Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-08 14:53
Hallo allen,

Ondanks het feit dat ik geen professional ben zal ik mijn best doen het probleem uit te leggen.
Recentelijk hebben wij onze oude Server 2003 vervangen door een nieuwe server met 2008 R2.
Op deze server hebben wij de zelfde structuren aangehouden qua netwerkschijven alsmede de inhoud daarvaan (direct copy 1on1 bestanden van oude naar nieuwe server).

Men maakt hier gebruik van een tweetal "dos" programma's (artikel beheer / uitdraai van orders etc.) welke ooit gemaakt zijn in C. Inmiddels uiteraard zeer verouderd, maar de baas wil nu eenmaal niet anders.

Het probleem dat wij hebben is dat de programma's soms "blijven hangen", en ik kan de oorzaak niet achterhalen. Wanneer ik bij de server kijk lijkt alles oké, de CPU heeft geen load, RAM heeft 14/16 beschikbaar, netwerk verbruikt slechts 10kb (Netwerk is 100Mbit TP-Link hub, server zit op gigabit poort).
Ook bij de clienten is geen probleem te vinden (Zowel XP als Win7 hebben het probleem).

Wanneer het programma vervolgens geforceerd gesloten wordt en weer herstart dan werkt het weer zoals zou moeten, echter als iemand op het moment van vastlopen bezig was met bv. het maken van een orderbon dan moet dit opnieuw gemaakt worden, en moeten de artikel voorraden weer goed gezet worden omdat die al wel zijn bijgewerkt.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is, en zou eventuele suggesties / eventueel mogelijke probeemgebieden suggesties op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 10:36
Is het een dos programma's met file-gebaseerde database files?
Dan kan je last hebben van "opportunistic file locking"

info: http://www.superbase.com/services_tech_support_oplocks.htm

uit te schakelen op de server:
Configuring opportunistic locking in Windows

"U kunt het verlenen van opportunistische vergrendelingen ook weigeren door de volgende registervermelding in te stellen op 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters
EnableOplocks REG_DWORD 0 of 1
Standaardinstelling: 1 (ingeschakeld)
Opmerking De vermelding EnableOplocks configureert Windows-servers voor het toestaan of weigeren van opportunistische vergrendeling voor lokale bestanden. Deze servers omvatten ook werkstations die bestanden delen."

Er zijn wel nadelen van deze instelling: mogelijk werkt offline files niet goed meer op je Vista/7 clients (!)

Beste oplossing is zoals vaak: uitfaseren die oude "rommel".

[ Voor 3% gewijzigd door paulhekje op 21-05-2012 20:50 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Bedankt voor je reactie, ik heb het artikel doorgelezen en het is zeker het probleren waard, zal de wijziging doorvoeren en kijken of het probleem zich dan nog voor blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Het advies is natuurlijk wel dat het verstandig is om dit eerst te testen ipv op een live-server.te doen. Tegenwoordig kun je vrij eenvoudig de betreffende server virtualiseren en dan ook de problemen virtualiseren en dus testen.

Mocht het voor jullie geen probleem zijn om op de live-server te doen maak dan in ieder geval wel een backup van je registry op zijn minst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Heb eerst even in het register gekeken, daar stond de waarde echter van zichzelf al op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou ook even IPv6 uitschakelen op je server!
Aangezien het DOS programma's zijn en je ook W7 clients gebruikt , lijk het erop alsof de werkstations met de server over IPv6 gaan praten , en dat vinden DOS programma's niet zo fijn :)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is 1 van de situaties waarin virtualisatie goed van pas komt:

- Install de Hyper-V role op je nieuwe server
- Maak een image van je oude server met een P2V tool (bv Disk2vhd).
- Vervolgens maak je een virtuele machine aan en gebruik je virtuele disk uit stap 2 om de oude server terug tot leven te wekken (best wel alle overbodige troep die reeds via de nieuwe aangeboden wordt verwijderen van de VM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
..toch wel een ingrijpende beslissing, het lijkt me erg kort door de bocht om een server naar virtueel te migreren puur vanwege specifieke issues met een installatie.

Maar verder uit interesse, probleem speelt nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
We hebben gisteren een IT-er ingehuurd om even snel de server en switch door te lichten.
Hier kwamen in iedergeval de volgende "issue's" naar boven:

Zowel de Modem als Server waren actieve DHCP's, in de modem is dit nu uitgeschakeld.
In de switch zat een kabel welke niet correct was, voor de zekerheid deze verwijderd.
De Server had nog geen correcte DNS forward naar de modem, deze is nu ook ingesteld.

Nu is het afwachten of de problemen zich blijven voordoen.

Dan had ik nog wel een andere vraag voor jullie, toen ik zojuist inlogde op de server moest ik verplicht een nieuw wachtwoord opgeven voor de Administrator, waar kan ik dit uitschakelen en kan ik dan eventueel ook het vorige wachtwoord terugplaatsen?

Ik had al gekeken bij control panel/gebruikers daar kon het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Glasya schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:12:
De Server had nog geen correcte DNS forward naar de modem, deze is nu ook ingesteld.
Mag hopen dat je forward naar echte DNS servers en niet naar je modem!?
Dan had ik nog wel een andere vraag voor jullie, toen ik zojuist inlogde op de server moest ik verplicht een nieuw wachtwoord opgeven voor de Administrator, waar kan ik dit uitschakelen en kan ik dan eventueel ook het vorige wachtwoord terugplaatsen?
Deze vraag is prima terug te vinden op Inet...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
Zoals ik het me herriner van wat hij vertelde werkte de DNS voor intern wel goed maar voor extern niet doordat er geen forwarder was ingesteld. Deze heeft hij toen ingesteld op het IP van de modem voor de externe verzoeken.

Heb deze zojuist gevonden, zal hem eens proberen:

Run Group Policy Management (gpmc.msc)
Expand to your domain, look for Forest\Domains\yourdomain\default domain policy.
Go to the settings tab, right click on the tab, and choose “Edit”.
This will open the Group Policy Management Editor, in which -
Go to Computer Configuration\Policies\Windows Settings\Security Settings\Account Policies\Password Policy, and change the policy to whatever that suits you.
Close everything, and run command prompt as administrator, and issue a “gpupdate /force” command to force the group policy update on the machine.
Restart, and you’re done! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 13:13
Glasya schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:28:
...
Restart, and you’re done! :)
En dan hoeft niemand in je domain ooit nog zijn ww te wijzigen...
Zou ik niet doen. Waar jij naar zoekt is "password never expires" ;)
Pagina: 1