Laptop, tablet of toch desktop voor 73jarige?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02
Mijn moeder van 73 heeft een laptop en een desktop. De desktop gebruikt ze eigenlijk alleen nog als er geprint moet worden, het is al een ouder beestje met XP, 1GB Ram en 40GB HDD. Op zich zat voor een mailtje oid te printen. Voor algemeen gebruik heeft ze een laptop (Acer Travelmate 5620, Vista, 2GB). Algemeen gebruk is mailen, surfen en bankoverzichten bekijken.
Die Acer heeft nu last van scheurende scharnieren, LCD cover is al helemaal door aan beide kanten ontdekte ik zaterdag.

Ze wil niks nieuws kopen want "hij doet het nog". Heb maar vast een backup ingesteld, kan nooit kwaad.

Nou zijn er wel wat wensen:
- Makkelijker printen. Desktop met printer staat op 1e verdieping. Met haar versleten heup wordt dat lastiger. Ze wil/kan geen printer hebben in de woonkamer
- Eenvoudigere handling en sneller opstarten. Met laptop "moet" ze toch steeds aan tafel gaan zitten, losse muis eraan, na een uurtje adapter eraan
- Makkelijker in gebruik, windows is voor de oudere toch niet echt simpel.
- Gebruiksvriendelijkheid staat hoog op de lijst. Nu kan ze niks met d'r fotos. Ik zet ze op de HDD over en er wordt NOOIT meer naar gekeken omdat ze niet begrijpt hoe ze de galerij moet openen. Een shortcut op het bureaublad doet het niet voor hoor, terwijl dat hetzelfde is als outlook op explorer openen.

Ik dub over een iPad / Galaxy Tab / Asus Transformer, maar kost toch wel een paar centen. En ze moet dan weer "alles" opnieuw leren. Met een Win7 laptopje kan ze naadloos overstappen (bijna).
Tweede probleem met een tablet is het printen, ze heeft een simpele Pixma all-in-one printertje zonder wifi. Dan zou er om echt handig te zijn een wireless printertje moeten komen, ook weer een kleine €100,-

Voor mij is het dan het simpelste om een nieuw simpel laptopje aan te schaffen, backup overzetten en gaan. Maar waar is zij het handigste mee bediend?
Budget: €500 MAX

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 21-05-2012 21:54 . Reden: Budget ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ipad, simpel intuitief in het gebruik. De interface spreekt zo voor zich, daar is andoid nog mijlenver vandaan. Zou gaan voor een goedkopere ipad 2.

Let wel op dat browsen op een ipad moeilijker wordt met trillende handen en slecht zigt maakt het er ook niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 18:22
iPad valt af gezien het budget.

Tablet lijkt heel gebruiksvriendelijk, maar ik krijg het er niet door. Ze zijn te bang om op het scherm te drukken of iets dergelijks, het is een totaal nieuw apparaat. Zowel softwarematig als hardware.

Een simpele laptop is naar mijn mening het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Angilo schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:01:
iPad valt af gezien het budget.
Een iPad begint bij €399, dat valt toch prima binnen budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympia
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-06 01:52
Ik maak hetvolgende uit je verhaal op

- Op het systeem moet een printer via een USB uitsluiting aangesloten worden
- De snelheid moet in orde zijn
- Het systeem komt op de plek van het oude systeem en blijft daar ook staan
- Het systeem moet gebruiksvriendelijk zijn

Ik denk dat je moeder beter af is met een desktopje. Ten eerste, omdat je bij een desktop meer prestatie krijgt voor je geld. Ten tweede, omdat het systeem niet verplaatst hoeft te worden, dus een laptop lijkt me niet erg zinvol. De gebruiksvriendelijkheid zou dan eigenlijk het grootste probleem vormen. Een tablet is qua gebruiksvriendelijkheid, gebruiksvriendelijker dan een desktop of een laptop vormen. Echter, je moeder is al gewend aan Windows. Je moeder leren hoe ze een fotogalerij moet bereiken, is een eenvoudigere opgave dan je moeder heel iOS uitleggen (iPad).

