Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 12:16
Dit is eigenlijk een driedelige vraag.
info
Zojuist heb ik een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB aangeschaft om in het volgende systeem te stoppen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar DG€ 24,95€ 24,95
3Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 80,40€ 241,20
1Acer H243HXBbmidcz€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM Storm Enforcer€ 67,90€ 67,90
1Logitech Cordless MX3200 Laser€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i5 750€ 196,50€ 196,50
1Corsair HX850W€ 135,51€ 135,51
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
2ICIDU Value DDR3,1333-4GB KIT€ 24,45€ 48,90
1Asus P7P55D€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5€ 273,50€ 273,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,52

Ik boot momenteel nog v/a een normale harddrive omdat ik nog even wat laatste bestanden moet verplaatsen zodat ik een clean windows install kan doen.

Het probleem(1)
Eenmaal ingebouwd ben ik gaan kijken welke firmware op de SSD staat en dit is nog de vorige 0309, dus ik wil deze gaan upgraden naar 000F.
Deze heb ik v/d Crucial site gedownload. Het ZIP bestandje uitgepakt en de .exe gestart.
PC begon met rebooten, ik kreeg een aantal schermen met lappen tekst te zien waarna het volgende bericht bleef staat(heb foto met m'n telefoon gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2m5xxn6.jpg

Ligt dit aan de SSD welke niet werkt?
Ik heb op internet gelezen dat meerdere de foutmelding gehad hebben. Als oplossingen heb ik gelezen dat je de andere HDD's even moet loskoppelen zodat de SSD de enigste op de SATA poorten zit, alleen dit kan ik dus niet doen omdat windows op één van de andere HDD's staat geinstalleerd.
Een andere oplossing was om de SSD als primaire schijf aan te wijzen in je bios alleen ook dit werkt niet omdat mijn pc dan niet boot, geeft dan de melding geen besturingssysteem gevonden).
Iemand die de oplossing weet?

Vraag 2
Tijdens het zoeken voor een oplossing ben ik allerlei comments tegen gekomen van mensen die eerst allerlei instellingen veranderen wanneer zij een SSD gaan gebruiken.
Toen kwam ik op hardware.info een workshop tegen waarin dit verder werd toegelicht.
Echter staan daar ook comments onder dat je het juist niet moet doen etc.
Daarnaast is het ook een redelijk oud artikel dus weet ik niet of dit allemaal nog van toepassing is.

Dus wat zijn een aantal aanpassingen die ik moet doen om het beste uit mijn SSD te halen?

Vraag 3
Ik wil dus windows op die SSD gaan zetten. Hoe pak ik dit het beste aan, om windows op de SSD te installeren en van mijn HDD af te halen met zo min mogelijk bestand verlies.

Ik zit er ook nog aan te denken ipv Windows7, Windows8 erop te gooien. Hoewel ik weet dat dit niet echt het gedeelte is om te vragen, maar misschien heeft iemand van jullie hier wel een idee of dit verstandig is en hoe ik dit aanpak.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag 1 :
Bootable USBstick misschien een idee. Je zet de bestandjes uit het zipbestand dus ook op de USBstick. Wel even de andere schijven ontkoppelen.

Vraag 2 :
Het is handig als je AHCI aanschakelt i.p.v. IDE

Vraag 3 :
Alle schijven, behalve dan de Crucial, loskoppelen en Windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:39:
Vraag 1 :
Bootable USBstick misschien een idee. Je zet de bestandjes uit het zipbestand dus ook op de USBstick. Wel even de andere schijven ontkoppelen.
Werkt dat dan als de schijf waar windows op staat ontkoppeld is?
Vraag 2 :
Het is handig als je AHCI aanschakelt i.p.v. IDE
Dit een goede quide?
Vraag 3 :
Alle schijven, behalve dan de Crucial, loskoppelen en Windows installeren.
Maar dan blijft op de tweede schijf windows alsnog geïnstalleerd.
Als ik deze dan zou deinstalleren, ben ik natuurlijk alles kwijt wat ik al had geïnstalleerd.

Bedankt nog voor het snelle antwoord!

En welk probleem ik ook nog heb, de SSD staat nog niet bij hardeschijfstations, in de windows verkenner.
Als ik bij hardware kijk, staat dat de SSD gewoon correct reageerd en ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De update tool kan je het beste met een bootable usb-stick of cd-rom gebruiken.
Zet voor de zekerheid je schijf op ide modus, en na de flash op ahci.

Of je windows schijf nou ontkoppeld is of niet, windows blijft er op staan.
Zolang je de bootvolgorde goed zet (ssd eerst, daarna hdd) maakt dat geen probleem.
Als je je nieuwe windows installatie klaar hebt is het programma's installeren, data veilig stellen van de hd en de hd formateren.

edit: hier een uitleg om een bootable usb stick te maken: http://www.storagereview....rade_crucial_ssd_firmware

[ Voor 13% gewijzigd door job op 22-05-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ondertussen een dag en vele pogingen verder en niets heeft nog mogen baten.

