[fiets] Cube Hyde Pro -- advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik wil jullie vragen om wat advies voor een nieuwe fiets op een aantal gebieden. Ik ben op zoek naar een fiets die:
- onderhoudsarm en betrouwbaar is
- binnen een budget van 600-700 euro valt
- simpel is (geen geveerde voorvork e.d. onderdelen die makkelijker kapot gaan)
- geschikt is voor recreatie en (niet al te serieuze) conditietraining

Na wat online zoeken en wat topics op GoT gelezen te hebben dacht ik dat Cube Hyde Pro wel vrij goed aan mijn eisen voldoet. Ik zie veel fietsen in dezelfde prijsklasse die completer zijn (spatborden, bagagedrager, geveerde voorvork, verlichting) maar het lijkt mij dat sommige vitale onderdelen dan van mindere kwaliteit zullen zijn.

Ik kan de Hyde Pro 2012 voor 649 euro online kopen en dat lijkt mij geen slechte prijs. Ik zou graag vrij binnenkort de knoop doorhakken voor aanschaf, maar sta nog open voor commentaar of suggesties voor andere opties.

Nog een ander puntje: ik ben ~1.96m lang en dacht dat ik het beste de grootst beschikbare framemaat van de Hyde Pro kon nemen, nl. 62cm. Dat klopt wel neem ik aan? http://www.izibike.nl/uwmaat.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien het type fiets neem ik aan dat je niet gaat mountainbiken of wielrennen met deze fiets, maar een sportieve fiets zoekt om 'gewoon' te fietsen? In dat geval heb je volgens mij een goede fiets gekozen. Ik wil je echter met klem aanraden om niet online een fiets te kopen omdat het enorm belangrijk is om de juiste frame maat te nemen. Anders krijg je last van je rug en heb je misschien een miskoop gedaan en dat is zonde.

In een fietsen(speciaal)zaak word je gemeten en wordt er samen met jou gekeken naar de frames en welk type frame/merk het beste past bij jouw bouw. Je betaalt wellicht iets meer, maar dat is het wel waard als je daarna lekker kunt fietsen.

Over de onderdelen. Ik ken alleen de Shimano MTB series dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel is het zo dat enkel het frame het verschil maakt omdat 95% van de andere onderdelen niet van Cube zelf zijn. Cannondale en Trek hebben erg goede frames maar daar betaal je ook extra voor. Omdat er altijd langdurige garantie op frames zit is het daarom niet verkeerd om een A- merk als Cube te nemen (niet beledigend bedoeld, ik rijd zelf ook op Bulls omdat ik weiger te veel te betalen voor Trek of Cannondale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:26

Fiber

Beaches are for storming.

Mooie fiets, maar blokjesremmen en een open kettingkast is niet bepaald onderhoudsvrij. Dan kun je beter iets nemen met trommelremmen en een dichte kettingkast. Maar dat is wel weer minder mooi en minder cool natuurlijk.

Even een rondje kunnen proberen lijkt mij ook wel prettig.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
XeNeRgY schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:24:
Gezien het type fiets neem ik aan dat je niet gaat mountainbiken of wielrennen met deze fiets, maar een sportieve fiets zoekt om 'gewoon' te fietsen?
Ja, dat is een goeie omschrijving. Ik wil af en toe nog wel stuk door een bos rijden, maar meestal gewoon op de weg. Niet voor heel intensief gebruik, maar af en toe een uurtje met hartslagmeter voor de conditie en voor de rest 'gewoon' fietsen (vaak voor natuurfotografie).
Ik wil je echter met klem aanraden om niet online een fiets te kopen omdat het enorm belangrijk is om de juiste frame maat te nemen. Anders krijg je last van je rug en heb je misschien een miskoop gedaan en dat is zonde.

In een fietsen(speciaal)zaak word je gemeten en wordt er samen met jou gekeken naar de frames en welk type frame/merk het beste past bij jouw bouw. Je betaalt wellicht iets meer, maar dat is het wel waard als je daarna lekker kunt fietsen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik dacht eraan om online te kopen maar dat is om verscheidene redenen waarschijnlijk toch niet zo slim.

