Nood aggregaat maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Hallo elektrotechnici :)

Ik heb thuis een redelijk stroom slurpende server staan die een aantal belangrijke dingen draait (game servers) en dus niet mag uitvallen, uptime is prioriteit.
Nu de enige verbetering die ik nog kon/kan doorvoeren was stabiliteit van het stroom netwerk.
Hiervoor heb ik een stel ups'en van APC besteld zodat mijn netwerk en server omhoog blijven bij stroom uitval.
Bij mijn netwerk heb ik een acceptabele backup tijd van ~ 1,2 uur.
De server echter zou voor slechts 15 minuten in de lucht blijven.

Daarom dacht ik een project dat ik sinds mijn jeugd al wou doen eindelijk te realiseren.
Dit project houdt in dat ik een 10-tal Ni-MH D batterijen aan elkaar soldeer om zo een 12V batterij te simuleren. Het doel gaat zijn om die 12v om te zetten naar 230 mbhv een inverter, zodat de server hier ongeveer 50 minuten op kan draaien.
Dit is verrassend goed gelukt, wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=468&t=1
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=469&t=1

Nu was het een simpele truck om de 12V om te zetten naar 230V, hiervoor heb ik een simpele auto inverter gebruikt. Deze heeft ook keurig zijn werk gedaan en ik de meeste tests haal ik ongeveer het verwachtte vermogen.

Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=473&t=1
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=476&t=1
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=472&t=1

Nu heb ik een batterij pak van 10 * 10Ah 1.2v Ni-MH batterijen, dus netto een 12v batterij met 10 Ah, ~ 120 Wh.

Nu had ik nog wat vraagjes voor mensen die zich misschien is in oplaadbare batterijen en dit hebben verdiept, want op het internet vind ik nogal zeer inconsistente informatie hierover.

- Tot welk voltage kan ik een Ni-MH batterij ontladen?
- Tot welk voltage kan ik een Ni-MH batterij opladen en hoelang duurt dit? Ik zie nu dat mijn batterij redelijk snel oplaad als ik een laadvoltage van 16 volt gebruik, en ik heb het gevoel dat ze niet helemaal vol zijn.
- Kan/mag ik überhaupt een pc van zo'n omvormer draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42
Klein zijspoor(niet direct antwoord op je vraag):

Zou het niet beter/mogelijk zijn om na de 230volt direct je pc op 12volt te draaien? Dan mis je de grote verliezen van 12 -> 230 -> 12, kan de batterijen met je voeding opladen en als het uitvalt heb je instant stroom beschikbaar.

- Naar mijn weten heeft een Ni-MH geen bepaalde max ontlaad spanning. Om ze weer op conditie te krijgen worden deze namelijk vaak helemaal leeg getrokken en weer helemaal gevuld.
- Opladen tot de rated spanning.

Overigens zou ik eerder een loodaccu pakken dan een Ni-MH (gestapeld!) batterypack. Zit veel meer prik in.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:00
Wellicht off-topic. Leuke oplossing voor als de stop eruit klapt. Maar ligt je internet niet gewoon alsnog plat als je wijkkast eruit klapt?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

kevin33

Welkom in Utopia.

Dat ziet er gevaarlijk uit eigenlijk.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:33
Vraag me af hoe heet dit alles wordt na een half uur. Als je net even weg bent en de stroom valt uit dan gaat deze op je noodaccu werken. Deze oplossing met packs is niet slecht maar ik zou dan zelf meer een kustje maken waar het vast in komt te liggen en dikkere draden gebruiken.

Over de accu's heb ik geleerd er moet ongeveer 15% als rest aanwezig blijven.

Vind dit wel een echte tweaker oplossing trouwens.

(Als de politie meekijkt en ze lezen de tekst niet dan zou er zo gedacht kunnen worden dat je bommen in serie aan het bouwen bent... ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Cave_Boy op 21-05-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de reacties al :)

@ Led maniak

Het lijkt mij beter om het toch eerst naar 230v om te vormen, het doel is dat tijdens een stroomuitval de ups de eerste klap opvangt, omdat deze het maar 15min zal uithouden. Dat is ook de tijd die ik heb om dit ding achter de ups te zetten zodat de ups een input krijgt en de server zonder onderbreking doorgaat.
Ik heb ook niet zo graag dat die batterijen constant op laadstroom staan want dan geven ze hitte af.

Ik heb trouwens slechte dingen gelezen over het volledig ontladen van deze batterijen, in mijn geval ik ik ze nogal ver ontladen, wat ik nu aanhoud is 10 volt (1v /cel).

Ook had deze batterijen log liggen dus die zijn het geworden, bij uitbreiding kies ik waarschijnlijk wel voor een loodaccu.

@ Terror: thx :), het geeft wel een thril om het te zien branden.

@ Kevin33: Valt goed mee eigenlijk, het solderen had ik wel schrik voor maar tijdens het laden of ontladen nog niks van warmte gemerkt.

@ Cave_Boy

Nu tijdens laden en ontladen met vermogens als 50 Watt heb ik de batterijen nog niet warm zien worden, in mijn finished design idee plaats ik in de doos een 12cm fan om alles goed koel te houden, just in case :D
Maar die rest van 15% is dat ampere uur?
En hoe kan ik dat meten want ik zie naargelang het verbruik alleen mijn voltage schommelen.
Haha, de politie mag gerust is langs komen, er spelen zelfs enkele agenten op gameserver van die pc >:)

@ Thinkpad

Tja het is een combinatie van kosten en mijn wil dit uit te voeren :), is zo'n beetje 1 van mijn jeugddromen.
en je hebt volledig gelijk over een aggregaat mja wat voor iets zou je dit noemen :P

[ Voor 10% gewijzigd door larsg op 21-05-2012 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als de server zo belangrijk is zou ik geen batterijen aan elkaar bevestigen met plakband, maar gewoon een goede UPS halen (desnoods een tweedehandse, en dan nieuwe accu's erin plaatsen).

En een aggregaat is een motor waar een dynamo aanhangt, en op die manier (met brandstof) elektriciteit genereert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:39

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Let er ook op dat op het moment dat je UPS al bijv. 10 minuten draait, dat de inschakelpiek dan vrij hoog wordt, ik weet niet wat jouw omvormertje aan kan, maar die auto dingen meestal niet zo heel veel.
Daarnaast gaat jouw UPS zich dan opladen en dus kan jouw server geen 50 min op je extra accupack (in totaal misschien wel met de opnieuw opgeladen UPS, maar dat je het iig in de achterhoofd houdt).

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hoe wou je het trouwens gaan doen als de batterijen leeg gaan raken? Hoe wil je kenbaar maken aan je systeem dat hij moet afsluiten? (nog een puntje om over na te denken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
devino schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:27:
Let er ook op dat op het moment dat je UPS al bijv. 10 minuten draait, dat de inschakelpiek dan vrij hoog wordt, ik weet niet wat jouw omvormertje aan kan, maar die auto dingen meestal niet zo heel veel.
Daarnaast gaat jouw UPS zich dan opladen en dus kan jouw server geen 50 min op je extra accupack (in totaal misschien wel met de opnieuw opgeladen UPS, maar dat je het iig in de achterhoofd houdt).
Ja dat klopt, de omvormer die erachter gaat hangen is een 300 watt model, de server verbruikt 160 watt, de ups laadt met minder vermogen op er is wel genoeg marge.

Ik heb ook al links en rechts gerekend dat ik een 2e batterij pak moet maken om het voor > 1 uur te laten draaien, ook om de voltage drop op te vangen bij dergelijk verbruik.

@Think pad

Very true! Dat is bijgevolg ook al uitgedacht.
In een situatie waar de stroom er langer dan 1 uur uitlicht, start ik mijn auto en hang ik er een 600 watt omvormer aan die stroom geeft aan de ups het netwerk en die van de server. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

weet je zeker dat je isp ook een ups (in de wijk)heeft? anders heb je alsnog downtime

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 21-05-2012 19:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 22:40
(jarig!)
Het meest simpele dat je kan doen is om de batterij uit een normale UPS te slopen en daar een 60Ah loodzuur aan te hangen van een auto.

Als je zelf batterijen wil gaan laden zit je vast aan een laad-circuit die de batterij moet monitoren, dU, dI en temperatuur, zodat je kan zien hoe ver de cellen geladen of ontladen zijn. Hoe nieuwer de accu technologie, hoe moeilijker het is om een batterij 'juist' te laden.
De batterij technologie kies je aan de hand van je toepassing. Aangezien je op 12V met vrij hoge stromen zit (in de zin van 10A of meer) dan lijkt de meest geschikte batterij technologie loodzuur te zijn. Robuust en kan veel stroom verwerken. Wil je dan veel autonomie, hang je er gewoon een autobatterij aan.
Verder zijn er uiteraard voor elke soort belasting ook nog specifieke accu varianten. Een loodzuur accu voor een heftruck is niet exact dezelfde als een UPS batterij of auto batterij.
Hangt er dus maar wat vanaf hoe hard je wil gaan knutselen.

Hoog knutselniveau? Zet er 13,8Vmax op en dmv een stroombron die je in stelt op 1/20e van de capaciteit van de accu en liefst nog minder, 1/30e bijv. Met die stroom mag je een NiMh continu laten laden zodat je altijd een volle batterij hebt. Een batterij continu vol houden kost je wel levensduur, daarom gebruiken ze in een speciale UPS batterij ook een iets andere legering zodat die daar beter tegen kan, enz...

Bedenk ook wel even of het echt nodig is om je server zo lang online te houden bij stroomuitval.
Als de stroomuitval bijvoorbeeld langer duurt dan 5 minuten, dan is er iets stevig aan de hand. Een stroomuitval van 5 minuten in onze contreien duidt meestal op een ernstiger probleem. Het enige dat je op die moment eigenlijk echt wil is dat je server een graceful shutdown kan doen. Komt de stroom weer terug, dan mag de server ook automatisch mee terug opstarten. Ik stel me dus maar zeer de vraag of het echt nodig is om je server een uur lang op batterij te kunnen draaien, aangezien stroomuitval meestal beperkt is tot enkele minuten...

[ Voor 18% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
fish schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:39:
weet je zeker dat je isp ook een ups (in de wijk)heeft? anders heb je alsnog downtime
Ja, ik heb dit nagevraagd en zij hebben ook een ups, ik heb tevens een business abonnement waarin het gegarandeerd zou moeten zijn.
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:40:
Het meest simpele dat je kan doen is om de batterij uit een normale UPS te slopen en daar een 60Ah loodzuur aan te hangen van een auto.

Als je zelf batterijen wil gaan laden zit je vast aan een laad-circuit die de batterij moet monitoren, dU, dI en temperatuur, zodat je kan zien hoe ver de cellen geladen of ontladen zijn. Hoe nieuwer de accu technologie, hoe moeilijker het is om een batterij 'juist' te laden.
De batterij technologie kies je aan de hand van je toepassing. Aangezien je op 12V met vrij hoge stromen zit (in de zin van 10A of meer) dan lijkt de meest geschikte batterij technologie loodzuur te zijn. Robuust en kan veel stroom verwerken. Wil je dan veel autonomie, hang je er gewoon een autobatterij aan.
Verder zijn er uiteraard voor elke soort belasting ook nog specifieke accu varianten. Een loodzuur accu voor een heftruck is niet exact dezelfde als een UPS batterij of auto batterij.
Hangt er dus maar wat vanaf hoe hard je wil gaan knutselen.

Hoog knutselniveau? Zet er 13,8Vmax op en dmv een stroombron die je in stelt op 1/20e van de capaciteit van de accu en liefst nog minder, 1/30e bijv. Met die stroom mag je een NiMh continu laten laden zodat je altijd een volle batterij hebt. Een batterij continu vol houden kost je wel levensduur, daarom gebruiken ze in een speciale UPS batterij ook een iets andere legering zodat die daar beter tegen kan, enz...
Ik laad nu ongeveer met 0.1 C omdat dit momenteel mijn enige mogelijkheid is, ik wou later een andere transformator halen.
Maar waarom maximum 13.8 V? Ik lees dat Ni-MH batterijen makkelijk tot 1.5V kunnen.

[ Voor 72% gewijzigd door larsg op 21-05-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
kevin33 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:07:
Dat ziet er gevaarlijk uit eigenlijk.
^^ dat was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van dit topic.

Wat doe je als er onverhoopt tijdens je afwezigheid iets oververhit raakt of er kortsluiting ontstaat en je huis afbrandt ? Wat vertel de man van de brandverzekering ?
Ik lees dat je de battery-pack probeert op te laden door er simpelweg 16V aan te hangen zonder enige vorm van laadtroomregeling.
Mijn advies: stop hiermee.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 21-05-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Ben ik ook wel benieuwd naar hoe de ISP zijn UPS gedimensioneerd heeft, want daar moet jij je UPS dan ook op dimensioneren in feite.
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:41:
Ja, ik heb dit nagevraagd en zij hebben ook een ups, ik heb tevens een business abonnement waarin het gegarandeerd zou moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:41:
Maar waarom maximum 13.8 V? Ik lees dat Ni-MH batterijen makkelijk tot 1.5V kunnen.
Hoe hoger je de spanning gaat maken waarop je ze 99% van de tijd gaat houden, hoe korter de levensduur van de batterij zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:48:
Ben ik ook wel benieuwd naar hoe de ISP zijn UPS gedimensioneerd heeft, want daar moet jij je UPS dan ook op dimensioneren in feite.

[...]
Waarschijnlijk is dat een UPS voor x minuten, waar ondertussen een aggregaat aanzwengelt die het daarna geleidelijk aan overneemt van de UPS'en.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
LED-Maniak schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:51:
[...]
Waarschijnlijk is dat een UPS voor x minuten, waar ondertussen een aggregaat aanzwengelt die het daarna geleidelijk aan overneemt van de UPS'en.
Zoiets zal het hopelijk zijn, ik heb ze al is gevraagd of ze backup mogelijkheden hadden en dit was een ja.
Voor een concrete tijd zou ik het echt niet weten, maar hier zal ik morgen is voor bellen.

@ Dikke FOAf

Bedankt voor de uitleg, dan kan ik zeker ook het beste laden met 0.05 C?
Dus ik zoek dan een transformator van 14V met 0.5A, en dan zou het laden in ongeveer 24u klaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
LED-Maniak schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:51:
[...]
Dat zal maar even afhangen van heel de setup van de ISP want er wordt nergens gemeld of dit over coax gaat waarbij er in de straten nog versterkers hangen, die ook prik moeten krijgen, of dat dit over VDSL2 gaat, waarbij heel waarschijnlijk de ROP mee plat gaat, samen met de stroomuitval, of dat dit ADSL is die in de LEX termineert en dus heel wsl wel met een aggregaat gebackupped is. Vandaar dat ik eens benieuwd was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:56:
[...]

Dat zal maar even afhangen van heel de setup van de ISP want er wordt nergens gemeld of dit over coax gaat waarbij er in de straten nog versterkers hangen, die ook prik moeten krijgen, of dat dit over VDSL2 gaat, waarbij heel waarschijnlijk de ROP mee plat gaat, samen met de stroomuitval, of dat dit ADSL is die in de LEX termineert en dus heel wsl wel met een aggregaat gebackupped is. Vandaar dat ik eens benieuwd was :)
Dit betreft een VDSL2 signaal dat eerst via ROP naar een LEX gaat.
Toen ik het navroeg heb ik specifiek gevraagd of de ROP's ook een backup hadden, hierop heb ik ja gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Verder had ik ook graag nog een DIKKE WAARSCHUWING gezet ivm de loodzuur batterijen van een auto.
Eenmaal die batterij vol is, zal er maar 1 ding meer gebeuren en dat is elektrolyse van het water in de batterij.
Dit heeft 2 gevolgen. De batterij begint knalgas te produceren (mengeling waterstof-zuuurstof) en de batterij verbruikt dan zijn eigen water. ALS je dit zou doen: batterij ventileren in de buitenlucht zodat het gas onmogelijk kan ophopen (opgelet, zuurstof zwaarder dan lucht, waterstof lichter dan lucht, houd daar rekening mee) EN regelmatig water niveau controleren want als ze droog staat heb je er ook niks meer aan.

