Wel of geen video kaart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 07:17
Voor welke doeleinden zou je nu nog een videokaart aanschaffen als je ziet dat de huidige processoren steeds betere GPU's hebben en steeds meer mobo's met minstens een HDMI en DVI interface worden uitgevoerd. Het enige dat ik kan bedenken zijn video editing toepassing of misschien games die een hele hoge refresh rate hebben. Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
Voor internetten+kantoorwerkzaamheden volstaat een simpele GPU die vaak al in de onboard videokaart zit van een moederbord of in de processor. Voor Game(+evt videobewerking) zou ik zeker nog een losse videokaart aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dedicated videokaart is een must have voor games, daar zijn de onboard GPU's gewoon te langzaam voor om comfortabel games mee te spelen. Als je geen games speelt ben je verder prima af met een onboard GPU.

Ps. Games hebben frames per second (FPS), de refresh rate is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
".. games die een hele hoge refresh rate hebben .."

Wat? Misschien eerst is inlezen voordat je conclusies trekt?

Het gaat niet alleen om de aansluitingen die je hebt, maar BF3 red jij niet met een HD4000 (3770K). Dan zul je toch een videokaart moeten aanschaffen, en nu is BF3 een zware game grafisch gezien. Maar het verschil tussen een budget videokaart en van die ingebakken GPU's is behoorlijk groot. Dus voor games kun je niet zonder videokaart, tenzij het tetris is op 800x600.

Edit: zie dat Lannister net iets eerder was met ongeveer hetzelfde. :z

Voor video editing heb je trouwens een aparte reeks videokaarten die efficiënter om kunnen gaan met de instructies in die applicaties. Dus daarvoor gebruik je niet echt een 'normale' videokaart, en ook dat werkt niet op je onboard GPU.

[ Voor 24% gewijzigd door Freaky Maus op 20-05-2012 13:06 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
Voor gamers is zeker nog een aparte gpu aan te raden, kijk maar naar het artikel over de hardware die nodig is voor diablo III: http://tweakers.net/revie...en-game-pc-geen-nood.html. Daar zie je dat een HD 4000-gpu van een i7 3770k gemiddeld 8fps haalt. Dit is natuurlijk veel te laag om het spel te spelen, een relatief goedkope videokaart (7750) haalt al gemiddeld 47fps op dezelfde settings. Gamers zullen dus altijd een apart videokaart willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
timmie78 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:05:
Voor gamers is zeker nog een aparte gpu aan te raden, kijk maar naar het artikel over de hardware die nodig is voor diablo III: http://tweakers.net/revie...en-game-pc-geen-nood.html. Daar zie je dat een HD 4000-gpu van een i7 3770k gemiddeld 8fps haalt. Dit is natuurlijk veel te laag om het spel te spelen, een relatief goedkope videokaart (7750) haalt al gemiddeld 47fps op dezelfde settings. Gamers zullen dus altijd een apart videokaart willen hebben.
Ik denk dat het punt wat te TS aan probeert te halen is waar het naartoe gaat. IGP's worden sterker en sterker, wanneer wordt de offboard GPU overbodig. 8fps en 47fps vind ik voor een IGP best goed, en zeker omdat de 7750 in het mainstream segment ligt, niet in budget. budget hebben we het over een 7450/7550, of een GT620. niet over een 7750. Dat is als een GMA3150 met een 5750 vergelijken, dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naarden 4ever schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat het punt wat te TS aan probeert te halen is waar het naartoe gaat. IGP's worden sterker en sterker, wanneer wordt de offboard GPU overbodig. 8fps en 47fps vind ik voor een IGP best goed, en zeker omdat de 7750 in het mainstream segment ligt, niet in budget. budget hebben we het over een 7450/7550, of een GT620. niet over een 7750. Dat is als een GMA3150 met een 5750 vergelijken, dat kan natuurlijk niet.
De TS schrijft toch echt over de doeleinden van dit moment, niet de toekomst. AMD heeft in de toekomst wel een goede kans met Fusion maar Intel heeft nog een hele lange weg te gaan op het gebied van IGP's en performance voordat het echt bruikbaar wordt voor moderne games.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
Ik ben het er inderdaad mee eens dat de IGP's voor steeds meer mensen zullen voldoen, meer kracht heeft de gemiddelde computer gebruiker inderdaad niet nodig. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat het gat tussen een IGP en een normale grafische kaart nog behoorlijk groot is en dat op dit moment een IGP nog echt geen redelijke vervanger is voor een grafische kaart voor gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 07:17
Mijn excuses voor het door elkaar halen van refresh rate en frames per second. Gelukkig leer ik nog elke dag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