Succes met het maken van een beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Een desktop staat op de laatste plaats. Die kan namelijk alleen op de eerste verdieping staan (gaat wel in de woonkamer, maar wil ze niet). De trap op wordt lastiger en in de winter wordt daar minimaal gestookt. Het moet dus beneden in de woonkamer en weinig ruimte innemen, althans dat is de eerste voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Scoor een twee hands zakelijke Dell/Thinkpad laptop van marktplaats, incl. windows xp.
Dan verandert er niets, behalve de behuizing.
Je kan overwegen er een SSDtje in te stoppen, dan is hij wat sneller.

Hoewel. Jij kan het beste inschatten of Windows 7 uit te leggen is.
Dat zijn dingen die ga ik niet proberen met mijn opa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan is een laptop de enige optie lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, er blijft idd niets anders over. Beste optie imho is dan een mooi Win7 laptopje, netjes ingericht, makkelijk bereikbare applicaties als iconen op desktop. Zou dan kijken naar een mooi klein Wifi of iig netwerkprintertje, die je in een kast kwijt kan.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Een desktop is volgens mij sowieso niet echt meer iets voor wat oudere mensen heb ik het idee. Je verplicht ze dan in een bepaald kamertje te gaan zitten. En daardoor hebben ze minder de drang om erachter te gaan zitten. En je zou hem dan wel in de huiskamer ofzo kunnen zetten, maar dan staat er weer zo'n lelijke bak in de huiskamer.

Laptop (of tablet) is veel fijner, kunnen ze meenemen naar familie/kennissen om foto's te laten zien bijvoorbeeld, of als er problemen zijn. Printer gewoon via WiFi doen en klaar ben je.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een iPad, ik heb gehoord dat iemand van 85 er zonder problemen mee kan werken. Alleen printen is een probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ander alternatief is tv (mits LCD scherm) van een mini-itx bak te voorzien .. (zo'n ding wat je achter het scherm plakt)
voordelen:
- groter scherm (altijd prettig voor 73 jaar en ouder)
- geen gezeur met laptop kabels etc ..
- draadloos ramplankje/muis en klaar .. (mini USB ramplank/muis voorjezelf voor beheer achterlaten)
- printer kan ook aangesloten worden .

dingen kosten 350,- nieuw met ssd enzv (ongeveer) ..

Hoewel laptop op MP wel aardig klinkt, is dat 1 van de dingen die ik liever NIEUW koop ..
90% is de accu rot of ander gebrek waar je thuis achterkomt..

ipad/transformer is overgens ook geen ramp mijn oma had ook geen handleiding nodig .. zeker niet als je er een lose ramplank bijlegt en/of muis (muis en toetsenbord is voor hun o het is een PC herkenning)
Laat ze een uurtje angry birds (of solitair ) spelen .. en die mensen vliegen er ook mee .. nadeel is de schermresolutie (te klein) ..

Schoonouders (ook bijna 70) een tablet (100,- max) bij een actie gekregen .. 3 weken in de kast totdat ik paar games erop zette (woordzoeker/wordfeud/solitair) nu willen ze een 2de omdat schoonma anders een ierse zonnebril aangemeten krijgt ;) (nee ze slaan nog net niet de hersens in maar je snapt het wel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympia
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-06 01:52
Ramon 73 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:17:
Een desktop staat op de laatste plaats. Die kan namelijk alleen op de eerste verdieping staan (gaat wel in de woonkamer, maar wil ze niet). De trap op wordt lastiger en in de winter wordt daar minimaal gestookt. Het moet dus beneden in de woonkamer en weinig ruimte innemen, althans dat is de eerste voorkeur.
In dat geval heb ik nog twee andere suggesties

1. iPad 2 + printer (ruim genoeg over voor een goede printer)
http://www.dynabyte.nl/ca...tm_campaign=tweakersclick

2. Een snel en degelijk laptopje
http://tweakers.net/price...te-c660-258.html#tab:info
http://tweakers.net/pricewatch/294129/asus-x54hy-sx032v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ramon 73 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:17:
NOFI, maar je moeder zal er wel aan moeten toegeven dat ze niet meer zo vaak naar die eerste verdieping kan. Een computer kan prima in de kamer als ik het zo lees, maar ze wil het puur niet uit gewenning. Althans, dat is wat ik tot dusverre uit je verhaal opmaak. En dat is ook wat zal gelden voor de printer! Zet dat ding in de kamer in een kast ofzo, maar bespaar haar de moeite dat ze voor wat printjes naar boven moet.

