderdaad in 2 routers port forwards moet doorvoeren. Maar dat is simpel op te lossen: Zet op de Zyxel je Sitecom in de DMZ. Dan worden dus alle poorten standaard doorwezen naar je Sitecom, en hoef je port forwards verder nog alleen in je Sitecom door te voeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 22-05-2012 21:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Compizfox schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:55:
@Fiber: Dat is juist wat hij niet wil. Hij wil de Sitecom, zijn eigen router, als router gebruiken...
Kan waarschijnlijk ook wel, dan moet je de router functionaliteit in die Zyxel uitschakelen.

Als gezegd, 2 routers in één netwerk is vragen om vage problemen als je niet precies weet wat je doet. En als je dat wel weet hoef je het hier niet te vragen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt je config bijna goed.

Omdat je zyxel niet op het subnet van de pc's zit (je hebt de sitecom er tusssen) zal je juist op de sitecom DHCP moeten aanzetten.

Ik neem aan dat je de sitecom zowel intern als extern een vast IP adres geeft. Je kan dan DHCP van de zyxel uitzetten. (of als dit niet mogelijk is een kleine DHCP scope geven)

Als DG voor je interne netwerk: het interne IP adres van je sitecom.
Als DG voor je sitecom: interne IP van je zyxel.

Dubbel Nat blijft een vervelende oplossing. Het mooist is als je je zyxel in bridge mode kan plaatsen. Dan sla je een Nat stap over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ik heb nog geen enkele reden gezien waarom je twee routers wil gebruiken.

Hoeveel LAN poorten heb je op die Zyxel?

Ga het voor jezelf eens schematisch tekenen en zet de ipadressen er bij.
En begrijp dat een router onderscheid maakt tussen twee netwerken. Met verschillende ipreeksen.
En als je dat niet wil, je ervoor moet zorgen dat je in dezelfde reeks zit. (zie je tekening)

Tot slot zou ik DHCP gebruiken voor je pc's.
Dan heb je het onderhoud van die settings maar op één plaats.
Desnoods via een reservering (iedere keer zelfde ipadres)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Ik zou niet moeilijk doen en gewoon de Sitecom als draadloze switch instellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Heb je trouwens ook VoIP van Telfort? Dat werkt dan volgens mij ook niet meer als je de Zyxel als bridge instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

aZuL2001 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:09:
Ik heb nog geen enkele reden gezien waarom je twee routers wil gebruiken...
Die Zyxel is een modem-router. Ik kan me best voorstellen dat die Sitecom een betere router is en dat je die daarom wil gebruiken. Dan laat je dus die Zyxel alleen modemen en laat je de rest aan die Sitecom over. Dat is de mooiste oplossing, maar het zou kunnen dat Telfort die Zyxel heeft dicht getimmerd en dat je niet bij de instellingen kan. Als dat zo is dan kun je ook die Sitecom in Bridge zetten en het routeren aan de Zyxel overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nielson schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:17:
Ik zou niet moeilijk doen en gewoon de Sitecom als draadloze switch instellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Heb je trouwens ook VoIP van Telfort? Dat werkt dan volgens mij ook niet meer als je de Zyxel als bridge instelt.
Dat is inderdaad de meest eenvoudige oplossing. Goeie tip van die VoIP telefonie, is wel iets om rekening mee te houden inderdaad, maar ik weet niet zeker of dat ook verdwijnt als je de router functies uitschakeld in de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de vraag of het wel mogelijk is om de zyxel in bridgemode te zetten.

Ik weet (helaas uit ervaring) dat bijv Tele2 dit onmogelijk heeft gemaakt door de administratie pagina dicht te timmeren met beperkte rechten voor de eindgebruiker. Komt bij dat die router (comtrend) echt huilen met de pet op is (vooral het WiFi gedeelte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fiber schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:02:
[...]

Kan waarschijnlijk ook wel, dan moet je de router functionaliteit in die Zyxel uitschakelen.