Bedenk heel goed dat batterijen geen speelgoed zijn en zware gevolgen kunnen hebben bij verkeerd gebruik. Hoe straffer de batterij, hoe zwaarder de gevolgen kunnen zijn en hoe nieuwer de accu technologie, hoe meer steekvlammen er aan te pas kunnen komen.

Het gevolg hiervan is dus dat de conclusie meestal is, koop een stevige UPS die je geventileerd genoeg opstelt. Voldoet die stevige UPS niet en heb je meer autonomie nodig, is het beter om buiten ergens een stand-by diesel aggregaat met elektronische regeling op te stellen die het spel over neemt indien je er langer dan een minuut uit gaat bijvoorbeeld.

Nu is het aan jou om met al deze info de kosten/baten analyse hiervan te maken en te kijken wat nu wijsheid is. Kijk dan direct ook even heel goed de kleine lettertjes van de SLA na die je hebt op je internetverbinding...

Dan hoop ik voor de rest ook nog dat deze server een dubbele voeding heeft met een dubbele netwerkaansluiting en dat je ook nog een kabelmodem afneemt bij een andere ISP, ook met SLA. Uiteraard is je router en switch ook volledig redundant uitgevoerd en heb je dan nog een 2de server mee draaien moest de eerste toch falen.

Mijn mening? Hang gewoon een stevige UPS aan je servertje, zonder verder knutselwerk. Is dat in jou ogen niet genoeg, ga je naar 2 onafhankelijke datacenters, niet in dezelfde regio gelegen, waar je telkens 1 server huurt die je zodanig configureert dat de ene van de andere kan overnemen als er eentje down gaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:50
Ik moest overigens wel lachen om deze zin: Ik heb thuis een redelijk stroom slurpende server staan die een aantal belangrijke dingen draait (game servers) en dus niet mag uitvallen, uptime is prioriteit.

Belangrijk en game servers in 1 zin... Alsof half nederland failliet gaat als die gameservers onbereikbaar zijn...

Als het echt zo belangrijk is dan ga je zoiets niet thuis hosten maar in een datacenter, daar zijn die voor bedoeld en heb je het meeste redundant. Overigens 100% uptime kan niemand garanderen, zelfs zakelijke verbindingen niet en 99% uptime is meer dan 3 volle dagen offline per jaar dus 99,8 of 99,9% moet makkelijk te halen zijn.

Maar goed als de boel af fikt door je geknutsel dan red je de 99% uptime waarschijnlijk niet meer.

Edit: Overigens heb ik 1 keer gehad dat de stroom uitviel in 10 jaar tijd en dat was toen ze een kabel per ongeluk hadden doorgezaagd of geboord (dit kan ook een adsl lijntje zijn die is doorgezaagd of een kabel lijntje).

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 21-05-2012 20:10 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:58:
[...]
Toen ik het navroeg heb ik specifiek gevraagd of de ROP's ook een backup hadden, hierop heb ik ja gehoord.
Ik hoop dat je dit gevraagd hebt aan iemand die hier echt verstand van heeft, en niet een medewerker van de klantenservice. Je beseft hoop ik waar in een bedrijf de kennis NIET zit van het netwerk van de ISP in het land? :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
kfaessen schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:07:
Ik moest overigens wel lachen om deze zin: Ik heb thuis een redelijk stroom slurpende server staan die een aantal belangrijke dingen draait (game servers) en dus niet mag uitvallen, uptime is prioriteit.

Belangrijk en game servers in 1 zin... Alsof half nederland failliet gaat als die gameservers onbereikbaar zijn...

Als het echt zo belangrijk is dan ga je zoiets niet thuis hosten maar in een datacenter, daar zijn die voor bedoeld en heb je het meeste redundant. Overigens 100% uptime kan niemand garanderen, zelfs zakelijke verbindingen niet en 99% uptime is meer dan 3 volle dagen offline per jaar dus 99,8 of 99,9% moet makkelijk te halen zijn.

Maar goed als de boel af fikt door je geknutsel dan red je de 99% uptime waarschijnlijk niet meer.

Edit: Overigens heb ik 1 keer gehad dat de stroom uitviel in 10 jaar tijd en dat was toen ze een kabel per ongeluk hadden doorgezaagd of geboord (dit kan ook een adsl lijntje zijn die is doorgezaagd of een kabel lijntje).
Klopt, die zin was ook enigszins wel komisch bedoeld :+

Maar die server draait wel meer dan alleen gameservers, maar dannog is uptime belangrijk en een leuk project.

En via datacenter kom ik veel duurder uit, het is ten eerste al een grote bak en het verstookt makkelijk 5 TB/maand.

Ik woon nu in België en hier houden ze elk jaar wel een kabel onderhoud waardoor de stroom er een uur of twee uit ligt. Verder een iets meer hypocriete denkwijze volgend voorspel ik brownouts, -> sluiting kerncentrales, 60% huidige stroom opwekking...

En als mijn vdsl eruit zou liggen heb ik nog een coax lijn om alles een beetje trager up te houden.

@Pogostokje

Heb dit destijds aan een monteur van de isp nagevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Kan je dan iets specifieker zijn wat die bak dan doet?
Want als er in die server een RAID5 draait zonder hotspare en de disken zijn niet allemaal van een verschillende lotnummer en productiedatum en komen niet van bij verschillende shops, vraag je alweer om problemen.
Je zegt dus hiermee eigenlijk dat je minimaal een RAID6 draait met een hotspare, met enterprise disken, gemaakt om 24/7 te spinnen. En uiteraard heb je in de kast een reserve disk klaar zitten die je er meteen in kan stoppen.
Aangezien je al een tweede coax hebt waarop je kan terugvallen, kan je dan ook in detail omschrijven hoe je netwerk en de lijnen zijn ontdubbelt zodat uitval van een lijn 0 downtime geeft, want dit wil zeggen dat je ook 2 routers draait met VRRP?
Je gaat me toch echt niet wijs maken dat die server dusdanig belangrijke taken heeft dat je dit alles hierboven al op orde hebt?
Je moet dan uiteraard ook 2 UPS'en zetten en voorzie dan ook een service contract voor de batterijen hiervan te servicen. Na 1 jaar continu geladen is het beste al van de gel accu's en na 2 jaar gaat je UPS die normaal 20 minuten doet wsl nog maar max 5 minuten mee. Je zorgt dus dat de batterijen van beide UPS'en elk jaar vervangen worden. Uiteraard doe je niet beide UPS'en tegelijk, maar beurtelings met een half jaar tussen. Een slechte batterij bestaat ook...

Wat we hier vooral mee bedoelen is dat je voor 99,99999% uptime kan zorgen voor je stroomvoorziening, als je server of een component in je server het begeeft, ben je niks met al die negens...

[ Voor 6% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 17:27
Nice project!

Alleen, waarom schroef je 12 Volt omhoog naar 230V om dan weer door je PSU te laten omvormen naar 12V? Als je dan toch wil omvormen (dat snap ik nog ;)) niet gewoon 110V?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Henk007 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:46:
[...]
Wat doe je als er onverhoopt tijdens je afwezigheid iets oververhit raakt of er kortsluiting ontstaat en je huis afbrandt ? Wat vertel de man van de brandverzekering ?
^^ De kans dat dit extra uitval geeft lijkt me groter dan de kans dat dit uitval door stroomuitval voorkomt.
Laat ik het zo zeggen: jaren geleden zat ik in Delft ook zonder internet, doordat er een UPS was uitgebrand ergens in het rekencentrum van de TU... En dat was geen houtje-touwtje-apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 21-05-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Misschien zelfs nog belangrijker, begin al eens met te zeggen wat momenteel het werkelijk verbruik is van de server uit het stopcontact dmv een energie-meter.
Met je halogeentje van 50W trek je uit je 12V ook maar 4,1A. Je batterij is daarmee reeds plat, voor ze de kans had om warm te worden.
Als je servertje 120W trekt op dit moment, spreken we op 12V al over 10A. Doe dit lang genoeg en je cellen zullen zeker en vast warm gaan worden. Hoe warm moet jij uiteraard gaan monitoren en indien te warm -> disconnect.
De temperatuur zal ook afhankelijk zijn van de interne weerstand van de cellen en dus ook de kwaliteit en ouderdom en versleten-heid ervan.
Als je wat gaat zoeken op batterijen die hoge stromen kunnen leveren zal je weinig NiMh vinden maar kom je eerder terecht bij tractie batterijen van loodzuur of gel batterijen.

