• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Bovenstaande is allemaal niet van toepassing. Wat wél van toepassing is (gebruik systeem, budget) is verderop vermeld.
Ben een workstation aan het samenstellen voor een vriend van mij. Het zijn er 2; één Modo-workstation en één 3ds Max workstation.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beide worden voor diverse doeleinden gebruikt:
• De 3ds Max renderbak/workstation is voornamelijk een renderbak. Hierin worden 3d-scenes die klaar zijn o.a. voorzien van belichting en uitgerenderd. (Met welke renderer er gerenderd wordt weet ik nog niet. Hier kom ik nog op terug.)
• De Modo-workstation is meer de algemene workstation. Het soort werk wat gedaan wordt op deze pc varieert nogal van; 3d-visualisatie, simulatie, 3d-animatie, rendering tot de meer algemene dingen.
Tot zover de Modo-workstation config:
Tot zover de 3ds Max workstation config:
Hieronder enkele aantekeningen:
• Dual-cpu
Bij de 3ds Max-config wil ik misschien voor een dual-cpu config gaan, maar zo'n config is helemaal nieuw voor mij. Ben me hier nog over aan het inlezen.
Suggesties welkom uiteraard.
• Overklokken
Grote kans dat de Modo-config overgeklokt gaat worden. Je haalt namelijk met een beetje overklok al gauw wat van je rendertijd af. Zie ook deze link: http://modo.groothuis.com/
• Videokaart
De reden voor deze 7950 videokaart bij de 3ds Max config is vooral gekozen vanwege het geheugen wat de videokaart heeft (3GB).
De 670 (pricewatch: EVGA GeForce GTX 670) vind ik ook een goede kandidaat. Heeft wel 2 ipv 3 GB, maar volgens mij is de ondersteuning van Nvidia <> Autodesk beter/nauwer geregeld dan AMD <> Autodesk.
Veel mensen die ik ken raden Nvidia aan en dan niet altijd even goed onderbouwd. Physx ondersteuning is sowieso niet van toepassing in deze workstation, dus dat gaat al niet op.
Zelf heb ik altijd met AMD/ATI kaarten gewerkt in 3ds Max. Werkt prima.
Iemand toevoegingen/tips?
Misschien dat in de Modo-config ook een pricewatch: EVGA GeForce GTX 670 komt.
Een quadro-kaart heeft voor de Modo-config weinig nut omdat Modo hier simpelweg niet goed (genoeg) mee omgaat. Verder maakt Modo ook (nog?) geen gebruik van GPU-rendering. Een quadro-kaart voor de 3ds Max-config zou mooi zijn, maar aangezien die meer gebruikt gaat worden voor het renderen valt een quadro af.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de workstations is < €3000,- per stuk. Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk!!
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Bovenstaande is allemaal niet van toepassing. Wat wél van toepassing is (gebruik systeem, budget) is verderop vermeld.
Ben een workstation aan het samenstellen voor een vriend van mij. Het zijn er 2; één Modo-workstation en één 3ds Max workstation.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beide worden voor diverse doeleinden gebruikt:
• De 3ds Max renderbak/workstation is voornamelijk een renderbak. Hierin worden 3d-scenes die klaar zijn o.a. voorzien van belichting en uitgerenderd. (Met welke renderer er gerenderd wordt weet ik nog niet. Hier kom ik nog op terug.)
• De Modo-workstation is meer de algemene workstation. Het soort werk wat gedaan wordt op deze pc varieert nogal van; 3d-visualisatie, simulatie, 3d-animatie, rendering tot de meer algemene dingen.
Tot zover de Modo-workstation config:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus P9X79 Pro | € 254,- | € 254,- |
| 2 | Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB | € 120,29 | € 240,58 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2410 | € 390,40 | € 390,40 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,45 | € 14,45 |
| 1 | Corsair Graphite 600T Special Edition | € 117,- | € 117,- |
| 1 | Scythe Mugen 3 Rev. B | € 37,60 | € 37,60 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 680 | € 473,43 | € 473,43 |
| 1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 501,- | € 501,- |
| 1 | Seasonic X-1050 80+ Gold | € 212,55 | € 212,55 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 198,- | € 198,- |
| 1 | G.Skill RipjawsZ F3-12800CL9Q2-32GBZL | € 177,50 | € 177,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.616,51 | |
Tot zover de 3ds Max workstation config:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | MSI X79A-GD65 (8D) | € 251,50 | € 251,50 |
| 2 | Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB | € 119,64 | € 239,28 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2410 | € 398,10 | € 398,10 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,45 | € 14,45 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | Scythe Mugen 3 Rev. B | € 37,60 | € 37,60 |
| 1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 501,- | € 501,- |
| 1 | Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top | € 365,99 | € 365,99 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro Gold 800W | € 129,80 | € 129,80 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 199,50 | € 199,50 |
| 1 | G.Skill RipjawsZ F3-12800CL9Q2-32GBZL | € 177,50 | € 177,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.408,62 | |
Hieronder enkele aantekeningen:
• Dual-cpu
Bij de 3ds Max-config wil ik misschien voor een dual-cpu config gaan, maar zo'n config is helemaal nieuw voor mij. Ben me hier nog over aan het inlezen.
Suggesties welkom uiteraard.
• Overklokken
Grote kans dat de Modo-config overgeklokt gaat worden. Je haalt namelijk met een beetje overklok al gauw wat van je rendertijd af. Zie ook deze link: http://modo.groothuis.com/
• Videokaart
De reden voor deze 7950 videokaart bij de 3ds Max config is vooral gekozen vanwege het geheugen wat de videokaart heeft (3GB).
De 670 (pricewatch: EVGA GeForce GTX 670) vind ik ook een goede kandidaat. Heeft wel 2 ipv 3 GB, maar volgens mij is de ondersteuning van Nvidia <> Autodesk beter/nauwer geregeld dan AMD <> Autodesk.
Veel mensen die ik ken raden Nvidia aan en dan niet altijd even goed onderbouwd. Physx ondersteuning is sowieso niet van toepassing in deze workstation, dus dat gaat al niet op.
Zelf heb ik altijd met AMD/ATI kaarten gewerkt in 3ds Max. Werkt prima.
Iemand toevoegingen/tips?
Misschien dat in de Modo-config ook een pricewatch: EVGA GeForce GTX 670 komt.
Een quadro-kaart heeft voor de Modo-config weinig nut omdat Modo hier simpelweg niet goed (genoeg) mee omgaat. Verder maakt Modo ook (nog?) geen gebruik van GPU-rendering. Een quadro-kaart voor de 3ds Max-config zou mooi zijn, maar aangezien die meer gebruikt gaat worden voor het renderen valt een quadro af.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de workstations is < €3000,- per stuk. Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk!!
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.