Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-10 20:40
Hallo,

Ik zit met een vraag/dilemma waar ik niet uitkom. ik ben momenteel gedetacheerd bij bedrijf die mij (mochten we eruit komen) 1 juli gaan overnemen.

De functie die ik heb is zelfstandig en ben dan ook de enige ITer onsite, de gehele omgeving word gedaan door een extern bedrijf uit het buitenland, Hier werkt ook mijn baas, (gek systeem idd, ik ben intern, mijn baas extern)

Nu is de afspraak ivm ik alleen ben dat ik tijdig mijn vrije dagen doorgeef, hij heeft mijn gevraagd mijn vakanties 8 weken vantevoren aan te geven, dit ivm er vervanging ingevlogen moet worden uit het buitenland.

Inprincipe kan ik hier inkomen en respecteer ik dat, alleen wat ik verkeerd begrepen heb is dat dit ook om dagen! gaat, dus bijvoorbeeld ik plan een vrijdag in als vrij omdat spontaan weekend weg, whatever, dit nu dus niet meer kan.

kan een werkgever dit zomaar van je vragen? in de cao van het bedrijf kan ik terugvinden dan het minimaal 3 weken is, nu heb ik een bijzondere functie. maar dan nog..
Ik heb op dit moment echt geen idee wat ik in midden/eind Juli ga doen, en dat vind ik eigenlijk niet zo gek.

Nu is het geval dat ik 2 weken terug een dag vrij heb gevraagd ivm een vriend gaat trouwen. ik kreeg meteen een mail terug dat dit niet binnen de 8 weken valt "maar" hij ging wel kijken wat er te regelen valt. Sindsdien niks meer gehoord, gister gemaild en nog altijd geen reactie.. wel reacties op werkgerelateerde zaken.

vragen zijn: mag een werkgever dit van je vragen?
2: hoe moet ik omgaan met het feit dat wanneer ik vrije dagen aanvraag, ik simpelweg geen reactie (meer) krijg..

ik wil dit namelijk aankaarten gezien dit een groot struikelblok voor me is. en zou graag de mening willen zien van andere.

Alvast bedankt!

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hoe wordt dit opgelost als je spontaan ziek bent?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ik zou je eerstvolgende griepje alvast maar gaan plannen......

(Als in, een dag vrij zou normaal mogelijk moeten zijn. Dat ze het lang van tevoren willen weten als je een week of meer weg wilt is dan wel weer logisch. Zat bedrijven waar de vakanties voor 1 maart doorgegeven moeten worden ivm met jaarplanningen.)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 19:26
wat staat er in je contract? volgens mij is de aanvraagtermijn officieel 2 weken ofzo. Zou een mooie boel worden anders.

• ikbengoofy
Smuggler schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:36:
Hoe wordt dit opgelost als je spontaan ziek bent?
1ste dag tel doorverbinden naar buitenland, rond een uurtje of 15:00 gaan ze me lopen bellen of ik langer ziek blijf, als dat het geval is word er meteen 1 op het vliegtuig gezet.

Verwijderd

Ik vind dit niet redelijk. Dat je een grote vakantie geruime tijd vantevoren moet doorgeven is begrijpelijk maar een vrije middag zou niet op een termijn van acht weken (!) moeten hoeven. Daar is eerder een termijn van een week, hooguit twee, acceptabel. Het is immers de verantwoordelijkheid van de baas hoe hij het werk indeelt; op deze manier komt het feit dat hij zijn mensen vooral extern betrekt, eigenlijk voor jouw rekening, want op deze manier kun je niet normaal vrije dagen opnemen.

Voor mij zou deze constructie reden zijn om kritische vragen te stellen bij een sollicitatiegesprek, als je toch wordt overgenomen. Je moet wel een beetje leuk kunnen werken.

• ikbengoofy
418O2 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:
wat staat er in je contract? volgens mij is de aanvraagtermijn officieel 2 weken ofzo. Zou een mooie boel worden anders.
in mijn contract bij de detacheerder niet eens een tijd, hangt zegmaar af van de opdrachtgever.

maar juist mijn opdrachtgever stelt deze in mijn ogen onrealistische eisen. nu hoort het natuurlijk ook bij de functie en moet er altijd de ITer aanwezig zijn. maar hij maakt zijn probleem de mijne. ik kan het ook niet helpen dat er geen budget is voor een 2de, werk keihard dus heb me dagen nodig.

