Beste Tweakers,
Dit is mijn eerste post hier sinds lange tijd, mocht ik iets vergeten zijn alvast mijn excuses.
Het probleem
Ik ben in het bezig van een Asus G73sw laptop van begin 2011. Deze laptop heeft tot op heden prima gewerkt, echter geeft de laatste twee weken problemen. Het voornaamste probleem zijn vastlopers / freezes. Deze treden eerst alleen bij belasting op (3d games), op dit moment echter ook terwijl het systeem idle is. In eerste instantie had ik de videokaart of ram geheugen onder verdacht, maar gezien de huidige symtomen twijfel ik daaraan.
Specificaties
Hier een linkje naar het model:
http://www.asus.com/Noteb...use/G73SW/#specifications
De configuratie hiervan is als volgt:
- Intel i7 2630QM
- 6 GB RAM
- Nvidia 460M GTX
- Windows 7 (Home premium 64 bit)
Overige configuratie is te vinden op de productlink hierboven, mocht er meer informatie nodig zijn zoek ik deze graag op!
Wanneer treedt het probleem op
De vastlopers en symptomen zoals ik ze tot nu toe heb gezien:
Wat ik inmiddels geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:
Temperaturen bij dit alles lijken op relatief normale waarden te liggen. Maximale waarden welke ik heb gezien zijn 50 voor cpu (tijdens game), 75 voor gpu (furmark). Temperaturen tijdens het moment van een crash zijn niet gelukt vast te leggen, gezien de logfiles leeg zijn.
Wat mij het meeste in verwarring brengt is dat de crashes het meeste plaats te lijken plaats te vinden tijdens snelle temperatuurwisselingen (starten, afsluiten van furmark) of in idle modus, terwijl bij een defect onderdeel ik zou verwachten dat deze juist bij belasting de geest geeft.
Wat ik verwacht van dit topic
Mogelijk dat iemand mij nog op weg kan helpen met een tip welke ik nog niet heb geprobeerd of een mogelijke oplossing.
De laptop zelf valt volgens mij nog binnen fabrieksgarantie en gaat opgestuurd worden als ik er zelf niet uit ga komen. Liefst zou ik wel eerst alles, wat voor mij zelf mogelijk is, eerst uitsluiten voordat ik dit doe.
Dit is mijn eerste post hier sinds lange tijd, mocht ik iets vergeten zijn alvast mijn excuses.
Het probleem
Ik ben in het bezig van een Asus G73sw laptop van begin 2011. Deze laptop heeft tot op heden prima gewerkt, echter geeft de laatste twee weken problemen. Het voornaamste probleem zijn vastlopers / freezes. Deze treden eerst alleen bij belasting op (3d games), op dit moment echter ook terwijl het systeem idle is. In eerste instantie had ik de videokaart of ram geheugen onder verdacht, maar gezien de huidige symtomen twijfel ik daaraan.
Specificaties
Hier een linkje naar het model:
http://www.asus.com/Noteb...use/G73SW/#specifications
De configuratie hiervan is als volgt:
- Intel i7 2630QM
- 6 GB RAM
- Nvidia 460M GTX
- Windows 7 (Home premium 64 bit)
Overige configuratie is te vinden op de productlink hierboven, mocht er meer informatie nodig zijn zoek ik deze graag op!
Wanneer treedt het probleem op
De vastlopers en symptomen zoals ik ze tot nu toe heb gezien:
- freezes, vastlopers onder load, met name vlak na het opstarten van meerdere spellen op de engine van Valve. Het beeld en geluid bevriest, fans blijven draaien, lampjes en hard disk blijven aan, maar geen zichtbare activiteit. Dit is ook meteen het meest voorkomende probleem. De power knop 4 seconden indrukken is de enige remedie;
- sinds dit weekend enkele freezes in idle, zelfde symptomen zoals hierboven. Dit is incidenteel;
- na een freeze geeft de laptop in de regel een zwart beeld na aanzetten. De laptop lijkt door te starten naar Windows, echter geeft geen beeld, ook niet op een externe monitor. Backlit lijkt uit te staan, maar ook met een lamp op het scherm is geen beeld te zien. Uitzetten en vervolgens enkele minuten later aanzetten verhelpt meestal het probleem;
- één enkele keer paarse artifacts gehad, waarna de Nvidia driver en vervolgens explorer gecrashed zijn.
- files welke open stonden tijdens de crash, zijn in de regel corrupt (lees: leeg)
Wat ik inmiddels geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:
- Gezocht op termen als 'geforce 460m gtx freezes' en 'nvidia system freeze temperature change', mede ook vanwege doodgaande kaarten in het verleden van deze fabrikant;
- Laptop openen en geheugen en hard disk opnieuw plaatsen, daarnaast visuele controle op afwijkingen en stof verwijderd voor zover dit van toepassing was;
- Accu verwijderd en na een nachtje zonder stroom bios naar factory gereset;
- Harddisk op fouten gecontroleerd;
- Herinstallatie van Windows 7 (Home premium, 64 bit);
- Verschillende Nvidia drivers geprobeerd, varierend tussen de meegeleverde tot de laatste versies op de nvidia website (295.73, 296.10) en van Asus zelf (V8.17.12.9616, is versie 296.16)
- Meerdere passes aan memtest laten doen, geen fouten gevonden;
- Furmark meerdere passes laten doen (1920x1080 4xAA), tijdens de test geen problemen, vrijwel direct na de test 2 van 5 keer een vastloper. Zonder AA geen vastlopers (4x);
- 3D mark 2011, waarvan 2x zonder crash en 2x met vastloper direct na het starten;
- Op dit moment alleen nog maar een zwart scherm na aanzetten van het systeem. Een uurtje zonder stroom (zonder accu) verhielp dit de vorige keer.
Temperaturen bij dit alles lijken op relatief normale waarden te liggen. Maximale waarden welke ik heb gezien zijn 50 voor cpu (tijdens game), 75 voor gpu (furmark). Temperaturen tijdens het moment van een crash zijn niet gelukt vast te leggen, gezien de logfiles leeg zijn.
Wat mij het meeste in verwarring brengt is dat de crashes het meeste plaats te lijken plaats te vinden tijdens snelle temperatuurwisselingen (starten, afsluiten van furmark) of in idle modus, terwijl bij een defect onderdeel ik zou verwachten dat deze juist bij belasting de geest geeft.
Wat ik verwacht van dit topic
Mogelijk dat iemand mij nog op weg kan helpen met een tip welke ik nog niet heb geprobeerd of een mogelijke oplossing.
De laptop zelf valt volgens mij nog binnen fabrieksgarantie en gaat opgestuurd worden als ik er zelf niet uit ga komen. Liefst zou ik wel eerst alles, wat voor mij zelf mogelijk is, eerst uitsluiten voordat ik dit doe.