Toon posts:

Wel of niet aarden, dat is mijn vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen het gaat om het volgende;

Ik woon in een appartement gebouwd in 1974. Die is dan ook gebouwd op basis van de eisen van die tijd, inclusief groepenkast/elektrische bedrading/WCD's/Kabel TV aansluiting etc.

Ik woon op de eerste woonlaag, met 2 woonlagen erboven.

De afgelopen periode is er aan die situatie al veel gebeurd; Ik heb bv. bijna alle bedrading en installatiemateriaal vernieuwd. Er is een nieuwe 3-fgroepenkast en Liander heeft de aansluiting opgewaardeerd tot de nieuwe standaard huisaansluiting van 3x25A. Dus nu is alle bedrading en zijn alle WCD voorzien van aarde.

Daarna heb ik de oude kabel 2-gats TV aansluitdoos (onleesbaar merk/type) vervangen door een moderne Tratec TRAS 1000/B 1-gats. De oude 2-gats aansluitdoos zat rechtstreeks op de groene grondkabel (7 1/2 mm), nu zit daar dus de TRAS 1000/B. Voor zover ik weet is dit correct, conform Ziggo's aanbevelingen (ik woon in Ziggo gebied).

Alleen is het zo dat mn kabelaansluiting helemaal aan de andere kant van de woning zit, bijna diagonaal op de grootste afstand weg van de meterkast. De Tratec/TRAS is dan ook nog niet geaard, er is geen aardeleiding in de lastdoos.

Maar nu ik alle bedrading in huis heb vervangen zou ik wel eenvoudig een aarde naar die Trarec/TRAS kunnen leiden. Die lastdoos zit 10 à 15 cm naast de laatste WCD waar een Geel/groene aankomt. Die kan ik makkelijk splitsen en doortrekken natuurlijk. Maar is dat wel handig of verstandig ?

Voor jullie beeld: Ik heb al sinds langere tijd, ook voor het vervangen van de TV aansluiting al last van signaalflikkerringen. En ook voelde ik prikkelingen toen ik de TV aansluiting verving. Ik denk dat 1 van mn 2 bovenburen (2 woonlagen erboven) of elders een slechte elektrische installatie hebben, waardoor er aardstroom in de kabel lekt. Ik zit natuurlijk er niet op te wachten dat die spanning op mijn apparatuur komt. Dus wat dat betreft zou ik vóór aarding zijn. Maar goed, kunnen jullie een idee geven ?

Voor het gemak een simpele Paint afbeelding van de situatie

wel of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien heb ik het mis, maar de aarde van je coax komt toch via de mantel? Volgens mij is het geen goed idee om aarde aansluitingen te mixen? Het zou officieel niet zo veel moeten uitmaken, maar volgens mij kan er soms wel een verschil zitten tussen verschillende aarde aansluitingen.

Maar goed, dit is meer een gevoel dat ik heb en ik heb er geen sterke onderbouwing voor..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:19:
Misschien heb ik het mis, maar de aarde van je coax komt toch via de mantel? Volgens mij is het geen goed idee om aarde aansluitingen te mixen? Het zou officieel niet zo veel moeten uitmaken, maar volgens mij kan er soms wel een verschil zitten tussen verschillende aarde aansluitingen.

Maar goed, dit is meer een gevoel dat ik heb en ik heb er geen sterke onderbouwing voor..
In feite is de TRAS een dubbel galvanisch gescheiden aansluiting en hij wordt geleverd met een draad voor aarding. In de handleiding staat dat ie voor het beste resultaat geaard moet worden op een schoon aardpunt. Maar ik heb geen idee wat ze met een schoon aardpunt bedoelen, maar ik weet dat mijn aarde schoon is met een mooi lage aardweerstand (daar heb ik wel voor gezorgd ;) ).

Kijk bv. hier: http://www.vego.nl/hirschmann/tras1000/tras1000.htm

Maar alle handleidingen gaan van een locatie in de meterkast uit, en tja dat heb ik dus niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 23:56
Dat je stroom voelt is vrij normaal... Ik begrijp je probleem (qua afstand), echter is het beter om wel te aarden.
Aardstroom in de kabel lekt
?

Als jouw en de installatie van je (boven) buren voldoen aan de huidige normen, dan zou bij een echte lekstroom de aardlekschakelaar de installatie spanningsloos maken. Als je jouw TV aansluiting aard, dan moet jij van de problemen af zijn. Hooguit klapt de aardlek van je buren eruit (maar dat zal wel meevallen).