Nog een punt is dat de flexibiliteit andersom wel van mij verwacht woord.
voorbeeld is dat wanneer er een deadline is, ik word geforceerd over te werken, this regelmatig voorgekomen dan ik om 8 uur de deur uit liep. en gemiddels werk ik 4 uur meer per week.
Dit krijg ik wel uitbetaald uiteraard, echter gaat mijn priveleven zo naar de knoppen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:
Ik vind dit niet redelijk. Dat je een grote vakantie geruime tijd vantevoren moet doorgeven is begrijpelijk maar een vrije middag zou niet op een termijn van acht weken (!) moeten hoeven. Daar is eerder een termijn van een week, hooguit twee, acceptabel. Het is immers de verantwoordelijkheid van de baas hoe hij het werk indeelt; op deze manier komt het feit dat hij zijn mensen vooral extern betrekt, eigenlijk voor jouw rekening, want op deze manier kun je niet normaal vrije dagen opnemen.

Voor mij zou deze constructie reden zijn om kritische vragen te stellen bij een sollicitatiegesprek, als je toch wordt overgenomen. Je moet wel een beetje leuk kunnen werken.
dat is ook mijn punt. ik wil weten hoe andere hier tegenaan kijken/ heb in hun functie hebben.
dit is zeker een punt wat ik veranderd wil zien.

[ Voor 32% gewijzigd door ikbengoofy op 22-05-2012 11:53 ]

• KillaZ
  • Laatst online: 06:49
ikbengoofy schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:49:
[...]

in mijn contract bij de detacheerder niet eens een tijd, hangt zegmaar af van de opdrachtgever.

maar juist mijn opdrachtgever stelt deze in mijn ogen onrealistische eisen. nu hoort het natuurlijk ook bij de functie en moet er altijd de ITer aanwezig zijn. maar hij maakt zijn probleem de mijne. ik kan het ook niet helpen dat er geen budget is voor een 2de, werk keihard dus heb me dagen nodig.

Nog een punt is dat de flexibiliteit andersom wel van mij verwacht woord.
voorbeeld is dat wanneer er een deadline is, ik word geforceerd over te werken, this regelmatig voorgekomen dan ik om 8 uur de deur uit liep. en gemiddels werk ik 4 uur meer per week.
Dit krijg ik wel uitbetaald uiteraard, echter gaat mijn priveleven zo naar de knoppen.

[...]
offtopic:
No Offence, maar een prive leven als detacheerder naar de knoppen bij 4 uur per week meer werken vind ik zelf wat onrealistisch. Formeel gezien heb je volkomen gelijk dat een contract voor 40 uur 40 uur is, maar je wordt uitbetaald indien je moet overwerken. Dat is helaas bij niet alle detacheerders zo. Overwerk is bij ons in ieder geval "part of the job" en daar is, inderdaad helaas, weinig aan te doen.

K to the KillaZ

• ikbengoofy
KillaZ schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:00:
[...]

offtopic:
No Offence, maar een prive leven als detacheerder naar de knoppen bij 4 uur per week meer werken vind ik zelf wat onrealistisch. Formeel gezien heb je volkomen gelijk dat een contract voor 40 uur 40 uur is, maar je wordt uitbetaald indien je moet overwerken. Dat is helaas bij niet alle detacheerders zo. Overwerk is bij ons in ieder geval "part of the job" en daar is, inderdaad helaas, weinig aan te doen.
begrijp me niet vekeerd, ik doelde op de gehele regeling, het wel verwachten dat ik overwerk, maar wanneer ik vrij wil dit allemaal lastig gaat.

Verwijderd

Volgens mij zegt de wet dat de aanvraag "op tijd" gedaan moet worden, dit is dus een breed begrip. Bekijk allereerst dus goed wat er in je contract staat, als men 8 weken in het contract heeft gezet en je hebt deze ondertekent, dan wordt het een lastig verhaal.

Voor een dag vrij vragen is 8 weken overigens niet echt standaard of reëel. Ik zou dit ook zeker ter discussie stellen.

Wat wellicht handig is om te weten: een vakantieverzoek moet binnen twee weken na indienen aanvraag worden afgewezen (als de werkgever geen goedkeuring geeft). Komt de weigering na die twee weken, dan hoef je daar als werknemer in principe niet mee akkoord te gaan. Verder moet er een vergelijkbaar alternatief komen (beetje lastig alleen in het geval van een bruiloft).

