Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 13:21

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
'Vroeger' heb ik altijd op mijn desktop gewerkt, gegamed, noem het maar op. Tot ik een Macbook kocht en eigenlijk alleen maar op de bank te vinden was daarmee. Fanatiek gamer ben ik buiten WoW nooit geweest, dus de laptop voldeed eigenlijk in alles.

De desktop werd steeds minder gebruikt, tot hij op een gegeven moment niet meer wou opstarten, hij kwam zelfs niet voorbij het BIOS. Ik vermoed iets in het moederbord, maar eigenlijk heb ik hem vanaf toen links laten staan.

Nu komt de tijd dat ik regelmatig thuiswerk, en eigenlijk ook wel weer eens een spelletje speel. Daarbij mis ik het gemak van meerdere beeldschermen, en toch ook de kracht van een pc wel weer een beetje. Mijn idee is dus om mijn desktop weer wat leven in te blazen, voor een bescheiden bedrag.

Van mijn huidige desktop kan ik weinig meer meenemen. Het is er echt nog een uit een vorig tijdperk wat dat betreft, bestaande uit S939 Athlon64 X2, AGP videokaart, PATA schijven en DDR2. Niets wat ik nog mee kan (of wil) nemen wat dat betreft.

Wat ik wil bereiken
Een pc waarop ik gemakkelijk mijn werk kan doen (webdevelopment, over het algemeen vooral Photoshop, een editor en veel browservensters open, buiten Photoshop niet zwaar belastend dus) en kan gamen. Ik geef niet om superhoge settings, en het verschil tussen 30-40 fps en 100 fps kan mij ook gestolen worden. Bovendien speel ik vrijwel geen FPS bijvoorbeeld, maar denk op het moment aan League of Legends, Portal2, Civ5, niet het nieuwste van het nieuwste dus.

Qua resolutie wordt het op het moment 1680 x 1050, en in toekomst wellicht 1920 x 1080/1200

Wat ik nog heb:
- Behuizing
- Voeding. Deze is later geupgrade dus voldoet naar mijn idee nog. (LC Power 550W, met PCIE aansluiting en SATA aanslutingen)
- Alle randapparatuur: monitoren, keyboard, muis, luidsprekers etc.

Waar ik al uit ben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 45,90€ 45,90
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,96

Ik heb een NAS staan waar ik alle grote documenten op heb staan. In eerste instantie zal een 128GB SSD dus voldoende zijn voor boot + applicaties. Eventueel kan er later nog een 'klassieke' hdd bij natuurlijk.

Geheugen 8GB, prijs-kwaliteit verhouding gewoon prima op die manier, merk en uitvoering kan wat verschillen maar dat geeft geen grote verschillen op het totaalplaatje.

De videokaart kom ik later op terug, maar om een orde van grootte aan te geven.

Het knelpunt
Echter, wat neem ik als 'basis' van het systeem? Ik wil er niet al te veel geld aan besteden en ben ook niet heel veeleisend qua performance. Mijn idee was dus om voor een setup te gaan op basis van AMD Fusion:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4€ 64,50€ 64,50
1AMD A8-3870K Black Edition€ 97,39€ 97,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,89

Alternatief zou ik voor een Intel opstelling kunnen gaan met een i3:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 97,60€ 97,60
1Asrock Z77 PRO4€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,60

ofwel i5:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,03€ 203,03
1Asrock Z77 PRO4€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,03

Ik heb benchmarks zitten lezen en vergelijken, en begrijp goed dat de i5 in vrijwel alle situaties veruit superieur is aan de AMD APU. Echter zou ik met een A8-3870K de aankoop van een grafische kaart nog even kunnen afhouden. Waar de laptop waar ik nu op speel op zijn tenen moet lopen met zijn onboard kaart (HD4330) kan de A8 waarschijnlijk al een stuk beter presteren. Naar wat ik lees zal zelfs de Ivy Bridge i5 dit niet gaan redden in zijn eentje. Mocht ik dan later behoefte hebben aan meer kracht, omdat ik hogere resoluties wil gaan draaien, nieuwere en veeleisendere games wil spelen, of gewoon beter beeld wil, kan ik altijd een dedicated kaart plaatsen. Eentje die op dat moment naar mijn zin is, of een 2ehands waar ik tegenaan loop.

Waarom doe je dat dan niet gewoon?
Snij ik mijzelf niet in de vingers met een AMD A8, wanneer ik een kaart van het kaliber HD6850 / HD7770 plaats over een tijdje? Ik heb er op het moment moeite mee voor mijzelf bijna 600 euro te verantwoorden voor een spelcomputer, waar ik met tegen de 310 euro voorlopig ook vooruit kan.

