Toon posts:

Voeding zei plof (uit: Best Buy Guide: editie mei 2012)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nljw
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12-01 00:17
Hallo mensen,

Ik heb op basis van de meest recente BBG mijn systeem aangeschaft, maar nadat ik alles heb aangesloten zei de voeding meteen 'plof', stonk ie naar rook en doet ie sindsdien niets meer (de stop was ook doorgeslagen). Ik hoop dat de rest van mijn nieuwe systeem in tact is. Als ik een mindere voeding (450W) aansluit wilt de koeler van de CPU niet draaien (probeert het wel, maar komt max. 1 cm.), maar een andere ventilator in de kast gaat wel gewoon aan.

Mijn systeem:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel Core i5 3450 Boxed
DDR3 SDRAM Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Corsair Enthusiast TX550M
Corsair Carbide 500R Black
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Komt dit omdat de voeding niet sterk genoeg is? Moet ik een andere, betere voeding kopen? Ik zag al wat twijfelende reacties in de comments, maar ze zeiden wel: het kan wel.. Weet ook iemand of ik kans maak op een nieuwe voeding bij Corsair? Ik heb al een RMA ingediend.

Veel vragen en één groot teleurgesteld gezicht achter dit account.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

nljw schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:54:
Hallo mensen,

Ik heb op basis van de meest recente BBG mijn systeem aangeschaft, maar nadat ik alles heb aangesloten zei de voeding meteen 'plof', stonk ie naar rook en doet ie sindsdien niets meer (de stop was ook doorgeslagen). Ik hoop dat de rest van mijn nieuwe systeem in tact is. Als ik een mindere voeding (450W) aansluit wilt de koeler van de CPU niet draaien (probeert het wel, maar komt max. 1 cm.), maar een andere ventilator in de kast gaat wel gewoon aan.

Mijn systeem:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel Core i5 3450 Boxed
DDR3 SDRAM Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Corsair Enthusiast TX550M
Corsair Carbide 500R Black
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Komt dit omdat de voeding niet sterk genoeg is? Moet ik een andere, betere voeding kopen? Ik zag al wat twijfelende reacties in de comments, maar ze zeiden wel: het kan wel.. Weet ook iemand of ik kans maak op een nieuwe voeding bij Corsair? Ik heb al een RMA ingediend.

Veel vragen en één groot teleurgesteld gezicht achter dit account.
Een 450W voeding moet genoeg zijn om dit te booten, denk dat je eerder eens moet uitzoeken waarom ie in eerste instantie sprong, en ik vrees dat je mobo toast is :)

AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nljw
Maakt het gebruik van de juiste voedingkabel uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 06-01 12:53

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

(...) nadat ik alles heb aangesloten zei de voeding meteen 'plof', stonk ie naar rook en doet ie sindsdien niets meer (de stop was ook doorgeslagen). (...)
Ok, dus de voeding is duidelijk kapot. Met een beetje mazzel is de rest van je system nog wel heel. Ik verwacht dat Corsair je voeding zal omruilen voor een nieuwe (tenzij je de 220/110 switch op 110 had staan :X).
nljw schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:12:
Maakt het gebruik van de juiste voedingkabel uit?
Hoe bedoel je dit? Wat is volgens jou een onjuiste kabel dan? Hebben we het hier over de kabel die in het stopcontact gaat? En waarom zou je een onjuiste kabel willen gebruiken als die - het woord zegt het al - niet de juiste is?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nljw
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zie uberhaupt geen 110 switch op de voeding, dus dat lijkt me sterk.
Ik had een voedingkabel bij de voeding gekregen, maar ik had er ook nog één van mijn vorige computer. Die heb ik gebruikt (werkte altijd goed).

Ik bedenk me opeens dat de voeding al 'plof' zei toen ik alleen de voedingkabel in de voeding stopte. Ik heb dus de computer nooit aangezet met de knop voorop de computer. Kunnen jullie nog iets met deze informatie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-12-2021
Voeding gewoon kapot, ga een nieuwe vragen en klaar. Kan best weleens voorkomen hoor, geen zorgen, meestal is je hardware dan nog gewoon in orde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

nljw schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:54:
Ik had een voedingkabel bij de voeding gekregen, maar ik had er ook nog één van mijn vorige computer. Die heb ik gebruikt (werkte altijd goed).
Maakt niks uit idd, zijn toch allemaal dezelfde kabels, hooguit verschil in lengte, kleur en draaddikte (dat laatste zou uit kunnen maken bij een flinke belasting, maar dan nog gaat je voeding daar niet van kapot, hooguit wordt de kabel (te) warm).
Ik bedenk me opeens dat de voeding al 'plof' zei toen ik alleen de voedingkabel in de voeding stopte. Ik heb dus de computer nooit aangezet met de knop voorop de computer. Kunnen jullie nog iets met deze informatie?
Maakt de kans dat je hardware het heeft overleeft weer wat groter :) In mijn ervaring geeft een voeding die ploft aan de 'stopcontact-zijde' doorgaans geen schade aan de hardware.

Als je je hardware wilt testen kun je die andere voeding die je hebt liggen proberen, desnoods met slechts een deel van de hardware aangesloten als het anders te zwaar is voor die voeding. Anders even wachten op de vervanging van Corsair.
Overigens zeg je een RMA bij Corsair te hebben ingediend, heb je de voeding ook direct bij Corsair gekocht dan? Vaak kun je wel direct bij de fabrikant garantie claimen, maar er zijn gevallen waar het handiger / sneller is om dit direct bij de verkoper te doen. De verkoper is degene met wie jij een (koop)overeenkomst hebt en dus ook degene die aansprakelijk is voor garantie. En als je dan een verkoper met een beetje goede service treft kun je zo een voeding vaak direct omgeruild krijgen, scheelt weer wachten :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hallo mensen,

Ik heb op basis van de meest recente BBG mijn systeem aangeschaft, maar nadat ik alles heb aangesloten zei de voeding meteen 'plof', stonk ie naar rook en doet ie sindsdien niets meer (de stop was ook doorgeslagen).
Hier stopte ik al met lezen; je voeding is stuk, beste kan je gewoon garantie claimen bij de winkel waar je de spullen (of iig de voeding) vandaan hebt.

[Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2012 22:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Start de pc wel gewoon door?

Het kan zijn dat je cpu fan niet gaat draaien omdat de cpu nog niet warm genoeg is. Misschien is die temperatuur gestuurd door het bios.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 93986 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:51:
Het kan zijn dat je cpu fan niet gaat draaien omdat de cpu nog niet warm genoeg is.
Waar haal je dit vandaan? Er is geen "minimale" temperatuur voor elektronica kan werken... ;) Sterker nog; hoe lager de temperatuur, hoe beter geleidend alles wordt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Jij snapt echt niet wat ik bedoel begrijp ik?

Menig mobo heeft de optie om de cpufan pas te laten draaien zodra hij boven een bepaalde temperatuur komt. Tot die tijd word hij passief gekoeld. Dit lijkt het geval te zijn aangezien andere fans wel gewoon gaan draaien. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

CptChaos schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:04:
Waar haal je dit vandaan? Er is geen "minimale" temperatuur voor elektronica kan werken... ;) Sterker nog; hoe lager de temperatuur, hoe beter geleidend alles wordt. ;)
Die is er wel, althans voor vrijwel alle electronica zijn er mini- en maximale temperaturen te vinden in de datasheet.

En er is wel een BIOS dat de fan snelheid regelt afhankelijk van de CPU temperatuur. Maar dan nog zou ik verwachten dat de fan sowieso draait, al is het op een laag toerental.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Je hebt geen rare fouten gemaakt bij het aansluiten? Dus alle voedingskabels zitten / zaten op de goede plek? In dat geval is het waarschijnlijk gewoon pech, dan de voeding zo snel mogelijk omruilen en hopen dat de rest nog werkt. Die kans is dan overigens vrij groot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ik222 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:09:
Je hebt geen rare fouten gemaakt bij het aansluiten? Dus alle voedingskabels zitten / zaten op de goede plek? In dat geval is het waarschijnlijk gewoon pech, dan de voeding zo snel mogelijk omruilen en hopen dat de rest nog werkt. Die kans is dan overigens vrij groot.
Al sluit je alle kabels kort, dan nog zou er niets moeten gebeuren. Een plof en doorgeslagen stop is duidelijk een probleem in de voeding in het netspanning gedeelte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

real[B]art schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:08:
Die is er wel, althans voor vrijwel alle electronica zijn er mini- en maximale temperaturen te vinden in de datasheet.
Vandaar dat diehard overclockers soms droogijs of zelfs vloeibare stikstof gebruiken... ;) Daarmee worden zelfs processoren onder de 0 graden celsius en toch werkt een dergelijke PC dan. Maar als er een minimale temperatuur is waarop een CPU kan werken... Hoe verklaar je dergelijke koeltechnieken dan? ;)

[Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2012 23:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

CptChaos schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:04:
Er is geen "minimale" temperatuur voor elektronica kan werken... ;)
real[B]art schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:08:
We hebben beide gelijk, maar allebei onze statements zijn te zwart/wit. Er is inderdaad niet één enkele magische minimale temperatuur waar onder electronica niet meer werkt. Er is wel een ondergrens met betrekking tot gegarandeerd functioneren, kom je daar onder dan zou een component kunnen blijven werken, maar daar heeft de fabrikant het niet op ontworpen of getest.
CptChaos schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:12:
Vandaar dat diehard overclockers soms droogijs of zelfs vloeibare stikstof gebruiken... ;) Daarmee worden zelfs processoren onder de 0 graden celsius en toch werkt een dergelijke PC dan. Maar als er een minimale temperatuur is waarop een CPU kan werken... Hoe verklaar je dergelijke koeltechnieken dan? ;)
Da's dus mazzel hebben. Niet om afbreuk te doen aan de skills die nodig zijn voor zo een overclock op zich, maar of de CPU blijft werken of niet bij dat soort temperaturen is per exemplaar altijd maar afwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nljw
real[B]art schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:43:
Als je je hardware wilt testen kun je die andere voeding die je hebt liggen proberen, desnoods met slechts een deel van de hardware aangesloten als het anders te zwaar is voor die voeding.
Ik heb een 450W voeding alleen op het moederbord aangesloten, verder heb ik geen apparaten zoals harde schijf of vid kaart op het moederbord aangesloten. De case fan ging draaien, maar de CPU fan leek alsof ie probeerde te gaan draaien, maar stopte meteen. Ik durf niet zo goed de pc dan langer aan te laten staan, voordat de boel doorbrand en ik zowel mobo als cpu opnieuw kan aanschaffen. Maar als ik het goed begrijp kan dit dus zijn omdat ie nog niet warm genoeg is? Klopt dat in dit scenario?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• visiblegamer
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-03-2014
Sinds waneer boot een pc niet waneer die niet warm genoeg wordt

Een pc start toch ook na een nacht uit te staan

Vervang je voeding werkt dat niet dat is je mobo gaar en of processor

Het heeft niks te maken met en koude start :)

Het is wel altijd intel waarmee dit soort dingen gebeuren

Heb ik met amd nog nooit last van gehad

maar goed vervang je voeding werkt het niet dat gewoon RMA aanvragen
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee