Toon posts:

Midrange allrounder

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ter vervanging van hun stokoude P4 ben ik voor mijn ouders aan het kijken naar een nieuw systeem waarmee weer een aantal jaren mee uit de voeten moet worden gekund. Dit systeem zal, naast het gebruikelijke office/email/browse-werk gebruikt gaan worden voor o.a. het bekijken van HD-beeldmateriaal, (zeer) lichte fotobewerking en andere mediatoepassingen. Games zullen er niet gespeeld worden. Van belang is dat alles vlot werkt.

- Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is zo'n €600,-. Voor ongeveer die prijs zou er in eerste instantie een Dixons-bak gehaald worden, voor mij dus een leuke kans om daar iets anders mee te doen.

-Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nog aanwezig zijn een aantal stukken randapparatuur (speakerset, toetsenbord, muis) en interne opslag in de vorm van een HDD.

-Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder voor mijn voorlopige keuzes & motivatie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer G245HQbid (ET.UG5HE.019)€ 149,-€ 149,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Antec Three Hundred Two€ 57,75€ 57,75
1Intel Core i3 2105 Boxed€ 118,90€ 118,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,90€ 37,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,90€ 26,90
1Asus P8B75-M LE€ 65,60€ 65,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,56

CPU
Ik heb de keuze gemaakt voor een Intel-systeem om daarmee gebruik te maken van de interne GPU. Daarbij wacht ik niet op Ivy Bridge omdat de komst van een nieuw systeem nu toch echt doorgang moet vinden en een releasedate in Q3 2012 (verwacht) toch echt te lang op zich laat wachten. Budget-wise is er ruimte voor een duurdere processor i.v.m. APU setups van AMD, en omdat ik wat meer ervaring heb met Intel heeft dit mijn voorkeur. Vandaar dat ik wel voor wat meer grafische prestaties ga (2105), maar voor het overige vasthoud aan Sandy Bridge.

Moederbord
Hoewel Sandy Bridge CPU's van oorsprong thuis zijn in moederborden met een *6* chipset, heb ik er voor gekozen om voor een bord van laatste generatie te gaan. Sata-III en onboard video zijn vereisten, en voor geschikte H61/67 borden betaal je dan sowieso al een meerprijs. Het verschil met B75 (standaard SATA-III) is dan niet schokkend, temeer omdat je er een interne USB 3.0 connector bij krijgt. De Asrock B75 Pro3-M (nog niet opgenomen in de Pricewatch) is een alternatief. Het prijsverschil is echter niet groot en daarbij komt dat ASUS mijn voorkeur heeft.

RAM
Het geselecteerde setje kan eigenlijk ook als placeholder worden gezien. Elk goedkoop setje 2x2GB zal welhaast volstaan, al is het misschien een idee om te kijken naar een setje dat ook op 1600MHz kan draaien om de IGP wat te ondersteunen.

SSD
Wie vlot zegt, zegt SSD, en ik maak dan ook mooi gebruik van de dalende prijzen (van de 128GB+ modellen) om hier een mooi exemplaar in te plakken.

PSU
De CX 430 biedt genoeg waar voor zijn geld en 430W zal zeker genoeg zijn om dit systeem voort te trekken.

Case
Een degelijke kast, USB 3.0 headers incluis.

Scherm
Ten opzichte van het budget is €150,- voor een scherm misschien een disproportionele uitgave. Een groot scherm voor duidelijke weergave, ook op een afstand, is echter een van de eisen. Daarom dus de keuze voor een diagonaal van tegen de 24", het model zelf komt uit de BBG.

Omdat de taken van dit systeem net even wat breder zijn dan alleen simpel Office-werk, en omdat het budget het toelaat, heb ik gekozen voor een midrange systeem met hier en daar wat higher-end componenten die naar verwachting een leuk verschil zullen maken. Natuurlijk zijn input en advies altijd welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Voorzichtig schopje.

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Volgens mij ziet het er gewoon prima uit zo. Bouwkwaliteit van mijn Acer monitor is niet je van het, maar oke dat zegt ook niet alles.

Scientia potentia est

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik zou in ieder geval de processor vervangen door de nieuwere pricewatch: Intel Core i3 2125 Boxed en mogelijk toch een 77 bordje aanschaffen ivm USB3 ondersteuning bijv de pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H

[ Voor 33% gewijzigd door chris.meijer op 23-05-2012 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kapiteiniglo schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:20:
Volgens mij ziet het er gewoon prima uit zo. Bouwkwaliteit van mijn Acer monitor is niet je van het, maar oke dat zegt ook niet alles.
Die monitor zal waarschijnlijk geen absolute topper zijn, maar gezien de relatief geringe prijs neem ik dat wel op de koop toe.
chris.meijer schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:40:
Ik zou in ieder geval de processor vervangen door de nieuwere pricewatch: Intel Core i3 2125 Boxed en mogelijk toch een 77 bordje aanschaffen ivm USB3 ondersteuning bijv de pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
Is die 2125 niet gewoon de 2105 met wat hogere clocks? Of je voor die meerprijs veel van die extra 200MHz gaat merken weet ik niet. [edit; ik zie net dat de meerprijs zo goed als nihil is, ik meende eerder een groter prijsverschil te hebben gezien en zat daarom met de 2105 in mijn hoofd. Bij een gelijke prijs is de keuze natuurlijk snel gemaakt.] Voor de rest heeft dat ASUS bordje een aantal USB 3.0 aansluitingen, inclusief één voor de front header van de kast. De B** chipset is dacht ik meer gericht op de zakelijke markt maar ach, if the shoe fits.

Verder dank voor de input!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 17:41 ]