Ik krijg die firmware maar niet op de SSD.
Ik heb dat van die USB stick gebruikt volgens de link die Job gepost heeft alleen ook hier krijg ik een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/kbahcj.jpg
Ik heb de usb stick als eerste boot device ingesteld, heb zowel het zip bestand als de .exe geprobeerd als iso te gebruiken, ik heb alle andere schijfen los gekoppeld maar bleef deze melding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flix, zet je hdd's allemaal terug. zet in de bios de optie dat de ssd als eerst start. Start de pc opnieuw op, druk op de post screen op f2 of f12 om in het bootmenu te komen. selecteer de hdd waarop je windows is geinstalleerd, je windows start nu weer. Probeer nu nog eens om te updaten vanaf je desktop.

Ik denk dat dit zal moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-08 22:10

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Crucial geeft ook een optie om een CD te branden met daarop de nieuwe firmware.

Nu is een CD een wat ouder en omslachtiger medium, maar bij mijn Crucial SSD's heeft het prima gewerkt. Overigens zonder andere HDD's en SSD's los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik ben me niet zeker of je er wel kaas van hebt gegeten Flix20

Even voor de duidelijkheid, de usb stick is bootable EN je hebt er een besturingssysteem opstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
@vantimmeren:

Geprobeerd, kwam al een stukje verder dan voorheen, na een minuutje huppelen(zag een flink script langskomen) nog steeds dezelfde foutmelding als voorheen.

@Bitsthatbyte ja klopt alleen heb geen lege cd's liggen thuis dus als ik het op een andere manier voor elkaar kan krijgen zou dat natuurlijk de voorkeur hebben alleen zoals het er nu naar uitziet heb ik bijna geen andere keuze...

@Reepje; Heb wel enigzins verstand van dit soort dingen alleen gaat dit kennelijk net mijn pet te boven.
krijg het nu maar niet voor elkaar.

Voor de duidelijkheid; Ik heb 3 Samsung 1TB schijfen. Op één daarvan staat nu het OS.
Op de USB stick heb ik alleen de firmware update gezet waar ik met MagicISO een .ISO bestand van het .exe bestand gemaakt heb en met dat programma wat in de link van Job staat op de USB gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Deze tut volgen, en gewoon rustig stapje voor stapje. Je bent nu met teveel verschillende dingen bezig en dat kan nooit goed lopen.

http://edge.crucial.com/f...m4-firmware000F_04-12.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Dat heb ik (nogmaals) gedaan, en nogmaals krijg ik [url="[img=640,361]http://i45.tinypic.com/2lvi5ue.jpg[/IMG]"]deze [/url]foutmelding bij het opnieuw opstarten.

Stap 2, het automatische starten van de de firmware is dus waar het foutloopt.
Dat scherm bij stap 3 krijg ik dus nooit te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 23-05-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je de computer opstart met de usb stick erin, krijg je dan devolgende tekst?

Update firmware on this drive?

Enter yes or no

- >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Nee.

Ik heb het zowel met het .exe als het zip bestand geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dan is je usb stick niet bootable. Opnieuw bootable maken, of de stick is niet geschikt om van te booten.

Kijk eens op de stick naar de autoexec.bat, wat staat daarin.

Tweede optie, bootable cd maken,

Derde optie, gewoon zo laten, zo slecht is die oude firmware toch ook weer niet. Je kan de firmware later alsnog inflashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 12:09
Draai eens memtest86+ (http://www.memtest.org/#downiso) het lijkt erop dat je geheugen voor corruptie zorg.
Zag op je foto : dos mem corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Flix20 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:43:
Ik heb de usb stick als eerste boot device ingesteld, heb zowel het zip bestand als de .exe geprobeerd als iso te gebruiken..
aah verrek. Crucial heeft blijkbaar de wijze waarop ze hun firmware verspreiden aangepast.
Met deze bestanden werkt de update methode niet.

In eerste instantie heb je het geprobeerd in windows dat werkte niet.
Dus dan moet je vervolgens het andere bestand kiezen (Manual Boot File for Windows and Mac)
Daar staat een stap voor stap handleiding bij.. en dan krijg je ook een iso file die je kan branden.

Lukt dat ook niet, dan kan je het er inderdaad bij laten zitten.. of je probeert het met een andere pc (een van een kennis bijvoorbeeld).

[ Voor 35% gewijzigd door job op 23-05-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ook CD heeft niet geholpen. Zelfde foutmelding als de USB dus laat het er maar bij denk ik.

Ondertussen Windows er succesvol op kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-09 09:34
De iso file van crucial downloaden,
dit op een usb stick bootable maken (ik gebruik unetbootin, ik gebruik linux).
Dus je moet booten vanaf je usb stick, en niet vanaf je harde schijf.

In de bios je controller op ide zetten(dit moet), let op dat je meerdere controllers kunt hebben.
Zet de ssd op je hoofd controller, meestal 4 of 6 sata aansluitingen. Zet de ssd niet op de 2 extra sata, want daar werken de drivers vaak niet goed.

Later de controllers op ahci weer terug zetten.
Pagina: 1