Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_sabbagh
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-08 10:11
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een Netgear WNDR3700 en een Asus T2 desktop uit jaren nul in mijn woonkamer staan. De router is verbonden met een 1,5 TB harde schijf en de desktop is voorzien van een Thomson Wireless N USB-adapter.

Nu heb ik de P.C. aangesloten op mijn TV (via VGA) en wil hiermee media afspelen van mijn routerschijf. Dit verloopt niet vlekkeloos. Ik probeer 720p films en series af te spelen vanaf mijn schijf maar de bovenkant van het scherm verschuift af en toe waardoor er rare lijnen in het beeld komen. Ook hapert het veel. Het is duidelijk dat de P.C. het niet trekt omdat vanaf andere, veel nieuwere computers en laptops, er zonder probleem gestreamd kan worden.

Nu heb ik van alles geprobeerd om het op te lossen, voornamelijk softwarematig. Ik heb Windows XP en Ubuntu geprobeerd maar zonder succes. Ook heb ik er 256mb extra ram in gestopt maar ook zonder resultaat. Hier kom ik aan op mijn vraag. Wat is de beste oplossing voor mijn mediacenter probleem?

Ik ben op zoek naar iets waar ik gemakkelijk 720p (minimaal) films mee kan streamen vanaf mijn routerschijf, gemakkelijk kan surfen (e-mails lezen en youtube filmpjes afspelen) en waar Spotify en XBMC op draait. Ik wil niet meer dan 200 euro uitgeven. Ik heb zelf een paar oplossingen bedacht, ik hoor graag of dit mogelijk is en anders wat een reële oplossing zou zijn:
• Meer DDR400 geheugen kopen, van 786mb naar 1 á 2GB. Lost dit het probleem op?
• Een heel nieuw systeem kopen. Wat heb ik dan nodig en is dit mogelijk voor zo’n 200 euro?
• Een PConTV netwerksystem kopen om en andere desktop in het huis te koppelen aan de TV via WiFi. Hier heb ik geen ervaring mee dus ben er een beetje huiverig voor.

Hieronder de specificaties van mijn setup. Excuses voor eventuele ontbrekende informatie.
Netgear WNDR3700v1 met en 1,5TB WD External HDD als USB-attached netwerkschijf
ASUS T2
• Intel Pentium 4 2,8GHZ
• 786MB DDR400, PC3200 RAM
• 120GB IDE HDD
• Onboard videokaart (kan de specificaties niet achterhalen)
• Thomson TG122n Wireless USB-adapter
LG 42LH4000 LCD TV

Mocht er belangrijke informatie ontbreken hoor ik graag.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Eduard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer geheugen zal je niet gaan helpen. Je hebt meer aan een nieuwe videokaart die hardwareacceleratie kan bieden, dan kun je waarschijnlijk zonder problemen 720P materiaal afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is een beetje afhankelijk van waar het probleem zit. Dat kunnen 2 plekken zijn (alhoewel de 2e mij het meest voor de hand liggend lijkt):

1 Netwerksnelheid:

Het kan zijn dat het draadloze netwerk niet snel genoeg is. Het is simpel te testen door een media bestand op de computer zelf te zetten en te kijken of het dan wel leuk afspeelt. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de htpc bedraad aan te sluiten.

2 Rekenkracht:

Het kan inderdaad zijn dat er niet genoeg rekenkracht beschikbaar is, maar voor het afspelen van media is een heel simpele upgrade beschikbaar. Volgens mij is het enige dat je nodig hebt een beetje een leuke nieuwe videokaart welke ondersteuning heeft voor hardwarematige decoden. Waarschijnlijk voldoet en instap Nvidia kaart al.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Zeker dat het de PC is en niet je wireless?
Als ik op mijn laptop HD materiaal wil bekijken al streamend, hapert het beeld ook regelmatig.
Als ik daarentegen de film eerst naar mijn lokale schijf kopieer en den opstart werkt het wel vloeiend.
Om een of andere reden ligt het maximum van mijn draadloze verbinding via de laptop op 14Mbps, ook al wordt er 54Mbps weergegeven in windows.

Verder ben ik eens met bovenstaande. Zoek een grafische kaart die de rekentaken van je CPU kan overnemen. Dit lukt vast binnen je budget en daar zal je het meeste aan hebben.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Mee eens met TERW_DAN en Big Womly. Je hebt gewoon GPU acceleratie nodig om HD video vloeiend te decoderen. Afhankelijk of je een PCI-express of AGP slot op je moederbord hebt kun je een http://tweakers.net/price...gVL5P43Ot3W4a6bXNYQfjuq5v of een http://tweakers.net/price...MYqz4o4FBbQrwlk1U-Igtb1DQ aanschaffen

Als je echt wat anders wilt kun je gaan voor een kleine desktop met brazos chipset. Bijvoorbeeld:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=zbox

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 21-05-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_sabbagh
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-08 10:11
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Aan verbinding ligt het niet. Andere laptops/desktops hebben geen moeite om 720p films vanaf de netwerkschijf af te spelen. Ik heb ook de Thomson wifi-adapter met een andere computer geprobeert en dat verliep ook zonder slag of stoot.

Ik ben nu aan het kijken of ik iets kan doen met de videokaart (bedankt voor de links jaapsander!).

Dan een andere vraag. Ik heb een hele tijd terug een Raspberry Pi bestelt. Ik heb er veel over gelezen en krijg gemengde verhalen over wat allemaal mogelijk is met het computertje. Weten jullie of de Raspberry aan mijn criteria voor een mediacenter kan voldoen? Zo ja, dan heb ik even geduld en dan hoef ik geen videokaart te kopen.

Met vriendelijke groet,

Eduard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 20:33
e_sabbagh schreef op maandag 21 mei 2012 @ 17:35:

Dan een andere vraag. Ik heb een hele tijd terug een Raspberry Pi bestelt. Ik heb er veel over gelezen en krijg gemengde verhalen over wat allemaal mogelijk is met het computertje. Weten jullie of de Raspberry aan mijn criteria voor een mediacenter kan voldoen? Zo ja, dan heb ik even geduld en dan hoef ik geen videokaart te kopen.

Met vriendelijke groet,

Eduard
Dat lukt zeker weten.

Op dit moment heb ik mijn Raspberry Pi beneden aan de tv hangen, waarop ik zonder problemen mijn films en series kijk die op de server staan. Dit is over het algemeen ook 720P maar de GPU schijnt zonder problemen 1080P aan te kunnen (niet getest door mij). OpenELEC is al zover met zijn besturingssysteem dat het afspelen vloeiend werkt en de menu's vlot genoeg gaan (mijn eigen ervaring, misschien niet voor iedereen).

Bij dit alles moet wel even gezegd worden dat dit nu gebeurd via het bedraade netwerk, aangezien er nog maar weinig Wifi dongles zijn die een beetje lijken te werken op de RPi, maar dat is een kwestie van tijd.

Wat betreft youtube, als het goed is zit er in XBMC een youtube plugin waardoor dat geen probleem zou moeten zijn.
De webbrowser op het Debian OS is nog niet de snelste (heb hem met OpenELEC niet getest) maar dat zou nog een stuk moeten verbeteren. "Een beetje browsen" zou dus ook geen probleem moeten zijn.

En hij schijnt ongeveer 2Watt uit je stopcontact te trekken (bron), dus wat dat betreft kan het (bijna) niet beter,
Pagina: 1