Bij mijn opa en oma staat de laptop als ware het een desktop samen met de printer ook in de woonkamer. Zelfde leeftijdscategorie en beperken ook de gang naar de eerste verdieping.

Dat gezegd te hebben rest 1 vraag: Typt ze ellenlange verhalen? Hoeveel print ze? Als ze dat weinig doet dan zou ik absoluut een tablet halen. Mijn andere oma hebben we 4 maanden geleden een Asus Transformer gegeven voor haar verjaardag. Ze heeft daarvoor in haar hele leven nog geen computer aangeraakt en binnen no time met wat les van de familie kon ze er mee omgaan. Een tablet werkt zo fijn omdat je met de home knop weer terug kan. Een soort van reset zeg maar. Daardoor heb ik het gevoel dat oudere mensen wat meer durven omdat ze het makkelijk op kunnen lossen. Een ander voordeel is maar 1 venster voor je neus. Maar 1 ding dat je aandacht vraagt en dat scheelt ook zo veel. Ik denk, zeker omdat je moeder wel wat ervaring heeft met computers, dat een tablet een verademing zal zijn!

Als ze veel typt, alleen dan een laptop overwegen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom vervan je de scharniren niet gewoon als dat het probleem is ?

Heb ok ook al 3 keer gedaan
printen -> printserver of een nieuwe netwerk printer

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 22-05-2012 00:15 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon een Ipad. Hebben oudere mensen echt veel meer aan. Niet het gezeur van crash of enteren. 1 sec uit slaapstand zonder ellende, snel mail lezen, Hp 3070a erbij en meteen printen en klaar. Wat wil je nog meer? Ik heb net oudere vrouwen van 70, 75, 84 en 90 aan een ipad geholpen. Gaat het goed? Ja helemaal super.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

ThinkPadd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:27:
Een desktop is volgens mij sowieso niet echt meer iets voor wat oudere mensen heb ik het idee. Je verplicht ze dan in een bepaald kamertje te gaan zitten. En daardoor hebben ze minder de drang om erachter te gaan zitten. En je zou hem dan wel in de huiskamer ofzo kunnen zetten, maar dan staat er weer zo'n lelijke bak in de huiskamer.

Laptop (of tablet) is veel fijner, kunnen ze meenemen naar familie/kennissen om foto's te laten zien bijvoorbeeld, of als er problemen zijn. Printer gewoon via WiFi doen en klaar ben je.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een iPad, ik heb gehoord dat iemand van 85 er zonder problemen mee kan werken. Alleen printen is een probleem inderdaad.
Oudere mensen kunnen ook prima werken met een Android... Android met ICS is de drempel net zo hoog als met een iPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brummetje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:27:
[...]

Oudere mensen kunnen ook prima werken met een Android... Android met ICS is de drempel net zo hoog als met een iPad
Nee hoor, echt niet. Mijn echtgenote en moeder als voorbeeld gebruikende (wij hebben beide IOS en ICS) en die geven aan dat IOS dus veel makkelijke werkt. gewoon een kwestie van het juiste icoontje zoeke, staat meteen goed, terwijl je bij ICS eerst nog andere handelingen moet nemen.

IK ben zelf meer van de android omdat je daar veel meer vrijheid en customisation hebt, maar IOS blijft het OS voor mensen die geen technische achtergrond hebben. Je moet even niet als een tweaker denken maar als die mevrouw die met de muis naar de rechte bovenkant van het scherm gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 16:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Windows 8 tablet met draadloos muis en toetsenbord misschien iets? Dan kan ze rustig gaan zitten en met het ding werken, maar ook gewoon hem gebruiken als laptop. Ook is de overstap van windows naar windows (tablet) niet zo groot als van windows naar iOS. Tegelijkertijd kan ze wel gewoon haar printer blijven gebruiken (denk ik tenminste) en heeft ze meer dan genoeg kracht voor alles wat ze doet. Voor opslag laat je haar gewoon een leuk cloud platform gebruiken dat makkelijk werkt (bijv. google docs).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 08:09:
[...]