Als gezegd, 2 routers in één netwerk is vragen om vage problemen als je niet precies weet wat je doet. En als je dat wel weet hoef je het hier niet te vragen.
Dat valt best mee. Vage problemen heb ik nog nooit last van gehad en ik draai al jaren lang 2 routers achter elkaar.

En zoals je ziet, heeft TS het al bijna uit zichzelf goed. Zo erg is het dus niet gesteld met 'niet weten wat hij doet' :+ ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:08:
Je hebt je config bijna goed.

Omdat je zyxel niet op het subnet van de pc's zit (je hebt de sitecom er tusssen) zal je juist op de sitecom DHCP moeten aanzetten.
Ah, dat was wat ik over het hoofd zag in de config van TS. De clients die verbonden zijn met de Sitecom, moeten natuurlijk van de Sitecom een IP krijgen. DHCP op de Sitecom aanzetten dus, tenzij je static IP's op je clients gebruikt (= niet handig!).
Ik neem aan dat je de sitecom zowel intern als extern een vast IP adres geeft. Je kan dan DHCP van de zyxel uitzetten. (of als dit niet mogelijk is een kleine DHCP scope geven)
Dat is 1 optie. Of je zet in de Zyxel Static DHCP aan voor de Sitecom-router, of je stelt in de Sitecom-router in dat hij een static WAN-IP pakt. Geeft allebei hetzelfde effect inderdaad.
Dubbel Nat blijft een vervelende oplossing. Het mooist is als je je zyxel in bridge mode kan plaatsen. Dan sla je een Nat stap over.
Dubbel NAT is lastig, maar eenvoudig te omzeilen door in de Zyxel de Sitecom in DMZ te gooien :)

[ Voor 48% gewijzigd door Compizfox op 22-05-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Fiber schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:21:
[...]

Die Zyxel is een modem-router.
Weet ik, vraag was ook aan TS. ;)
Ik kan me best voorstellen dat die Sitecom een betere router is en dat je die daarom wil gebruiken.
Kan ik me niet direct voorstellen.

Maar los daarvan, waarom wil TS een tweede router introduceren?
Zeker als hij de basics (nog) niet begrijpt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:29:
Het is de vraag of het wel mogelijk is om de zyxel in bridgemode te zetten.

