• Sanderhoeks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb vorig jaar februari voor het eerst mijn eigen systeem gebouwd met de hieronder weergeven onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 81,-€ 81,-
1LG GH22NS50 Zwart€ 19,-€ 19,-
1Aerocool Vx-9 Pro€ 52,90€ 52,90
1Intel Core i5 2400€ 162,-€ 162,-
1XFX Pro 450W€ 45,90€ 45,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,90€ 26,90
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67-M PRO (3.0)€ 119,50€ 119,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,20

Nu is laatst (februari 2012) mijn systeem min of meer gecrashed. Dit hield in dat Windows 7 wil niet meer wilde opstarten, repairdisc gebruikt en mijn backup er weer opgezet. Opzich geen probleem maar wat mij opviel is dat mijn BIOS registreerde dat mijn CPU oververhit was 84 graden celius (dit gaf ie 3x aan en daarna ging alles goed)

Afgelopen donderdag gebeurde exact hetzelfde.. Weer ben ik alles kwijt, wil Windows 7 niet opstarten en zegt ie bovendien dat mijn HD niet gevonden kan worden. Ook geeft ie weer aan dat mijn CPU 84graden celcius is.

Nu is mijn vraag aan jullie of dit crashen van mijn PC door mijn oververhitte CPU komt? En kan dit te maken hebben met het feit dat ik geen koelpasta op mijn processor heb aangebracht? Zo ja, kan ik dan alsnog koelpasta aanbrengen zonder mijn systeem te beschadigen?

Bij voorbaat dank,

Sander

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sanderhoeks schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:30:
En kan dit te maken hebben met het feit dat ik geen koelpasta op mijn processor heb aangebracht? Zo ja, kan ik dan alsnog koelpasta aanbrengen zonder mijn systeem te beschadigen?
Ik zou het sowieso doen want je beschadigt de boel gegarandeerd als je het niet doet. Goede kans dat je je processor hebt gesloopt hiermee.
Echter zijn er nog genoeg tests te vinden dat wanneer je zonder koelpasta de boel opstart je cpu direct overhit raakt en dat lijkt bij jou niet het geval. Zat er niet al standaard koelpasta op je koeler? Ik zou zeggen, haal je koeler er even af en kijk. Wellicht dat je het beschermplasticje er tussen hebt laten zitten?

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-01 21:58
Je hebt geen koelpasta aangebracht ??, Dat zou ik dan toch snel doen, een oververhitte processor gaat sneller kapot en zorgt voor een instabiel systeem, met als gevolg uitval van het complete systeem.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-01 14:13
Sanderhoeks schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:30:
Nu is mijn vraag aan jullie of dit crashen van mijn PC door mijn oververhitte CPU komt? En kan dit te maken hebben met het feit dat ik geen koelpasta op mijn processor heb aangebracht? Zo ja, kan ik dan alsnog koelpasta aanbrengen zonder mijn systeem te beschadigen?
Als je mazzel hebt heb je je systeem nog niet beschadigd, dus zsm koelpasta aanbrengen.

off topic: knap dat een systeem een jaar kan draaien zonder koelpasta, of had je een koeler waar al pasta opzat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 06:59
Heb je een aftermarket cooler of de stock cooler? Want de stock brengt meestal ook koelpasta met zich mee al vooraangebracht. Deze hoef je er dan niet op te smeren.

Niet echt verstandig om de computer in gebruik te nemen als er echt totaal geen koelpasta op zit dit zorgt gegarandeerd voor hoge temps en wellicht schade.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Sanderhoeks
Het enige wat ik weet is dat ik de bovenstaande onderdelen gebruikt heb. Ik heb zelf dus geen koelpasta aangebracht en toen ik mijn CPU op de CPU-socket heb geramd (flink wat kracht moeten zetten) heb ik ook geen vloeistof of pasta-achtige stof zien zitten...

Ik heb inderdaad gewoon een STOCK CPU-cooler!

[ Voor 8% gewijzigd door Sanderhoeks op 21-05-2012 13:40 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:21
Als er geen koelpasta op zit: meteen doen!!!!!!!!
Als het er wel op zit (en de kans is groot met de stock intel koeler) kijkdan even of er miss een stuk plastic oid tussen zit of dat er gewoon een hele hoop stof op de koeler zit.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Sanderhoeks
Ik lees nu wel achterop mijn CPU-doos: This box contains an Intel processor and a thermal solution designed for use in a Desktop Pc!

Koelpasta zit erop dus.. Ik ga vanavond de boel wel even openschroeven. Laat wel weten wat ik heb gevonden!

Het lijkt mij overigens sterk dat ik een stuk plastic heb laten zitten..

Zijn er nog eventuele andere verklaringen voor de overhitting van mijn pc?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:21
Stof

edit: en kijk ook even OF je koeler wel draait :)

[ Voor 86% gewijzigd door Mattie112 op 21-05-2012 13:46 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sanderhoeks schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:44:
. Laat wel weten wat ik heb gevonden!

Het lijkt mij overigens sterk dat ik een stuk plastic heb laten zitten..
Het lijkt je sterk dat je plastic laat zitten als je niet weet dat je koelpasta moet smeren? I beg to differ.

Als je overigens wilt dat mensen je helpen, kan je beter hun ideeen niet gaan bagataliseren. Ik denk dat je anders snel moet vertrouwen op je eigen oplossende vermogen en die is volgens mij niet erg groot gezien dit topic.

• Sanderhoeks
theHoff schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:49:
[...]

Als je overigens wilt dat mensen je helpen, kan je beter hun ideeen niet gaan bagataliseren. Ik denk dat je anders snel moet vertrouwen op je eigen oplossende vermogen en die is volgens mij niet erg groot gezien dit topic.
Sorry het was niet mijn bedoeling om jullie adviezen in twijfel te trekken! Ik heb zelf uiterst nauwkeurig getracht mijn PC in elkaar te zetten daarom verwacht ik niet dat er nog plastic zit. Maar ik sluit het zeker niet uit!

• Sanderhoeks
Beste tweakers,

Hierbij een update over mijn systeem!

Ik heb zonet mijn stock CPU koeler van mijn CPU afgeschroeft en wat meteen opviel was een grijze stof-achtige substantie dat duidelijk tussen mijn koeler en CPU zat.

Nu denk ik dat dit de koelpasta was, maar dat dit inmiddels helemaal verdampt is.. (Is dit normaal of niet?)

Ik ga er nu maar nieuwe koelpasta op smeren en dan schroef ik de boel weer dicht.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Denk het wel. Als het steen is dan eraf halen met alchol behandelen (schoon maken) En dan nieuwe doen
Laat daarna een stresstest doen. (let op niet meer dan rijstkorrel)

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1