Ben nu bezig met PC bouwen en heb hulp nodig ASAP :)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:22
Ten eerste hier is de handleiding van mijn moederbord zodat jullie kunnen meekijken: http://europe.asrock.com/...g/Z77%20Pro3_multiQIG.pdf

Ik zit met een probleem, mijn CM 690 II Advanced USB 3.0 heeft 3 standaard case fans maar er zitten maar twee 3 pins chassis fans op het moederbord. Wat moet ik doen?

Ten tweede zit ik met die plugjes http://www.google.nl/imgr...8&ved=1t:429,r:0,s:0,i:71

En ik vind het heel moeilijk om te zien waar ik deze moet plaatsen, kunnen jullie even meekijken bij nummer 20 op pagina 2, en mij uitleggen hoe ik deze erin moet pluggen.

En als laatste de HD audio plug van mijn kast die heb ik geplugged op nummer 30, is dat goed? Ik neem aan van wel aangezien de vorm van de pinnetjes klopt, maar ik kan hem niet helemaal doorduwen het gaat namelijk heel erg stroef, dit zijn de laatste dingen dus graag snel wat hulp zodat ik mijn kast dicht kan maken en alles kan opruimen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
2 case fans werkt vast ook, sterker nog de meeste PC's hebben er maar 1. Plug gewoon de meest logische in, als de temperaturen te hoog zijn moet je er wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Er zitten ook een of andere molex kabels bij, maar die pluggen niet lekker op de PSU. En wat met de andere 2 dingen waar ik mee zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je er beter iemand bijhalen die weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Die hoop kleine plugjes heb je normaal een wit blokje voor bij je moederbord ;) is mss makkelijker staat alles op geschreven waar die moeten komen

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het plaatje is heel duidelijk hoe het erop moet, je kan het hooguit verkeerd om erop prikken, maar dat is geen ramp. Gewoon omdraaien als het niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04:48
yzx schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:49:
Die hoop kleine plugjes heb je normaal een wit blokje voor bij je moederbord ;) is mss makkelijker staat alles op geschreven waar die moeten komen
Nee.

Alleen Asus borden hebben dat standaard volgens mij. Asrock in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:51:
Het plaatje is heel duidelijk hoe het erop moet, je kan het hooguit verkeerd om erop prikken, maar dat is geen ramp. Gewoon omdraaien als het niet goed is.
Het is mij niet zo duidelijk zou je het me uit kunnen leggen?

En is het normaal dat ik die hd audio plug niet helemaal door kan duwen, en wat moet ik doen met de 3e case fan? :S

Het lukt me al, maar wat nu met de andere 2 dingen?

[ Voor 20% gewijzigd door PietjeKlaassen op 20-05-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik kunnen doen, maar je mag het ook gewoon proberen. Het is niet zo dat je pc zichzelf opblaast als je het verkeerd om aansluit. Voor de power en resetbutton maakt het alzo niet uit hoe je ze erop prikt, alleen de ledjes moet je wel correct aansluiten, doe je die verkeerd, dan kunnen er 2 dingen gebeuren, of het ledje brand constant of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat plaatje, dat is een willekeurig plaatje van internet gehaald.....

Kijk in de gebruiksaanwijzing voor je moederbord voor het schema. Kijk op het kabeltje wat eropstaat, en plug het op de juiste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Reepje schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:58:
Dat plaatje, dat is een willekeurig plaatje van internet gehaald.....

Kijk in de gebruiksaanwijzing voor je moederbord voor het schema. Kijk op het kabeltje wat eropstaat, en plug het op de juiste plaats.
lol, dat plaatje was om aan te geven wat ik bedoel, de link erboven is een link van mijn moederbord guide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracking Cookie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 11:52
Ik zie het probleem met de fans niet? Je kan een 3 pins fan ook aansluiten op een 4 pins connector.
Zo kan je de 3 fans bijvoorbeeld aansluiten op de CHA_FAN1 (4 pins), CHA_FAN2 (3 pins) en de PWR_FAN1 (3 pins). Als je een 3 pins fan aansluit op een 4 pins connector mis je simpelweg het PWM lijntje (de mogelijkheid om de fan een aangepaste snelheid te laten draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lol, en jij denkt dat IK de gebruiksaanwijzing ga doornemen, om jouw voor te kauwen wat JIJ moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:00:
Lol, en jij denkt dat IK de gebruiksaanwijzing ga doornemen, om jouw voor te kauwen wat JIJ moet doen?
Op zijn minst ja en desnoods via morsecode doorsturen (mocht Gerrit de postduif er geen zin in hebben). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Reepje schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:00:
Als je geen zin hebt om te helpen wat kom je hier dan doen? Stop je eigen tijd te verdoen, en laat het over aan de mensen die me wel willen helpen.

OT: wat doe ik dus met de case fans, ik heb twee plugs maar ik heb 3 case fans? Kan ik de 3e case fan op de CPU koeler 2 prikken? of wat moet ik hiermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:35

M2M

medicijnman

gewoon twee inpluggen, de meest logische. Je processor heeft als het goed is ook een koeler met ventilator. Die moet je dus ook ergens in stoppen. Normaliter is dat de CPU-fan aansluiting op je moederbord.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:49

Cheezus

Luiaard

Lees de eerste reply van je topic anders. Met 2 casefans werkt je pc ook wel, die 3de hoef je niet aan te sluiten. Wil je deze toch perse aansluiten lees dan de reply van Tracking Cookie: je kunt de fans op elke willekeurige aansluiting prikken, de benaming op je moederbord is alleen voor het idee, de werking is in alle gevallen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PietjeKlaassen schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:05:
[...]