Ik weet (helaas uit ervaring) dat bijv Tele2 dit onmogelijk heeft gemaakt door de administratie pagina dicht te timmeren met beperkte rechten voor de eindgebruiker. Komt bij dat die router (comtrend) echt huilen met de pet op is (vooral het WiFi gedeelte)
Telfort gebruikt wel iets aangepaste firmware maar in principe kun je gewoon alles instellen. Tevens vermoed ik dat ts de Zyxel 2812 heeft gekregen en dat is best een mooi ding en zonde om die als dom modem te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:08:
Hey Tweakers. Over ongeveer de afgelopen twee maanden heb ik getracht de nieuw verkregen modem cq router van Telfort (een ZyXel) te configureren met een Sitecom DS210 router die hierachter zit. Dit alles is bedraad en houd ik voor zover mogelijk bedraad. Het probleem is, de connectie valt vaak weg (wat waarschijnlijk een extern probleem is, maar desalniettemin) en ik heb nul controle over poorten ed.
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je zegt dat de connectie vaak weg valt. Waartussen? Tussen de ZyXEL en de buitenwereld of tussen de Sitecom en de ZyXEL (maw, het werkt soms wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen, het enige probleem is dat ik ook nu in deze topic toch meerdere kritiekpunten en oplossingen te zien krijg en het maakt het er niet altijd overzichtelijker op. Overigens ook bedankt dat een aantal zeggen dat het qua opzet zo goed als juist in elkaar zit, ben ik niet helemaal zo een leek als ik dacht. Ik ga even proberen alle vragen eruit te vissen en beantwoorden, zodat ik voor mezelf ook een beter overzicht krijg.
erikvanhoutert schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:42:
waarom wil je met twee routers + modem werken? Alleen lastig met nat, portforwarding etc. etc. Kan je niet beter DMZ gebruiken? Of modem>router ?
Het 'probleem' is dat Telfort bij montage zelf de modem vervangen heeft in dat de Zyxel zowel modem als router properties heeft. Of ik dat zomaar wil uitzetten... denk niet dat dat goed gaat.
Fiber schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:51:
Twee routers in één netwerk is (bijna) nooit verstandig. Dus de router functionaliteit in één van beiden uitschakelen. Dat is het eenvoudigst bij de Sitecom, die dus als bridge instellen.
Dit is eigenlijk het voornaamste waar ik ook aan zat te denken. Ik kan de LAN kabels van de computers niet doorhalen naar de Zyxel dus dan de Sitecom maar als hub gebruiken? Wel zonde van de routerfunctie. Die tevens in de praktijk helemaal niet zo goed is als je zou verwachten van Sitecom, vooral omdat portforwarding een ramp is hierop. Dus dan toch maar naar Zyxel toe, kijken of het werkt.
Compizfox schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:55:
Zet op de Zyxel je Sitecom in de DMZ. Dan worden dus alle poorten standaard doorwezen naar je Sitecom, en hoef je port forwards verder nog alleen in je Sitecom door te voeren.
Mocht ik dit toch willen (of in ieder geval uitproberen), hoe doe ik dat?
Fiber schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:02:Kan waarschijnlijk ook wel, dan moet je de router functionaliteit in die Zyxel uitschakelen
Ik denk niet dat dit zomaar kan, aangezien Telfort dat ding heeft aangesloten en ik idd op VoIP heb.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:08:
Omdat je zyxel niet op het subnet van de pc's zit (je hebt de sitecom er tusssen) zal je juist op de sitecom DHCP moeten aanzetten. Ik neem aan dat je de sitecom zowel intern als extern een vast IP adres geeft. Je kan dan DHCP van de zyxel uitzetten. (of als dit niet mogelijk is een kleine DHCP scope geven) Als DG voor je interne netwerk: het interne IP adres van je sitecom. Als DG voor je sitecom: interne IP van je zyxel.
Ik zat er wel over na te denken of het inderdaad niet gewoon mogelijk was om ook de DHCP van de Zyxel uit te zetten aangezien er maar 1 verbinding is van en naar dat ding toe, en die staan allebei vast.
aZuL2001 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:09:
Tot slot zou ik DHCP gebruiken voor je pc's.
Dan heb je het onderhoud van die settings maar op één plaats.
Desnoods via een reservering (iedere keer zelfde ipadres)
Als dit geen problemen geeft ga ik dit wel doen denk ik. Heb eigenlijk altijd het netwerk beheerd via static ips maar ik kan de ips ook vastleggen in de DHCP van de controlerende router, die optie was me onbekend.
WoC schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 23:49:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je zegt dat de connectie vaak weg valt. Waartussen? Tussen de ZyXEL en de buitenwereld of tussen de Sitecom en de ZyXEL (maw, het werkt soms wel)?
Last but not least ook wel een belangrijke vraag: eigenlijk zijn het twee verschillende problemen. Volgens mij is het uitvallen van het internet signaal volledig onafhankelijk van mijn netwerk instellingen aangezien hij het ook heel lang doet zonder enig lag. Als het uitvalt, vallen de telefonie en internet lampjes van de modem uit en gaat DSL zich resetten. Dat is volgens mij een externe lijn probleem. Waarom ik dan wel mijn settings wil aanpassen is dat ik merkte dat portforwarding (en daardoor wel wat connectie issues in games, P2P etc) conflicten hadden. Daar vraag ik eigenlijk de voornaamste oplossing voor, maar tevens wil ik het ook zo veel mogelijk zelf begrijpen.

