Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:59
Heb t eindelijk aangedurfd om een testcase aan te maken. Waren toch wat veel foto's om in een verzameltopic te gooien. Was niet de eerste keer pannen (dat was dit) maar wel de eerste keer dat er meerdere foto's achter elkaar gelukt zijn.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8002/7236616592_0453c2d79c_z.jpg
IMG_7900.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Deze klopt volgens mij wel aardig, lekker gevoel van snelheid redelijke scherpte. Vind alleen de onscherpe handen en voeten minder.

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7233/7236674272_2c76b10cff_z.jpg
IMG_7922.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Deze is kwa scherpte van de fietser beter, maar de snelheid komt hier weer niet zo goed terug (kortere sluitertijd). Vind de fotograaf aan de overkant wel een leuke toevoeging.

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8001/7236652920_498721f076_z.jpg
IMG_7907.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Deze

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7092/7236637646_91d6a108f5_z.jpg
IMG_7902.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Of deze? Oftewel, de achtervolger scherp of de achtervolgde?

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5080/7236693826_6c3a6f25e8_z.jpg
IMG_7926.jpg by ed-oorklep, on Flickr

Veel te krap natuurlijk, maar ik moest de kont van de voorganger eraf croppen. Het moment vond ik wel erg gaaf. Kijkt echt zo van 'wat doe jij daar nou!'

edit: eerste post van de dag!? 8)7

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Foto 3 en 4 zijn te onscherp, de andere foto's zijn qua scherpte volgens mij wel goed gedaan. :) Mooie kleuren hebben die foto's ook, waardoor ze beter uit de verf komen dan de onscherpe foto's 3 en 4. Bij foto's 1, 2 en 5 is de achtergrond ook onscherp, maar dat zie je indirect pas doordat het onderwerp naar mijn idee goed op de foto staat.

Waar ik zelf ook wel benieuwd naar ben, met welke gear en welke settings heb je de foto's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Als je op pad bent gegaan met het idee om aan je panning techniek te werken vind ik ze wel ok. 1 vind ik dan de beste omdat die scherp is en wbt compositie 'clean' is. 2 is ook wel ok, maar ik ben zelf minder gecharmeerd van de fotograaf, leidt meer af dan dat het iets toevoegd vind ik. 3,4,5 vind ik allen het minst, bij 3 en 4 mis ik toch wat scherpte (diepte en plaatsing) en vind ik het jammer dat je ze vanachter ziet. 5 vind ik eigenlijk het best om te illustreren wat ik minder aan de serie vind, namelijk de overheersende achtergrond. Als je gaat pannen heb je gauw de neiging om de compositie te vergeten, los van het feit dat de twee combineren natuurlijk ook een stukje moeilijker is en meer timing vergt. Wat dat betreft denk ik dat ze stukken beter hadden kunnen zijn als je wat minder afleidende achtergronden had gezocht (geen palen, borden, bomen, auto's etc. maar bijv midden in een weiland).

Mocht je op pad zijn gegaan met als doel een wielerwedstrijd mooi vastleggen zou ik zeggen: forget panning. Ik zeg niet dat panning shots nooit kunnen en/of mooi zijn icm wielrennen, integendeel zelfs, maar het moet geen missie op zich worden. Leent de situatie/locatie/omstandigheden er zich voor, tuurlijk, doen! Maar vaker leent de situatie zich er helemaal niet zo goed voor en kan je betere resultaten krijgen door meer standaard plaatjes te schieten (head on met een 70-200 na een bocht bijv, of groothoek shots laag bij de grond in een scherpe bocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
CptChaos schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:25:
Foto 3 en 4 zijn te onscherp, de andere foto's zijn qua scherpte volgens mij wel goed gedaan. :) Mooie kleuren hebben die foto's ook, waardoor ze beter uit de verf komen dan de onscherpe foto's 3 en 4. Bij foto's 1, 2 en 5 is de achtergrond ook onscherp, maar dat zie je indirect pas doordat het onderwerp naar mijn idee goed op de foto staat.

