Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dell XPS 17 ghosting/smearing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Sinds kort heb ik vervelend probleem op mijn Dell XPS. Het lijkt namelijk of het beeldscherm/de gpu last heeft van een soort ghost images/smearing. Dit valt vooral op als ik mijn muiscursor (redelijk) snel rond beweeg, want dan wordt die gevolgd door een soort van "lichtere" muiscursor. Alsof de kleuren uit de originele muiscursor niet snel genoeg zijn. In games is dit ook. Ik speel nu bvb. Diablo 3 en als ik rondwandel in de stad, dan zie ik NPC's e.a wazig worden en hun originele kleur verlaat de originele positie zo'n paar cm's. Ik vroeg me nu gewoon af waardoor dit gebeurd, want ondertussen heb ik ook al zowat elke driver geprobeert (dell zelf én Nvidia, want het is een laptop met een GT550)

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11 11:23
Lijkt mij een probleem met het beeldscherm, gevalletje RMA zou ik zeggen tenzij dit hoort bij deze model serie en er standaard slechte schermen inzitten.

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 15:01
Een xps17 heeft toch echt een gt555m. Klinkt als een probleem met stereoscopisch 3D.

[ Voor 45% gewijzigd door ToWi1989 op 21-05-2012 16:15 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:34
ToWi1989 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:58:
Een xps17 heeft toch echt een gt555m. Klinkt als een probleem met stereoscopisch 3D.
Een xps17 heeft als optie een gt555m. Een 3d scherm is hierbij dan ook nog een optie. Zo was het in december 2011 tenminste. Dit kan dus ook voor de TS gelden.

Ik zal vanavond nog is dubbelchecken of ik het ook heb maar ik heb nergens last van gehad de afgelopen maanden. Ik draai nu op de meest recente drivers van chipset en grafische kaart.

• ToWi1989
Je hebt inderdaad gelijk! Was me nog nooit opgevallen.

Ik heb al eerder van mensen gehoord dat de problemen hebben met stereoscopische 3D (voor van die brilletjes met gekleurde glazen, dus je krijgt dubbel beeld met vage kleuren). Die optie zit ergens verstopt in je nvidia configuratie menu. Dit geld dus ook als je geen 3D scherm hebt!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, 3D was dus een optie bij de GT 555M als ik me niet vergis. Ik heb echter een GT550M, waardoor ik dus ook geen 3D scherm heb. Het probleem valt trouwens vooral op als het muis icoontje op bepaald kleuren rond beweegt. Zowat elke kleur eigenlijk, met uitzondering van (echt) heel zwart. Maar dat is dan ook echt de enigste kleur die het probleem niet heeft.

Dit kan natuurlijk zo'n typisch dingetje zijn dat bepaalde mensen makkelijker opmerken dan anderen. Ik vind het echter heel erg frustrerend.

Als het kon zou ik een filmpje nemen ervan, maar fraps is niet vloeiend genoeg, waardoor je het effect niet kan zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 03:25 ]

• Craven
Het is wel interessant om te kijken of je het op een extern scherm ook hebt. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan de drivers o.i.d. ligt.

Ik ben het testen gister overigens helemaal vergeten O-) . Kwam een beetje laat thuis.

Edit @ hieronder: daarom ook de test met het externe beeldscherm :)

[ Voor 13% gewijzigd door Craven op 22-05-2012 10:25 ]

• ToWi1989
Het kan ook zijn dat het puur een beeldscherm probleem is, en fraps het helemaal niet ziet.

Verwijderd

Topicstarter
ff bumpje, probleem is er nog steeds (ook met extern scherm)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2012 19:07 ]

• Craven
Ah, kijk dan ligt het dus niet aan je scherm. Maar aan je videokaart of een software instelling/ driver probleem. Als je zeker wilt weten dat het niet aan de software ligt kun je even kijken wat hij doet met een linux live cd. Als je daar het probleem ook hebt zou ik ermee naar Dell gaan voor garantie. Al zullen die je waarschijnlijk eerst een restore laten doen naar fabrieksinstellingen de bios laten updaten.
Pagina: 1