Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 18:32
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen met m'n PC. Hier een lijstje specs:

Mobo: MSI P35 Neo2-FR
CPU: Intel Q9450 2,4GHz (eerst @ 3,4GHz, nu weer stock)
GPU: Club3D HD4870 512MB (eerst licht overgeclockt, nu ver underclocked)
GPU koeler: Accelero S1 zonder extra fans
PSU: Corsair CX500 (na een oudere Coolermaster RS430 vervangen te hebben, hopende het probleem daarmee op te lossen)

Dat alles zit aangesloten op m'n Samsung TV. Eerst werkte dat allemaal prima, sinds kort krijg ik geen beeld meer bij het opstarten. Soms start de boel gewoon goed op, maar de laatste tijd heb ik continu geen beeld meer. De TV ontvangt simpelweg geen signaal meer.

Vaak branden er achterop de videokaart enkele rode LEDjes. Dat zijn dan D601 en D1601, na even zoeken op internet blijken dat indicatoren voor de volgende fouten:
D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D601 - Red LED On, shows critical Core power fault

Eerder brandde er maar één LED, maar de laatste tijd zijn het er steeds twee dus ik weet even niet welke van die twee er sinds kort bij is gekomen. Ik update wel als het er weer één is.

Oftewel, blijkbaar een te hoge temperatuur en een fout met de stroomtoevoer. Dat de temperatuur wat te hoog kan oplopen zou natuurlijk kunnen, maar ik vind het gek dat er eerder nauwelijks problemen waren met deze koeler en dat ik nu zelfs direct bij een koude boot al problemen krijg, waar de GPU dus nog geen kritieke temperatuur heeft bereikt.
Qua stroom zit de fout niet bij de voeding lijkt me. Die is net nieuw en bij de eerdere voeding kreeg ik soortgelijke problemen (die had dus nooit vervangen hoeven worden eigenlijk, maargoed). De connectoren zitten goed aangedrukt op de videokaart dus daar zit de fout ook niet.

Iemand die dit probleem herkent of een eventuele oplossing weet? Zelf dacht ik even dat de connectoren op de videokaart misschien gaar zouden zijn, maar die zien er nog prima (en schoon) uit, dus daar is eigenlijk niets aan te zien. Elders op internet las ik dat het ook weer fouten met het moederbord kunnen zijn, maar precieze informatie over wat er dan mis zou kunnen zijn vind ik ook weer niet, dus daar schiet ik weinig mee op.

Een memtest heb ik enkele weken geleden een paar uur laten lopen, daar kwamen geen foutmeldingen uit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

GPU koeler: Accelero S1 zonder extra fans
Dus je gebruikt die koeler zonder een fan? (passief gekoeld)

Als je de kaart passief gekoeld hebt denk ik toch dat er iets te heet is geworden.
Het design van de kaart word vanuit gegaan dat er een fan opzit die lucht over bepaalde onderdelen blaast.
Zo word de GPU, (meestal) het geheugen en de VRM's gekoeld.
Als je dan een passieve heatsing erop zet word alleen de GPU gekoeld. Vaak zitten er nog RAM-heatsinks bij voor het geheugen. Maar dan ben je totaal afhankelijk van de airflow in je kast. Is die niet voldoende dan zit het er dik in dat er iets oververhit is geraakt.

Wat ik me herinner worden de VRM's van Radeon 48xx kaarten erg heet, dus kan zijn dat die zijn beschadigd door de hitte door gebrek aan koeling.
Ook de eerdere overklok kan daar een oorzaak van zijn, dan word de kaart nog warmer en sneller kans op schade.

Het is maar een theorie, maar dit is iets wat wel eens gebeurt bij passief gekoelde kaarten die er eigenlijk niet geschikt voor zijn.

offtopic:
M'n hele theorie gaat al niet meer op als er toch een fan op de heatsink zat/zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 14:25
Ik denk inderdaad ook zoals Nemesizz zegt dat je videokaart beschadigd is geraakt, ik neem aan dat je de videokaart niet overclocked had terwijl deze passief gekoeld werd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:48

SomerenV

It's something!

Ik sluit me aan bij de twee heren boven me. Zelf heb ik de 4850 gehad en die kon behoorlijk heet worden. De kaart die jij hebt is nog een slag krachtiger dus die zal nóg wat heter worden.