Wat eventueel dan ook een optie kan zijn, koop een elektrische auto en sloop daar de batterij uit. Nieuwste en beste technologie om veel stroom te leveren en snel op te laden van het moment!

Nog een bedenking, bij je Google zoektocht over batterijen solderen ben je uiteraard ook tegengekomen dat door het solderen de cel gaat opwarmen en hierdoor de interne weerstand stijgt (wat je zoveel mogelijk wil voorkomen als je hoge stromen gaat trekken).

De enige die iets echt nuttigs kan zeggen over laden en ontladen van een batterij is de fabrikant van de batterij zelf. Als je een serieuze batterij koopt bij een serieuze verdeler dan krijg je er een datasheet bij over hoe de batterij behandeld dient te worden bij het laden/ontladen en kan je ook vragen stellen bij de fabrikant.

Ik zag nog een vraag ivm het draaien op zo'n inverter. Ja dat mag, over het algemeen hebben schakelende voedingen weinig last hiervan, maar uiteraard ga je de electronica van je voeding van je server niet op de proef stellen door ze een modified sine wave aan te bieden, maar wil je ze een true sine wave aanbieden. Hier is ze immers voor ontworpen. En je let er natuurlijk ook op dat je voeding active PFC heeft en dat je inverter goed overweg kan met inductieve en capacitieve belastingen en dus stabiel is.

Grote stromen vragen ook om dikke draden. Als je de stroom wil beperken dan zet je meer batterijen in serie tot je bijv al op 50V komt. 160W is dan maar een 3,2A. De totale interne weerstand van je cellen zal nu wel hoger zijn, maar je stroom is weer lager en meestal krijg je dan ook minder warmte ontwikkeling en dus een efficiënter geheel.

[ Voor 41% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:23:
Kan je dan iets specifieker zijn wat die bak dan doet?
Want als er in die server een RAID5 draait zonder hotspare en de disken zijn niet allemaal van een verschillende lotnummer en productiedatum en komen niet van bij verschillende shops, vraag je alweer om problemen.
Je zegt dus hiermee eigenlijk dat je minimaal een RAID6 draait met een hotspare, met enterprise disken, gemaakt om 24/7 te spinnen. En uiteraard heb je in de kast een reserve disk klaar zitten die je er meteen in kan stoppen.
Aangezien je al een tweede coax hebt waarop je kan terugvallen, kan je dan ook in detail omschrijven hoe je netwerk en de lijnen zijn ontdubbelt zodat uitval van een lijn 0 downtime geeft, want dit wil zeggen dat je ook 2 routers draait met VRRP?
Je gaat me toch echt niet wijs maken dat die server dusdanig belangrijke taken heeft dat je dit alles hierboven al op orde hebt?
Je moet dan uiteraard ook 2 UPS'en zetten en voorzie dan ook een service contract voor de batterijen hiervan te servicen. Na 1 jaar continu geladen is het beste al van de gel accu's en na 2 jaar gaat je UPS die normaal 20 minuten doet wsl nog maar max 5 minuten mee. Je zorgt dus dat de batterijen van beide UPS'en elk jaar vervangen worden. Uiteraard doe je niet beide UPS'en tegelijk, maar beurtelings met een half jaar tussen. Een slechte batterij bestaat ook...

Wat we hier vooral mee bedoelen is dat je voor 99,99999% uptime kan zorgen voor je stroomvoorziening, als je server of een component in je server het begeeft, ben je niks met al die negens...
Ja oke true

Maar het gaat hier om eliminatie, ook omdat het hier wel is voorkomt.
(De hardware is trouwens wel degelijk gebacked via externe nas, bij een probleem kan een andere pc de taak overnemen) Dit zou na ontdekking niet veel downtime geven.
Alles word ook elke dag gebackupped en alle hdd's staan in raid 1 of 5.

Met die coax ben ik nog bezig omdat flawless te laten overschakelen, nu gaat dat manueel :*)

@ Freeaqingme

Thx & Ik moet het op 230 hebben omdat dit het ingangs voltage van de ups zo hoog ligt.

@ Laatse bericht

Klopt, daar heb je denk ik wel gelijk in.

Ik heb nu getest met een ventilator van 50 watt, deze kon 2 uur draaien op een half geladen battery pack.
De server verbruikt 160 watt (max) dus ik zat al te denken aan een 2e batterij pak.

Ik zie ook het voltage van de batterij snel dalen als ik er een grote verbruiker aanhang.
(ook terug stijgen als ik deze ontkoppel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:40:
[...]
Ik zie ook het voltage van de batterij snel dalen als ik er een grote verbruiker aanhang.
(ook terug stijgen als ik deze ontkoppel)
Keyword: interne weerstand. Da's normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Ik snap dat je het leuk vindt dit te knutselen, maar als het zo belangrijk is voor de uptime, waarom dan niet een klein aggregaatje in de schuur zetten, die je binnen de uptime van je UPS aan je ups kan hangen. Loopt gewoon op brandstof, zorgen dat je deze minimaal 2 keer per jaar start (en belast even laat lopen) zorgt ervoor dat die het altijd wel doet.

Overigens: hoe dek je af als je niet thuis bent op het moment van de power down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
devino schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:49:
Ik snap dat je het leuk vindt dit te knutselen, maar als het zo belangrijk is voor de uptime, waarom dan niet een klein aggregaatje in de schuur zetten, die je binnen de uptime van je UPS aan je ups kan hangen. Loopt gewoon op brandstof, zorgen dat je deze minimaal 2 keer per jaar start (en belast even laat lopen) zorgt ervoor dat die het altijd wel doet.

Overigens: hoe dek je af als je niet thuis bent op het moment van de power down?
Zo'n aggregaat is geen optie omdat ik (en zeg het eerlijk) nog scholier ben en bij mijn ouders woon.
Die hebben niet zo graag zo'n aggregaat in hun schuur staan dus los ik het liever zo op, wat niet wat want niet deert.

Dat geeft wel het voordeel dat het huis altijd bemand wordt in geval van stroom uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

devino schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:49:

Goeie kans dat zijn auto dan ook niet thuis is overigens :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36
Afbeeldingslocatie: http://telefoonshop.be/images/eco1003.jpeg

Dit zou ik zekers plaatsen boven jouw configuratie met batterijen..
En denk misschien eens aan een automatisch brandblussysteem met halon LOL :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
speedy090 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:00:
[afbeelding]

Dit zou ik zekers plaatsen boven jouw configuratie met batterijen..
En denk misschien eens aan een automatisch brandblussysteem met halon LOL :-p
haha nja dat zit toevallig wel mee in de doos ;)
Halon gaat me een beetje te ver :P maar er zit wel een 120 mm fan bij die wel het enige koel houdt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:57:
Zo'n aggregaat is geen optie omdat ik (en zeg het eerlijk) nog scholier ben en bij mijn ouders woon.
Die hebben niet zo graag zo'n aggregaat in hun schuur staan dus los ik het liever zo op, wat niet wat want niet deert.
Dan wil ik er ook voor wedden dat zij niet weten dat die server 24/7 160W zuipt en de stroom factuur betalen ze dan zonder echt eens na te denken of na te vragen bij iemand anders of zij wel een normaal verbruik hebben.

