Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
hallo allemaal,

ik heb nu eindelijk mijn nieuwe corsair force 3 ssd binnen :) , ik sluit deze natuurlijk meteen aan op een sata-600 poort. de bios herkent de ssd maar ik kan hem niet als bootable in zetten.
ook als ik windows start en deze computer open zie ik de force 3 niet staan. :'(
ik heb windows 7 ulitmate 64 bit
:?
kunnen jullie mij helpen?
was ist lös??

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je de hd losgekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de SSD wel gepartitioneerd en geformateerd? Als je dit niet doet, dan zie je hem ook niet in Deze Computer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed dat de betreffende S-ATA600 controller een extra controller op het moedebord is, met een eigen BIOS en waarvoor tijdens de Windows/OS setup drivers voor geinstalleerd moeten worden. Het is overigens wel handig om te weten over welke hardware we hier daadwerkelijk spreken. :)

Dat de SSD niet gezsien wordt in de verkenner kan dezelfde reden hebben. De drivers voor de extra S-ATA600 controller zijn niet geinstalleerd of/en er is via schijfbeheer geen partities aangemaakt. Overigens dergelijke onderwerpen zijn wel al vaker voorbij gekomen. Pak de GoT search er ook eens bij zou ik zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 22-05-2012 21:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:13:
Ik vermoed dat de betreffende S-ATA600 controller een extra controller op het moedebord is, met een eigen BIOS en waarvoor tijdens de Windows/OS setup drivers voor geinstalleerd moeten worden. Het is overigens wel handig om te weten over welke hardware we hier daadwerkelijk spreken. :)
Het lijkt me stug dat het om een extra controller gaat, aangezien TS meldt dat de SSD in het bios wordt gezien. Het lijkt er eerder op dat de schijf via diskmanagement gepartitioneerd en geformateerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

8)
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:18:
[...]

Het lijkt me stug dat het om een extra controller gaat, aangezien TS meldt dat de SSD in het bios wordt gezien. Het lijkt er eerder op dat de schijf via diskmanagement gepartitioneerd en geformateerd moet worden.
Mijn fout, ik meende te lezen dat TS bedoelde dat de SSD niet door het BIOS gezien wordt.

Dan blijft de laatste optie over, maar dat is wel een beetje erg basic. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 22-05-2012 21:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je een disk aansluit, kan je deze niet als boot instellen, logisch er staat niets op.

Dit wordt opgelost door de hd los te koppelen, de ssd aan te sluiten en de win7 dvd te draaien....toch?
Of doe ik nu werkelijk zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:19:
8)
[...]

Mijn fout, ik meende te lezen dat TS bedoelde dat de SSD niet door het BIOS gezien wordt.

Dan blijft de laatste optie over, maar dat is wel een beetje erg basic. ;)
Foutje is menselijk! ;)

Nogal erg basic, zeker als ik in het profiel van TS lees dat hij al ervaring met Windows heeft van af Windows 3.1x :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:22:
Als je een disk aansluit, kan je deze niet als boot instellen, logisch er staat niets op.

Dit wordt opgelost door de hd los te koppelen, de ssd aan te sluiten en de win7 dvd te draaien....toch?
Of doe ik nu werkelijk zo moeilijk.
Dat is inderdaad 1 van de manieren, de andere werd door mij omschreven, via diskmanagement dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
dan moet ik maar eens win 7 opzoeken in de rommel-bak.
mijn hardware is het volgende:
inventaris: gebasseerd op de bbg van september
dat is alles bahalve de HDD een 160 gb van hitachi (ook sata)

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
hij komt net uit de doos, ik ga er dan vanuit dat deze geformatteerd is..........

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door of Doos? Een harddisk heb je altijd al zelf moeten partitioneren en formatteren, dat is met een losse disk nooit anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
daar staat dus win 7 op.
:/
................................................................................................................................................................

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

klaasje11 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:28:
hij komt net uit de doos, ik ga er dan vanuit dat deze geformatteerd is..........
Heb je dat al eens meegemaakt dan? Dat een nieuwe HDD/SSD uit doos geformateerd is? Ik niet namelijk..... Vooral omdat partitioneren een kwestie van smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasje11 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:29:
[...]

daar staat dus win 7 op.
:/
................................................................................................................................................................
Ja en? Wil je Win 7 dan niet op de SSD hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
normaal ga ik met oude troep tewerk dus nee, maar hoe kan ik formatteren als ik hem niet zie???

ja, tuurlijk win7 op ssd

[ Voor 12% gewijzigd door klaasje11 op 22-05-2012 21:31 ]

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:29:
[...]

Heb je dat al eens meegemaakt dan? Dat een nieuwe HDD/SSD uit doos geformateerd is? Ik niet namelijk..... Vooral omdat partitioneren een kwestie van smaak is.
Ik ook niet, kan me juist nog de dagen herinneren dat je met een bootflop de schijf met Fdisk behandelde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasje11 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:30:
normaal ga ik met oude troep tewerk dus nee, maar hoe kan ik formatteren als ik hem niet zie???
Dat heb ik al gezegd, maar zal het nog een keer neerzetten...via diskmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
sorry, mijn fout.
nu kom ik vast heeeeeel NOOB over maar, ehhh diskmanagement?
hoe werkt dat en waar kan ik dat vinden?

