Bigs schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:16:
De SAS SSD's die ik heb gezien zijn allemaal SLC, waardoor je een theoretisch hogere doorvoersnelheid (alhoewel MLC SSD's volgens mij al aardig in de buurt komen) en levensduur (want meer write endurance) hebt. Gezien het feit dat je consumentenhardware en RAID0 overweegt verwacht ik niet dat je een zwaar belaste database gaat draaien, dus dan zul je met 2xm4 zeer gelukkig zijn

Er is tegenwoordig enterpriseMLC met hoge write endurance en eMLC begint zijn weg te vinden in de enterprise SSD's gezien hun grotere capaciteit.
De sequentiele snelheden, liggen voor SLC en MLC nagenoeg gelijk. SLC heeft wel een groot voordeel op MLC als het gaat om acces times en dus de snelheid met kleine data sizes.
Maar uiteindelijk maakt de controller het verschil in snelheden, want die moet het afhandelen.
Hitachi Ultrastar SSD400M Enterprise SSD Review (eMLC)Mathadon schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:24:
[...]
Maar een SSD SATA-3 disk performant toch beter dan een normale SATA-3 hdd disk? want deze zijn ook allebei 600MB/s theoretisch gezien.
De SSD SAS schijven ga ik inderdaad niet aanschaffen.
Maar ik vraag mij af wat wijsheid is: 2x SAS-2 schijf in RAID0 of 2x SSD SATA-3 schijf in RAID0 op deze controller.
Het is inderdaad gewoon voor particulier gebruik (consumentenhardware), dus niet zakelijk.
Ik vroeg me af of er benchmarks bestaan met SAS-2 RAID0 configuratie.
En ik vroeg me af of er uberhaupt wel Raid Controllers bestaan met TRIM functionaliteit. Want ik had begrepen dat de Ivy bridge controllers wel veel betere performen met RAID0 SSD configuraties dan bijvoorbeeld een losse Marvell chipset SATA-3 controller.
De TRIM support is niet echt de controller zijn verantwoordelijkheid.
Het probleem ligt bij de drivers en het OS.
Een RAID array wordt aangeleverd naar Windows als een SCSI device, dus zal communiceren via het scsi protocol, maar via het SCISI protocol kan het TRIM commando niet...
Bij unix zijn er wel mogelijkheden om TRIM functionaliteit door te pushen naar een RAID array, omdat deze de mogelijkheid heeft om de drives appart aan te spreken, mits je fake raid gebruikt.
Maar hier weet ik niet het fijne van, dus ik houd mijn mond voordat ik foute dingen vertel.
Intel, is op dit moment bezig met nieuwe storage drivers, om voor hun SATA controllers TRIM support voor RAID-0 mogelijk te maken.
Dit zullen ze naar alle waarschijnlijkheid doen, door de RAID-0 array te presenteren richting windows als een enkel sata apparaat dat middels AHCI communiceert.
Maar dat is ook alleen maar speculaties, eerst maar eens afwachten tot die driver komt.
Verder, een SSD is zeer zeker sneller dan een mechanische drive, daar heb je niet zo snel een review voor nodig.