Router binnen 5 meter van hoofdingang

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-02 14:18
Hoi allen,

de laatste tijd merk ik dat mijn internet wat traag begint te worden. Heb contact opgenomen met de helpdesk van mijn provider en nu geven ze aan dat mijn router modem binnen 5 meter vanaf de hoofdaansluiting moet zitten.

Is dit waar? UTP cat 5. kabel is toch 100m?

Ik heb nu netjes 1 kabel door een buis in de muur lopen vanaf de hoofdaansluiting in de meterkast tot mijn router modem. (afstand: 15meter). Omdat ik geen berg kabels vanaf de meterkast door m'n huis naar de tv/playstation/pc etc. kan laten lopen, wil ik dus weten of het echt waar is. Anders moet ik naar een andere oplossing gaan kijken, maar zou niet weten wat.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 22-05-2012 11:58 ]

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien dat ze het over je modem hebben ? Daar word vaak wel aangeraden hem zo dicht mogelijk bij het binnenkomstpunt te plaatsen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
Ten eerste, wat voor internet heb je? ADSL/kabel?

En UTP heeft weinig te maken met de verbinding van je modem, want de kabel die in je huis binnenkomt is waarschijnlijk geen UTP-kabel, maar of je telefoonkabel (bij ADSL) of je tv-kabel (bij kabel, duh :P).

The devil is in the details.

• PdeBie
Fatal Mind schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:54:
Misschien dat ze het over je modem hebben ? Daar word vaak wel aangeraden hem zo dicht mogelijk bij het binnenkomstpunt te plaatsen.
Ja het modem inderdaad. Maar dan nog. Wat maakt het verschil?

Het gaat om ADSL trouwens.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

pdebie schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:57:
[...]

Ja het modem inderdaad. Maar dan nog. Wat maakt het verschil?

Het gaat om ADSL trouwens.
Dat maakt uit in zoverre dat de klantenservice er van uitgaat dat je router en modem een ding zijn. In werkelijkheid bedoelen ze je modem, als je die apart hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

pdebie schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:57:
[...]
Wat maakt het verschil?
Hoe groter de afstand tussen modem en centrale (DSLAM), des te beroerder het signaal. En dat merk je in een lagere snelheid en/of instabiele verbinding.

Vandaar het advies het modem zo dicht mogelijk bij de IS/RA te zetten.

En die berg kabels valt best mee, je zou een losse router kunnen gebruiken die je via UTP op het modem aansluit. En als je huidige modem is voorzien van router functionaliteit, inderdaad een switch met eventueel een los draadloos access point.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 12:07 ]

Verwijderd

Klopt, het signaal word anders te zwak.

Maar je kan toch prima je modem aan het begin neerzetten en dan op de plek waar het modem stond een switch aan die kabel koppelen.

Edit, ik neem aan dat het een modem met router is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 12:04 ]

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:03:
Klopt, het signaal word anders te zwak.

Maar je kan toch prima je modem aan het begin neerzetten en dan op de plek waar het modem stond een switch aan die kabel koppelen.
Ja dat was dus meteen mijn vervolg vraag. Hoe kan ik dit doen. Maar met een switch zou dit dus kunnen.

Moet ik wel even kijken wat voor type switch ik nodig heb. Maar daarvoor laat ik me in de winkel wel eens informeren. Waar moet ik aan denken qua prijs? Een 4-poorts switch zou afdoende moeten zijn. Heb er nu maar 3 in gebruik.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Als het goed is komt er in je meterkast een telefoonstekker (4aders, rj11). Deze gaat naar je modem/router. Hoe korter deze kabel hoe beter.

Verwijderd

Iedere switch voldoet. Ergens een test geweest dat de meeste goedkope switches allemaal dezelfde hardware hebben. Van Sweex tot D-link en van Trust tot Linksys. Check de pricewatch welke een beetje populair is.

http://tweakers.net/price...JLXLLTM1JUbJSKstMLS9WqgUA

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 12:09 ]

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:08:
Iedere switch voldoet. Ergens een test geweest dat de meeste goedkope switches allemaal dezelfde hardware hebben. Van Sweex tot D-link en van Trust tot Linksys. Check de pricewatch welke een beetje populair is.
Top. Gaan we doen. d:)b
Pagina: 1