Hier een ideetje hoe een batterij kan escaleren. Deze is duidelijk wel overladen geweest en niet koel gehouden, maar de lader is er af gehaald en de reactie van de batterij gaat nog steeds in stijgende lijn.
YouTube: Dewalt 18v NIMH battery over charged!
De LiPo overcharge filmpjes heb je uiteraard al wel gevonden of gezien of kan je zelf zoeken.
Op je foto lijkt het daar een plastic bak waar de batterij in ligt. Als je ze daar in wil bouwen, zelfs met een fan erop zeg ik: slecht idee.

Mijn advies blijft: koop een UPS die het geheel 20 minuten draaiende kan houden en zorg dat je minstens elke 2 jaar de batterijen vervangt. Daarbij plaats je een standby generator die start zodra de netspanning weg valt. Hiervoor bestaan kant en klare systemen bijv http://www.aneudesign.com/pdfs/HomeStandbyBrochure.pdf. Deze generator test je uiteraard wekelijks.
Dat is de enige en meest serieuze/veilige manier om je stroom te garanderen.

In het geval dat die generator echt niet kan, dan lijkt het mij echt waar de beste optie om de batterij (meerdere in serie meestal) van je UPS te vervangen door een autobatterij (ook meerdere dus) die je buiten plaatst of in een goed geventileerde ruimte, uiteraard met een vuurwerend schild er rond. Dus niet in een afgesloten metalen bak. De UPS zo dicht mogelijk bij de batterij plaatsen zodat de kabels kort blijven.
Hiermee ga je het op een na minste risico's lopen dat er eea mis loopt, mits je de batterij op een deugdelijke manier weg werkt.

Waar je nu mee bezig bent is 100% knutselwerk en absoluut niet geschikt voor onbewaakt en 24/7 productie mee te draaien. Het is een heel leuk knutselprojectje, maar ik hoop dat je beseft dat dit niet geschikt is. Je ouders jaren lang opzadelen met een te hoog verbruik (1000-2000kWh/jaar) is kwa 'schade' nog te overzien. In het ergste geval betaal je het ooit terug als je werkt. Een afgebrand huis is kwa schade niet te overzien en is onmogelijk te herstellen of terug te betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dikke Foaf op 21-05-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:11:
[...]

Dan wil ik er ook voor wedden dat zij niet weten dat die server 24/7 160W zuipt en de stroom factuur betalen ze dan zonder echt eens na te denken of na te vragen bij iemand anders of zij wel een normaal verbruik hebben.

Mijn advies blijft: koop een UPS die het geheel 20 minuten draaiende kan houden en zorg dat je minstens elke 2 jaar de batterijen vervangt. Daarbij plaats je een standby generator die start zodra de netspanning weg valt. Hiervoor bestaan kant en klare systemen bijv http://www.aneudesign.com/pdfs/HomeStandbyBrochure.pdf. Deze generator test je uiteraard wekelijks.
Dat is de enige en meest serieuze/veilige manier om je stroom te garanderen.

In het geval dat die generator echt niet kan, dan lijkt het mij echt waar de beste optie om de batterij (meerdere in serie meestal) van je UPS te vervangen door een autobatterij (ook meerdere dus) die je buiten plaatst of in een goed geventileerde ruimte, uiteraard met een vuurwerend schild er rond. Dus niet in een afgesloten metalen bak. De UPS zo dicht mogelijk bij de batterij plaatsen zodat de kabels kort blijven.
Hiermee ga je het op een na minste risico's lopen dat er eea mis loopt, mits je de batterij op een deugdelijke manier weg werkt.

Waar je nu mee bezig bent is 100% knutselwerk en absoluut niet geschikt voor onbewaakt en 24/7 productie mee te draaien. Het is een heel leuk knutselprojectje, maar ik hoop dat je beseft dat dit niet geschikt is. Je ouders jaren lang opzadelen met een te hoog verbruik (1000-2000kWh/jaar) is kwa 'schade' nog te overzien. In het ergste geval betaal je het ooit terug als je werkt. Een afgebrand huis is kwa schade niet te overzien en is onmogelijk te herstellen of terug te betalen.
Bedankt voor je kritiek, ik begrijp het, apprecieer het en kan de gevaren inzien.

Maar als ik nu uit tests zie dat mijn eenheid dit aankan dan is het toch relatief veilig?
Het is niet zo dat ik het ding 24/7 onder stroom heb staan ofzo, ik laad het maandelijks iets bij en gebruik het pas wanneer mijn ups begint te piepen. En als dit ding bezig is sta ik er ofc wel naast.

En over dat energie verbruik word er hier niet zoveel gedaan, wij hebben toch zonnecellen en veel grootverbruikers dus het valt ongeveer wel te verdoezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:21:
Maar als ik nu uit tests zie dat mijn eenheid dit aankan dan is het toch relatief veilig?
Het is niet zo dat ik het ding 24/7 onder stroom heb staan ofzo, ik laad het maandelijks iets bij en gebruik het pas wanneer mijn ups begint te piepen. En als dit ding bezig is sta ik er ofc wel naast.

En over dat energie verbruik word er hier niet zoveel gedaan, wij hebben toch zonnecellen en veel grootverbruikers dus het valt ongeveer wel te verdoezelen.
Het was me niet duidelijk dat je dit alleen zou gebruiken als je er zelf bij bent en dat dit niet 24/7 onder stroom blijft staan. Als je dit alleen zelf zal gebruiken, niet 24/7 spanning op staat en erbij blijft als je het gebruikt, dan zeg ik: ga je gang. Niet dat het dan niet kan mislopen natuurlijk, maar dan kan je het ding tenminste wel vast pakken als het begint te roken en mee naar buiten lopen om het op de beton te leggen.

Enige probleem dat je dan hier nog mee hebt is dat je je initiële probleem hier niet mee oplost. Je wilde immers meer spannings-uptime. Je spannings-uptime is nu alleen hoger als jij thuis bent en niet slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Ik wil je alleen nog 1 ding meegeven: zorg dat deze zelfbouw ups NOOIT aan het lichtnet komt te hangen, in het beste geval heb je namelijk een aangesproken (getripte) beveiliging.
Gelukkig ga je er overigens niet vanuit dat die zonnepanelen iets kunnen in dit verhaal, want het type omvormer voor zonnepanelen doet niets, zodra er geen netspanning aanwezig is om mee te synchroniseren.

[ Voor 2% gewijzigd door devino op 21-05-2012 22:30 . Reden: iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:27:
[...]

Het was me niet duidelijk dat je dit alleen zou gebruiken als je er zelf bij bent en dat dit niet 24/7 onder stroom blijft staan. Als je dit alleen zelf zal gebruiken, niet 24/7 spanning op staat en erbij blijft als je het gebruikt, dan zeg ik: ga je gang. Niet dat het dan niet kan mislopen natuurlijk, maar dan kan je het ding tenminste wel vast pakken als het begint te roken en mee naar buiten lopen om het op de beton te leggen.

Enige probleem dat je dan hier nog mee hebt is dat je je initiële probleem hier niet mee oplost. Je wilde immers meer spannings-uptime. Je spannings-uptime is nu alleen hoger als jij thuis bent en niet slaapt.
Het is in mijn plan zo dat een ups (van APC heeft niks te maken met dit zelfbouw spul) de eerste klap van 15 minuten opvangt, daarna wou ik dit ding eraan hangen voor ~ 30 minuten. Dat geeft mij extra tijd om de auto te starten, kabels te leggen en alles op die auto te laten draaien.

'S nachts word ik sowieso wakker door het gepiep van de netwerk ups zodat ik alles in gereedheid kan brengen. Verder is het zo dat 1 van mijn ouders al op vervroegd pensioen is en de andere parttime werkt.
Dat zorgt ervoor dat er vrijwel altijd wel iemand thuis is.

Ook zoals ik links en rechts heb gezegd test ik dit uiteraard zeer degelijk zodat ik niet tegen verrassingen loop op het moment van spreken. Ook heeft het ding een fan, zodat het een beetje gekoeld word en ook zit er een rookmelder in. Dus qua veiligheid maak ik me iets minder zorgen omdat ik hier en daar het mogelijke heb gedaan.