timmie78 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:13:
dat op dit moment een IGP nog echt geen redelijke vervanger is voor een grafische kaart voor gamers.
En dat zie ik ook nooit gebeuren. Een CPU met IGP (of APU, hoe je het wilt noemen) is nou eenmaal een klein ding dat omwille van koeling niet veel meer zal gaan gebruiken dan de ~130W die een CPU nu maximaal verbruikt, op stock-snelheden. Bij een videokaart kan je er meer dan 300W aan energie in stoppen, en dat is dan puur voor het grafische werk, dus een losse GPU zal altijd vele malen krachtiger zijn dan een all-in-one-CPU. En zolang het krachtiger is zullen game-ontwikkelaars er ook gebruik van maken.

Het is inderdaad wel zo dat IGP's op dit moment best aardig zijn en relatief krachtiger zijn dan vroeger, waardoor een steeds groter deel van de kompjoeteraars met alleen een IGP af kan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
chris.meijer schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:33:
Mijn excuses voor het door elkaar halen van refresh rate en frames per second. Gelukkig leer ik nog elke dag. :)
Nouja, door elkaar halen; een game heeft geen fps of refresh rate (wiki-link). Sorry dat mijn eerdere reactie misschien wat aggressief over komt. Maar je plempt hier 3 zinnen neer met foute aannames en met een conclusie waarvan ik denk: "duh!". Iedere gamer (en dan bedoel ik games zoals BF3/D3/etc..) zal niet zonder videokaart kunnen.
Zoals Lannister ook zegt: de IGP's zijn sterk verbeterd en leuk voor desktopwerk. Maar als gamer zijnde kun je die voorlopig links laten liggen, dat duurt nog jaren al dan niet tientallen.

@bwerg: zeg nooit nooit. Ooit komt het er vast wel van, zij het misschien in andere vorm who knows.. En misschien gebruiken game-ontwikkelaars het krachtigste wat er is, maar ze ontwikkelen een game voor de doorsnee gebruiker. Zo is de huidige XBox360 ook aanzienlijk trager dan een stevige PC, maar games worden lekker geport van die console. Dus nu heb je ook niet voor iedere game een über-PC nodig omdat ze voor die XBox gemaakt zijn. Consoles worden steeds meer PC's, internetaansluiting, WiFi, toetsenbord, etc.. Wie weet heb je over xx jaar één console-achtig iets waar alles vandaan komt? Games, films, TV, radio, etc..
Maargoed, dat is OT want dat is geen IGP meer. Of misschien wel, want de techniek gaat verder.

@CaptainJackSparrow: let wel dat je nu een filmpje laat zien van BF3 singleplayer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je niet de allerzwaarste games op de hoogste settings wilt spelen heb je een zeer goede prijs/prestatieverhouding met de A8 APU serie van AMD.

BF3? (medium settings)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RE5QWIepGGg]

En dat is met een 3850. Ik heb zelf een A8-3870K (Black Edition) die ietsje sneller is en veel beter overklokbaar als je dat zou willen.

Als je op een gegeven moment toch zwaardere spellen wilt spelen kun je er altijd nog een videokaart bij zetten. Evt. in 'dual-graphics' mode waarbij de IGP ook nog meedoet.

Deze IGPs zijn op het moment de krachtigste IGPs ooit (tot op heden nog steeds geloof ik).

