Is de grafische kern van mijn Core i3 kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 12:12
Gisteren de onderdelen voor mijn nieuwe computer ontvangen, waaronder een Core i3 2100. Tijdens 't testen van de integrated graphics bleek dat mijn beeld er 'artifacterig' uitzag. Heb drivers geinstalleerd voor HD3000 graphics, maar dit hielp niet. Zie ik iets over 't hoofd of is mijn CPU een gevalletje DOA?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Na het installeren van de video-drivers wel de beeldscherm resolutie op de native resolutie van je scherm gezet ? Als de grafische kern kapot is, zou je helemaal geen beeld hebben (of groene strepen).

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
Moogles schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:35:
Gisteren de onderdelen voor mijn nieuwe computer ontvangen, waaronder een Core i3 2100.
En wat is de rest dan/?
Tijdens 't testen van de integrated graphics bleek dat mijn beeld er 'artifacterig' uitzag. Heb drivers geinstalleerd voor HD3000 graphics, maar dit hielp niet. Zie ik iets over 't hoofd of is mijn CPU een gevalletje DOA?
Heb je ook al een geheugentest (memtest86+) gedraaid?

• Moogles
Ik heb groene strepen. Het is rood voordat windows is geladen. Geheugentest heb ik niet gedraaid, maar met een losse GPU is het probleem weg. Wel stresstests gedaan, en alles in orde. Het probleem speelt dus alleen wanneer ik de geintegreerde GPU gebruik.

Rest van de onderdelen: X-660 Seasonic voeding, 8GB Kingston PC3-16000, en een H61 moederbordje van Asus. Videokaart is een tijdelijke PCI kaart (Geforce 6200) in verband met videokaart ook DOA. :(

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat zijn de temperaturen, van de CPU cores en de package?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je interne geheugen moet je juist wél testen. De grafische kaart in de processor gebruikt dat geheugen, aangezien hij geen eigen geheugen heeft. Als er iets mis mee is kan je zo'n problemen krijgen.

• Moogles
Dank voor de replies. Ik zal Memtest eens draaien. Als ik geen foutmeldingen krijg gaat de CPU terug. Temperaturen zijn allemaal uitstekend (28 graden voor beide cores in idle). Zit een Ninja op in een Mini P180 met een 220mm fan er recht boven.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In mijn ervaring zijn groene strepen/blokken etc inderdaad gpu chip (video buffer) related - geheugen zorgt meestal voor crashes, niet voor artefacts, maar ik zou idd wel je geheugen eerst testen. Het is gewoon mogelijk dat je een rotte cpu/gpu te pakken hebt, of anders: defecte chipset op je moederbord (die immers in de keten tussen de output van de geintegreerde gpu en de DVI/HDMI connector zit.

Als je geen ander systeem bij de hand hebt zou je eens met die cpu langs een computerwinkel/reparatieshop stappen en vragen of je 'm snel even in een pc mag prikken.

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2012 11:17 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14
Dreamvoid schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:13:
In mijn ervaring zijn groene strepen/blokken etc inderdaad gpu chip (video buffer) related - geheugen zorgt meestal voor crashes, niet voor artefacts, maar ik zou idd wel je geheugen eerst testen. Het is gewoon mogelijk dat je een rotte cpu/gpu te pakken hebt, of anders: de chipset op je moederbord (die immers tussen de output van de gpu en de DVI/HDMI connector zit.
Kapot geheugen zorgt juist voor artifacts, de grafische kaart leest namelijk je geheugen uit en gaat er vanuit dat het beeld wat erin is opgeslagen goed is. Als daar fouten in zitten zie je dat terug op het scherm in artifacts, de pc kan verder wel prima werken. Echter kun je met memtest dat geheugen niet testen, het is voor memtest namelijk niet zichtbaar aangezien de bios het toekent aan de grafische kaart. Je ziet wel fouten die op andere plaatsen in het geheugen zitten.

Heb je het voltage voor het geheugen wel goed staan? Bij snel geheugen dient het voltage vaak iets hoger dan standaard te staan.

Je kunt ook proberen de modules te wisselen misschien dat het dan niet voorkomt en daarna het geheugen testen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's waar.

Als je de igp helemaal uit zet in t bios en je een PCI videokaart gebruikt kan je trouwens wel alle geheugen testen, want dan is het niet gereserveerd meer.

• Moogles
Na wat meer troubleshooten (waaronder Memtest) ben ik er achter gekomen dat mijn CPU verder in orde is. Als ik mijn TV via HDMI, of mijn monitor via VGA aansluit, dan heb ik geen problemen. Blijkbaar is er iets met mijn DVI port niet helemaal in orde. Het is me teveel werk en ongemak om op basis daarvan een RMA te doen, dus laat ik het erbij.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
barchettanl in "Slecht beeld met i5 3570K"

Hier nog iets aan?

[ Voor 91% gewijzigd door White Feather op 21-05-2012 21:00 ]

• Atrevir
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09-2025
Je meld dat je drivers hebt geinstaleerd voor de HD3000. Maar de i3 heeft de HD2000. Misschien dat het daar aan ligt

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55
Atrevir schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:32:
Je meld dat je drivers hebt geinstaleerd voor de HD3000. Maar de i3 heeft de HD2000. Misschien dat het daar aan ligt
Nee, dit heeft hij zelf opgeschreven.
Intel bied een algemene installer aan die zelf de juiste drivers installeerd, dit is gewoon 1 setup voor alle Intel HD kaarten e.d.

Gewoon hetzelfde eigenlijk als bij AMD/Nvidia.

• Moogles
Atrevir schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:32:
Typfoutje, maar zoals Dylan aangeeft is het gewoon dezelfde installer.
Pagina: 1