@pistole

Tjah het is mogelijk maar ik doe het liever thuis, ook de prijs is een argument. Als ik zie hoeveel data en stroom dit ding verstookt dan kom ik er niet goedkoop vanaf. Ook moet ik geen uptime van 99.9999%
Het is zelfs een windows machine...
Maar ik wil niet op onbenullige momenten stroomuitval, bijvoorbeeld bliksem inslag.
Als het hier hard bliksemt valt alles uit door een stroompiek, een UPS vangt dit al op. Dit zelfbouw ding moet langere noodgevallen overbruggen, evt ook bij langdurige bliksem.
En dat komt toch zo'n 5 keer per zomer voor.

[ Voor 14% gewijzigd door larsg op 21-05-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 07:50

pistole

Frutter

wat is er mis met je servertje in een datacenter hangen?

Klootviolen is natuurlijk hartstikke leuk en alles, maar als uptime zo belangrijk is dan kan je beter een paar tientjes per maand eraan uitgeven...

[ Voor 57% gewijzigd door pistole op 21-05-2012 22:37 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 14:47

LvE

Wat hier helaas nog niet is genoemd als ik het goed lees, is dat je nu eigenlijk met je eigen batterijen bezig bent een tweede ups te bouwen. Een ups is namelijk niet veel meer als een oplader, een stel batterijen en een inverter naar 230v.

Als ik jou was zou ik het eerder zoeken in capaciteitsuitbreiding van de ups (accupacks met meer capaciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
larsg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:36:
Maar ik wil niet op onbenullige momenten stroomuitval, bijvoorbeeld bliksem inslag.
Als het hier hard bliksemt valt alles uit door een stroompiek, een UPS vangt dit al op. Dit zelfbouw ding moet langere noodgevallen overbruggen, evt ook bij langdurige bliksem.
En dat komt toch zo'n 5 keer per zomer voor.
Ik weet niet hoe je juist het blikseminslagvoorbeeld bedoelt, maar ik kan je garanderen dat als de bliksem inslaat op het lichtnet bij jou in de buurt, of op de telefoonlijn, of op de coaxlijn, dat de kabels uit je muren vliegen. Inslag op de telefoonlijn is genoeg om over te slaan naar de lan interface van het modem en bijgevolg je hele netwerk, inclusief de apparaten die er aan hangen neer te halen. De Broadcom chip die in je Bbox zit, vindt je dan aan de andere kant van de kamer terug!
Als je bedoelt dat door een blikseminslag de spanning bij jou weg valt, zonder dat er een hoge spanningspiek is geweest, dan kan een UPS dit inderdaad opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:43:
[...]

Ik weet niet hoe je juist het blikseminslagvoorbeeld bedoelt, maar ik kan je garanderen dat als de bliksem inslaat op het lichtnet bij jou in de buurt, of op de telefoonlijn, of op de coaxlijn, dat de kabels uit je muren vliegen. Inslag op de telefoonlijn is genoeg om over te slaan naar de lan interface van het modem en bijgevolg je hele netwerk, inclusief de apparaten die er aan hangen neer te halen. De Broadcom chip die in je Bbox zit, vindt je dan aan de andere kant van de kamer terug!
Als je bedoelt dat door een blikseminslag de spanning bij jou weg valt, zonder dat er een hoge spanningspiek is geweest, dan kan een UPS dit inderdaad opvangen.
Ik weet niet hoe het precies zit maar, vaak 's zomers valt tijdens onweer de elektriciteit en in de hele wijk eruit. En dat altijd net als je een felle bliksem flits ziet.
Hoe het zit week ik niet maar naar mijn gedachte is het bliksem die op een hoogspanningskabel inslaat ofzo.

En oke, ik kan een grotere batterij aan die ups hangen maar dat doe ik liever niet uit garantie overwegingen.

Verder wil ik mijn doel voor dit ding wel een beetje bijstellen, ik wil hier gwn dat ding maken waarbij ik evt in geval van nood iets op kan runnen of is op een remote locatie stroom kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

larsg schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 06:27:
En oke, ik kan een grotere batterij aan die ups hangen maar dat doe ik liever niet uit garantie overwegingen.
Dit is eigenlijk een hele grappige opmerking. Je maakt je zorgen om de garantie van je UPS maar je gaat ondertussen wel een of andere brandgevaarlijke constructie in je huis plaatsen om een apparaat van een vorm van stroom te voorzien. :)

Als je het leuk vindt om met electro bezig te zijn moet je dat gewoon zeggen, prima, leuk, bouw een proof-of-concept, vertel hier of het werkt, vraag advies, kom met ervaring en iedereen denkt mee en wie weet komt er iets geniaals uit een zelfbouw-topic. Het verhaal waar je nu mee komt is niet erg geloofwaardig (thuiswonend, 24/7 server die "heel" belangrijk is, stroom wordt door papa betaald, zelf geen geld voor ups of datacenter) en lokt zoals je merkt alleen maar reacties op van mensen die je zeggen het vooral niet te doen. |:( Dat is zonde van dit hele topic, want het is best interessante materie.

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 22-05-2012 08:56 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
larsg schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 06:27:
Ik weet niet hoe het precies zit maar, vaak 's zomers valt tijdens onweer de elektriciteit en in de hele wijk eruit. En dat altijd net als je een felle bliksem flits ziet.
Hoe het zit week ik niet maar naar mijn gedachte is het bliksem die op een hoogspanningskabel inslaat ofzo.
Als je de lichten even ziet dimmen tijdens onweer, dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk de surge arrestors in het hoogspanningsstation, die bezig zijn met een inslag te clampen. Afbeeldingen kan je in Google wel vinden.
http://www.jcmiras.net/jcm2/p24.htm
Normaal zou de boel hier niet van mogen uit vallen. Een inslag in jou buurt kan ook je aardlek in je woning laten af slaan. Dat heel de wijk uit valt, heb ik niet direct een idee van waarom dit is.

Als je verder nog laadspanningen of stromen wil weten, dan heeft wikipedia daar ook wel wat over te zeggen.
Wikipedia: Nickel–metal hydride battery

[ Voor 16% gewijzigd door Dikke Foaf op 22-05-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:50
Als hobby is het leuk, maar je overziet heel veel dingen niet (ook al zeg je dat je alles overziet).

Ik vraag me ook af of je ouders er zo blij mee zijn. De verzekering die maakt het niets uit, als de boel afbrand dan hoeven die niets meer uit te betalen omdat je zelf een onveilige situatie hebt gecreeerd (dat ding van jou heeft ook geen enkel keurmerk dat het veilig is), zelfs als jou zelf gefabriceerde ups niet de hoofdoorzaak is kan dit het wel lastig maken.

PS Waarom denk je dat een datacenter relatief duur is? Juist om de 24/7 uptime te kunnen garanderen, daar is alles dubbel uitgevoerd, 2 aparte internet lijntjes, een diesel generator om het stroom op te vangen, upsen enz.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchKel op 22-05-2012 09:41 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik denk persoonlijk dat je er niet veel mee wint, een ups is gemaakt om een korte tijd stroom te leveren zodat een server goed kan uitschakelen of totdat een generator op toeren is. een 2e ups maken lost het probleem imo niet op. dan moet je alsnog een 'goede' backup hebben.

Ik denk dat je er meer aan hebt om een generator neer te zetten ergens en een systeem te maken dat deze automatisch in laat schakelen na x tijd stroomuitval. Die generator kan je tenminste voor langere tijd aan de gang houden (zolang je hem peut geeft natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor alle reacties al tot nu toe!
Ik apprecieer alle technische en praktische comments maar zeker ook die over veiligheid.
Het is iets waar over nagedacht moet worden maar met de resultaten die ik as of nu heb gezien zie ik geen problemen. (100 w lamp, 15 minuten op dit ding, geen warmte ontwikkeling).

Ik wil toch even dit hele project verduidelijken.