Als je geen zin hebt om te helpen wat kom je hier dan doen? Stop je eigen tijd te verdoen, en laat het over aan de mensen die me wel willen helpen.

OT: wat doe ik dus met de case fans, ik heb twee plugs maar ik heb 3 case fans? Kan ik de 3e case fan op de CPU koeler 2 prikken? of wat moet ik hiermee doen?
Pardon?? :?
Er wordt hier eigen inzet verwacht, dat staat zelfs in de regels voor het starten van een topic. Dat JIJ je nou niet wil conformeren naar die regels, is toch echt jouw probleem en niet de onze.
Daarnaast, met reacties als bovenstaande vergaat een hoop tweakers de wil om je te helpen, niet echt slim dus. Mijn advies is, stop om dit forum als je persoonlijke helpdesk te behandelen en toon wat eigen initiatief.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:08:
[...]

Pardon?? :?
Er wordt hier eigen inzet verwacht, dat staat zelfs in de regels voor het starten van een topic. Dat JIJ je nou niet wil conformeren naar die regels, is toch echt jouw probleem en niet de onze.
Daarnaast, met reacties als bovenstaande vergaat een hoop tweakers de wil om je te helpen, niet echt slim dus. Mijn advies is, stop om dit forum als je persoonlijke helpdesk te behandelen en toon wat eigen initiatief.
Ik vind dat ik al heel wat eigen inzet toon, ik gaf zelfs de link van mijn website door, noemde de pagina en zelfs het nummer van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Tracking Cookie schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:00:
Ik zie het probleem met de fans niet? Je kan een 3 pins fan ook aansluiten op een 4 pins connector.
Zo kan je de 3 fans bijvoorbeeld aansluiten op de CHA_FAN1 (4 pins), CHA_FAN2 (3 pins) en de PWR_FAN1 (3 pins). Als je een 3 pins fan aansluit op een 4 pins connector mis je simpelweg het PWM lijntje (de mogelijkheid om de fan een aangepaste snelheid te laten draaien).
Bedankt, wist niet dat ik deze kan aansluiten op PWR_FAN1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:40
Had je kunnen weten met wat eigen inzet en onderzoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Case fans: genoeg beantwoord
Audio: klopt, nr 30
Front panel: pagina 31, leds heb je altijd + en -, dus da's kabeltjes goed steken. switches heb je signaal en GND, maakt niet uit hoe je de connector steekt, je mag hem draaien zoveel je wilt. Dus bij jouw bord, zou de power switch zo moeten zitten:

code:
1
2
3
4
+---------+
|0 0 x 0  |
|0 0 x 0 0|
+---------+

EDIT: net gezien dat 't ook anders kan. 2 mogelijkheden
R = reset
P = power

code:
1
2
3
4
+---------+
|0 0 P R  |
|0 0 P R 0|
+---------+

vs

code:
1
2
3
4
+---------+
|0 0 P P  |
|0 0 R R 0|
+---------+

Beide zullen werken

[ Voor 25% gewijzigd door jeroenikke op 20-05-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Nog een vraagje, in de kast zelf zit een sata kabel waar dient deze voor? Moet ik deze gewoon pluggen op de SATA 2 aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
PietjeKlaassen schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:22:
Nog een vraagje, in de kast zelf zit een sata kabel waar dient deze voor? Moet ik deze gewoon pluggen op de SATA 2 aansluiting?
Dat zal voor e-SATA zijn.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou zeg, nog te lui om even je gebruiksaanwijzing door te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:24:
[...]

Nou zeg, nog te lui om even je gebruiksaanwijzing door te nemen?
In de gebruiksaanwijzing van de CM staat niks in, vandaar dat ik jullie om raad vraag, anders was ik er gister zelf wel uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is voor de HDD bay, als je die niet gebruikt hoef je hem niet aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Die is voor de HDD bay, als je die niet gebruikt hoef je hem niet aan te sluiten.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Er zit een aansluiting op om een harde schijf buiten de kast aan te sluiten. En ga nu zelf eens wat uitzoeken. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-05-2012 11:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjeKlaassen
Beste tweakers, bedankt voor de hulp, ook voor het kiezen van de componenten. HIJ WERKT ! :o
Mijn eerste pc zelf gebouwd. :D

[ Voor 16% gewijzigd door PietjeKlaassen op 20-05-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Apoxf.jpg

Achter dat klepje zitten aansluitingen voor een SATA harde schijf, daarvoor is de SATA kabel bedoelt. Bij de normale Advanced (de gene zonder USB 3.0) heb je nog een 2de SATA kabel, deze is voor de e-SATA connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 22:19
Ik heb die sata kabel aangesloten en ben er heel blij mee(en met de Nexus prominet R kast) - ik had nog wat losse Sata disks liggen van 250 GB en deze werken nu als super snelle backup :)

Aansluiten dat kabeltje; altijd handig dat het kan....
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

De voorste kan ook via Molex

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1