Toon posts:

H100 - Lucht van buiten naar binnen, of andersom?

Pagina: 1
Acties:
  • 707 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Jullie hebben mij onlangs geholpen met het kiezen van mijn onderdelen voor mijn nieuwe rig. Thanks daarvoor!

Ik heb zojuist mijn Corsair Obsidian 650D en Corsair H100 binnen gekregen. Wat denken jullie dat beter is;

- [plaatje 1] externe lucht van boven door de radiator heen, mijn chassis in blazen, waarna deze weer naar buiten wordt geblazen via de achterkant.
- [plaatje 2] interne lucht door de radiator heen, mijn chassis via de bovenkant uit te blazen.

plaatje 1:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/58460471/topin.jpg

plaatje 2:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/58460471/topout.jpg

Alvast hartelijk bedankt voor jullie wijsheid!

Danny

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Voor de airflow van de gehele kast is plaatje 2 veel beter... :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-01 01:08

M2M

medicijnman

Er zijn meer onderdelen in je pc die warm worden en lucht nodig hebben. Dus ik ga mee met ^^

-_-

Verwijderd

Ik zou voor 1 gaan.Dat omdat de theorie van plaatje 2 wel interesant is,maar er geen directe koeling van fans is.
Ik weet niet wat er onder die fan`s komt?een videokaart,cpu,niks,moederbord?
Maar als je alleen maar uitblaast en dus geen "koele lucht "via de fan`s er in pompt,is alles afhankelijk van de aanzuiging van "koele lucht"Dat ga je nooit halen,en het word te warm.
Maar misschien kan je testen? Allebij proberen,en dan de beste kiezen.
Ik heb zelf `de opstelling van 1,omdat 2 bij mij niet werkt.
Dan blijft het 80+ in de kast,met de opstelling van 2.Nu is het -/+ 40 graden en -/+ 60 graden onder full load.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 19:45 ]

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:43:
Ik zou voor 1 gaan.Dat omdat de theorie van plaatje 2 wel interesant is,maar er geen directe koeling van fans is.
Ik weet niet wat er onder die fan`s komt?een videokaart,cpu,niks,moederbord?
Maar als je alleen maar uitblaast en dus geen "koele lucht "via de fan`s er in pompt,is alles afhankelijk van de aanzuiging van "koele lucht"
onder die fans zit een waterkoeling radiator ;) dus of hij trekt warme lucht omlaag naar binnen, of hij blaast lucht vanuit zn kast via de radiator omhoog zn kast uit.. warme lucht omhoog blazen is efficienter, kast op onderdruk is efficienter, en qua luchtstroom door de rest van de kast is het ook nog eens beter.. kortom, geen enkele reden om voor plaatje 1 te kiezen..

ligt dr trouwens ook maar helemaal aan hoe goed de rest van de kast ventileert, als je inderdaad alleen maar naar buiten blaast, en de rest van de kast luchtdicht is, heeft het geen zin, maar de meeste behuizingen hebben zat gaten en roosters om lucht naar binnen te laten..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Optie 2 natuurlijk. Optie 1 gaat nergens over.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:52:
Optie 2 natuurlijk. Optie 1 gaat nergens over.
Optie 2 bevorderd een koelere radiator, dus koelere cpu. Het nadeel hiervan is dat je inderdaad wel warme lucht je chassis in blaast (lucht verwarmd door radiator). Dit zal, zoals jullie al zeiden, de temperatuur in de kast niet veel goeds doen.

Gezien de obsidian 650D een flink fan aan de voorkant heeft, die constant frisse lucht naar binnen trekt, lijkt het mij ook beter om de fans onder de radiator te plaatsen en deze te koelen door interne lucht, via de bovenkant, naar buiten te blazen.

Het enige wat ik me nu nog afvraag is of ik custom koelpasta op de heatsink moet zetten, of het laagje wat er al op zit moet gebruiken... Iemand ervaring hiermee?

Verwijderd

En de voeding heeft geen fan(`s) die van belang zijn?
Bij mij is het n.l zo dat de 2 bovenste van de voeding afkomstig zijn.