Ook is een server runnen niet het enige nut van dit ding, het is gewoon een home-brew stroom apparaat maken.
Nut?
Primair is dit ding een nood aggregaat (GEEN UPS), hij hoort manueel geplaatst te worden achter de ups van de server bij problemen, het ding staat tevens niet onder constante spanning en hij wordt maandelijks even bijgeladen of gecheckt.
Secundair doel is mijn "kinderdroom" waar maken waarmee ik een mobiele stroombron maak.
Hiermee zou ik huidig is bij het kamperen ofzo het ding meenemen als stroombron, of andere gekke situaties waarbij stroom wel is leuk en decadent zou zijn ;)
Ik weet dat zo'n ding niet 100% veilig is, ik weet ook dat het nog geen promille extra uptime garandeerd.
Het is gewoon een leuk & project met het motto "omdat het kan".

Wat schema's
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=477
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=478

Nu onder andere zijn de vragen al zo'n beetje beantwoord,
Zit alleen nog het praktisch uitwerken en kijken of ik er een pc op kan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 22-05-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Kan je me nog uitleggen hoe je gaat voorkomen dat die 600W inverter, die je UPS'en van 230V gaat voorzien niet aan je verdere huis-net wordt gekoppeld (ivm je zonnepanelen)? Ga je werkelijk dan elke keer je UPS uit het net trekken en de stekker versteken naar de 600W inverter? En hoe ga je dit dan doen als het net weer terug is en stabiel genoeg geacht wordt? Gewoon terug stekker van de UPS uit de inverter trekken en weer terug in de muur steken? Als je al 45 minuten gaat wachten met omprikken naar je auto en na 47 minuten zou je weer terug naar het net overschakelen, heeft je UPS dan nog genoeg prik om de omschakeling te overbruggen? Ik denk dat je nogal nipt rekent.

Tot hiertoe plan je al zoveel acties bij een stroomuitval dat ik me best kan voorstellen dat als het een half jaar later opnieuw gebeurd, je eens iets fout gaat aansluiten? Misschien even stappenplan op papier maken wat je moet doen, in welke volgorde en wat je vooral niet mag doen en dit bij de inverter leggen?

Het is me verder ook nog niet helemaal duidelijk hoe je nu juist die zelf gemaakte batterij gaat verbinden met die UPS.

Die auto, waar gaat die staan ronken? Gewoon op de oprit? Of in de garage (uitlaatgassen)? Wat als het pijpenstelen regent als hij buiten staat met de motorkap vierkant open?

Test die autonomie ook nog even uit want ik betwijfel dat je autonomie klopt met 2x12V 10Ah.
Mijn servertje met 10 HDD's en een C2D hangt aan een 12V 7,2Ah en ik denk niet dat ik echt de 10 minuten haal. Dat zou willen zeggen dat jij op ongeveer 27 minuten uit zou komen. Ik ben dus benieuwd of je echt 50 minuten zou halen met je 20Ah en continu 160W.

[ Voor 35% gewijzigd door Dikke Foaf op 22-05-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dikke Foaf schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:10:
Kan je me nog uitleggen hoe je gaat voorkomen dat die 600W inverter, die je UPS'en van 230V gaat voorzien niet aan je verdere huis-net wordt gekoppeld (ivm je zonnepanelen)? Ga je werkelijk dan elke keer je UPS uit het net trekken en de stekker versteken naar de 600W inverter? En hoe ga je dit dan doen als het net weer terug is en stabiel genoeg geacht wordt? Gewoon terug stekker van de UPS uit de inverter trekken en weer terug in de muur steken? Als je al 45 minuten gaat wachten met omprikken naar je auto en na 47 minuten zou je weer terug naar het net overschakelen, heeft je UPS dan nog genoeg prik om de omschakeling te overbruggen? Ik denk dat je nogal nipt rekent.

Tot hiertoe plan je al zoveel acties bij een stroomuitval dat ik me best kan voorstellen dat als het een half jaar later opnieuw gebeurd, je eens iets fout gaat aansluiten? Misschien even stappenplan op papier maken wat je moet doen, in welke volgorde en wat je vooral niet mag doen en dit bij de inverter leggen?

Het is me verder ook nog niet helemaal duidelijk hoe je nu juist die zelf gemaakte batterij gaat verbinden met die UPS.

Die auto, waar gaat die staan ronken? Gewoon op de oprit? Of in de garage (uitlaatgassen)? Wat als het pijpenstelen regent als hij buiten staat met de motorkap vierkant open?

Test die autonomie ook nog even uit want ik betwijfel dat je autonomie klopt met 2x12V 10Ah.
Mijn servertje met 10 HDD's en een C2D hangt aan een 12V 7,2Ah en ik denk niet dat ik echt de 10 minuten haal. Dat zou willen zeggen dat jij op ongeveer 27 minuten uit zou komen. Ik ben dus benieuwd of je echt 50 minuten zou halen met je 20Ah en continu 160W.
Praktisch maak ik mij minder zorgen eigenlijk.
(kijkend naar de afbeelding hierboven)
Als de stroom uitvalt vangen de ups'en alles op.
- Dit geeft mij 1 uur en 20 minuten voor mijn netwerk.
- Dit geeft mij 15 minuten voor mijn server, als vervangende aanvoer gaat het "ding" extra stroom aanleveren voor maximaal 50min/1u, het is de bedoeling dat dit ding zsm de ups vervangt om het nog een beetje vermogen te laten hebben, zeg 5 à 10 minuten dat ik de tijd heb.

Vanaf 40 minuten na de stroom onderbreking, begin ik met het preppen van de auto, deze staat in de garage met open garage poort en uitlaat richting garage poort (zeg dat de auto er iets uit staat). Ik verbind de kabels van de omvormer aan de accu en start de auto. Verder leg ik kabels naar de UPS devies.
Vervolgens gaat de omvormer aan.
En dan kan ik rustig beide ups'en overpluggen mits ze genoeg batterij over hebben 20% (normaal wel)
Na 45 à 50 minuten draait alles op de auto en zijn de ups devices al weer aan het opladen.
Dan wordt het wachten tot de stroom weer terug keert.
Als de benzine dreigt op te raken (zal lang duren met een auto op stationair) ga ik desnoods op de fiets wat halen O-).

Het is dus idd gebaseerd op het manueel overpluggen van kabels. Ook van dit project naar de ups van de server.

Verder denk ik dat het wel meevalt met de tijd dat mijn batterij unit dit kan runnen.
Het stroomverbruik bedraagt ongeveer 150 watt voor de server en 10 watt van de ups (opladen).
Dat geeft 160 watt, voor 1 uur hebben we 0.160 KWh of 160 Wh.

Nu de 2 batterijen hebben samen een cappaciteit van 20 Ah @ 12 volt, dus een theoretische 240 Wh.
Nu ik weet niet wat de specifieke ontladings coëfficiënt is van deze cellen maar ik had ergens gelezen dat het 66% is. Dan ik ik eigenlijk precies op 160 Wh uit, dit is meer dan genoeg voor het hier gewilde doel van 40 minuten. (omvormer 12v -> 230v heeft efficiëntie van ~92%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
10W voor het opladen van de UPS? Welke UPS zou dat moeten zijn? Meestal laden ze met een behoorlijk vermogen op.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
lemming_nl schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:59:
10W voor het opladen van de UPS? Welke UPS zou dat moeten zijn? Meestal laden ze met een behoorlijk vermogen op.
Bij mijn model valt dit aardig mee, het duurt ook acht uur voor dit ding herladen is.

Zij vraag: Ik ben nu mijn battery pack aan het opladen.
Om te meten hoe hard/snel het gaat heb ik een watt meter voor het geval gehangen, ik krijg hierop maar ene lage uitslag, wat dus betekend dat mijn transformator niet zijn volledige vermogen moet leveren.
Hoe zit dit?

[ Voor 30% gewijzigd door larsg op 22-05-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

NiCad cellen mogen tot 0 volt ontladen alleen in een serieschakeling is dat niet raadzaam omdat door verschillen in cellen er ook een ompoling op een cel kan ontstaan.

NiMh cellen mogen maar tot 0,9 volt ontladen worden voordat er schade optreedt. De schade is meestal een slechtere conditie van de cel in de vorm van een lagere capaciteit en een hogere weerstand.

