GTX 580 valt uit, fans op 100% en zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:54

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje last van een probleem met mijn computer. Om te beginnen, de specs:
i7 2600K (eerst overgeklokt naar 4,3GHz, inmiddels al een week op stock)
ASUS P8P67 B3
ASUS GTX 580 DirectCU II (stock)
OCZ Vertex 3
Corsair Professional AX750

Compleet willekeurig, soms tijdens de POST en soms pas na enkele uren in Windows, gaan mijn schermen op zwart (geen signaal meer) en gaan de twee fans van de videokaart op 100% draaien. De rest van de fans blijft normaal draaien. De resetknop of de stroom eraf halen zijn de enige oplossingen.

Ik heb m'n CPU, die meer dan een jaar met een normale, stabiele overklok draaide, eerst teruggeklokt. Dat hielp niet. Het Windows-logboek laat niets bijzonder zien. Achteraf komt het Onderhoudscentrum met de mededeling dat de NVIDIA-driver is gestopt met werken.

Bevindingen:
- Geen beeld
- Fans videokaart op 100%
- NVIDIA-driver gecrasht

Dit leidt me toch wel naar de videokaart. Helaas is het een P67-bord, dus kan ik de geïntegreerde GPU niet uitproberen. Een andere PCI-Express-videokaart of een Zxx-bord zijn niet voorhanden.

Zijn jullie het met me eens dat ik de videokaart kan aanwijzen als oorzaak?

Een kleine sidenote, ik weet uiteraard van de problemen met de Vertex 3. Ik heb er ruim een jaar geen last van gehad. De SSD doet het volgens HD Tune (SMART-waardes en healthtest) nog prima. Google-zoekopdrachten naar een Vertex 3 waar de fans op 100% draaien, leverden niets op dat op mijn probleem leek. Ook een andere (vrije) HDD/SSD heb ik niet.

Voordat ik onderdelen ga bestellen/RMA'en, hoor ik graag jullie mening. Alvast bedankt!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 21:48
Wat zijn de temperaturen van de videokaart ?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is je voeding en RAM wel helemaal in orde?

Android developer & dürüm-liefhebber

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Check de voltages van je systeem en de videokaart eens.

Wat voor voeding heb je? Kan het zijn dat deze het aan het begeven is?

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Videokaart is in idle 48-49 graden, tijdens een stresstest wordt 'ie zo'n 70 graden.

Ik heb ruim 12 uur een memtest laten lopen. Er werden geen errors gevonden.

De Corsair-voeding komt van Seasonic, en is hun topmodel. Met de hoeveelheid ampère en dergelijke zit het wel goed. Bij gebrek aan een voltagemeter kan ik de voltages die uit de voeding komen niet precies opmeten.

AIDA64 geeft de volgende getalletjes, maar hoe betrouwbaar die zijn (worden ze berekend? zitten er sensoren in het moederbord of de voeding?) weet ik niet:
+3,3= 3,376
+5=5,080
+12=12,192

EDIT: Even MSI Kombustor aangezwengeld, binnen tien seconden raak...

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 22-05-2012 19:49 ]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Kan je de voltages checken op de videokaart als je een test start? Mischien zie je snel dat daar nog iets mee mis gaat.

Je kan mischien nog even een ander slot proberen.

Als dat niets oplevert lijkt het mij erop dat je videokaart het heeft begeven.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Ga ik allebei doen, maar dat wordt morgen. Ik moet vanavond nog een verslag af hebben. Ik laat morgen wel wat weten, bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
Pagina: 1