• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:01
Ik heb de laatste tijd behoorlijk onderzoek gedaan naar verschillende opslagmedia van video-camera's: DV, HDV, DVCAM, DVCPRO, XDCAM etc. Wat me opviel tijdens het snuffelen op de website van Sony is dat er nog steeds camera's worden gemaakt die tape gebruiken als opslag media, ook camera's die HD ondersteunen zoals HDV en DVCPRO camera's.

Nu vraag ik me af, zit er een voordeel aan camera's met een tape tegenover tapeless camera's? Ik kan namelijk niet echt een antwoord op deze vraag vinden. Waarom worden camera's met tape nog steeds ontwikkeld en verbeterd?

[ Voor 15% gewijzigd door DJ Vincento op 20-05-2012 20:54 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 09:29
Binnen omroep land is het tegenwoordig allemaal XDCAM in ieder geval. Wat zou kunnen is dat omroep/media bedrijven niet echt houden van verandering, aangezien je dan de volledige workflow aan moet passen, wat grote investeringen met zich meebrengt. Dus als er dan nog nieuwe ontwikkelingen zijn voor het platform waar je als bedrijf mee werkt heeft dat voordeel.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 14:36
Tape was lang goedkoop tot spot-goedkoop t.o.v. andere media en hanteerbaarder dan harde schijven, maar met de nu sterk gedaalde prijs van solid-state geheugen (flash kaartjes) is het nu einde verhaal voor tape.

[ Voor 9% gewijzigd door ParkOverall op 21-05-2012 00:00 ]

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een paar jaar op tape geschoten, maar zeker de laatste tijd levert het meer ellende op dan voordelen. Ik weet niet waarom die camera's nog steeds worden ontwikkeld/gemaakt, ik kan me zoals Wolfensteijn zegt voorstellen dat het voor bepaalde bedrijven makkelijk kan zijn die ooit grote investeringen hebben gedaan in een bepaalde workflow en die niet zomaar even switchen, het is best een kostbare aangelegenheid.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Ik zou nu nooit meer een nieuwe camera met tape kopen. Ik heb er wel een, en die ga ik natuurlijk niet weggooien. Maar het capturen is een irritante stap in de workflow.

Wat wel een voordeel is van tape: je hebt een fysieke backup, dat is tastbaarder/intuïtiever dan een digitale backup. Maar met discipline in de workflow hoeft dit geen argument te zijn.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
En toch voelt het niet fijn om je films niet nog "ergens" te hebben in plaats van een mapje op je harde schijf. Harde schijven kunnen crashen, maar bij goede opslag gaat tape heel, heel lang mee.

Daarnaast heb je het probleem dat harde schijven eens in de zoveel tijd van interface veranderen.

Ik zou niet weten wat ik echt zou willen als een "uber archief", ik denk een NAS met Raid1 ofzo?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Pagina: 1