Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGM360
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-02-2024
Beste Tweakers,

Over de loop van ongeveer anderhalf jaar is door te strak aandraaien van de koeler mijn moederbord dusdanig krom getrokken dat de Northbridge waarschijnlijk niet meer goed contact maakt met zijn connectie aan de hitte afvoer. Voorheen merkte ik soms nog wel eens dat mijn PC random uit leek te vallen bij iets meer belasting, maar tegenwoordig is zelfs Windows bijna te zwaar.

Na mijn hele PC gedemonteerd te hebben is de kromming op het moederbord goed zichtbaar, de randen staan ongeveer 5 mm hoger dan het midden. Probleem hiermee is dat de northbridge (die mooi op het midden zit) niet meer correct aansluit op de hitte afvoer. In de bios is dit zichtbaar doordat deze in de bios al op 90 graden zit (2 graden onder de overheat protection).

Mijn vraag is: is er een manier om dit te fixen? En zo nee, wat is een goed alternatief voor mijn moederbord?

Specs:

Behuizing: Antec - PlusView II -EU
Processor: Intel Core 2 Quad Q8200 (R0) 2.33 GHz, 1333 MHz, 4 MB
Voeding: Be Quiet! Dark Power Pro 850 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
Moederbord: Asus Maximus II Formula
Geheugen: Corsair TWIN2X4096-8500C5 2 x 2 GB, PC8500, 1066 MHz
Videokaart: Asus GeForce GTX 275 896 MB

Speciaal puntje is dat de geluidskaart die modulair op het MB zit niet bij de standaard PCI-E poorten zit, is deze gewoon mee te nemen? Of raden jullie ook een nieuwe geluidskaart aan?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Mvg,

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

Je zou wat meer koelpasta onder het koelblokje kunnen stoppen, een nieuw actief gekoeld koelblokje aanschaffen of in combinatie met 1 een ventilator er op richten.

Bij aanschaf van een nieuw moederbord is, als ik me niet vergis, de geluids"kaart" niet mee te nemen. En zolang je niet overklokt zal nagenoeg elk S775 moederbord die ondersteuning bied voor je processor (zie website fabrikant) voldoende zijn voor jouw setup. Echter zou ik toch eerst proberen de boel te repareren.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:26

ötzi

eclecticus

Misschien zeg ik iets heel geks maar waarom niet onder garantie terug sturen?
Als ik de layout van je moederbord bekijk lijkt het me sterk dat de oorzaak ligt bij te hard aangedraaide schroeven...

[ Voor 11% gewijzigd door ötzi op 23-05-2012 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Misschien kun je je heatpipe voorzichtig een klein beetje bijbuigen zodat het gedeelte bij je northbridge iets beter aansluit, en i.p.v. koelpasta een thermal pad op maat knippen, dat compenseert een eventueel hoogteverschil. Beschikbaar bij de 2 meest bekende waterkoelingswinkels op dit forum. Als ex-eigenaar van een 'ramp'age formula en een rampage extreme kan ik je vertellen dat je supremefx kaartje hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken. Een enkele keer op een high end asus bord misschien wel. Zoals M2M zegt, beter eerst proberen te repareren. Asus zal je nl. een gerepareerd moederbord toesturen als er nog garantie op zit. Dat hoeft niet je eigen bord te zijn. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik een kapot moederbord terugkreeg en je weet niet wat zo'n moederbord al doorstaan heeft (overklokken etc.). Gelukkig heb je een nieuwere quad core dus je kunt nog op zoek naar een nieuw socket 775 bordje die jouw processor aankan. Zo'n high-end (nieuw) als je eigen moederbord zal je niet gauw meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGM360
Hey allen, bedankt voor de tips!

Wat zijn manier om een krom moederbord te repareren? De heatpipe bijbuigen en een thermalpad zie ik mezelf met enig gepruts nog wel, of het gaat werken is een tweede of ik er zoveel tijd voor kan maken een derde.

Heeft de poort waar die supremeFX kaart op zit nog een speciale naam?

Met vriendelijke groet,

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je een foto maken van dat ding? Moederborden kunnen nog best ver doorbuigen namelijk, ik heb hier plankjes gehad die zo krom zijn als een hoepel, maar die werkten verder prima. Hoe zit je heatsink vast, met pushpins of met schroefjes? Evt kun je die nog wat steviger vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:26

ötzi

eclecticus

Als je geen garantie gaat claimen (dit schijnt namelijk een bekend probleem te zijn) zou ik de heatsink er af schroeven en op zoek gaan naar de twee ringetjes aan weerszijden en deze verwijderen, deze voorkomen namelijk dat de heatsink goed contact maakt .
Wel voorzichtig zijn met terugschroeven want die ringetjes zijn de afstandhouders dus niet te strak aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGM360
Allemaal bedankt voor de antwoorden, aangezien ik mezelf er niet voor aan zie om een MB compleet te gaan repareren heb ik er maar voor gekozen om een nieuw MB aan te schaffen. Eventueel koop ik later nog een geluidskaart als het geluid mij niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 10:21
ötzi schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:13:
Als je geen garantie gaat claimen (dit schijnt namelijk een bekend probleem te zijn) zou ik de heatsink er af schroeven en op zoek gaan naar de twee ringetjes aan weerszijden en deze verwijderen, deze voorkomen namelijk dat de heatsink goed contact maakt .
Wel voorzichtig zijn met terugschroeven want die ringetjes zijn de afstandhouders dus niet te strak aandraaien.
Topic kan al dicht zo te zien, maar even ter verduidelijking.

Er word expliciet in de handleidingen altijd gemeld de schroeven niet te hard aan te draaien, PCB blijft grotendeels kunstof en er moet ook een beetje flexibiliteit inzitten (operational temperatuur range kan zo een 90 graden zijn, in die range zet vanalles uit en/of krimpt). Schroefgaten in de borden zijn dan ook iets groter om die speling te hebben, maar als je'm moervast draait doe je dat teniet.

Kasten van middelmatige kwaliteit (bv slap metalen onderplaat of schroefgaten niet op de exact juiste plek) kan er voor zorgen dat een bord gaat ombuigen. Dit zal bij de meeste fabrikanten dan ook niet onder garantie behandeld worden. Al helemaal niet als de schroefgaten zichtbaar kapoert zijn gedraaid.

De beste methode is gewoon (voorzichtig!) weer terugbuigen bij voorkeur in een niet te koude omgeving. En uiteraard daarna alsnog niet te vast vastschroeven.

En zoals Terw zegt, een bord kan nog best wel kromheid verdragen voordat ie de geest geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 09-06-2012 13:37 . Reden: duudlukker toal ]

Pagina: 1