Nee hoor, echt niet. Mijn echtgenote en moeder als voorbeeld gebruikende (wij hebben beide IOS en ICS) en die geven aan dat IOS dus veel makkelijke werkt. gewoon een kwestie van het juiste icoontje zoeke, staat meteen goed, terwijl je bij ICS eerst nog andere handelingen moet nemen.

IK ben zelf meer van de android omdat je daar veel meer vrijheid en customisation hebt, maar IOS blijft het OS voor mensen die geen technische achtergrond hebben. Je moet even niet als een tweaker denken maar als die mevrouw die met de muis naar de rechte bovenkant van het scherm gaat.
Dan spreek ik je toch wel tegen.. Mijn moeder is een echte alles behalve een techneut op het gebied van ict... Haar eerste smartphone was toch een iphone3gs.. die ik haarzelf had gegeven. Hiermee kwam ze gewoon niet ver mee.. Ze klaagde constant hoe het allemaal werkt, en hoe ze contacten kon vinden etc... En ze had ook problemen met de batterijduur en camera aangezien ze nog de oldschool k790i gewend was...

Nu is haar iphone op haar werk gestolen en heeft ze gekozen voor een wat kleiner toestel en had ik haar toch overtuigd om een smartphone opnieuw te proberen.. Hierbij heeft ze nu een sony xperia x10 mini pro, en ik kreeg gewoon een hartaanval toen ik enkele dagen later plotseling zonder uitleg uit het niets een whatsapp bericht van haar zag op mijn blackberry... _/-\o_

Nu belt ze ook veel met skype naar suriname en speelt ze zelfs vaak angry birds die ze dan zelf uit de markt haalt. Daarnaast moet ik wel zeggen dat het kleine scherm haar wel steeds meer begint te storen, met name voor het lezen van emails.. Maar ik denk dat het puur gevoelsmatig en per persoon verschilt welk os beter bij diegene past. Android of IOS, het maakt allemaal niet zoveel meer uit welke gebruiksvriendelijker is. Je moet wel heel goed/handig zijn als je 1 van deze 2 os naar de malle moer wilt helpen. En dan doel ik voornamelijk op root en jailbreak.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Jongens dit is echt heel erg offtopic aan het gaan ;)

(discussiëren welk OS beter is voor een tablet/smartphone voor mensen die er niet zoveel verstand van hebben)

[ Voor 51% gewijzigd door RoofTurkey op 22-05-2012 10:24 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Het antwoord dat ik nog niet heb gehoord is het volgende (hoewel het wel een beetje een open deur intrappen is natuurlijk): Wat wil het mens(je) zelf?
Heb je al gevraagd of ze een ander os wil leren (vb iOS, of ICS, WIN7 of Ubuntu desnoods)? En wat vindt ze handig? een laptop omdat de toetsen en muis lekker fijn werken, of een tablet om dat dat lekker compact is?

het kost misschien even wat tijd/geduld om met haar om de tafel te gaan zitten en door te vragen wat haar echte wensen zijn, maar dan heb je wel iets wat ze wil en waar ze waarschijnlijk gemotiveerd voor is om mee te werken. TS geeft zelf al aan dat de desktop haast niet gebruikt wordt wegens rompslomp. Dan is het wellicht handig om dat als handvat te nemen en haar eens wat nader te ondervragen (en dan zonder een donkere kamer en felle lamp in het gezicht zoals je wel eens in politiefilms ziet :p )

Ik loop er tegenwoordig af en toe tegenaan dat ICT-ers zelf gaan beslissen wat de beste oplossing is terwijl de doelgroep helemaal niet gevraagd wordt om zelf eens inbreng te geven.
/frustratie :D

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

elTigro schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:32:
Het antwoord dat ik nog niet heb gehoord is het volgende (hoewel het wel een beetje een open deur intrappen is natuurlijk): Wat wil het mens(je) zelf?
Heb je al gevraagd of ze een ander os wil leren (vb iOS, of ICS, WIN7 of Ubuntu desnoods)? En wat vindt ze handig? een laptop omdat de toetsen en muis lekker fijn werken, of een tablet om dat dat lekker compact is?