Waar ik zelf ook wel benieuwd naar ben, met welke gear en welke settings heb je de foto's gemaakt?
Bedankt voor je commentaar, het was met een Canon 550d met de gewone kitlens ;). Sluitertijd van 1/100e en ik had ook een diafragma ingesteld, f22 of f11 aan de exif te zien ;) .
Jay-P schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:41:
Als je op pad bent gegaan met het idee om aan je panning techniek te werken vind ik ze wel ok. 1 vind ik dan de beste omdat die scherp is en wbt compositie 'clean' is. 2 is ook wel ok, maar ik ben zelf minder gecharmeerd van de fotograaf, leidt meer af dan dat het iets toevoegd vind ik. 3,4,5 vind ik allen het minst, bij 3 en 4 mis ik toch wat scherpte (diepte en plaatsing) en vind ik het jammer dat je ze vanachter ziet. 5 vind ik eigenlijk het best om te illustreren wat ik minder aan de serie vind, namelijk de overheersende achtergrond. Als je gaat pannen heb je gauw de neiging om de compositie te vergeten, los van het feit dat de twee combineren natuurlijk ook een stukje moeilijker is en meer timing vergt. Wat dat betreft denk ik dat ze stukken beter hadden kunnen zijn als je wat minder afleidende achtergronden had gezocht (geen palen, borden, bomen, auto's etc. maar bijv midden in een weiland).

Mocht je op pad zijn gegaan met als doel een wielerwedstrijd mooi vastleggen zou ik zeggen: forget panning. Ik zeg niet dat panning shots nooit kunnen en/of mooi zijn icm wielrennen, integendeel zelfs, maar het moet geen missie op zich worden. Leent de situatie/locatie/omstandigheden er zich voor, tuurlijk, doen! Maar vaker leent de situatie zich er helemaal niet zo goed voor en kan je betere resultaten krijgen door meer standaard plaatjes te schieten (head on met een 70-200 na een bocht bijv, of groothoek shots laag bij de grond in een scherpe bocht)
Ik was op pad om gezellig met de familie te wandelen eigenlijk :D
Hier in het dorp wordt een keer per jaar deze wedstrijd georganiseerd en we wisten eigenlijk allemaal niet dat dat deze dag was, vandaar ook de vaak afleidende achtergrond. In mijn hoofd waren dan panning shots wel interessant om te doen en leuk om te zien dus dat heb ik toen ook gedaan. Wat je zegt over compositie is inderdaad wel heel erg waar, ik ga volgend jaar eens proberen om hier een middagje aan te spenderen, en dan is het doel de wielerwedstrijd laten zien, nu was het inderdaad vooral aan panning werken en zien wat ermee kan.

[ Voor 59% gewijzigd door ed-oorklep op 21-05-2012 00:49 ]

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

correctie,

CptChaos vindt foto's 3 en 4 "te" onscherp.

Dit is smaak en ik vind juist dat deze uitsteken. 5 vind ik eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben, doet alleen maar onder aan de rest, z'n blik is saai geen spanning en de achtergrond is een grote warboel van woonwijk. 1 is ook leuk geeft een leuk beeld van waar de renner zich bevindt en 2 is jammer van de auto en de man die een foto maakt.

Bevroren platen hadden er inderdaad wel bij mogen zitten en toeschouwers zijn zo af en toe ook wel eens leuk om vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:46:
correctie,

Dit is smaak en ik vind juist dat deze uitsteken. 5 vind ik eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben, doet alleen maar onder aan de rest, z'n blik is saai geen spanning en de achtergrond is een grote warboel van woonwijk. 1 is ook leuk geeft een leuk beeld van waar de renner zich bevindt en 2 is jammer van de auto en de man die een foto maakt.

Bevroren platen hadden er inderdaad wel bij mogen zitten en toeschouwers zijn zo af en toe ook wel eens leuk om vast te leggen.
Dat is inderdaad smaak en daar valt over te twisten >:), leuk dat jij ze wel leuk vind. Toeschouwers zijn moeilijk te vinden bij deze race maar ik zal er volgend jaar naar op zoek gaan ;)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:46:
Dat zei ik niet. Ik zei dat de hoeveelheid onscherpte (van de achtergrond) de aandacht van het onderwerp (wat wel scherp is) wegtrekt, dat is zonde.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
CptChaos schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:14:
[...]
Dat zei ik niet. Ik zei dat de hoeveelheid onscherpte (van de achtergrond) de aandacht van het onderwerp (wat wel scherp is) wegtrekt, dat is zonde.
Dat maakt wel meer duidelijk wat je bedoelde, de onscherpe renner trekt de aandacht ipv de scherpe, weer wat om de volgende keer op te letten :)

flickr iRacing Profiel

Pagina: 1