Deze accu's worden niet met een spanning geladen maar met een stroom. Dat onder lading de spanning tot 1.5 volt op kan lopen is waar maar het is fout te denken dat je met 1.5 volt per cel een accu kunt laden, een zeer goede cel zou ineens een hele hoge amperage kunnen trekken, daarom moet je met stroomregelingen laden.

Als je op 10Ah een server voor een uur kun laten draaien vraag ik mij af wat voor een server je hebt, zal wel een ITX bordje zijn oid... Mijn idee is ook om een loodaccu of een onderhoudsvrije loodaccu (ook wel gel-accu) te nemen en die te voeden met een laadautomaat zoals bev een motorfietsaccu conditioner voor de wintermaanden. Een beetje goede automaat kan je voor een paar tientjes kopen en gel accu's kan je van 2Ah t/m erg veel Ah vinden maar ook tussenmaten zoals 24Ah. Even praten met de plaatselijke alarm installateur, die heeft vast wel wat accu's staan die om de paar jaar uit noodstroom apparaten en noodverlichting vervangen worden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
(jarig!)
Als ik het goed begrijp heb je je server achter een UPS hangen. Je eigen accu pack ga je dus bij aan deze UPS hangen als het ding in bedrijf is? Dat is toch hoe je het tekende. Want ik vind je tekening eigenlijk heel onduidelijk. Ik zie dus niet goed hoe je je eigen cellen bij gaat aan koppelen aan de DC kant van de UPS van je server.

Verder blijf je maar spreken over transformators, maar je hebt een laad-circuit nodig om de batterij op te laden.
Een transformator is wellicht onderdeel van de batterij lader, maar het is niet de batterij lader.
Ik denk dat je eens goed moet gaan omschrijven wat die zogezegde transformator nu eigenlijk is. Als dit een voeding is van 16VDC die 10A kan leveren, dan kan ik dit alvast afraden. Op die manier ga je veel te snel laden en je gaat zo ook nooit te weten komen hoe vol je batterij is. Zodra ze vol zijn zie je delta T sterk toenemen, enz. Goed opladen kun je dus alleen door celtemperatuur, celspanning en celstroom te gaan monitoren.
http://www.enotes.com/top...0%93metal_hydride_battery
Bedenk ook goed dat je een pack maakt van individuele cellen. Elke cel kan een iets andere lading hebben en dit geeft een aantal consequenties, je kan je individuele cellen gaan 'levelen' zodat ze allemaal dezelfde lading krijgen of bij het ontladen goed monitoren dat je geen cellen gaat omkeren. Als er 1 cel leeg getrokken is, terwijl de rest nog stroom aan het leveren is, zal deze invers gepolariseerd worden en krijg je damage.
Het is allemaal net niet zo simpel als 'ik hang het wel even aan een transfo'...

[ Voor 3% gewijzigd door Dikke Foaf op 22-05-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dus is geval van stroomuitval vangen logischerwijs de ups'en de eerste klap op.

Dan pak ik ook mijn batterijen + omvormer en daar sluit ik gwn de stekker van mijn ups op, ik verwissel niks van batterij. (foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=479&t=1

En ivm het laden, het beste wat ik nu kan doen en toch een beetje binnen mijn mogelijkheid ligt is er gwn een transfo aan te hangen. Het lukt nu in de tests zeer goed om op te laden dus ik behoud het zo, het vermogen dat ik krijg is toch genoeg.

Voor de lol nog een foto van alternatief gebruik van mijn batterij.
Met die hitte de laatste dagen en vooral op school dit ineen geflanst.
Afbeeldingslocatie: http://www.wapclan.net/forum/download/file.php?id=480&t=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Update

Ik heb dit project toch een beetje voortgezet.

Ik heb inderdaad met de plaatselijke alarm installateur gepraat (ik werk er toevallig) en heb er een nieuwe 26AH batterij gekocht. Nu heb ik me hoofd toch gestoten tegen een probleem, mijn UPS weigert op de stroom van mijn auto omvormer te gaan. Dit is waarschijnlijk omdat het een modified sine wave model is.

Ik ga nog is overdenken wat ik ga doen.
Waarschijnlijk dat ik gewoon deze batterij in mijn UPS ga hangen.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/343n2xf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet niet of je de pico ups al kende? Misschien nog een interessant project voor je?
Misschien alleen te licht voor je server, maar het is wel een stuk efficiënter dan eerst weer naar 230 volt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Linkjes van iemand met zo'n PicoUPS project: http://samsmods.blogspot.com/2011/05/home-server-ups.html http://samsmods.blogspot....me-server-ups-update.html
Zit ik zelf ook aan te denken sinds mijn pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 120V na ongeveer 5 jaar trouwe dienst out of service is gegaan vanwege de accu en omdat ik nu met pc's werk die niet 230vAC verwachten maar 12vDC. Vanwege dat, de 12v only, is http://www.mini-box.com/DCDC-USB?sc=8&category=981 wel noodzakelijk. De PicoUPS heeft een hogere spanning nodig om de aangesloten accu op te kunnen laden, maar tegelijkertijd wordt die spanning niet verlaagd voor de output. Dus bij stroomuitval staat de 12v van de accu op de output, bij geen stroomuitval een spanning hoger dan dat. Dus tenzij je een wide-input PicoPSU gebruikt ben je afhankelijk van een DC-DC converter.

[ Voor 111% gewijzigd door Raven op 01-08-2012 14:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

of je gebruikt de juiste parts.. meeste pc parts boeit het niet zo hard als dr 13.8v op staat ipv 12v (als je bijv gewoon een 2.5" laptop diskje gebruik die alleen 5V nodig heeft, de rest is dc-dc converters die best een beetje range heeft, of niet heel boeiend, zoals fans..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Tjah ik ben er niet zo'n fan van om alles direct op die batterij te hangen.
Ik werk met nogal zware amperages en houdt het liever 100% up en volgens de regels via UPS'en.

Ik zal het posten als ik een oplossing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:41

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke batterijen steken nu in je UPS? Kun je niet gewoon deze upgraden voor een veel hoger vermogen, bv 2 tractie batterijen van 12V of 1 van 24V, daar kun je volgens mij uren (als je een zwaar genoegen neemt) met verder.

Batterijen parallel zetten is geen goed idee, deze ontladen zich over elkaar, iets met interne weerstand.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Batterij van UPS vergroten werkt vaak wel, alleen waar je wel rekening mee moet houden is de koeling van de electronica in je UPS... vaak is die qua koeling zo ontworpen dat het de warmte gedurende de werktijd (kwartiertje o.i.d.) van de standaard accu wel kan afvoeren. Als jij dan ineens 4,5 uur lang de UPS op accuspanning laat draaien door er een lompe accu aan te hangen, dan kan de elektronica het wel eens warm gaan krijgen. Let daar dus op (fannetje toevoegen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien even heel kort door de bocht hoor, maar:

Als je batterijen van de UPS ook 12V zijn (redelijk gangbaar bij kleine UPS'en, grotere modellen doen 24V/48V) dan kun je een hoop schakels uit deze keten gaan trekken.

In plaats van jouw prachtige batterijconstructie is het redelijk makkelijk: Sluit dan de 12V batterijklemmen van je UPS aan op de accuklemmen van de auto. Liefst wel dan nog met een zekering van een paar Ampère erin, om brand door kortsluiting op te vangen.

Motor starten, en de inverter (én de beveiligingen!) van de UPS doet de rest.

Vooral als je een set stekkers pakt die redelijk snel te verbinden zijn voor hoge stromen (bv. Neutrik Speakon) kun je redelijk makkelijk binnen de tijd van je UPS naar de auto lopen, inpluggen en (als het echt nodig is) de sleutel omdraaien. Alleen op de auto-accu draaien kan je ook al de nodige uurtjes aan UPS-tijd opleveren. ;)

Het is in ieder geval al een stuk veilger oplossing dan zelf met accucellen te gaan knoeien. De UPS batterijen zijn SLA's (Sealed Lead Acid), feitelijk kleine versies van de loodzuur-accu's in je auto. Die krijg je met het laden door een auto-dynamo niet zomaar kapot -- hetzelfde gebeurt immers in brom/motorfietsen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1