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Start > Control Panel > administative tools en dan diskmanagement???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Je moet de drivers van je sata 600 controller installeren, ondanks dat de bios je ssd ziet dient Windows 7 wel drivers ervoor te hebben. Veel sata 600 controllers zijn nieuwer dan Windows 7.

Als je Windows 7 erop wilt installeren dien je de drivers op een USB stick of iets dergelijks te zetten en deze dien je tijdens de installatie te laden (dat was dacht ik via f6).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je Windows 7 op de SSD wilt installeren, dan is het handigst om de HDD los te koppelen. Je hangt de SSD aan poort 0 van de controller. Vervolgens start je op vanaf de Windows 7 CD/DVD. Tijdens de setup krijg je de mogelijkheid om een partitie aan te maken. Je hoeft de SSD dan niet eens zelf te formatteren daar zorgt de Setup wel voor als je de SSD selecteert om Windows 7 op te installeren.

Zorg er wel voor dat je boot volorde juist staat als je de HDD weer aankoppelt, ander start Windows als nog vanafg de HDD.

Zorg er wel voor dat voordat je de Windows setup gaat draaien dat het BIOS/S-ATA controller ingesteld staat op AHCI.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 22-05-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:34:
Start > Control Panel > administative tools en dan diskmanagement???
ik heb dit gevolgd maar daar staat mijn ssd niet bij.......
How to use Disk Management to configure basic disks in Windows XP

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasje11 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:33:
sorry, mijn fout.
nu kom ik vast heeeeeel NOOB over maar, ehhh diskmanagement?
hoe werkt dat en waar kan ik dat vinden?
Nee hoor, je komt niet als een NOOB over. Ik begin alleen te twijfelen aan je profiel. Sinds Windows 3.1x ervaring, maar nog nooit van diskmanagement gehoord?, nog nooit een harddisk geformatteerd?, en nog nooit een OS geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
OS installeren zovaak! harddisk geformatteerd, met rechtermuisknop op de schijf bij deze computer (XD)
maar diskmaagment srry

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst heb je het over Win 7 en nu over XP, welke is het nou? Niet dat de werkwijze veel verschilt in deze besturingssystemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
win 7, srry dat ik vaag ben, ik heb het gevonden, ik zit bij de eigenschappen van de ssd.
kan je mijj verder helpen?

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Doe dit nu, wat is daar toch zo moeilijk aan. Op deze manier komt win7 ook optimaal op de ssd te staan: het formateren gaat "vanzelf" tijdens de setup.
_Dune_ schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:35:
Als je Windows 7 op de SSD wilt installeren, dan is het handigst om de HDD los te koppelen. Je hangt de SSD aan poort 0 van de controller. Vervolgens start je op vanaf de Windows 7 CD/DVD. Tijdens de setup krijg je de mogelijkheid om een partitie aan te maken. Je hoeft de SSD dan niet eens zelf te formatteren daar zorgt de Setup wel voor als je de SSD selecteert om Windows 7 op te installeren.

Zorg er wel voor dat je boot volorde juist staat als je de HDD weer aankoppelt, ander start Windows als nog vanafg de HDD.

Zorg er wel voor dat voordat je de Windows setup gaat draaien dat het BIOS/S-ATA controller ingesteld staat op AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:51:
Doe dit nu, wat is daar toch zo moeilijk aan. Op deze manier komt win7 ook optimaal op de ssd te staan: het formateren gaat "vanzelf" tijdens de setup.

[...]
Als je toch Win 7 op de SSD wilt hebben, is dit voor jou de makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik moest zelf ook even hard nadenken hoe dat zat met formateren. Het gaat zo snel (0,1 sekonde?) dat je achteraf vergeet dat het gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Topicstarter
bedankt voor alles allemaal.
ik ga windows installeren en mijn profiel bewerken.
ik heb ervaring met het WERKEN met 3.1 niet het programmeren ervan.

weltrusten

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:56:
Ik moest zelf ook even hard nadenken hoe dat zat met formateren. Het gaat zo snel (0,1 sekonde?) dat je achteraf vergeet dat het gebeurd is.
Ik partitioneer en formateer nog bijna dagelijks, dus vergeten zal ik het niet zo 1, 2, 3, of het nu via een bootflop (fdisk) moet of via Windows zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasje11 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:58:
bedankt voor alles allemaal.
ik ga windows installeren en mijn profiel bewerken.
ik heb ervaring met het WERKEN met 3.1 niet het programmeren ervan.

weltrusten
Graag gedaan. :)
Wil je best nog wel eens uitleggen hoe je partitioneert/formateerd vanuit Windows, misschien wel handig om te weten. ;)

Edit :
Slaap lekker, ik ben nog wel wat uurtjes op voordat ik ga. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:00:
[...]

Graag gedaan. :)
Wil je best nog wel eens uitleggen hoe je partitioneert/formateerd vanuit Windows, misschien wel handig om te weten. ;)

Edit :
Slaap lekker, ik ben nog wel wat uurtjes op voordat ik ga. :P
offtopic:
Kudos voor de behulpzaamheid! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11