Verder zou ik het overwerken niet vergelijken met de termijn die ze stellen aan het aanvragen van een vakantiedag, twee geheel verschillende zaken. Je bent het niet eens met een termijn die ze stellen, andere zaken hierbij halen heeft weinig tot geen zin en vaak wordt het appels met peren vergelijken.

Succes!

• ikbengoofy
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:08:
Volgens mij zegt de wet dat de aanvraag "op tijd" gedaan moet worden, dit is dus een breed begrip. Bekijk allereerst dus goed wat er in je contract staat, als men 8 weken in het contract heeft gezet en je hebt deze ondertekent, dan wordt het een lastig verhaal.

Voor een dag vrij vragen is 8 weken overigens niet echt standaard of reëel. Ik zou dit ook zeker ter discussie stellen.

Wat wellicht handig is om te weten: een vakantieverzoek moet binnen twee weken na indienen aanvraag worden afgewezen (als de werkgever geen goedkeuring geeft). Komt de weigering na die twee weken, dan hoef je daar als werknemer in principe niet mee akkoord te gaan. Verder moet er een vergelijkbaar alternatief komen (beetje lastig alleen in het geval van een bruiloft).

Verder zou ik het overwerken niet vergelijken met de termijn die ze stellen aan het aanvragen van een vakantiedag, twee geheel verschillende zaken. Je bent het niet eens met een termijn die ze stellen, andere zaken hierbij halen heeft weinig tot geen zin en vaak wordt het appels met peren vergelijken.

Succes!
Dank u, dan ben ik bij deze vrij :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Daar zou ik me wel eerst even een bron van opzoeken voor dat je hiermee de werkgever gaat benaderen ;)

Zoiets bijv is ook interessant: http://www.advocaatarbeid...eren-mag-niet-zomaar.html
Terugkomend op uw vraag lijkt het er dus sterk op dat u uw medewerkers toestemming voor het opnemen van vakantiedagen mag weigeren omdat u tijdens de zomervakantie open wilt blijven. Ter versterking van uw positie verdient het aanbeveling dit bijzondere, jaarlijks terugkerend aspect van uw bedrijfsvoering tijdens een sollicitatiegesprek onder de aandacht van uw kandidaten te brengen. Wel moet u oppassen dat u niet stelselmatig elk jaar dezelfde medewerkers benadeelt. Verder moet u voorkomen dat u medewerkers stelselmatig weigert om snipperdagen op te nemen. Dergelijke stelselmatige weigeringen kunnen op den duur ongeloofwaardig worden als ze feitelijk leiden tot het dwingen van de werknemer om vakantiedagen over te sparen.
en
De wijze waarop de werkgever gebonden raakt aan de door de werknemer voorgestelde vaststelling is voor de werkgever een juridische valkuil. De werkgever raakt namelijk eenvoudigweg al door niet te reageren gebonden aan de door de medewerker ingediende vakantie-aanvraag. Ook dat is wettelijk bepaald: "Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer." Dat betekent met andere woorden dat wettelijk gezien geen uitdrukkelijke instemming, bijvoorbeeld door middel van een handtekening voor akkoord van de werkgever vereist is. De werkgever die een vakantie-aanvraag langer dan twee weken op zijn bureau laat liggen, plaatst zich daarmee voor een voldongen feit. Ook een mondelinge afwijzing is strikt wettelijk gezien onvoldoende. Formeel dient u schriftelijk de vakantie-aanvraag af te wijzen.

[ Voor 114% gewijzigd door defusion op 22-05-2012 12:23 ]

Verwijderd

Bron is de wet (arbeidsrecht), dus makkelijk op te vragen. Bijgesloten alsnog een linkje, wellicht even je rechtsbijstandsverzekering bellen om het dubbel te checken, geen idee of er het laaste jaar een wijzinging op is geweest, heb ik verder niet vernomen:
http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/6946

Weigeren vakantie van een werknemer mag echt alleen bij bepaalde bedrijfsbelangen die in het geding komen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien handiger om zoals al aangegeven is toch een andere werkgever te gaan zoeken en niet hier vast in dienst te gaan. Als je hier vast mee zit dan wordt het erg vervelend.