Neem wel minimaal 1866MHz geheugen want de IGP wordt daar ook sneller door omdat die datzelfde geheugen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik speel ook op een 3870k en draai BF3 single player prima op 1080P en high. Spellen als WoW en Diablo 3 draai ik zonder problemen op de hoogste settings. Sommige games draaien wat minder en dan moet ik dus het detail enigszins terugschroeven, maar voor iemand die niet regelmatig gamed en een Xbox heeft kan een 3870k een goedkope oplossing bieden. Je moet dan wel AMD nemen, de IGPs van Intel zijn bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:39:
Ik speel ook op een 3870k en draai BF3 single player prima op 1080P en high. Spellen als WoW en Diablo 3 draai ik zonder problemen op de hoogste settings. Sommige games draaien wat minder en dan moet ik dus het detail enigszins terugschroeven, maar voor iemand die niet regelmatig gamed en een Xbox heeft kan een 3870k een goedkope oplossing bieden. Je moet dan wel AMD nemen, de IGPs van Intel zijn bedroevend.
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dan wel niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien kun je ook nog even uitleggen waar je denkt dat "lijkt me" precies zijn overtuigingskracht vandaan moet halen als argument? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:45:
Misschien kun je ook nog even uitleggen waar je denkt dat "lijkt me" precies zijn overtuigingskracht vandaan moet halen als argument? :p
Is dan ook geen argument. Met mijn reactie gaf ik enkel aan dat ik zijn veronderstelling ernstig in twijfel trek, zonder daarbij enige vorm van beargumentatie bij te hebben gevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:39
bwerg schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:51:
[...]

En dat zie ik ook nooit gebeuren. Een CPU met IGP (of APU, hoe je het wilt noemen) is nou eenmaal een klein ding dat omwille van koeling niet veel meer zal gaan gebruiken dan de ~130W die een CPU nu maximaal verbruikt, op stock-snelheden. Bij een videokaart kan je er meer dan 300W aan energie in stoppen, en dat is dan puur voor het grafische werk, dus een losse GPU zal altijd vele malen krachtiger zijn dan een all-in-one-CPU. En zolang het krachtiger is zullen game-ontwikkelaars er ook gebruik van maken.

Het is inderdaad wel zo dat IGP's op dit moment best aardig zijn en relatief krachtiger zijn dan vroeger, waardoor een steeds groter deel van de kompjoeteraars met alleen een IGP af kan.
(note: bold door mij)
Interessant. Gaan gamedevelopers altijd mee met de wat ongeveer de huidige kracht is van grafische kaarten? Zouden ze in theorie ook twee keer zo zware (lees: grafisch mooie) games zouden kunnen maken, waar huidige kaarten nog geen raad mee weten?
Ik dacht namelijk altijd dat het een beetje een wisselwerking is tussen de gamedesigners en ontwikkelaars van grafische kaarten, dat er een soort koppeling is tussen beide ontwikkelingen en dat dus niet alleen ontwikkelaars van grafische kaarten, maar ook gamedesigners telkens tegen een plafond oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door goldstriker op 26-05-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
Neem aan dat dat een typo is? Een game heft geen refreshrate dat is weggelegd voor monitoren, maar toch echt wel degelijk een FPS (of eigenlijk framerate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
eigenlijk in mijn geval allebei waar..
ik heb in mijn laptop een 120hz scherm die niet via de hd4000 aan te sturen is...
daarbij kan ik met de hd4000 geen bf3 spelen.. omdat de fps te weinig is..

wil je gamen? zou je of aan een amd apu moeten (want JA de a8 black edition KAN battlefield 3 spelen, zelf gezien..)
of een intel cpu+goede gpu..

het is eigenlijk heel simpel..

wilt u gamen? indien nee: lekker de onboard houden, die is snel zat!
indien ja: apparte videokaart erin, of eventueel de amd a8 processor overwegen.

voor de casual gamer vind ik zo een a8 black edition best een prima optie eigenlijk!

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sommige markten zijn 'demand-driven' en andere 'supply-driven'. De videokaartmarkt is voornamelijk supply-driven. Een spellenmaker gaat natuurlijk geen spel op de markt brengen tegen een grote investering als er nog geen videokaarten zijn waarop dat spel fatsoenlijk te spelen valt. Dan koopt niemand het. Maar zodra de videokaarten weer krachtiger zijn geworden zullen de spelontwerpers ook prompt die mogelijkheden gaan benutten omdat de spellen daar weer mooier door worden en het publiek die liever koopt dan die van een concurrent die dat niet doet (als beide spellen verder even 'leuk/goed/aantrekkelijk' zijn natuurlijk).

Natuurlijk zullen spelmakers een vrij goed inzicht hebben in de roadmaps van de GPU makers en over vroege prototypes kunnen beschikken zodat ze al vroeg aan zo'n nieuwe generatie spellen kunnen beginnen.
Pagina: 1