Even een vraagje trouwens: vanaf wanneer ben je begonnen met passief koelen (dus tijdens de overclock, tijdens normale snelheden of tijdens de verre underclock) en waarom?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
De kaart is eerder overclocked geweest toen deze nog actief gekoeld werd. Later heb ik alles weer op stock gezet omdat ik niet echt een significant verschil merkte behalve wat extra puntjes bij bijvoorbeeld 3DMark. Daarna is de passieve koeler erop gegaan. Dat deed het een tijdje goed en de temperaturen waren niet extreem hoog. Wel vrij warm, vandaar dat ik een Turbo Module voor de Accelero had aangeschaft. Maar dat ding is tijdens het monteren kapot gegaan waardoor er nog één fan werkte. Die bracht de temperaturen niet drastisch omlaag dus heb ik het passief gehouden.

Het kan natuurlijk goed dat er iets beschadigd is geraakt door eventuele foute montage. Dat zou dan blijvende schade zijn neem ik aan? Ik krijg nu zelfs bij het opstarten nog geen beeld, als de kaart dus nog koud is. Ik zal dan nog proberen de andere koeler er weer op te zetten als ik ergens koelpasta kan opduiken, maar ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De temperaturen van de VRMs zelf zijn vaak niet direct uit te lezen, dus het kan alsnog zijn dat die te warm zijn geworden. Dat soort schade, mits aanwezig, is waarschijnlijk permanent, evenals eventuele schade bij montage. Dat laatste lijkt overigens onwaarschijnlijk aangezien de kaart nog een aardige tijd goed werkte na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
De montage is denk ik wel goed gegaan, maar het VRAM wordt gekoeld door losse heatsinks. Bij de HD4870 (en misschien ook wel de HD4850) kunnen die heatsinks moeilijk gemonteerd worden omdat het VRAM te dicht bij de Core zit, waardoor de Accelero zelf in de weg zit. Die heatsinks heb ik er wel eens terug op moeten zetten omdat ze waren verschoven. Ik vrees dan dat daardoor een keer iets overhit is geraakt.

Maar dan vind ik het nog wel apart dat het LEDje van D601 brandt, waardoor er blijkbaar een probleem met de powertoevoer is. Of is dat ook een fout die mogelijk veroorzaakt is doordat de boel mogelijk een keer flink overhit is geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Goed, vorige koeler (Akasa Vortexx Neo) er weer op gezet met verse koelpasta, zelfde probleem. Nu brandt alleen de LED van D601 nog, wat dus duidt op een Core Power Fault.

Alleen die LEDs brandden niet continu. De ene keer bij booten brandde er geen enkele, dan weer alleen D601 en dan weer allebei. Echt een duidelijke conclusie kan ik daar dus niet uit trekken, want zelfs wanneer er geen LED brandde kreeg ik geen beeld.

Lijkt erop dat de kaart gewoon gaar is dan. Oververhitte voltage regelaars misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Inmiddels een andere GPU (HD6950) erin gezet, zelfde probleem. Blijkbaar ligt het dus niet aan de videokaart? Waar zou er dan een probleem kunnen zitten, toch het moederbord? Ik voel er weinig voor om alle onderdelen in m'n PC te vervangen. De voeding en videokaart zijn nu dus vervangen terwijl dat blijkbaar totaal niet nodig was.

Mogelijk zit het 'm dan in het moederbord, of eventueel de TV waar de boel op aangesloten is, maar dat laatste lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Meerdere HDMI ingangen blijven de melding 'Geen signaal' tevoorschijn toveren. Een ander mobo erin prikken zal waarschijnlijk de enige mogelijkheid zijn om te checken of m'n huidige bord het probleem veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Kickje, en weer een nieuwe vraag. Om toch wat meer informatie over het probleem te krijgen wil ik eigenlijk een case speaker op m'n moederbord aansluiten om zo te kijken of ik daar wat foutcodes uit kan krijgen. Maar na wat zoeken in de Pricewatch en via Google kan ik die dingen eigenlijk nergens vinden. Iemand enig idee waar ik zo'n speaker vandaan kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Even navragen bij lokale computerwinkels die aan assemblage doen. Als zij niet kunnen helpen kan je ook nog een dump-PCtje ergens ophalen, zitten vaak ook nog losse speakertjes in. V&A is misschien ook nog een optie!
Pagina: 1