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrBreaker schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:48:
Dat je stroom voelt is vrij normaal... Ik begrijp je probleem (qua afstand), echter is het beter om wel te aarden.

[...]
?

Als jouw en de installatie van je (boven) buren voldoen aan de huidige normen, dan zou bij een echte lekstroom de aardlekschakelaar de installatie spanningsloos maken. Als je jouw TV aansluiting aard, dan moet jij van de problemen af zijn. Hooguit klapt de aardlek van je buren eruit (maar dat zal wel meevallen).
Er staat in ieder geval spanning op de mantel van de grondkabel. Als je die aanraakt voel je prikkelingen, als ik mijn blauwe 0, of mijn aarde aanraak voel je niets. Zou dat niet betekenen dat de aarding in de kast van de Ziggo niet helemaal in orde is ?

Wat betreft aardlekschakelaars, al mijn groepen zijn afzonderlijk beveiligd met aardlekautomaten, dus wat het spanningsloos maken heb je in principe gelijk. Maar wat bedoel je precies met "Ik begrijp je probleem (qua afstand)" ?

Tot zover bedankt, ik denk dat ik de aarde die 15 cm verder trek en de boel gewoon netjes aansluit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 23:56
Als ik de bruine (L1) aanraak, voel ik ook niets (met sportschoenen) aan. Het gaat pas fout als je nog iets aanraakt, waardoor er stroom kan gaan lopen (door jouw heen), dus buiten dat je de mantel vastpakt, heb je waarschijnlijk dan ook je TV of DVB-C tuner vast (waarschijnlijk) waardoor er stroom gaat lopen en je deze dus voelt. Met andere woorden als jij de blauwe (waarvan je overigens maar moet afwachten of dat echt de nul is (omdat kabels vaak fout gelast worden en/of één of andere onbenul een fout maakt, waar dan ook in je installatie) kan aanraken zonder stroom te voelen, moet dat op dezelfde wijze lukken met de buitenmantel van de CAI.

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrBreaker schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:03:
[...](waarvan je overigens maar moet afwachten of dat echt de nul is (omdat kabels vaak fout gelast worden en/of één of andere onbenul een fout maakt, waar dan ook in je installatie)[...]
Dat probleem heb ik dan gelukkig niet, ik heb het zelf aangelegd en de 0 is echt de 0 ;)

Maar goed evengoed bedankt. Ik aard de KTV aansluiting gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je voelt prikkelingen als je de kabel aanraakt......

Als je de groene coax-kabel hebt, dan kun je stroom voelen als je
de kern aanraakt, dit zijn de hoogfrequent signalen. Normaal
kun je de buitenmantel gewoon vastpakken. Als je je KTV hebt,
dus een gewone beeldbuis-tv, dan kun je ook een tik krijgen
als je de buitenste ring (van waar je je antenne instopt) aanraakt.
Deze ligt wel aan het chassis, maar het is een zwevende nul
om het zo uit te drukken. Zoiets als de systeemaarde in de pc.
Dit is heel wat anders dan de aarde van je audiokabeltje.
Heb mijn trias overigens wel geaard om geen 'vreemde' spanningen
te hebben op de buitenmantel van de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:19
Als je alleen de kabel aanraakt mag je niets voelen. Niet met de kern, maar zeker niet met de afscherming. De hoogfrequent spanning is veel te laag. Ik vermoed dat er de halve netspanning op staat (110 V) dus. Ter ontstoring worden vaak twee kleine condensatoren tussen de fase en de nul geplaatst, die dan in het midden met de aarde moet worden verbonden. Gebeurt dit niet, dan staat er op 'het midden' 110 V. De stroom die er gaat lopen is echter zo weinig, dat een normale aardlekschakelaar hier niet op aanspreekt. Dit punt hoort immers geaard te zijn!

Als je een hoogohmige voltmeter hebt zul je waarschijnlijk 110 V meten tussen de buitenader en een geaard punt. Je kunt twee dingen doen:
1. Klagen bij ziggo
2. Zelf de buitenmantel gaan aarden

Voor je gaat klagen moet je wel even zeker weten dat je niet zelf de veroorzaker bent (versteker/splitter etc). Ik heb het zelf als ik de buitenader van de kabel en de buitenaarde van de TV aanraak (met de kabel er in prikken dus). In mijn geval vermoed ik dat de TV de boosdoener is. Ik zal het toch eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Vaak heb je een multitap/splitterblok in de meterkast hangen, daar zitten ook schroefjes aan om een aarddraad aan kwijt te kunnen, doe dat ook, dan ben je klaar.
Pagina: 1