[ Voor 28% gewijzigd door Aham brahmasmi op 22-05-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt natuurlijk de ideale fiets bij de fietsenzaak laten bepalen en die vervolgens online bestellen. Persoonlijk zou ik dat niet doen omdat het advies van een goede fietsenzaak ook best wat waard is, maar het is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@Fiber: Onderhoudsvrij hoeft het niet te zijn. Remblokjes vervangen kan ik nog wel (ik ben redelijk handig, alleen niet zo ervaren met fietsonderhoud, afgezien van bandenplakken). Het moet toch ook mogelijk zijn om een kettingkast op de Hyde Pro te zetten? Desnoods zo'n Hebie Chainglider.
Ik moet er sowieso ook een standaard+spatborden+bel op laten zetten omdat hij normaal kaal geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ah, duidelijk. Ik vind dat kale eigenlijk wel mooi verder.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:14
je zou ook naar een Sensa Treviso Gent kunnen kijken.

Adviesprijs ligt iets hoger, maar je hoeft de fiets niet meer aan te kleden met:
  • bel
  • spatborden
  • verlichting
  • kettingkast
  • slot
Tevens heb ik het idee dat je Sensa fietsen her en der met korting krijgt, zodat je wel onder de 700 euro uit zou kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sensabikes.com/images/product_images/popup_images/517_0.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door 107mb op 23-05-2012 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Fiber schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:39:
Mooie fiets, maar blokjesremmen en een open kettingkast is niet bepaald onderhoudsvrij. Dan kun je beter iets nemen met trommelremmen en een dichte kettingkast. Maar dat is wel weer minder mooi en minder cool natuurlijk.

Even een rondje kunnen proberen lijkt mij ook wel prettig.
Inderdaad een mooie fiets maar de combinatie open ketting en versnellingsnaaf snap ik niet helemaal. Dan is het hele effect van de versnellingsnaaf (onderhoudsvrij) weg :+ Liever een derailleur dan. Lichter en efficienter en optie tot meer versnellingen.

Blokjesremmen en trommelremmen hebben allebei onderhoud nodig en ik vind persoonlijk blokjesremmen (v-brakes) beter remmen dan trommelremmen, alleen bij nat weer remmen ze minder hard maar dat is met goede remblokken ook niet zo'n enorm issue.

En wat er al gezegd word: koop niet online maar ga bij een fietsenmaker langs om alles op de juiste lengte te hebben. Niets zo vervelend als een niet goed passende fiets hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Metro2002 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:00:
[...]
Inderdaad een mooie fiets maar de combinatie open ketting en versnellingsnaaf snap ik niet helemaal...
Het zal vooral voor de looks zijn denk ik, een beetje de kale 'fixies' look, maar stiekem toch versnellingen. Ik vind dat wel mooi.

Zo'n fiets als 107mb aandraagt is een heel ander type: Meer comfort, minder onderhoud, zwaarder, minder sportief, minder cool. Vast ook helemaal prima, maar wel voor een andere doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Zo te zien heeft die Sensa van die goedkope (en minder stevige) 4x9 gespaakte wielen. Daarvoor werd gewaarschuwd in een van de fiets-advies topics. Ben benieuwd hoe zwaar hij is; neem aan dat hij wel een aardig stukje boven de 12kg van de Cube uitkomt.

Edit: Juist; hij is 16,4kg. :) Hij heeft ook de oudere Nexus 7 naaf.

Ik ga iig maar eens bezoek aan een fietsenwinkel plannen...

[ Voor 33% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-05-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Misschien anders een giant roam XR

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38
Mijn oude fiets, gebruikte het voor dezelfde doeleinden als jij deed:

Giant Ligero RS1

Afbeeldingslocatie: http://www.centralbikes.nl/uploaded_images5_1_xl/ligero%20rs1%20gts.jpg

Momenteel wellicht binnen budget te verkrijgen. Ook helemaal Deore (LX) afgemonteerd.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 11:26
www.belgafietsen.nl/producten/detail.php?product=11088

die heb ik in de xl variant. ben ook 1m96 en pas er goed op. is een stevig ding waar je echt lekker op fietst. daarbij ook degelijk (dat voel je) dus je kan er zo even mee t bos in. voorvorkvering is wel echt fijn. ik had hem laatst vastgezet (kan met een knop) en merkte toen pas hoe fijn de vering is.
Pagina: 1