het kost misschien even wat tijd/geduld om met haar om de tafel te gaan zitten en door te vragen wat haar echte wensen zijn, maar dan heb je wel iets wat ze wil en waar ze waarschijnlijk gemotiveerd voor is om mee te werken. TS geeft zelf al aan dat de desktop haast niet gebruikt wordt wegens rompslomp. Dan is het wellicht handig om dat als handvat te nemen en haar eens wat nader te ondervragen (en dan zonder een donkere kamer en felle lamp in het gezicht zoals je wel eens in politiefilms ziet :p )

Ik loop er tegenwoordig af en toe tegenaan dat ICT-ers zelf gaan beslissen wat de beste oplossing is terwijl de doelgroep helemaal niet gevraagd wordt om zelf eens inbreng te geven.
/frustratie :D
Mijn ervaring is dat je een voorstel moet doen, zoals: Wordt het niet eens tijd voor een tablet? Dan gaat de 'doelgroep' er zelf over nadenken en na pakweg een week vraag je nog eens: Doet de laptop het nog steeds goed? En uiteindelijk zegt de 'doelgroep': Ik wil eigenlijk wel een nieuwe laptop en ik zag bij -vul hier een naam in- dat ze een laptop hadden waar je op het beeld kan tikken en dan doet die het, dat zou ik ook wel willen maar weet jij waar ze die verkopen? En bingo, je neemt haar mee naar de winkel die ze verkopen en laat haar alles even zelf uitproberen en helpt haar mee met het nemen van de uiteindelijke beslissing.

Zo heeft mijn oma nu een Galaxy tab, die ze dagelijks gebruikt. Terwijl ze eerst (een maand daarvoor) zei nooit een tablet hoeven te hebben :P

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Hmm, het gaat idd wel een beetje offtopic. Ik laat haar eerst maar eens bij een vriendin op bezoek gaan, die een iPad heeft. Kan ze het es op d'r gemakje uitproberen.
Probleem blijft het printen. Ze wil gewoonweg géén printer in de woonkamer hebben staan. Heeft ze geen plek voor.......woont in een semi bungalow met beneden 85m2 vloeroppervlak. In haar eentje.....dan zit je idd een beetje krapjes (niet dus, maar ze is gewend aan de ruimte en inleveren is altijd lastig).

Voor nu laat ik het maar even zoals het is, alles werkt nog. Als er echt iets stuk gaat is er snel genoeg nieuw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Haha, ja, behoefte creeeren :P
Ben jij toevallig aktief in de marketing? :D

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als je denkt dat een tablet mischien wat is, dan kun je haar er mischien eentje lenen, voor een week of zo. Bij mij thuis wilden ze er ook geen, maar na er toch één aangeschaft te hebben zijn ze laaiend enthousiast, een tweede staat in de planning.

Wat die printer betreft, zet die in een kast, lade, of ergens uit het zicht. Zo vaak wordt die toch niet gebruikt. Ze is waarschijnlijk tegen een printer beneden omdat ze niet zo'n lelijk ding in de kamer wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ramon 73 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:41:
Hmm, het gaat idd wel een beetje offtopic. Ik laat haar eerst maar eens bij een vriendin op bezoek gaan, die een iPad heeft. Kan ze het es op d'r gemakje uitproberen.
Probleem blijft het printen. Ze wil gewoonweg géén printer in de woonkamer hebben staan. Heeft ze geen plek voor.......woont in een semi bungalow met beneden 85m2 vloeroppervlak. In haar eentje.....dan zit je idd een beetje krapjes (niet dus, maar ze is gewend aan de ruimte en inleveren is altijd lastig).

Voor nu laat ik het maar even zoals het is, alles werkt nog. Als er echt iets stuk gaat is er snel genoeg nieuw gekocht.
En gelijk heeft ze, koop een printeserver of een wireless printer. 50 euro ofzo dan nog 30 voor scharnieren vervangen ofzo

Iperf

Pagina: 1