Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Connectie met Nginx in Virtualbox mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 23:08
Hallo,

Ik probeer wat te rommelen met een server installatie, voornamelijk om gewoon te leren. In Virtualbox heb ik een Ubuntu server 12.04 geïnstalleerd en ben nu mbv een tutorial aan het proberen een Nginx server met het ISPConfig controle paneel te installeren.

Op pagina 3 van de tutorial moest ik /etc/network/interfaces aanpassen zodat ik een statisch ip-adres kreeg. Daarom heb ik het volgende in dat bestand gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
iface eth0 inet static
        address 192.168.0.100
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255
        gateway 192.168.0.1
        dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4

Toen ik dit eenmaal gedaan had, kreeg ik echter geen connectie meer met het internet. Ik neem aan dat dit logisch is omdat ik een ip-adres forceer wat mij niet is toegewezen.

Dus ik heb een 'ifconfig' gedaan en het 'inet addr' wat daar stond opgeschreven (10.0.2.15). Ik neem aan dat dit een intern ip-adres is wat mijn router heeft uitgegeven. Gezien ik alleen maar een beetje aan het leren ben, vind ik het prima als deze server alleen vanaf deze computer bereikbaar is. Ik neem dus aan dat dit interne ip-adres prima is voor nu. Ik heb dus dat 'inet addr' genomen en het in /etc/hosts gezet zodat dat bestand er nu zo uit ziet:
code:
1
2
127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
10.0.2.15       server1.example.com     server1

Vervolgens ben ik doorgegaan met de tutorial tot pagina 4 waar staat: "That's it! Now when you create an nginx vhost, ISPConfig will take care of the correct vhost configuration."

Ik wilde nu gewoon eens zien hoe ik op de een of andere manier een connectie kan maken met deze virtuele serverinstallatie. Op mijn gastsysteem (ook Ubuntu 12.04, maar dan de desktop) heb ik dus gewoon eens het ip-adres wat ik eerder heb ingesteld, in firefox geprobeerd (10.0.2.15). Na een tijdje wachten kreeg ik echter een bericht dat de server op 10.0.2.15 er te lang over deed om te antwoorden. Ik neem aan dat ik eerst nog een vhost moet bepalen (nog nooit gedaan maar ok), voordat ik een pagina kan krijgen, dus alhoewel ik misschien wel een 404-foutmelding had verwacht, neem ik aan dat dit niet heel vreemd is.
Vervolgens heb ik dat ip-adres in Putty geprobeerd om zo via ssh contact te maken. Helaas eindigd ook deze poging in een foutmelding die mij verteld dat de verbinding is verlopen.

Heeft iemand toevallig enig idee hoe ik op de een of andere manier een connectie kan maken met die virtuele serverinstallatie?

Alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:10

3DDude

I void warranty's

ik zou zelf eerst testen
Of de website het op de pc of vm die je gebruikt het wel local doet.
Dus adresbalk localhost of 127.0.0.1 moet werken. Als die het al niet doet zou je dus in de richting van de webserver / website moeten troubleshooten..... ;)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kramer65
Helaas is die webserver een server zonder GUI. Ik heb dus geen adresbalk.

Ik heb wel het volgende geprobeerd: ping 10.0.2.15
Dit lijkt prima te werken met response tijden van rond de 0.1ms..

[edit] ping 127.0.0.1 doet het overigens ook prima.

Misschien nog een ander idee? :?

kramer65 wijzigde deze reactie 20-05-2012 18:20 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MvandeK
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Hoe heb je de netwerkadapter geconfigureerd in VirtualBox? 10.0.2.15 is volgens mij het adres van de DHCP-server van VirtualBox als jouw netwerkadapter op NAT is geconfigureerd..

Je kunt in VirtualBox kiezen uit NAT / Bridge / Intern Netwerk / Host Only enz. Bridge Mode zorgt ervoor dat jouw computer en andere jouw VM kunnen bereiken op een eigen IP-adres.

Plaats daarom de netwerkadapter in VirtualBox op Bridge Mode. Rechtermuisknop op het vakje van de VM in VirtualBox > Instellingen (Ctrl + S) > Tabblad Netwerk > Gekoppeld aan: Netwerk Bridge Adapter. Selecteer bij naam de juiste fysieke netwerkcontroller van jouw pc / laptop.

Als jouw computer in het netwerk 192.168.1.x zit dan gaat 192.168.0.100 nooit lukken. Controleer daarom jouw instellingen van je computer / laptop en pas het IP-adres aan op de virtuele server

maartenvandekamp.nl - Persoonlijke blog - Fotografie voor beginners.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kramer65
Zo joh! Dit gaat tot het randje van mijn kennis (en maar goed ook, ik ben immers aan het leren).

Ik heb zojuist de Netwerk Bridge Adapter gekozen en de server opnieuw opgestart. Na het inloggen heb ik de bestanden /etc/network/interfaces en /etc/hosts aangepast zoals beschreven in die tutorial.

/etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.0.100
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255
        gateway 192.168.0.1
        dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4

/etc/hosts
code:
1
2
127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
192.168.0.100   server1.example.com     server1

Nu had ik echter wederom geen connectie meer met het internet. Ik heb dus het network in /etc/network/interfaces weer aangepast om dhcp te gebruiken. Vervolgens een ifconfig welke een 'inet addr' liet zien van 192.168.1.69. En die invullen in de browser werkt zowaar! O+ Ik krijg netjes de "Welcome to Nginx!" te zien.

Ontzettend bedankt hiervoor! _/-\o_

Ik weet niet hoe dynamisch dit ip-adres nu is (hoe vaak het veranderd als ik bv mijn pc uitzet), maar dat merk ik vanzelf wel. Ik kan in ieder geval verder met het klooien met mijn server. Eens kijken hoe ik nu een nieuwe vhost kan aanmaken en daarop wat pagina's kan zetten. Uiteindelijk wil ik er Magento op gaan zetten, maar dat is weer een paar stappen verder.. :)

Nog een vraagje; als ik nou deze server vanaf een andere locatie wil benaderen (i.e. vanaf buiten mijn huis), is dat dan heel makkelijk, of moet ik dan allerhande troep in mijn router gaan aanpassen?

kramer65 wijzigde deze reactie 20-05-2012 19:40 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MvandeK
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Goed dat het gelukt is!

Om te zorgen dat het helemaal klopt.. Verander al die adressen die in de tutorial beginnen met 192.168.0 naar 192.168.1 . Dan zal jouw server op het statische IP-adres bereikbaar zijn. Verander dan ook je /etc/hosts bestand. Wijzig hier ook 192.168.0.100 naar 192.168.1.100. That's it!

Als je de server van buitenaf bereikbaar wil maken dan zul je poorten in je modem / router moeten configureren. Daarvoor zijn veel topics aanwezig hier op het forum.

maartenvandekamp.nl - Persoonlijke blog - Fotografie voor beginners.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kramer65
Ik had hier niet meer op gereageerd, maar wilde je nog even bedanken voor het laatste antwoord. Poorten forwarden is denk ik iets voor een later stadium, maar bedankt voor de tip.

Ik ga nu eens gewoon een website proberen te hosten op mijn pc en zien hoe ik daarmee kan klooien.

Nogmaals dank!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True