Wie kan mij van nuttig advies of motivaties voorzien? Ik zit niet aan een keihard budget vast en sta open voor andere adviezen. Ik kan het uitgeven maar de vraag is of ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Helaas lijkt mijn topic een beetje aan ieders aandacht ontschoten, of was de tekst te lang misschien? ;)

Ondertussen nog wat bijgelezen, en voor mijzelf eea op een rijtje gezet. De voeding zet ik mijn vraagtekens bij zodra er een videokaart in het spel komt, dus die staat nu ook op de shortlist om vervangen te worden.

Iemand die mij n.a.v. de topicstart van een advies kan voorzien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Om je dan nog lastig te vallen met vragen: waarom kies je bij de Intel-samenstellingen voor een fors duurder moederbord? Welke voordelen denk je daarmee te behalen?

De genoemde games gaan naar mijn weten prima op de GPU van die A8-3870K. Vooral omdat je zegt dat niet alles op hoogste instellingen hoeven.

Je praat daarnaast over meerdere beeldschermen: wat heb je precies in gedachten? Llano kan twee beeldschermen en nieuwe Ivy Bridge drie. (maar je bent dan wel gebonden aan de uitgangen op het moederbord).

De voeding zou ik in elk geval vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou de 3870K nemen en kijken hoe het gamen je bevalt. Is het voldoende dan ben je klaar, wil je wat meer dan kun je altijd nog een videokaart bijprikken. Dat was ook mijn insteek toen ik de 3870K nam en tot heden geen moment spijt van gehad. Ik speel BF3 SP op 1080P high, WoW op 1080P ultra en Diablo 3 op 1080P met high (hoogste settings) zonder enige problemen. Andere FPS die ik geprobeerd heb draaien ook zonder problemen. Mocht het in de toekomst onvoldoende worden dan kun je altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 23:54
Tja... Het is een lastige keuze.

Ik denk zelf dat je voorlopig nog wel met je voeding uit kan. Je SSD, het Mobo en de processor en geheugen vragen hooguit 200/250 watt. Ik zou er misschien nog wel een cd/dvd speler/brander bij doen, of heb je die al?

Als je korte termijn denkt zou ik voor de AMD set gaan, Dat geeft je de beste prijs/performance verhouding.

Voor een langere termijn oplossing zou ik echter voor de Intel i5 set gaan. Mede omdat AMD nog dit jaar met nieuwe processoren (A10 serie) komt, die grafisch dan wel sterker zijn, maar in de CPU performance tegen schijnen te vallen. Ook heeft de A10 een nieuwe processorvoet die niet compatible is met de A6/A8. zie : http://nl.hardware.info/r...u-weer-dichter-bij-elkaar. Je kan altijd nog een video kaart bijsteken en je voeding dan vervangen.

Edit: toevoeging A6/a8

[ Voor 6% gewijzigd door chris.meijer op 22-05-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik voor de AMD oplossing gaan: is wat goedkoper, en zo hard gebruik je je pc nou ook weer niet.

Ga bij de APU wel voor hoog geclockt [1600mhz minimaal] geheugen: hier heeft de videochip van AMD vrij veel aan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Bolletje92 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:05:
Om je dan nog lastig te vallen met vragen: waarom kies je bij de Intel-samenstellingen voor een fors duurder moederbord? Welke voordelen denk je daarmee te behalen?
Het verschil met een goedkoper moederbord doet niet heel veel afbreuk aan het totale kostenplaatje, maar je hebt absoluut gelijk. Ik ben helaas niet meer erg thuis in de hedendaagse moederborden maar het lijkt er op dat ik met een H77 bord precies hetzelfde zou kunnen, buiten SLI. Zoals je misschien wel begrijpt heeft dat weinig prioriteit ;)
De genoemde games gaan naar mijn weten prima op de GPU van die A8-3870K. Vooral omdat je zegt dat niet alles op hoogste instellingen hoeven.

Je praat daarnaast over meerdere beeldschermen: wat heb je precies in gedachten? Llano kan twee beeldschermen en nieuwe Ivy Bridge drie. (maar je bent dan wel gebonden aan de uitgangen op het moederbord).

