Advies systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Noob6
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-12-2024
Omdat mijn huidge systeem niet meer functioneert (ofwel een fout in de Windows (XP, SP3) installatie ofwel een defect mobo/cpu) sta ik op het punt een nieuw moederbord/CPU/RAM aan te schaffen. Omdat ik geen zin heb om Windows opnieuw te installeren om er vervolgens achter te komen dat het aan de hardware ligt heb ik besloten om maar direct mijn systeem te upgraden. Daarbij zal ik tevens de overstap maken naar Windows 7.

Een paar jaar geleden was ik altijd behoorlijk op de hoogte wat betreft hardware omdat ik de ontwikkelingen nu niet meer zo volg wil ik toch even jullie advies mee nemen in mijn beslissing.

De Windows 7 upgrade moet ik ook nog aanschaffen. De enige reden dat ik voor 64bit ga kiezen is omdat je daardoor meer dan 4GB aan RAM kunt gebruiken. Hoewel dan mijn Pinnacle pctv kaart dan waarschijnlijk niet meer functioneert. Of voegt die 8GB sowieso niet veel toe in onderstaand systeem?

Ik heb de volgende componenten in gedachten:
Moederbord: Asus M5A78L/USB3 (Socket AM3)
CPU: AMD Athlon II X2 260 3.20 GHz, Boxed, Excl. Videochip, Dual Core
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit of 2
Harddisk: Seagate Barracuda (HD502HJ) 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Bulk

Ik gebruik mijn pc als allround thuiscomputer: msn, muziek, Office, films, sporadisch lichte foto- en videobewerking. Daarnaast speel ik regelmatig games, maar dit zijn niet de nieuwste games met de hoogste eisen.
Is de hardware die ik heb uitgekozen slim met het oog op de toekomst? Met andere woorden, kan ik hier een paar jaar mee vooruit en dreig ik niet tegen comptabiliteitsproblemen aan te lopen?

In principe was de keuze wat betreft moederborden voor mij niet heel breed, ik wil namelijk graag een moederbord met een IDE aansluiting zodat ik mijn oude schijven nog kan gebruiken als back-up.
Toch twijfel ik het meeste over mijn moederbord, is dat een goede keus? Wat zijn jullie ervaringen met de betreffende chipset? Mijn tweede keus wat betreft moederbord is de ASRock M3N78D. Welke van de twee zouden jullie adviseren?

Wat betreft de CPU, mijn budget laat ook nog wel een triple of quad core toe. Maar dan moet ik ook mijn voeding upgraden en ik weet niet of dat het wel allemaal waard is met het doel van de computer in het achterhoofd.

Ter vergelijking, in mijn oude systeem (over de prestaties was ik nog best tevreden) zitten de volgende main components: AMD Athlon 64 3200+ Venice, As-Rock 939 SATAII moedebord, A-DATA 2048MB Dual Channel.

De volgende hardware neem ik mee naar het "nieuwe" systeem:
XFX Geforce 8600GT XXX 256mb
PCI Pinnacle PCTV kaart
PCI Firewire kaart
380W CoolerMaster PSU

Alvast bedankt voor het meedenken!

AMD Athlon 2 X2 260, Asus M5 A78l USB3, A-DATA 4GB Ram, XFX Geforce 8600GT XXX 256mb, 1×80GB Samsung IDE, 1×160GB Seagate Barracuda SATAII, Pinnacle PCTV Stereo, 350W CoolerMaster PSU

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik heb even in de pricewatch gekeken en de pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3 zag er goed uit. Hij heeft USB 3.0, SATA 6 en ook PATA (IDE)
Die processor is inmiddels ook wel een beetje achterhaald en het liefst zou je hem moeten upgraden.
Verder zou een iets nieuwere videokaart wel wat beter zijn. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD 7750 1GB GDDR5

• Noob6
Edek schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:21:
Ik heb even in de pricewatch gekeken en de pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3 zag er goed uit. Hij heeft USB 3.0, SATA 6 en ook PATA (IDE)
Die processor is inmiddels ook wel een beetje achterhaald en het liefst zou je hem moeten upgraden.
Verder zou een iets nieuwere videokaart wel wat beter zijn. Bijvoorbeeld een pricewatch: Sapphire HD 7750 1GB GDDR5
Bedankt voor je reactie!
Welke processor zou jij me aanraden dan?

Dat moederbordje had ik op de een of andere manier nog niet gezien, maar ziet er goed uit (En nog goedkoper dan Asus ook ;) )
Wat betreft de videokaart heb ik het volgende in gedachten, ik kijk naar de prestaties als het nieuwe systeem in elkaar zit, ben ik dan niet tevreden dan kan ik alsnog de videokaart upgraden.

En wat denk jij, merk ik op dat systeem het verschil tussen 4gb of 8gb RAM?

AMD Athlon 2 X2 260, Asus M5 A78l USB3, A-DATA 4GB Ram, XFX Geforce 8600GT XXX 256mb, 1×80GB Samsung IDE, 1×160GB Seagate Barracuda SATAII, Pinnacle PCTV Stereo, 350W CoolerMaster PSU

Verwijderd

Welke voeding heb je? Coolermaster 380W klinkt vrij bagger...

• Noob6
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:15:
Welke voeding heb je? Coolermaster 380W klinkt vrij bagger...
De Coolermaster Extreme Power 380W