Maar bij jouw ,als ik het goed begrijp,zit onder die 2 een waterkoeling radiator.
Dan zou ik nog voor 1 gaan.Omdat de warmte die je genereerd wel af te voeren is naar buiten,maar dan blijft het warm in de kast.I.p.v warme lucht naar binnen te trekken,haal je juist koeler dan binnen.
Tenzij je in een sauna van 80 graden woont of altijd de verwarming op 30 :9 ,zal die lucht die naar binnen gaat,gegenereerd zijn door het draaien van de fan blades.Dus koele lucht naar binnen.

Maar het kan ook zijn,zo als je zegt,dat die fan aan de voorzijde genoeg is.
Hele mooie kast trouwens.
Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/5/650d_d.png
Een paar plaatjes erbij,weten we gelijk waar over we praten :) Visualiseren.
Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/1/h100_rad_v1.png
Maar als ik van die opstelling uitga,is het alleen die fan, die constant frisse lucht naar binnen trekt.

De rest (3) blaast naar buiten.
Des te langer ik er over nadenk ,is het wel goed dat de warmte van die radiator via die fan`s naar buiten gaat.
Dat werkt wel,denk ik.
De /jouw voeding heeft er niks mee te maken ,dat is een gesloten box links onderin.
Dan zou de temp van de inhoud van de kast i.d.d grotendeels afhangen van die 1 fan aan voorzijde.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 20:26 ]

• PilatuS
  • Niet online
Kijk de onderstaande thread eens door.

http://www.xtremesystems....ling-Case-Gallery/page213

Ik kan je garanderen dat iedereen die de rad bovenin de kast heeft zitten de lucht naar buiten blaast of naar buiten zuigt. Warme lucht stijgt op, daarom heb je onderin de kast je intake zitten en achteraan en bovenin je outtake.

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:41:
Kijk de onderstaande thread eens door.

http://www.xtremesystems....ling-Case-Gallery/page213

Ik kan je garanderen dat iedereen die de rad bovenin de kast heeft zitten de lucht naar buiten blaast of naar buiten zuigt. Warme lucht stijgt op, daarom heb je onderin de kast je intake zitten en achteraan en bovenin je outtake.
Ja,klopt.Dat is bij alle moderne kasten zo.
Alleen ouwe kasten hebben nog een voeding boven.
Dan lijkt mij voor T.S ook plaatje 2 beter.
Alleen zou ik die fan achter op misschien omdraaien.

• PilatuS
  • Niet online
Of de voeding nou boven of onder zit maakt niet uit. Je gaat gewoon geen lucht van boven de kast inblazen en al helemaal niet door een radiator. Je zal geen enkele kast vinden van welk merk dan ook waarbij de fans zo zitten. Je kan ook beter meer outtake hebben dan intake. Ik heb maar 2x 80mm op 6 volt intake en 4x 120mm op 6 volt outtake op de rad + voeding en nog 1x 80mm op 6 volt.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 22-05-2012 20:55 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:54:
Of de voeding nou boven of onder zit maakt niet uit. Je gaat gewoon geen lucht van boven de kast inblazen. Je zal geen enkele kast vinden van welk merk dan ook waarbij de fans zo zitten. Je kan ook beter meer outtake hebben dan intake. Ik heb maar 2x 80mm op 6 volt intake en 4x 120mm op 6 volt outtake op de rad + voeding en nog 1x 80mm op 6 volt. I
Dat klopt dan weer niet want bij mij zit het dus wel zo.
De 2 fans boven zijn van mijn voeding en blazen lucht naar binnen.
Dat het dus nergens voorkomt ,is niet waar.Ik ben het wel vaker tegen gekomen,voornamelijk in ouwe kasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 20:57 ]

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

plaatje 2 is beter voor de ontworpen airflow maareh... kan deze niet in de voorkant??

Nieuwkoop is duurkoop

• Moi_in_actie
  • Nu online
Optie 2 is de beste oplossing, voert de warme lucht direct naar buiten af en gaat mee met de natuurlijke flow van warme/koude lucht (warme lucht stijgt op etc.)
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:02:
En de voeding heeft geen fan(`s) die van belang zijn?
Deze opmerking deed me direct hieraan laten denken: clickie :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit topic past natuurlijk beter in Cooling, ware het niet dat we daar de Cooling FAQ hebben. Als je die even doorneemt (en meteen ook Het algemeen beleid) begrijp je waarom dit topic nu dicht is.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.