De voeding zou ik in elk geval vervangen.
Met meerdere beeldschermen bedoel ik twee. Deze heb ik nog (dvi+vga beide) dus moeten in alle gevallen wel aan te sluiten zijn. Desnoods via een hdmi->dvi adapter. Goed toch om op te letten.
XeNeRgY schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:09:
Dat was ook mijn insteek toen ik de 3870K nam en tot heden geen moment spijt van gehad. Ik speel BF3 SP op 1080P high, WoW op 1080P ultra en Diablo 3 op 1080P met high (hoogste settings) zonder enige problemen.
Goed om dat uit de praktijk te horen! Bedankt
chris.meijer schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:10:
Tja... Het is een lastige keuze.

Ik denk zelf dat je voorlopig nog wel met je voeding uit kan. Je SSD, het Mobo en de processor en geheugen vragen hooguit 200/250 watt. Ik zou er misschien nog wel een cd/dvd speler/brander bij doen, of heb je die al?
De voeding zal waarschijnlijk wel het vermogen kunnen leveren zonder videokaart inderdaad, maar het is de kwaliteit ervan waar ik niet zeker van ben. Een dvd-speler heb ik nog liggen, vergeten te vermelden.
[/quote]
VasZaitsev schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:24:
Zelf zou ik voor de AMD oplossing gaan: is wat goedkoper, en zo hard gebruik je je pc nou ook weer niet.

Ga bij de APU wel voor hoog geclockt \[1600mhz minimaal] geheugen: hier heeft de videochip van AMD vrij veel aan.
Dat had ik inderdaad begrepen, dat dit van grote invloed is. Vandaar mijn keuze in eerste instantie al voor 1600MHz geheugen. Wellicht is een hoger geklokt / sneller setje de moeite nog waard.

Het lijkt er op dat de AMD gewoon zal bieden waar ik naar op zoek ben. Worst case scenario kan hij over een tijdje altijd doorschuiven naar mijn HTPC ;)
Het moederbord en geheugen ga ik mijzelf nog eens goed op inlezen. Ik kwam al een mooie review tegen op de Frontpage die ik nog eens door ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb de 3870k overigens ook in combinatie met het ASrock mobo wat je in je lijst hebt staan. Mocht je deze combinatie nemen, vraag dan of de webwinkel het mobo voor je flasht naar de nieuwste bios, anders wordt je CPU niet ondersteund.

Naast de ASrock is er een Gigabyte mobo, maar die heeft bepaalde problemen. Weet niet meer precies wat, maar dat lees je wel in reviews.

Ben trouwens erg tevreden met deze combo. Verbaas me er steeds over dat een APU van 115€ (toen ik em kocht) zo behoorlijk presteert met gamen.

[ Voor 38% gewijzigd door XeNeRgY op 22-05-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Er zijn wel meer FM1 moederborden:
http://tweakers.net/price...H9IImyHdZOqPmNCw2WxnN8_wB

De Gigabyte borden hebben inderdaad een probleem met HDCP, wat in sommige gevallen problemen oplevert als je een tv of monitor aansluit via HDMI.

En misschien is het de moeite waard om te wachten totdat de inmiddels aangekondigde AMD Trinity CPU's geleverd worden? Die komen geloof ik in begin - midden juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Om even terug te komen op de adviezen, het is het volgende geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4€ 64,50€ 64,50
1AMD A8-3870K Black Edition€ 97,39€ 97,39
1XFX Pro 450W€ 45,90€ 45,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,84

Voor zover ik er mee heb gewerkt zeer tevreden, en hij voelt bloedsnel aan, waarschijnlijk door de SSD.
2 monitoren zijn aangesloten via DVI en een HDMI->DVI kabel, en games draaien er netjes op zolang ik van dingen als MSAA afblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 21:43
XeNeRgY schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:09:
Ik zou de 3870K nemen en kijken hoe het gamen je bevalt. Is het voldoende dan ben je klaar, wil je wat meer dan kun je altijd nog een videokaart bijprikken. Dat was ook mijn insteek toen ik de 3870K nam en tot heden geen moment spijt van gehad. Ik speel BF3 SP op 1080P high, WoW op 1080P ultra en Diablo 3 op 1080P met high (hoogste settings) zonder enige problemen. Andere FPS die ik geprobeerd heb draaien ook zonder problemen. Mocht het in de toekomst onvoldoende worden dan kun je altijd nog upgraden.
Het kan aan mij liggen, maar ik geloof hier geen bak van aangezien ik een HD5770 bezit en op 1080p (=1920x1080) BF3 op medium speel met een geOC'e AMD phenom II X4 955 (4.1ghz). Weet je zeker dat je op full HD speelt? Zo krachtig lijkt mij die APU nou ook weer niet....

[ Voor 3% gewijzigd door tobitronics op 26-05-2012 14:38 ]

Pagina: 1