Als oplossing denk ik dat ik in eerste instantie toch de Sitecom in bridgemode wil zetten en de DHCP van de Zyxel aan wil laten met static toegewezen IPs naar de computers, aangezien ik in de praktijk niet zoveel heb aan de Sitecom. Hoe doe ik dit, zijn daar makkelijke guides voor of iets? Eentje die ik via Google vond was niet helemaal toepasselijk volgens mij. Alvast bedankt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:33:
[...]
Mocht ik dit toch willen (of in ieder geval uitproberen), hoe doe ik dat?
In de webinterface van de Zyxel. Zal je even moeten zoeken, maar vaak kunnen gewoon DMZ aanzetten, en vul je daar het (WAN) IP-adres is van je Sitecom-router. Zorg wel dat dat IP-adres dan dus statisch blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:33:
[...]
Dit is eigenlijk het voornaamste waar ik ook aan zat te denken. Ik kan de LAN kabels van de computers niet doorhalen naar de Zyxel dus dan de Sitecom maar als hub gebruiken? Wel zonde van de routerfunctie. Die tevens in de praktijk helemaal niet zo goed is als je zou verwachten van Sitecom, vooral omdat portforwarding een ramp is hierop. Dus dan toch maar naar Zyxel toe, kijken of het werkt.
Dit lijkt mij de beste optie. ZyXEL's zijn over het algemeen prima apparaten. En je bent zelf al niet/minder tevreden over de Sitecom. Je kunt de Sitecom gewoon laten staan zodat je niet alle kabels hoeft te vervangen.
Hoe doe je dit? Kortweg de volgende stappen:
  • zorg dat je PC's op DHCP verkrijgen staan (dus niet statisch, dat is voor normaal gebruik nergens voor nodig)
  • zorg dat de ZyXEL als DHCP server dient. Koppel eventueel MAC-adressen van je PC's aan IP nummers, zodat je PC's altijd hetzelfde IP krijgen.
  • ga naar de webinterface van je Sitecom
  • zoek naar de DHCP instellingen en zet die op iets als "client" of "relay"
  • zet het ding uit.
  • stop de kabel die vanaf je ZyXEL naar de Sitecom gaat in een LAN poort op de Sitecom. Dus de WAN poort blijft leeg. Daarmee maak je de Sitecom onderdeel van het netwerk van de ZyXEL.
  • zet de Sitecom weer aan
  • doe een ipconfig/renew op je PC (zodat hij een nieuw IP ophaalt van de ZyXEL door de Sitecom heen). Herstart desnoods je PC.
  • Je PC zit nu als het goed is in de DHCP pool van de ZyXEL. Je hebt niets meer te maken met de Sitecom, portforwards hoeven alleen nog maar op de ZyXEL.
[...]
Ik denk niet dat dit zomaar kan, aangezien Telfort dat ding heeft aangesloten en ik idd op VoIP heb.
De ZyXEL is vast wel in bridge te zetten, maar dat heeft wellicht effect op je VoIP, dat weet ik even niet meer (heb zelf ook Telfot + ZyXEL gehad en ermee geprutst). Als je dit echt wil, moet je even verder zoeken op internet of tweakers.
[...]
Last but not least ook wel een belangrijke vraag: eigenlijk zijn het twee verschillende problemen. Volgens mij is het uitvallen van het internet signaal volledig onafhankelijk van mijn netwerk instellingen aangezien hij het ook heel lang doet zonder enig lag. Als het uitvalt, vallen de telefonie en internet lampjes van de modem uit en gaat DSL zich resetten. Dat is volgens mij een externe lijn probleem.
Check op je aansluiting goed is: modem op een korte afstand van het ISRA punt. Anders bellen met de helpdesk.
Waarom ik dan wel mijn settings wil aanpassen is dat ik merkte dat portforwarding (en daardoor wel wat connectie issues in games, P2P etc) conflicten hadden. Daar vraag ik eigenlijk de voornaamste oplossing voor, maar tevens wil ik het ook zo veel mogelijk zelf begrijpen.
Houd het simpel. Gewoon 1 hoofdrouter in je huis, alles er achter als een soort switch.
Als oplossing denk ik dat ik in eerste instantie toch de Sitecom in bridgemode wil zetten en de DHCP van de Zyxel aan wil laten met static toegewezen IPs naar de computers, aangezien ik in de praktijk niet zoveel heb aan de Sitecom. Hoe doe ik dit, zijn daar makkelijke guides voor of iets? Eentje die ik via Google vond was niet helemaal toepasselijk volgens mij. Alvast bedankt weer.
Zie uitleg hierboven. Zet de PC's echter op dynamisch en koppel in de ZyXEL de MAC-adressen aan de gewenste IP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit ga ik toepassen. Bedankt tot dusver.

