• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 22:22
Hallo,

Ik denk dat ik al wel weet wat het probleem is met mijn PC, maar ik wil toch nog even dubbel checken en misschien heeft iemand nog een heldere ingeving.

Het probleem:
Vanmiddag zat ik Belial te slachten in diablo 3, toen ik opeens een keiharde vastloper kreeg. Eerst een stottering en toen boem vast, geluid bleef ook stotteren. CTRL Alt delete werkte niet meer, niks meer. Dus ik pc uitgezet en opnieuw aangezet. Vervolgens gaat hij opstarten en duurt het een eeuwigheid voordat hij in windows is, dit terwijl ik een SSD heb, dus zou niet mogen. Eenmaal in windows wordt mijn HDD niet meer herkend waarop mijn software en games staan.

Ik dus weer opnieuw opstarten en in de bios, ook dit duurt een eeuwigheid. En geeft hij nog aan dat er een error is op de desbetreffende HDD. Deze werd in de bios niet meer weergeven. Leek er dus op dat mijn HDD was overleden, kan gebeuren. HDD is 4 jaar oud, net zoals de rest van mijn PC met uitzondering van een data hdd, de ssd en de gpu. PC heeft bijna 24/7 staan te draaien, dus zo gek is het dan niet dat een HDD het dan begeeft.

Dus ik die HDD losgekoppeld en wil weer opnieuw opstarten en vervolgens gaat mijn PC wel aan en begint mijn grafische kaart op volle kracht te loeien. Er gebeurt niets, ik krijg geen beeld en kan dus ook de bios niet benaderen.

Ik heb vervolgens nog alle kabels van rand apparatuur eruit gehaald, alle HDD en de SSD los gekoppeld. Dit heeft niets geholpen. Dus ik geheugen eruit gehaald en maar met 1 latje proberen op te starten. Werkt ook niet. Vervolgens bios batterij eruit gehaald. Helpt ook niet.

Naar mijn eigen zeggen gok ik erop dat het MOBO of de CPU het loodje heeft gelegd, maar graag hoor ik van jullie nog eventuele tips.

Ik ga straks alles nog is uitbouwen en dan proberen extern te draaien.

Bij voorbaat dank,

Anton

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33
Hoor je bij starten het karakteristieke BIOS piepje? Mogelijkerwijs kan ook de voeding een rol spelen. Neem die ook mee in het troubleshooten. Misschien is die kapot en heeft mobo en HD meegetrokken.

Edit. Als je de BIOS reset leeg dan even je voeding (ATX reset): houd de power knop gedurende 10s ingedrukt terwijl de computer niet aan het lichtnet hangt. Controle ledjes op moederbord gaan dan uit.

[ Voor 33% gewijzigd door EricJH op 21-05-2012 19:50 ]

• Oulewappeur
De bios geeft geen piep. Maar als de voeding kapot zou zijn dan zou de PC toch in zijn geheel niet moeten inschakelen?

Heb de cmos overigens ook gecleared en die reset met 10 sec knop inhouden ook gedaan, maar helpt ook niet...

Wat wel het geval is als ik de knop 10 seconde inhoud en dan weer de pc inschakel dan gaat de videokaart niet gelijk vol uit draaien, maar gewoon normaal

[ Voor 60% gewijzigd door Oulewappeur op 21-05-2012 20:29 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:55
Om welke hardware gaat het?

• Oulewappeur
i7 920
msi eclipse sli
6gb corsair dominators
crucial m4 64 gb, 1tb samsung f1 (deze werd niet meer herkend), 1.5 tb samsung f2
asus gtx560 ti direct cu II
bequiet darkpower pro 850w

ik heb de hardware nu op een doos weer opgebouwd, en het is dat ik geen klompen heb, maar anders was hij gebroken. heb alleen de hdd nog niet aangesloten, maar nu met het opstarten komt hij voorbij de bios...

Ik snap er niks van :S! Nu dus ff de HDD's en ssd aansluiten en hopen!

Edit: oke alles doet het uit de kast. Ik heb in bios gekeken, wat blijkt: de IOH temp zit boven de 90 graden!!!

Na wat google werk blijkt dat dit een bekend probleem is bij de eclipse SLI.

Tijd dus voor een verse laag pasta!

[ Voor 19% gewijzigd door Oulewappeur op 21-05-2012 21:31 ]

• Oulewappeur
Heb nu de IOH pasta vervangen met MX2, temperatuur is nu 73 graden idle in de bios... De pasta die op de kleine chip zat was zo hard als cement. En een ramp om eraf te krijgen. De southbridge had gewoon een stickypad.

Zit eraan te denken om een aftermarket heatsink te kopen om het probleem op te lossen.

• Oulewappeur
Inprincipe mag dit topic op slot. Het probleem is inmiddels verholpen.

Heb vandaag heel mijn behuizing weer is schoon gemaakt en ziet er als nieuw uit. Uiteindelijk ook de probleem veroorzaker gevonden.

Ik heb een Corsair Obsidian 800D en hierin zitten Hot swappable hdd bays. Hierin bevindt zich het probleem dus. Naar alle waarschijnlijkheid de stroom kabel die erbij hoort. Als ik namelijk een HDD aansluit via de PCB met de bijgeleverde kabel dan doet hij niets. Sluit ik hem zonder de kabel en PCB aan doet hij het wel. Heb de PCB's en kabel dus gedemonteerd en nu zonder deze in gebruik. Nu een kwestie van een nieuwe set bestellen en probleem is helemaal gefixed!

Verwijderd

Goed nieuws, zou je kunnen posten of het vervangen van de set geholpen heeft? (heb soortgelijke problemen gehad hier)

• Oulewappeur
Hoi, ik heb inmiddels via de garantie van corsair een nieuwe set binnen gekregen. En dit werkt weer zonder problemen!
Pagina: 1