• ikbengoofy
thanks voor de bron!
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:46:
Misschien handiger om zoals al aangegeven is toch een andere werkgever te gaan zoeken en niet hier vast in dienst te gaan. Als je hier vast mee zit dan wordt het erg vervelend.
De baan zelf is erg leuk en er zit heel veel toekomst voor mij in. het is wel kei en keihard werken maar daar gaat niemand dood van. ( vind ik leuk ook, veel voldoening en de dag is voor je het weet voorbij)

als ik aangegeven punt niet veranderd krijg, is het helaas maar inderaad exit. ik vind mijn werk erg belangrijk maar het leven bestaat niet alleen maar uit werk.

de kans is op deze manier vrij groot dat ik nauwelijks vrijedagen opneem en alle uitstapjes die ik doe met vrienden/familie nauwelijks te plannen zijn.

Dus het word vast beregezellig komende weken als ik met mijn gewenste arbeidsvoorwaarden kom.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ikbengoofy op 22-05-2012 12:58 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik snap niet waarom direct maar gesuggereerd dient te worden om maar eens ziek te worden of zelfs een andere baas. De baas mag misschien niet geheel redelijk zijn (al weten we hier de directe reden niet voor) als werknemer hoef je je toch net zo min zo op te stellen? Immers verwacht je met zulk gedrag bij deze baas of bij een ander wel een leuke sfeer te creeeren?

Bel hem eens op of ga er eens bij langs om hierover in conclaaf te gaan. Misschien draait hij wel 5 van dergelijke ondernemingen en is hij daarom niet zo flexibel. Betekent niet dat je het direct hoeft te slikken maar dat geeft wel een stukje begrip voor de situatie. Vervolgens kun je een oplossing zoeken samen met hem hoe je het wel geregeld krijgt. Een vrije week kan ik goed bij inkomen met de 8 weken, een vrije dag is een andere situatie.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tja..de vraag "mag het" is minder relevant dan "moet je dit accepteren" denk ik.

Stel het ter discussie en breng het dan zo, dat je je normale vakanties best 2 maand tevoren wilt doorgeven (bv. zomervakantie zou je nu al vastgesteld hebben, dat is voor de meeste mensen geen punt, en dat je met kerst een week vrij wilt kun je nu ook wel vast inkoppen) maar dat dit voor een keer een (mid)dag vrij echt niet realistich is.

Wat ik mij bv. zo herinner is het gebruikelijk om uitnodigingen voor een bruiloft 5-6 weken tevoren te sturen, dus dat haal je dan al nooit. Een begrafenis in familie/bekendenkring heb je ook maar zo eens. Dat soort dingen moet je toch gewoon heen kunnen. Dat je niet random een middag vrij kunt nemen want mooi weer, OK...dat is dan wel duidelijk als je voor deze baan kiest, en dat is afhankelijk van de functie en omstandigheden wel begrijpelijk.

Gewoon ter sprake brengen dus en polsen wat de reactie is, stel dat ze nu al echt moeilijk doen (voordat je tekent), geeft dat wel te denken...

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Wilke schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:11:
Tja..de vraag "mag het" is minder relevant dan "moet je dit accepteren" denk ik.
Precies. Het probleem is niet of het juridisch mag, het probleem is een werkgever die gewoon ronduit onredelijk is. Het probleem met onredelijke werkgevers is helaas dat deze niet opeens 'voor rede vatbaar' gaan zijn. Zaken afdwingen lukt je alleen als je onvervangbaar bent.

https://niels.nu

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsja, strooien met wetteksten leidt over het algemeen niet tot een verbetering van de arbeidsrelatie... Je hebt het recht idd aan je zijde staan als je de vakantie "afdwingt", maar vervolgens heb je vermoedelijk wel 'n probleem op lange termijn... Persoonlijk heb ik zo'n hekel aan werkgevers die niet redelijk zijn of zich niet aan de regels houden... je verliest het altijd... en de banen liggen niet voor het oprapen...

Moraal: bedenk goed wat je met zo'n werkgever doet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 15:52
Ardana schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 16:21:
Moraal: bedenk goed wat je met zo'n werkgever doet.
Helemaal mee eens. Als je nu al weet dat je geen collega's hebt die je werkzaamheden snel kunnen overnemen en dat je dus altijd gezeik krijgt bij het opnemen van vrije dagen, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Tenzij ze je dubbel marktconform betalen. Er is genoeg werk te vinden in de IT, ook op plekken waar je wel in een team terecht komt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Pagina: 1