EDIT: toch een probleem denk ik, ik kan zo snel niet vinden hoe ik, en of het eigenlijk wel mogelijk is om, de Sitecom DC-210 in bridge mode te zetten. Er is geen handleiding van de router, met zoekmachines vind ik voornamelijk wireless routers en de info lijkt niet beschikbaar.

Bij inloggen op de router heb ik alleen de opties 'basic' met LAN waar ik DHCP alleen aan en uit kan zetten en DHCP waarvandaan ik MACs kan mappen op het netwerk vanaf de router. Bij 'advanced' heb ik alleen Static routing function, UPnP en DDNS. Onder 'Firewall' lijkt het niet te staan en is ook niet logisch.

Ik kan de wizard van de router runnen en handmatige instellingen doorvoeren, maar hier heb ik alleen PPPoE, PPTP, Static IP en Dynamic IP. Maar volgens mij hoe ik dit ook instel, de LAN functie (incl. de 192.168.0 IP range) blijft intact. Heeft iemand een oplossing?

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Geef de LAN kant van de Sitecom een vast IP adres in de range van de ZyXEL. Op die manier kun je altijd nog de webinterface van de Sitecom bereiken. Pas wel op dat dat adres niet in de DHCP pool valt van de Zyxel.
Daarna gewoon DHCP uitzetten op de Sitecom, kabel vanaf de ZyXEL in een LAN poort van de Sitecom en dan kijken of het werkt (hier en daar wat restarten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft het in ieder geval gedeeltelijk gewerkt. De DHCP op de Sitecom stond al uit, dus ik apply-de de setting LAN IP: 192.168.1.100 (buiten 33-64), kreeg geen contact meer via het normale router IP adres. Heb de kabel in de WAN ingang in een LAN ingang gedaan op de Sitecom.

De computers hadden geen netwerk meer (logisch want de 192.168.0 zit buiten de range) Heb beide computers op automatisch configureren gezet, kreeg via DHCP inderdaad een IP tussen 192.168.1.33-64 toegewezen voor beide computers en internet is actief (bij deze :)).

Een probleem: ik krijg zowel geen connectie met de Sitecom via 192.168.0.1 als 192.168.1.100 en de Zyxel heeft de Sitecom niet in de lijst van herkende apparaten staan (dit zou ook niet zo moeten zijn omdat het IP buiten de DHCP range zit toch?). Hoe maak ik connectie met de Sitecom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Ok. Fijn dat het internet op de computers in ieder geval werkt, en dat dus ook de DHCP van de ZyXEL netjes door de Sitecom heen gaat.

Je ZyXEL geeft zit dus in de 192.168.1.x range, de Sitecom zat in de 192.168.0.x range en heb je als vast IP op 192.168.1.100 gezet. Na het apply-en geen bereik meer. Logisch zoals je zelf al zegt. Misschien moet je de Sitecom even opnieuw starten. Het kan zijn dat een LAN ip wijziging een restart vergt, maar dat is moeilijk aflezen op een interface die je niet ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw opstarten had ik al wel gedaan (welliswaar maar een paar seconden). Ik zal het in de tussentijd een minuutje ofzo doen. Ik vraag me wel af of het eventueel ligt aan de firewall? De herkende IP pool stond na applyen nog steeds op 192.168.0.# omdat ik deze setting niet kon aanpassen (de 0 was niet aanpasbaar omdat de range voor applyen nog 0-# was). Mogelijk blokkeert het remote access vanaf de 192.168.1 range? Kan ik daar alleen omheen als ik de router reset en in ieder geval een computer weer een 0 range ip geef?

EDIT: Sitecom is een aardig tijdje uitgeweest, geen effect.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 17:43 ]

Pagina: 1